مرجع خبری پرسولیس : حسين عبدي مربي پرسپوليس براي نتايج ضعيف اين تيم در هفته‌هاي گذشته توضيحات مفصل و ادله زيادي دارد.

 

عبدي البته معتقد است 80 درصد نتايج ضعيف پرسپوليس به بدشانسي‌ها، اتفاقات فوتبال و ضعف داوري مربوط است. او 20 درصد ديگر را هم به دو بعد فني تعميم مي‌دهد. عبدي درباره «دست تنها بودن دايي روي نيمكت پرسپوليس» موضوعي كه اين روزها به آن زياد پرداخته مي‌شود حرف‌هاي جالبي براي گفتن دارد كه در مصاحبه مفصل‌ زير به آن اشاره كرده است.

آقاي عبدي 4 باخت متوالي و 7 شكست در 18 مسابقه ضعيف‌ترين نتايج حضور 10 سال پرسپوليس در ليگ برتر را باعث شده. شما چه صحبتي در اين باره داريد؟

 

در هر صورت وقتي نتيجه نمي‌گيريد نظر دادن درباره آن راحت مي‌شود. هيچ كس مشكلات داخلي تيم از جمله آسيب‌ديدگي‌ها، نداشتن بازيكنان و… را نمي‌بيند. اين مشكلات روي نتايج تأثير مستقيم مي‌گذارد اما همه نتيجه را ملاك ارزيابي قرار مي‌دهند. با اين حال بايد يك به يك نتايج را بررسي كنيم و ببينيم چگونه رقم خورده است.

 

قبول داريد كه پرسپوليس مشكلات فني بيشماري دارد؟

بهترين تيم‌هاي دنيا هم ضعف دارند اما بايد درصد تأثيرات اتفاقات بيروني و دروني را در اين ضعف ديد. قبول دارم كه برخي بازيكنان در بعضي از بازي‌ها ضعيف بودند اما مثلاً در بازي با مس يا تراكتورسازي وقتي پنالتي‌هاي ما گرفته نمي‌شود و سوت‌ها در جهت مديريت كردن بازي و… زده مي‌شود چه مي‌توان گفت؟ يا مثلاً بازيكناني كه از ما به تيم‌هاي ملي مي‌روند و برمي‌گردند بايد ريكاوري شوند و در بازگشت ديگر آن بازيكن قبلي نيستند.

ممكن است عده‌اي هم دوست نداشته باشند پرسپوليس نتيجه بگيرد و همه اينها باعث اتفاقاتي شود كه به تيم لطمه بخورد البته گاهي اوقات اجراي بچه‌هاي تيم ممكن است آن چيزي كه ما مي‌خواهيم نباشد اما مثلاً وقتي در بازي سپاهان آن پنالتي گرفته مي‌شود تمركز كل دفاع ما به هم مي‌ريزد. با اين حال در روندي كه پيش گرفته‌ايم يك مقدار حساسيت وجود دارد. معتقدم در اين مقطع بايد همگي عاقل باشيم و از بازيكن گرفته تا مديريت به نوعي از اين برهه عبور كنيم. مطمئنم اين مقطع زياد طول نمي‌كشد اما قبول دارم كه نتايج اخير اصلاً در شأن پرسپوليس نيست و بايد تلاش كنيم اين نتايج را جبران كنيم.

در اين نتايج ضعيف سهم كادر فني را چقدر مي‌دانيد؟

همان طور كه وقتي مي‌بريد بايد ببينيد چه كساني بيشتر تشويق مي‌شوند، در زمان شكست‌ها هم بايد ببينيد فشار بيشتر روي چه كساني است. در تيم‌هاي بزرگ همه عوامل تيم در باخت‌ها و بردها تأثيرگذارند. نمي‌توان از يك فاكتور خاص نام برد. در رقم خوردن اين نتايج همه ما مقصريم. مطمئن باشيد كادر فني هم اشتباهاتي داشته اما بايد دست به دست هم بدهيم و جبران كنيم.

آقاي دايي معتقد است پرسپوليس مقابل تراكتورسازي مشكل فني نداشت و شما به ضعف داوري باختيد. شما هم با ايشان هم عقيده‌ايد؟

من از تراكتورسازي چه در نيمه اول چه در نيمه دوم هيچ چيزي نديدم جز تشنج و اينكه بچه‌هاي ما را با تماشاگران‌شان در بيندازند، دروازه‌بان‌شان روي زمين بخوابد، بازيكن را 3 بار تا لب خط بياورند و برگردانند يا كبوتر داخل زمين رها كنند و… نمي‌دانم تراكتورسازي در همه بازي‌هايش اينچنين كار كرده يا نه اما معتقدم اين تيم بهتر مي‌تواند كار كند. من به غير از ايجاد استرس و دعوا راه انداختن چيزي از آنها نديدم. متأسفانه داور هم تحت تأثير جو ورزشگاه چشم‌اش را به دو پنالتي ما بست و پنالتي را براي آنها گرفت. به نظر من در اين بازي داور بهتر مي‌توانست سوت بزند و نقش خودش را متعادل‌تر نشان دهد اما اينچنين نكرد.

چرا پرسپوليس نمي‌تواند مقابل يك تيم 10 نفره آن هم در زمان 30 دقيقه‌اي موقعيت گل ايجاد كند؟

وقتي تيمي داخل يك سوم خودش تجمع مي‌كند راه‌هاي نفوذ تنگ و بسته مي‌شود. يا بايد سانتر از جناحين و قطع توپ شود يا بازيكن بلندزن باشد كه براي ديگري موقعيت بسازد يا مثل بارسلونا تحت هر شرايطي روي زمين موقعيت ساخته شود. شرايط بازي بارسلونا كه در تيم‌هاي ما وجود ندارد. براي بازي هوايي هم بايد بازيكن سرزن وجود داشته باشد. ما هم نورمحمدي را فرستاديم جلو، دقايقي شرايط بهتر شد. او يك موقعيت هم ساخت اما موفق نشد البته وقتي چنين نتيجه‌اي رقم مي‌خورد لزوماً در اجراي نقشه‌ها مشكلي نبوده، شايد تيم حريف واقعاً خوب كار كرده چرا كه دفاع به مراتب از حمله راحت‌تر است در صورتي كه اين مسأله كمتر در نظر گرفته مي‌شود.

 

يعني شما منكر ضعف‌هاي فني پرسپوليس مي‌شويد؟

ببينيد مسائل فني شامل دو بعد مي‌شود؛ يكي اينكه بازيكنان نمي‌توانند آن كارهاي تمرين‌ها را انجام دهند، يكي هم به اشتباهات كادر فني برمي‌گردد كه تصميم‌هاي درستي نمي‌گيرند اما من معتقدم 80 درصد ضعف ما و نتايجي كه گرفته شده به اتفاقات و اشتباهات بيروني ربط دارد. نمي‌خواهم همه فشار و تقصيرها روي داوري‌ها باشد تا خودمان را خلاص كنيم اما داوران از موقعيت‌هاي ما به راحتي گذشتند و آن را به حريفان دادند.

مثلاً شما فكرش را كرده‌ايد كه اگر آن پنالتي بازي سپاهان گرفته نمي‌شد جريان بازي به چه سمتي پيش مي‌رفت؟ يا اگر وقت‌هاي اضافه بيهوده در بازي شهرداري حساب نمي‌شد چه اتفاقي مي‌افتاد؟ يا اگر مازيار توپ را جلوتر دفع مي‌كرد تا به حريف اوت بلند ندهد اصلاً آن گل اتفاق مي‌افتاد؟ بر همين اساس فقط 10 تا 20 درصد گل‌هايي كه ما خورديم روي مسائل تاكتيكي بوده و بيشتر به خاطر اشتباهات فردي رخ داده است البته شايد بيشتر گل‌هاي فوتبال ايراني روي همين اشتباهات رخ دهد اما ما هم بايد بدانيم چگونه و كجا با آنها مقابله كنيم.

 

يكي از مسائلي كه اين روزها مطرح مي‌شود به دست تنها بودن آقاي دايي روي نيمكت پرسپوليس برمي‌گردد. شما در اين باره چه نظري داريد؟

جايگاه همه پيشكسوتان و همه افرادي كه اين نظرها را مي‌دهند محترم اما اينكه 5 نفر ديگر به كادر فني اضافه شوند تيم موفق مي‌شود؟ اينها را بايد آقاي دايي جواب بدهد. ممكن بود اگر من سرمربي مي‌شدم با يك مربي دروازه‌باني و يك دستيار ادامه مي‌دادم. شما نمي‌توانيد از 30 نفر در يك كادر فني كار بگيريد. مهم اين است آن شخصي كه مي‌آوريد چقدر علم داشته باشد، چگونه كمك كند و چقدر از آن انتظار داريد كه كمك كند. ما در همان اول فصل اين مسأله را بين خودمان مطرح كرديم و به نتيجه رسيديم.

 

عده‌اي معتقدند آقاي دايي از نظر دستيارانش استفاده نمي‌كند.
اين را بايد از آقاي دايي بپرسيد اما هر شخصي تفكر فوتبالي جداگانه‌اي دارد. همه بايد به سرمربي كمك كنند آن چيزي كه او مي‌خواهد بهتر اجرا شود. اگر قرار باشد كمك‌ها نظرات خودشان را اعمال كنند ديگر چه نيازي به سرمربي خواهد بود؟

 

اما مثلاً در تيمي مثل بارسلونا تيتو ويلانووا كه اتفاقاً فوتباليست يا مربي معروفي بوده در مقاطع حساس بازي به گوارديولا كمك مي‌دهد.
خب اين كمك چگونه انجام مي‌شود؟

 

ظاهراً گوارديولا او را صدا مي‌زند، با هم بحث مي‌كنند و به نتيجه مي‌رسند.

بله، دقيقاً. وقتي سرمربي مي‌خواهد يعني او تشخيص داده كه از نظر كمكش استفاده كند اما اينكه سر آخر از نظر كمكش استفاده كند يا نه به خود او برمي‌گردد. شما تصور كنيد يك دستيار مدام بخواهد نظر خودش را به سرمربي اعمال كند، آن وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟ من مي‌گويم دستيارها بايد كمك كنند در صورتي كه اولاً علم‌اش را داشته باشند يا كارشان را بلد باشند. دوماً بايد ديد نظر سرمربي چيست و اينكه اين كمك چه چيزي را بهتر مي‌كند. بر همين اساس فرق فوتبال حرفه‌اي و آماتور در همين جاها مشخص مي‌شود.

 

يعني شما مخالف تعدد افراد روي نيمكت هستيد؟
از نظر من اگر 5 نفر ديگر هم بيايند اشكالي ندارد. در شرح وظايف من نيست تا درباره اين مسأله حرف بزنم اما بايد به اين صورت به قضيه فوق نگاه كرد كه افرادي كه مي‌آيند چقدر و چگونه مي‌توانند كمك كنند.
به نظر من جمع افكار متفاوت مطمئناً نمي‌تواند باعث اتفاق مثبت شود. در يك تيم بعضي وظايف به عهده سرمربي است و برخي ديگر برعهده مربيان اما با دخالت در شرح وظايف مشخص به تيم لطمه وارد مي‌شود و فرق فوتبال حرفه‌اي و آماتور اينجا مشخص خواهد شد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)