حالا که حدود ۲۴ ساعت تا پایان حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال و برکناری اش زمان مانده، دو سرپرست غیرقانونی وی هم امکان حضور در جلسه فردا را ندارند.

سرانجام شهاب الدین عزیزی خادم که در کمتر از یک سال گذشته، فدراسیون فوتبال را با انواع مشکلات و بحران ها مواجه کرده بود، رفتنی شد. وی که میراث تاریکی را در همین مدت اندک بر جای گذاشت، آسیبی به فوتبال زد که سال ها طول می کشد تا بار دیگر در مسیر درست قرار گیرد.

هفته گذشته، هیات رئیسه فدراسیون در اقدامی شجاعانه، استیضاح رئیس ناکارآمد را به صورت رسمی ثبت کرد تا پایان دوره وی را اعلام کند. در ادامه، دبیرکل فدراسیون نیز اعلام داشت که پنجشنبه هفته آینده، جلسه ویژه و رسمی برکناری عزیزی خادم برگزار خواهد شد.

در این بین، یک نکته حائز اهمیت را می توان فعالیت غیرقانونی و برخلاف اساسنامه دو سرپرست نایب رئیسی فدراسیون دانست. حمیدرضا مهرعلی که نتوانست به عنوان نایب رئیس از مجمع عمومی فدراسیون رای بگیرد، به یک باره برای این سمت به صورت سرپرست معرفی شد. حیدر بهاروند نیز که در معرض رای مجمع قرار نگرفت، با چنین تدبیری به عنوان سرپرست نایب رئیسی دوم منصوب شد.

در این باره، بارها کارشناسان و آگاهان اعلام داشتند که انتصاب سرپرست برای نایب رئیسی، نقض اشکار اساسنامه و رفتاری غیرقانونی است اما عزیزی خادم به دلایلی نامشخص و شائبه برانگیز، از اجرای نص صریح قانون استنکاف کرد. این رفتار میتنی بر ترک فعل قانونی، تا کنون ادامه داشته اما دیگر به انتها رسیده و این دو نمی توانند در نشست هیات رئیسه حضور داشته باشند.

برابر بند ۲ ماده ۲ و ماده ۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال، رئیس فدراسیون مکلف به رعایت اساسنامه فدراسیون در همه فعالیتهای خود است. عدم انجام تکالیف و مسئولیت‌های اساسنامه‌ای از مصادیق بارز عدم رعایت اساسنامه فدراسیون و ترک فعل است.

در بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه به صراحت اشاره شده: “بعد از انتخاب رئیس، مجمع عمومی باید در مورد نامزدهای معرفی شده توسط رئیس برای پست‌های نایب رئیس اول، دوم و سوم رای گیری کند. برای انتخاب نواب رئیس، کسب اکثریت -بیش از ۵۰ درصد- آرای معتبر ماخوذه مورد نیاز است. اگر مجمع عمومی یک یا چند نفر از این نامزدها را با اکثریت -بیش از ۵۰ درصد- انتخاب نکند، رئیس باید نامزد-نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید.” پس از گذشت نزدیک به یک سال، صراحت اساسنامه توسط عزیزی خادم، مهرعلی و بهاروند نادیده گرفته شده و به عبارتی، ترک فعل و رفتاری غیرقانونی بوده است.

اما دلایل چرایی حضور و اقدامات غیر قانونی این دو چیست؟ در بند ۹ ماده ۲۰ اساسنامه آماده است: “اعضای ارکان فدراسیون باید منطبق با فرایند مشروح در این اساسنامه انتخاب و منصوب شوند.” طبیعتا نواب رئیس نیز شامل بند ۹ ماده ۲۰ شده و ارکان فدراسیون فوتبال محسوب می‌شوند. در بند ۲ ماده ۳۳ هم اشاره شده رئیس فدراسیون فوتبال، نواب رئیس پیشنهادی و اعضای هیات رئیسه توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و با عنایت به این ماده قانونی جز مجمع عمومی راه دیگری برای انتخاب افراد در پست‌های مختلف وجود ندارد. اگر هم در این زمینه ادعایی وجود دارد یا مواردی مطرح می شود، غیرقانونی بوده و فاقد اثر و وجاهت است.

اما در کنار حضور و فعالیت یک ساله مهرعلی و بهاروند در این دو سمت که غیرقانونی و برخلاف اساسنامه بوده و طبیعتا برای آنها تبعات قانونی و مسئولیت مدنی دارد که بایستی عواید و هزینه کردهای حاصل از این حضور را نیز به بیت المال بازگردانند، جلوگیری از تداوم این آشفته بازاری است که عزیزی خادم ایجاد کرده و تداوم داشته است.

بر این اساس، این دو سرپرست غیرقانونی نایب رئیسی نمی توانند و نبایستی در هیچیک از جلسات هیات رئیسه حضور داشته و به این هرج و مرج ادامه دهند. در نشست فردا نیز که برکناری رسمی عزیزی خادم است، نه تنها حق رای ندارند که نمی توانند حتی حضور داشته باشند. در این زمینه، حتی نهادهای نظارتی نیز می توانند ورود داشته و مانع از تداوم آشفته بازار و بی قانونی های عزیزی خادم و این دو نفر شوند. آنها دیگر می دانند که علامت مقابل آنها در فوتبال چیست؛ ورود ممنوع!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)