مرجع خبری پرسپولیس : دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال گفت که این کمیته فردا حکمش را درباره تخلف دو بازیکن پرسپولیس اعلام می‌کند.

 

حجت الاسلام علیرضا علیپور که در برنامه ورزش مردم حضور پیدا کرده بود در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌ها گفت: بر اساس مصوبه از 18 باشگاه عضو لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران متوجه شدیم اکثریت باشگاه دچار مشکلات مالی هستند.

برای حل این مشکل به خصوص حل مشکلات 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار شد جلسه‌ای مشترک میان مدیران این 2 باشگاه با اعضای فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برگزار شود.


 
وی اضافه کرد: مسئولان کمک کنند که این دو تیم از شرایط بحرانی مالی خارج شوند. عده‌ای از مدیران به خاطر مشکلات مالی از سمت‌های خود استعفا می‌دهند و امیدوارم وزیر ورزش فورا جلسه‌ای را با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه برگزار کند.

علیپور در خصوص صحبت‌های علی کریمی بعد از دیدار استقلال پرسپولیس گفت: در یکی دو ماه اخیر به دلایلی که ما از آن مطلع نیستیم سازمان لیگ مورد هجمه انتقادات قرار گرفته است. به دلیل اینکه علی کریمی نیز عضو حقیقی شاغل در لیگ حرفه‌ای ما محسوب می‌شود و طبق آئین نامه هر صبحتی که یک بازیکن و یک مربی انجام دهد باید به سازمان لیگ به صورت کتبا ارسال شود از باشگاه پرسپولیس درخواست کردیم موضع خود را در این زمینه اعلام کند.

دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال عنوان کرد: باشگاه پرسپولیس در نامه‌ای اعلام کرد صحبت‌های علی کریمی موضع باشگاه نیست و نظر شخصی‌اش را گفته و به همین دلیل کریمی در کمیته انضباطی حاضر شد و صحبت‌هایی را با مسئولین این کمیته انجام داد.

وی ادامه داد: کریمی بازیکن بزرگی است اما مربیان و بازیکنان بر اساس آئین نامه لیگ حرفه‌ای می‌توانند نسبت به زمان و نحوه برگزاری مسابقات هر گونه ایرادی را کتبا تحویل سازمان لیگ دهند و سازمان لیگ موظف است به آنها رسیدگی کند. اعتقاد دارم دوستان وقتی با میکروفن و یا رسانه‌ها مواجه می‌شوند خود را کنترل نمی‌کنند و بهتر است آنها از میکس‌زون‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود استفاده کنند.

علیپور در خصوص صحبت های موسوی عضو کمیته استیناف گفت: همه ما همکار هستیم. آقای موسوی دو ماه است که در این کمیته مشغول به کار شده است. اشکال کار دوستان در کمیته استیناف در این است که در تطبیق قوانین با آئین نامه فوتبال دچار اشکال هستند. در فیفا کمیته ای به نام اخلاق و منشوری به نام منشور اخلاقی داریم که در سال های ۲۰۰۳،۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به تمامی فدراسیون های عضو ابلاغ شده است. در این کمیته مطرح شده که اصول اخلاقی باید تقویت پیدا کند و از هر چیزی که اصول اخلاقی را زیر سوال می برد باید اجتناب کرد.

وی یادآور شد: اعضا باید به آن احترام بگذارند. همه باید تعهد به اخلاق را داشته باشند. اعضا نباید از موقعیت شغلی خود به هر طریقی سوءاستفاده کنند و نباید برای منافع شخصی خود سودجویی کنند. این سه اصل از اصول ۱۰ گانه منشور اخلاقی در فیفا بود. این مسئله را گفتم تا به این جا برسم که دو بازیکن پرسپولیس جرمی را مرتکب شدند و دکتر صالحی و دوستانشان در کمیته استیناف در رایی که صادر کرده اند و از آن به عنوان تغییر رای نام برده اند همه جزییات این پرونده را در نظر نگرفته اند. بعد از اتفاق رخ داده هیئت تخلفات فوتبال حرفه ای جلسه را برگزار کرد.

علیپور ادامه داد: این مسئله بررسی شد که چون عمل مرتکب شده در مستطیل سبز رخ داده از مصادیق ماده ۲۲ آیئن نامه کمیته انضباطی است. ما در این جلسه مطرح کردیم با توجه به این مسئله و با توجه به این آئین نامه این جرم را بررسی کنیم یا بر اساس ماده ۴۲ اساسنامه فدراسیون فوتبال. آقای موسوی که می گوید ما حقوق نمی دانیم باید بداند که کمیته اخلاق با توجه به همه این موارد این موضوع را بررسی کرده است. با توجه به اینکه حیثیت اخلاقی مطرح بود احکام صادر شد. همان طور که باشگاه پرسپولیس هم همین کار را کرد اما برخی کارشناسان هم به باشگاه پرسپولیس این ایراد را گرفتند درحالی که این باشگاه تصمیم درست را گرفت.


 
دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه ای گفت: باشگاه ها می توانند طبق قراردادی که با بازیکنان امضا می کنند و مفاد آن را در قرارداد آورده اند اگر بازیکنی خطایی انجام داد این بازیکن را اخراج کنند و حتی خسارت مالی و معنوی هم بگیرند.

علیپور تصریح کرد: در جلسه ای که داشتیم قرار شد رای این دو بازیکن را فقط کمیته انضباطی بدهد. ما بررسی کردیم چون اتفاق رخ داده در طول ۹۰ دقیقه بازی صورت گرفته است کمیته انضباطی پیگیر این مسئله باشد. قطعا کمیته اخلاق با توجه به رای صادر شده در کمیته استیناف رای خود را در مورد این دو بازیکن فردا اعلام می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می آید کمیته اخلاق به صورت جزیره ای تصمیم گیری می کند، گفت: به هیچ وجه بحث جزیره ای نیست. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال تصمیمات قضایی باید بر عهده کمیته انضباطی و کمیته استیناف باشد اما طبق اصل ۵۸ تا ۶۲ اساسنامه فدراسیون فوتبال هر کجا مغایرت یا سکوتی در خصوص مسئله ای باشد آئین نامه کمیته اخلاقی باید تصمیم گیری کند.

دبیر رسیدگی به تخلفات حرفه ای در خصوص احضار علی پروین به این کمیته گفت: بابت قضیه قرارداد یونگ با استیل آذین هدایتی مطالبی را عنوان کرده بود که ما از خشایار محسنی دعوت کردیم و او آمد و توضیحاتی داد. در خصوص این پرونده هر شبهه ای وجود داشته باشد افراد را دعوت می کنیم تا بیاید و توضیحاتش را بدهد.

علیپور در مورد قراردادن دو سکه در دیوان حافظ برای داوران در شیراز گفت: گزارش کتبی این مسئله دست ما رسید. داوران همان روز قضیه را به آقای تاج و عسگری در کمیته داوران گفتند. ما منتظر هستیم هیئت فوتبال شیراز در این باره فردا جواب تحقیقات را بدهد. این را بگویم که جامعه داوری ما پاک و شایسته هستند.

وی در مورد بحث دلالی در فوتبال نیز اظهار داشت: شکر خدا با همکاری رسانه ها و باشگاه ها پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته ایم.

علیپور در مورد افرادی که بدون مدرک مسائلی را مطرح می کنند، گفت: اگر کسی می خواهد حرفی را بزند باید مستندات ارائه کند وگرنه خود گوینده مجرم است.

وی در پایان در خصوص اینکه گفته می شود هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای به دنبال حذف سازمان لیگ است، عنوان کرد: به هیچ وجه این طور نیست. یکی از شرایط لیگ حرفه ای این است که باید سازمان مستقل داشته باشد. علیپور همچنین تاکید کرد که با سقف قرارداد موافق است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)