پرسپولیس نیوز : علی پروین اسطوره فراموش‌نشدنی پرسپولیس و فوتبال ایران مدتی است سکوت کرده و کمتر تن به مصاحبه با خبرنگاران می‌دهد.

 راستش را بخواهید از مدت‌ها پیش- قبل‌تر از بازی ستارگان ایران و جهان- به دنبال پیدا کردن پروین بودیم و دلمان هم برای یک گپ و گفت خودمانی با او لک زده بود تا اینکه بالاخره این فرصت فراهم شد. خبرنگارانی که تا به حال از نزدیک با علی پروین ملاقات داشته‌اند تأیید می‌کنند برخورد و هم‌نشینی با این چهره سرشناس لذت خاصی دارد. دیدار و گفت‌وگو با علی پروین به اندازه دو روز به آدم انرژی می‌دهد و…

چرا يك مدت سكوت كرديد و مصاحبه نمي‌كنيد؟ از فوتبال خسته شديد يا حوصله مصاحبه نداريد؟
راستش شرايطي بر باشگاه پرسپوليس حاكم بود كه صلاح ديدم مدتي حرف نزنم. هرچي مي‌گفتم بدتر مي‌شد و به همين خاطر سكوت كردم.

بي‌تعارف نظرتان درباره خبرنگاران چيست (به شوخي) ما را مزاحم مي‌دانيد يا مراحم؟!
(با لبخند) من علي پروين خودم را مديون روزنامه‌ها و خبرنگاران مي‌دانم. نه تنها من بلكه همه ورزشكاران و فوتباليست‌هاي ايران و دنيا مديون مطبوعات و خبرنگاران هستند. اگر امثال شما عكس علي پروين و علي پروين‌ها را چاپ نكنيد كه ما معروف نمي‌شويم و به همين خاطر من يكي شما را مزاحم نمي‌دانم.

اگر مي‌خواهيد يك خاطره جالب از برخورد خبرنگاران با خودتان را تعريف كنيد.
راستش را بخواهيد از خبرنگاران بدي نديدم. گاه گداري يك چيزهايي از قول من چاپ مي‌كنند كه صحت ندارد و اين بعضي وقت‌ها اذيتم مي‌كند ولي با اكثر شما خبرنگاران رفاقت دارم. همين رضا رياضتي كه خيلي براي بازي ستارگان ايران و جهان زحمت كشيد و به من كمك كرد، بچه محل ماست. حالا كه بحث اين بازي پيش آمد بايد بگويم كه يك عذرخواهي به هنرمندان بدهكار هستم.

چطور؟!
ببينيد من عاشق سريال‌هاي ايراني هستم. باور كنيد حالا كه سريال «تنهايي ليلا» تمام شده غصه‌ام گرفته است. هر شب اين هنرمندان را در تلويزيون مي‌بينم و لذت مي‌برم. اميدوارم اگر در ديدار ستارگان ايران و جهان به اين هنرمندان بازي نرسيد دلگير نشوند و ما را ببخشند. اين دوستان بدانند كه علي پروين شب‌ها با سريال همين هنرمندان ايراني عشق مي‌كند. همين امين حيايي در لواسان همسايه ماست و هر وقت مرا مي‌بيند كلي احترام مي‌گذارد. من هم خيلي دوستش دارم.

سريال تنهايي ليلا كه از شبكه سوم سيما پخش مي‌شد را هر شب دنبال مي‌كرديد؟
باورتان نمي‌شود از قسمت اول تا آخر را با دقت تماشا كردم. سريال خيلي خوبي بود كه همين نزديكي ما توي لواسان فيلمبرداري مي‌شد. من زن‌ذليل نيستم ولي هميشه ساعت ۷ يا ۸ شب خانه هستم و به خاطر اين سريال زودتر هم به منزل مي‌رفتم!

اگر علي پروين نمي‌شديد دوست داشتيد جاي كدام شخصيت معروف سياسي، ورزشي، هنري و… باشيد؟
آرزويم اين بود كه يك آدم عادي باشم و بتوانم ۱۰ قدم توي خيابان راه بروم!

الان نمي‌توانيد؟!
لطف خدا و مردم شامل حالم شده است ولي به هر حال سخت است.

ببخشيد كه سؤالات ما يك مقدار پراكنده است اما مي‌خواستيم بپرسيم اولين بار چه شد كه پيراهن شماره ۷ را پوشيديد؟
اگر اشتباه نكنم مرحوم حسين فكري مربي‌ام در سال ۴۷ يا ۴۸ اين پيراهن را به من داد. قبل از آن در تيم ملي شماره‌هاي ۶ و ۸ را هم پوشيده بودم و ۲ سال مانده به جام جهاني صاحب شماره ۷ شدم.

اگر به شما باشد، شماره ۷ پرسپوليس را كه امروز بايگاني شده است به چه كسي مي‌داديد؟
ماشاءا… به اين پسر مهدي طارمي! خيلي خوب و تر و فرز است. اگر به من بود شماره ۷ پرسپوليس را به مهدي طارمي مي‌دادم البته الان باشگاه پرسپوليس است كه بايد در اين مورد تصميم بگيرد البته اين را هم بنويسيد كه توي تيم ملي سواي مهدي طارمي اين سردار آزمون هم خيلي خوب است و شما ديديد چه‌جوري سر زد؟ (با دقت خاصي ادامه مي‌دهد) توپ را ديد و ضربه زد و نشان داد در سرزني تبحر خاصي دارد.

بازي‌هاي اين پرسپوليس را تعقيب مي‌كنيد؟ چرا پرسپوليس خوب بازي مي‌كند ولي به همان خوبي نتيجه نمي‌گيرد؟
پرسپوليس خوشگل و زيبا بازي مي‌كند و من از ديدن اين فوتبال لذت مي‌برم. واقعاً تيم برانكو تماشاگرپسند است منتهاي مراتب پرسپوليس بايد هم خوب بازي كند و هم نتيجه بگيرد. توي فوتبال امروز نتيجه ملاك است و به بازي زيبا يك خروس قندي هم نمي‌دهند!

پرسپوليس برانكو مي‌تواند در ليگ پانزدهم مدعي باشد؟
اگر پول برسد و از اين پرسپوليس حمايت شود به نظرم مي‌تواند مدعي باشد.

پس ماجراي اعتصاب به گوش شما هم رسيده است؟
بله، متأسفانه مشكلات مالي پرسپوليس زياد شده و حالا كه تيم روي غلتك افتاده اين اتفاقات مي‌تواند به ضرر اين تيم باشد.

حالا شما موافق اين اعتصاب بازيكنان هستيد يا نه؟
من هرگز اعتصاب و اين حرف‌ها را تأييد نمي‌كنم اما بازيكنان هم گناه دارند. وقتي مي‌بينند همدوره‌هاي خودشان به تيم‌هاي ديگر مي‌روند و خيلي راحت پول قراردادشان را مي‌گيرند، به هر حال مقايسه مي‌كنند. آنها هم زن و بچه دارند و مي‌دانم بعضي‌ها خرج چند خانواده را مي‌دهند؛ با اين وجود راه رسيدن به پول قرارداد هم اعتصاب نيست. باشگاه هم از آن طرف بايد به قراردادي كه مي‌بندد پايبند باشد.

چرا براي ديدن بازي‌هاي پرسپوليس به استاديوم آزادي نمي‌رويد؟
از بس كه وحشت دارم! مي‌ترسم پرسپوليس مساوي كند يا ببازد و به همين خاطر به استاديوم نمي‌روم.

كدام‌يك از بازيكنان پرسپوليس در فصل جاري را مي‌پسنديد؟ يا بهتر است بپرسيم اگر بتوانيد چه بازيكناني را با خود به پرسپوليس رؤيايي دهه ۶۰ مي‌بريد؟
همه بازيكنان امروز پرسپوليس خوب هستند اما در جواب سؤال شما بايد بگويم محسن بنگر، اميد عاليشاه، رامين رضاييان و مهدي طارمي مي‌توانستند عضو پرسپوليس دهه ۶۰ باشند!

علي آقا، شما هم ۵ هزار تومان، ۵ هزار تومان از مردم براي پرسپوليس كمك مي‌گرفتيد؟
(بلافاصله) نه بابا! هر چيزي اصولي دارد. عباس انصاري‌فرد و رويانيان هم مي‌خواستند كمك‌هاي مردمي بگيرند ولي نشد. درخواست كمك ۵ هزار توماني از مردم براي پرسپوليس آبروريزي بود. شايد نيت آدم‌هايي كه اين كار را كردند بد نبوده باشد اما كار جالبي نبود.

اتفاقاً اغلب بازيكنان پرسپوليس هم در اعتراض به اين كار گفتند ما صدقه نمي‌خواهيم.
حق با بازيكنان پرسپوليس است. اين كارها درست نيست. يعني چه كه هركس توانست ۵ هزار تومان كمك كند و… حالا چقدر جمع شده؟!

حدود ۳۷ يا ۳۸ ميليون تومان!
(با خنده) زكي! اين هم شد پول؟ تازه اگر يك ميليارد تومان هم جمع مي‌شد باز كار يكي، دو بازيكن را راه مي‌انداخت. دوستان اگر مي‌خواهند از مردم كمك بگيرند حداقل بايد خدماتي هم ارائه بدهند؛ كارت هواداري يا چيزي كه به درد مردم بخورد نه اينكه فقط بخواهيم ۵ هزار تومان از آنها بگيريم.

البته اگر اشتباه نكنيم شما هم در دهه ۶۰ از افراد متمول و تاجر علاقه‌مند به پرسپوليس كمك مي‌گرفتيد.
من از ۴، ۵ هوادار پولدار پرسپوليس كه به اين تيم علاقه‌ داشتند كمك مي‌گرفتم. كي آمدم شماره حساب بدهم و از هوادار بخواهم هزار تومان كمك كند؟ يك مرتبه هم اين كار را نكردم. ضمناً آن موقع هزينه‌ها كم بود و با اين پول سر و ته كار جمع مي‌شد ولي حالا نه، تازه بودجه رسمي و دولتي هم نداشتيم.

شما اولين كسي بوديد كه عنوان كرديد هر بازيكني مي‌خواهد به پرسپوليس بيايد بايد يك پولي هم از جيب بدهد. حالا اين حرف‌ها خريدار دارد؟
نه! اين حرف‌ها توي اين دوره و زمانه ديگر خريداري ندارد. آن زمان همه تيم‌ها در شرايط يكساني بودند و اين نبود كه يك تيم پول داشته باشد و تيم ديگر نداشته باشد بنابراين فوتباليست‌ها دوست داشتند براي معروف شدن به پرسپوليس يا استقلال بروند اما امروز بازيكنان طي فصل، يك ميليارد تومان يا بيشتر پول مي‌گيرند و ديگر نمي‌شود توقع داشت با جيب خالي بازي كنند.

اين حرف علي پروين است كه مجيد نامجومطلق بااستعدادترين فوتباليست زمان خود را به دليل گرفتن موتورسيكلت از هوادار پرسپوليس از تيم خود اخراج مي‌كند؟!
اتفاقاً توي تمرين ستارگان، مجيد نامجومطلق را ديدم، جواد زرينچه را هم همين‌طور. چقدر اين دو تا خوب بودند اما در آن مقطع اگر آن تصميم را نمي‌گرفتم پرسپوليس به هم مي‌ريخت. گذشته‌ها گذشته است ديگر. امروز با ديروز فرق مي‌كند پسر!

شنيديد علي فاطمي بازيكن جوان پرسپوليس در درفشي‌فر و محل تمرين اين تيم مي‌خوابد؟
نه، اينكه خيلي بد است. باشگاه بايد به وضعيت او رسيدگي كند.

باشگاه كه كار خاصي نكرد و كريم باقري مجبور شد از جيب شخصي‌اش براي فاطمي و مادرش مسكن بگيرد.
دم كريم باقري گرم! به نظرم اين وظيفه باشگاه است كه به مشكل بازيكن خود رسيدگي كند.

كريم باقري خطاب به مديران باشگاه پرسپوليس گفته است اگر نمي‌توانيد باشگاه را اداره كنيد بهتر است برويد تا كسان ديگري بيايند؛ نظر شما چيست؟
حق با كريم است. بدون پول نمي‌توان پرسپوليس را اداره كرد. پول داشته باشي تازه ۵۰ درصد كار حل است. اگر هم فوتبالي نباشي و پول هم در بساط نباشد كه بد و بدتر مي‌شود.

ولي نصف هيأت مديره كنوني پرسپوليس فوتبالي هستند.
مديريت و اداره كردن پرسپوليس شوخي نيست. دوستان بايد اول فكرش را مي‌كردند و بعد به اين باشگاه مي‌آمدند.

اين پرسپوليس چيزي مي‌شود؟ بوي جام مي‌دهد؟
اگر دو تا بازي ديگر را ببرد مي‌تواند مدعي جام باشد.

پرسپوليس برانكو زيباتر بازي مي‌كند يا پرسپوليس دنيزلي؟
به نظر من پرسپوليس برانكو خوشگل‌تر از پرسپوليس دنيزلي بازي مي‌كند. همين كه برانكو جوانگرايي كرده خيلي خوب است و من يكي به اين تيم اميدوارم. جلوي فولاد آن هم در گرماي وحشتناك اهواز واقعاً عالي بودند.

جايگاه چهاردهم در جدول رده‌بندي ليگ پانزدهم در شأن پرسپوليس است؟
نه، جالب نيست كه پرسپوليس اينجاي جدول بايستد. اين تيم حداقل بايد توي سه تيم اول باشد.

ببخشيد اين سؤال را مطرح مي‌كنيم ولي يكي، دو بازيكن قديمي كه به تيم ستارگان ايران دعوت نشدند پشت سر شما گفتند علي پروين كلي پول گرفته و از اين حرف‌ها؟!
حرف مفت كه زياد است! من نمي‌دانم چقدر پول جمع شده، چه شده و كجا رفته است. (با كمي دلخوري ادامه مي‌دهد) همين رضا رياضتي شاهد است. حسين ياريار و مأنوسي‌فر كه خيلي هم براي آوردن تيم ستارگان جهان به ايران زحمت كشيدند، آمدند دفترمان و به آنها گفتم هيچ دخالتي در مسائل مالي ندارم. مي‌توانيد از خودشان بپرسيد. به اين شرط موافقت كردم كه سرمربي تيم ستارگان ايران باشم. (سكوت مي‌كند)

بعد چه شد؟
هيچي! رفتم منزل و وقتي خوب فكر كردم به خاطر يكسري حرف و حديث‌ها كه بعد از بازي آث ميلان پيش آمد پشيمان شدم. گفتم من ۲۰۰ تا شاگرد دارم. حالا بايد ۸ تا پرسپوليسي انتخاب كنم و ۸ تا استقلالي و تازه ۴ تا هنرمند هم كنار آنها بگذارم. به همين رياضتي گفتم كه با ياريار تماس بگيرد و بگويد من يكي نيستم! اتفاقاً ساعت يك بعدازظهر با ياريار و مأنوسي‌فر قرار داشتم اما پيچاندم! (دوباره مي‌خندد!)

جداً؟!
بله، سر قرار نرفتم ولي ساعت ۱۱ شب بود كه زنگ منزلمان را زدند. اتفاقاً مهمان هم داشتم و رفتم ديدم حسين ياريار زحمت كشيده و با محسن گلدهي بچه‌محل‌مان جلوي در خانه آمدند. گفتم هر كس را دعوت كنم حرف و حديث مي‌شود اما مرا قانع كردند. اين وسط فقط يك اشتباه كردم (كمي حرفش را مزه‌مزه مي‌كند)

جالب شد، چه اشتباهي؟
اشتباه كردم كه خودم به علي دايي زنگ نزدم. حسين ياريار به من گفت كه به دايي زنگ زده است اما بايد من هم زنگ مي‌زدم. جايش خيلي خالي بود. سيروس دين‌محمدي را هم گفته بودم بيايد كه نيامد.

اتفاقاً علي دايي هم در كنفرانس مطبوعاتي گلايه كرد كه چرا مستقيم به خود من زنگ نزدند؟
حق با علي دايي است. من بايد به او زنگ مي‌زدم. اتفاقاً خيلي خوب مي‌شد كه دايي و علي كريمي همديگر را مي‌ديدند و همه چيز تمام مي‌شد و مي‌رفت.

فكر نمي‌كنيد همين بحث آشتي‌كنان اين دو را از هم دورتر مي‌كند؟
به هر حال دو، سه دفعه كه توي اين محافل همديگر را ببينند همه چيز تمام مي‌شود مي‌رود. به نظر من علي دايي و علي كريمي بهتر است توي زمين فوتبال همديگر را ببينند و آشتي كنند نه روي تخت بيمارستان. شما ديديد وقتي علي دايي به ملاقات محمد مايلي‌ رفت اشك توي چشمان هر دو جمع شد و چقدر لحظه خوبي بود. متأسفانه شما روزنامه‌ها دايي و كريمي را به جان هم مي‌اندازيد!

به ما روزنامه‌ها چه ارتباطي دارد؟!
شما مي‌توانيد حرف‌هاي اين دو عليه هم را ننويسيد اما مي‌نويسيد تا اين دعوا بالا بگيرد و…

علي‌آقا اين نظر شماست. باور كنيد ما دخالتي در اختلاف نظر اين دو نداريم. راستي كدام‌يك از بچه‌هاي تيم ما در بازي با ستارگان جهان آماده‌تر بود؟
ماشاءا… اين مهدي‌ هاشمي‌نسب عالي بود. محمد نوازي و كريم باقري هم خيلي خوب بودند اما به نظر مي‌رسيد علي كريمي تمرين ندارد. به او گفتم چرا بدن خود را ول كردي؟ اين هم از شانس من بود!

از بين ستارگان جهان چطور؟
اين لوئيز فيگو خيلي خوب بود. خدا وكيلي با ديدن بازي‌اش عشق كردم.

علي‌آقا، ليونل مسي يا كريستيانو رونالدو؟
معلوم است مسي!

ليونل مسي يا ديگو مارادونا!
باز هم مسي! روي دست مسي مادر فوتباليست نزاييده است. آقاجون مسي يك تنه بازي را درمي‌آورد و براي هر تيمي نعمت است. بعداً هم بازيكني مثل مسي نخواهد آمد.

ليونل مسي تيم‌هاي شما در دوران مربيگري چه كسي بوده است؟
ناصر محمدخاني و علي كريمي، مسي‌هاي من توي پرسپوليس بودند. مي‌دانستم بالاخره يك كاري مي‌كنند و هميشه هم اين طور بود.

راستي اين ماجراي درگيري خداداد عزيزي و فرهاد مجيدي بالاخره چه بود؟
بين دو نيمه من داشتم صحبت مي‌كردم كه خداداد گفت مي‌خواهم يك چيزي بگويم. حرفي نزدم و خداداد هم گفت كه سه، چهار تا هستند كه پاس نمي‌دهند؛ مثلاً همين مجيدي كه پشتك زد ولي مي‌توانست به من پاس بدهد و من هم به خاطر همين ديگر پاس نمي‌دهم!

واكنش شما چي بود؟
اتفاقاً محمد مايلي‌كهن حرف قشنگي زد و گفت آقاي خداداد آيا اين كار درست بود؟ خداداد هم گفت نه! محمد مايلي‌ هم گفت كه پس شما اين كار را نكن… چيز خاصي پيش نيامد. خيلي خوشم آمد كه فرهاد يك كلام هم جواب خداداد را نداد و احترام بزرگ‌تر را حفظ كرد. او قبل از بازي به عباس رضوي گفته بود پايش درد مي‌كند و يك ربع بيشتر نمي‌تواند بازي كند. از طرفي پرواز هم داشت و براي همين سريع رفت.

اينكه فرهاد مجيدي شرط گذاشته است به شرطي مي‌آيد كه فيكس باشد، درست است؟
فرهاد به آقاي ياريار گفته بود من ۱۵ دقيقه بازي كنم و بروم چون پرواز دارم. شرطي در كار نبود.

علي آقا نظرتان در مورد تيم ملي اميد چيست؟
با اين زحماتي که حبيب کاشاني مي‌کشد و با امکاناتي که او فراهم کرده، اين تيم بايد به المپيک صعود کند.

به عنوان سؤال آخر نظرتان درباره بازي ايران و گوام چيست؟
كارلوس كروش كار خوبي كرده است. تيم ملي جوان و شاداب شده و اين اتفاق خوشحال‌كننده‌اي است. اميدوارم با كمك و حمايت فدراسيون و ساير مسئولان تيم كشورمان بتواند بار ديگر به جام جهاني صعود كند و مردم شاد شوند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)