تیم فوتبال پرسپولیس با وجود عملکردی خوب در سال ۹۹، حواشی زیادی را پشت سر گذاشت.

همه‌گیری ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ و تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر سبب شد تیم فوتبال پرسپولیس که با اختلاف نسبت به سایر مدعیان لیگ نوزدهم در صدر جدول قرار گرفته بود، برای تثبیت چهارمین قهرمانی متوالی خود در این رقابت‌ها سال ۹۹ را با چالش‌های زیادی آغاز کند.

در نهایت با قطعی شدن برگزاری ادامه این مسابقات، سرخ‌پوشان توانستند در تاریخ ۳ مرداد با برتری دو بر یک در خانه نفت مسجد سلیمان، چهار هفته مانده به پایان مسابقات قهرمانی‌شان را مسجل کرده و با کسب ۶۷ امتیاز و ثبت رکوردهایی مثل سریع‌ترین قهرمانی در تاریخ این رقابت‌ها، بیشترین اختلاف امتیازی با تیم دوم جدول(۱۴ امتیاز) و بیشترین امتیاز در لیگ‌های ۱۶ تیمی جام را در تاریخ ۳۰ مرداد بالای سر ببرند.

شاگردان یحیی گل‌محمدی پس از این قهرمانی روز ۵ شهریور در ضربات پنالتی دیدار نیمه نهایی جام حذفی مغلوب استقلال شدند تا نتوانند برای دومین سال متوالی در کسب جام لیگ برتر و رقابت‌های حذفی دبل کنند.

جدایی بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، علی علیپور، مهدی ترابی و علنی‌شدن اختلافات بین مهدی رسول پناه و یحیی گل‌محمدی که حتی تا تهدید به استعفای سرمربی سرخ ها هم پیش رفت، قبل از اعزام این تیم به قطر برای برگزاری ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا وضعیت ناآرامی برای پرسپولیس به وجود آورد.

پرسپولیس که پیش از آغاز مجدد مسابقات قعرنشین گروهش بود، با وجود حضور هفت بازیکن جدید و ترکیبی متحول شده توانست با اقتدار و عبور از سد تیم‌هایی مثل شارجه امارات، التعاون عربستان، الدحیل قطر، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان به فینال مسابقات راه یابد. این در شرایطی بود که پیش از آغاز دیدار نیمه نهایی خبر محرومیت شش ماهه عیسی آل کثیر بهت عجیبی را در اردوگاه سرخ‌پوشان در دوحه به وجود آورد.

این باشگاه از روزهای منتهی به سال ۹۹ تا زمان استعفای مهدی رسول پناه با مسائل مدیریتی متعددی مواجه بود. استعفای محمد حسن انصاری فرد و جانشینی مهدی رسول پناه، اضافه شدن الحاقیه‌ای عجیب به قرارداد با کارگزار، جدایی ناگهانی تعدادی از بازیکنان کلیدی، محکومیت در پرونده گابریل کالدرون و دستیارانش، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه به دلیل بدهی به برانکو و دستیاران وی، ماجراهای مربوط به جدایی بشار رسن، شفاف نشدن دلیل فسخ قرارداد یک‌طرفه آنتونی استوکس، لو رفتن فایل‌ صوتی صحبت‌های رسول پناه علیه کادرفنی و بازیکنان جزو مهم ترین مواردی بود که از دوران مدیریت رسول پناه به یادگار ماند.

در نهایت شلعه‌ور شدن آتش اختلاف‌ها بین وی با یحیی گل‌محمدی و شاگردانش کار را به جایی رساند تا این مدیر از سمت خود استعفا‌ء داده و صندلی‌اش در پرسپولیس را به جعفر سمیعی زفرقندی، رئیس حراست وزارت ورزش و جوانان تحویل دهد.

حضور سمیعی و استفاده وی از مدیری ورزشی به نام ابراهیم شکوری در کنار خود، طبق گفته بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس آرامش از دست رفته را به این تیم بازگرداند اما این تیم به دلیل جدایی برخی بازیکنان و محرومیت تعدادی دیگر با ترکیبی ناقص با شکست دو بر یک مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی برای دومین بار در طول سه سال اخیر به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسید.

پس از باخت در این مسابقه جدایی بشار رسن، مورد بخشش قرار نگرفتن عیسی آل کثیر و مشکلات مالی بار دیگر منجر به آغاز انتقادهای شدید گل‌محمدی از برخی مدیران باشگاه مثل رسول پناه و علی رغبتی شد و تداوم این روند در طول چندین هفته سبب شد این دو عضو هیات مدیره به اجبار از سمت خود استعفاء داده و جای شان را به جعفر سمیعی و مجید صدری بدهند تا ترکیب جدیدی در این هیات مدیره شکل بگیرد.

از اقدام‌های مثبت دوران مدیریت سمیعی می‌توان به پرداخت طلب حدود ۵۰۰ هزار یورویی و تسویه حساب با ماریو بودیمیر اشاره کرد. پرونده ای که سبب شد برای دومین بار پنجره نقل و انتقالاتی بین المللی باشگاه پرسپولیس در طول سال ۹۹ بسته شود. سرخ‌پوشان همچنین در این مدت مبلغ قرارداد و آپشن های فصل گذشته بازیکنان و بدهی به اینیگو، دستیار کالدرون را پرداخت کردند. جذب شهریار مغانلو و مهدی ترابی به عنوان دو بازیکن لژیونر و فرشاد فرجی از پدیده و توافق با برخی طلبکاران داخلی که سبب باز شدن پنجره نقل انتقالاتی این باشگاه شد از دیگر نقاط قابل اشاره عملکرد مدیران فعلی پرسپولیس است.

هرچند نارضایتی بازیکنان از دریافتی‌های فصل جدیدشان با وجود تسویه مطالبات سال‌های قبل و استقراض مدیران این باشگاه برای پرداخت بدهی ها، جزو موارد چالشی زمان فعالیت مدیران جدید در پرسپولیس بوده است که البته قرار است با دریافت پاداش هایی آسیایی پرسپولیس از سوی AFC بازپرداخت شود. به هرحال این تیم که سال ۹۹ را با صدرنشینی آغاز کرده بود، در پایان هم با تفاضل گل زده کمتر درجایگاه دوم قرار گرفت تا در مجموع بتوان این سال را برای سرخ‌ها مطلوب و مناسب تعبیر کرد.

همه امید پرسپولیسی ها به این است که در فصل جاری هم بتوانند به پنجمین قهرمانی متوالی خود برسند. شاگردان حیی گل محمدی برای این مهم رقیب سرسختی چون سپاهان دارند. هر چند که استقلال هم آهسته و پیوسته دوباره می خواهد در قامت مدعی خودی نشان دهد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)