مرجع خبری پرسپولیس : مسعود عنايت در مورد چگونگي انتخاب محسن تركي براي قضاوت دربي و نحوه عملكرد او در اين بازي صحبت هاي زير را مطرح كرد:

* تا صبح پنجشنبه قرار بود مرادي داور دربي باشد
براي قضاوت دربي 4 گزينه به ترتيب مرادي، تركي، ممبيني و افشاريان را مد نظر داشتيم. تا صبح روز پنجشنبه قرار بود مرادي داور دربي بود. كمك ها هم هر كدام از اين داوران انتخاب مي شدند از قبل انتخاب شده بودند. قرار بود داور چهارم از بين اين چهار گزينه انتخاب سود باشد. فدراسيون مرادي را تاييد كرده بود.

* درست نبود تركي دربي را قضاوت كند
با توجه به اين كه تركي بازي قبلي دو تيم را قضاوت كرده بود صلاح نبود اين بازي هم به او سپرده شود و فقط نام او به عنوان يكي از گزينه ها مطرح شده بود. از طرفي او روز چهارشنبه در عراق ديدار تيم هاي اربيل و الكويت را قضاوت كرده بود و منطقي نبود در فاصله كمتر از 48 ساعت بازي سنگين ديگري به او سپرده شود.

* به دليل مصاحبه خوردبين مرادي تغيير كرد
وقتي از سفر كويت برگشتم، متوجه شدم مصاحبه خوردبين عليه مرادي باعث ايجاد جنجال در روزنامه ها شده است. از طرفي به من اطلاع دادند باشگاه استقلال هم عنوان كرده پرسپوليسي ها اين جنجال را ايجاد كرده اند تا داوري به نفع آنها تمام شود. وقتي چنين شرايطي را ديديم با عزيز محمدي جلسه اي گذاشتيم و به اين نتيجه رسيديم نتيجه بازي هر چه باشد مسعود مرادي ضرر مي كند

و براي او خوب نيست. بنابراين براي حفظ مرادي نام او را براي قضاوت حذف كرديم. من 10 صبح پنجشنبه با وي تماس گرفتم و قضيه را به او گفتم و او هم با روي باز پذيرفت و گفت صلاح فدراسيون هر چه باشد مي پذيرد. سپس به تركي زنگ زدم و گفتم خودش را براي دربي آماده كند.

* مرادي براي قضاوت بازي پيكان و مس كرمان قهر نكرد
وقتي قرار بود مرادي دربي را قضاوت كند، قصد داشتيم تركي را براي قضاوت بازي پيكان و مس كرمان انتخاب كنيم. اصلا نمي خواستيم مرادي را براي اين بازي انتخاب كنيم. چون مرادي در دو بازي مس كرمان كه قضاوت كرده بود اين تيم 7 بار دروازه اش باز شده بود و منطقي نبود اين بازي هم او قضاوت كند.
از طرفي وقتي به مرادي اعلام شد دربي به او سپرده نمي شود، درست نبود كه از او بخواهيم به قزوين برود. به دليل تغيير در نام دربي ترجيح داديم داور چهارم هم تورج حق وردي باشد كه در تهران مستقر است و البته از او هم در اين 8 هفته رضايت داشتيم. براي اعلام نام داور هم همه چيز را به سازمان ليگ سپرديم كه هر موقع خود خواستند نام داور را اعلام كنند.

* اگر مرادي هم قضاوت مي كرد، اتفاقي نمي‌افتاد
ديروز اگر مرادي هم قضاوت مي كرد هيچ اتفاق خاصي رخ نمي داد. او قضاوت هاي سنگين تر از دربي را هم در كارنامه خود دارد. متاسفانه انتقادهايي كه از داوران در ايران مي شود فقط مختص فوتبال ما است. در هيچ جاي دنيا باشگاه ها حق ندارند در مورد داوران حرفي بزنند.

* يك كارشناس داوري مي خواهد ذهنيت ها را در مورد داوري تغيير دهد
چه كسي گفته محسن تركي زياد كارت مي دهد يا به موقع كارت نمي دهد؟ او ديروز تمام كارت هايي كه داد درست بود. البته مي توانست در صحنه هايي هم كارت بدهد كه اين كار را نكرد.
متاسفانه يك كارشناس داوري دوست دارد ذهنيت مردم را نسبت به داوران تغيير دهد. مثلا ديروز گفته است به او در كلاس هاي داخلي گفته نشده است كه كجاها بايد از كارت استفاده كند. او از كجا چنين چيزي را مي داند؟

*پنالتي درست بود اما بايد كارت مي داد
در صحنه اي كه طالب لو خطا كرد، تشخيص پنالتي درست بود اما حداقل جريمه فردي هم كارت زرد بود. البته هنوز فيلم بازي را نديده ام كه بگويم بايد اخراج مي شد يا نه.
صحنه اي ديگري كه منجر به تصميم اعلام به پنالتي باشد در اين مسابقه رخ نداد. داور بايد در زمين مديريت كند. مثلا استفاده از الفاظ ركيك حكم اخراج دارد اما اگر اين اتفاق در ابتداي بازي باشد و داور بخواهد طبق قانون عمل كند، مديريت بازي از دست او خارج مي شود. هيچ داوري نمي تواند در همه بازي ها سطح يكنواختي داشته باشد.

*توپ به كبوتر خورد و اعلام به قطع بازي شد
در صحنه اي كه پرسپوليس در حال حمله بود و تركي اعلام به قطع بازي كرد، تصميم كاملا درستي گرفت. در قانون آمده است كه اگر عامل خارجي در جريان بازي باشد و توپ به آن برخورد كند داور بايد جريان مسابقه را متوقف كند. در بازي ديروز هم توپ به كبوتر برخورد كرد.

* هر آسيب ديدگي بازي جوانمردانه ندارد
من به مصدوميت بازيكن پرسپوليس در صحنه گل استقلال كاري ندارم و قصد بي احترامي به اين تيم هم ندارم اما ديروز آقاي تركي به درستي تشخيص داد كه مصدوميت بازيكن تيم قرمز جزيي بوده است. در قانون آمده اگر بازيكن مصدوم شديد باشد داور مي تواند اعلام به قطع بازي كند. اين به تشخيص داور است اما اين هم بايد بگويم كه در فوتبال ايران و حوزه خليج فارس بازيكنان زياد خود را زياد زمين مي اندازند و تيم حريف براي رعايت اصول جوانمردانه بارها توپ را بيرون مي فرستد و اين به ضررشان مي شود. اگر داوران به درستي تشخيص دهند كه مصدوميت بي خودي است و اعلام به قطع بازي نكنند ديگر بازيكنان به هر بهانه اي خود را زمين نمي اندازند. هر آسيب ديدگي نياز به بازي جوانمردانه ندارد.

* امكان تباني وجود ندارد
در هيچ جاي دنيا تيم ها نمي توانند با هم تباني كنند. فوتبال مثل كشتي نيست. در بازي گروهي ممكن است توپ به سر يكي برخورد كند و همان گل شود. ما هم دوست داشتيم اين بازي برنده داشته باشد اما ديديد كه نشد. تيم داوري هم بهتر از دو تيم كار كردند. من به تركي نمره خيلي خوب داده ام.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)