مرجع خبری پرسپولیس : رييس سازمان ليگ برتر گفت: پس از رايزني‌هايي كه ديروز (جمعه) انجام داديم، هفته‌ي آينده براي بحث حق پخش تلويزيوني مسابقات ليگ با پورمحمدي و تقدس‌نژاد جلسه خواهيم داشت.

عزيز‌ا… محمدي رباره آخرين رايزني‌هاي فدراسيون فوتبال براي بحث حق پخش تلويزيوني مسابقات ليگ برتر اظهار كرد: همان‌طور كه قبلا هم گفته بودم ما پيشنهادي را به دولت داده‌ايم كه در آن عنوان شده، دولت سالانه مبلغي در حدود 90 ميليارد تومان را بابت كمك به 18 تيم ليگ برتري پرداخت مي‌كند كه سهم هر تيم حدود 5 ميليارد تومان است. بعد از بررسي‌ها و كارشناسي‌هايي كه در حوزه هزينه و درآمدهاي برنامه‌هاي تلويزيوني انجام داديم، پيشنهاد كرديم تا مبلغ 60 ميليارد تومان هم از سوي صداوسيما بابت حق پخش تلويزيوني درنظر گرفته شود كه اين رقم بسيار پايين‌تر از مبلغي است كه اين سازمان براي ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني در ميزان زماني ‌كه بايد به پخش فوتبال اختصاص دهد، صرف مي‌كند.

وي با بيان اينكه قرارداد حق‌پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي مسابقات ليگ در قرارداد سه‌سال گذشته فدراسيون و صداوسيما در سال اول 10 ميليارد،‌ سال دوم 11 ميليارد و 100 ميليون و سال سوم 13 ميليارد و 200 ميليون تومان بوده است، افزود: تلويزيون در سال حدود 12هزار و240 دقيقه فوتبال پخش مي‌كند كه حدود 20 دقيقه هم در قبل، حين و بعد از آن تبليغات بازرگاني دارد. همچنين اين رقم به اضافه تبليغات محيطي در ورزشگاه‌هاست. بايد ديد تلويزيون براي تهيه برنامه‌هاي ديگرش به اين ميزان ساعت چه‌قدر پول خرج مي‌كند و آنجا مشخص مي‌شود كه رقم پيشنهادي ما بسيار پايين‌تر از حد معمول است.

محمدي در ادامه طرح پيشنهادي فدراسيون به دولت ادامه داد: ما خواسته‌ايم اكنون كه مجلس درحال بررسي و تصويب بودجه دولت در سال 90 است در مجموع مبلغ 150 ميليارد تومان را بابت كمك به باشگاه‌ها و حق پخش تلويزيوني در بودجه صداوسيما بگنجاند و ما ديگر با اين سازمان طرف باشيم. در اين شرايط دولت ديگر به طور مستقيم به تيم‌ها پولي پرداخت نمي‌كند و از طرفي مي‌توانيم بيش از پيش به سمت خصوصي‌سازي باشگاه‌ها حركت كنيم. با مشخص‌ شدن دقيق بودجه باشگاه‌ها، آنها مي‌توانند به ساير منابع درآمدزايي‌شان فكر كرده و براي تأمين بودجه بيشتر تلاش كنند.

رييس سازمان ليگ از برگزاري جلسه‌اي در ‌باره بحث پيرامون اين موضوع با مسوولان سازمان صداوسيما طي هفته‌ي آينده خبر داد و گفت: با رايزني‌هايي كه روز گذشته (جمعه) انجام داديم، قرار شد هفته آينده با پورمحمدي و تقدس‌نژاد جلسه‌اي داشته باشيم و به نتيجه مشخصي براي قرارداد حق پخش در دوره جديد برسيم. به هرحال ارديبهشت‌ همزمان با پايان دهمين دوره ليگ برتر قرارداد حق پخش منعقد شده بين فدراسيون و صداوسيما در دوره اخير به پايان مي‌رسد و از الآن بايد آينده اين موضوع قطعي شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فدراسيون مذاكره‌اي با شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي براي احتمال واگذاري حق پخش انجام داده است، گفت: ما مذاكره‌هايي را با دو، سه شبكه خارجي كه بعضا اسم‌هايشان مطرح شد (شبكه‌هاي دوبي اسپورت و الجزيره) انجام داده‌ايم. اما نمي‌توانم رقم پيشنهادي آنها را بيان كنم. تنها مي‌توانم بگويم اين رقم در حدود همان 60 ميليارد توماني است كه ما بابت حق پخش از صداوسيما طلب خواهيم كرد.

محمدي در پاسخ به اين سوال كه اگر با صداوسيما به توافق نرسيم، ممكن است حق پخش مسابقات ليگ به يكي از اين شبكه‌هاي خارجي واگذار شود، گفت: به هرحال تلويزيون ما دولتي است و قوانين خاص خود را دارد. ما به راحتي نمي‌توانيم اين اقدام را انجام دهيم و اگر قرار بر واگذاري حق پخش به يكي از شبكه‌هاي خارجي باشد، بايد ساز و كار عملياتي آن به طور دقيق پيش‌بيني و بررسي شود. ما اميدواريم پس از رايزني‌ها و مذاكره‌هاي كاملا منطقي و منصفانه با مسوولان صداوسيما به توافق لازم برسيم تا انشاء‌الله حق پخش به صداوسيماي ايران واگذار شود.

رييس سازمان ليگ در ادامه درباره درخواست فدراسيون از كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) براي گرفتن ميزباني فينال رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا اظهار كرد: طبق تصميم‌گيري AFC مصوب شد تا سال 2013 فينال ليگ قهرمانان آسيا براساس قرعه‌كشي در يكي از دو كشوري كه به ديدار پاياني مي‌رسند، برگزار شود كه در اين شرايط درخواست كشورهاي مختلف براي گرفتن اين ميزباني بي‌فايده است. ما تنها اميدواريم نمايندگان‌مان به فينال ليگ قهرمانان برسند تا بتوانيم اميد به گرفتن ميزباني داشته باشيم. پس از سال 2013 شرايط دوباره به حالت سابق بازمي‌گردد و آن‌وقت مي‌توانيم از قبل پيگير گرفتن ميزباني اين مسابقه باشيم.

محمدي همچنين درباره موضع‌گيري باشگاه السد قطر مبني بر نيامدن به تهران براي حضور در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به دليل آنچه “ناامني” خوانده شده، گفت: ما نمي‌خواهيم در اين‌باره صحبتي را مطرح كنيم. كنفدراسيون فوتبال آسيا پاسخ لازم و قاطع را به اين باشگاه قطري داد. اين تيم‌ها در حدي نيستند كه بخواهند با مطرح‌كردن اين مسايل براي ما عرض اندام كنند.

رييس سازمان ليگ در پايان خطاب به باشگاه‌هاي ليگ برتري تأكيد كرد كه بايد استانداردهاي لازم مدنظر AFC را تا مهلت مقرر (ارديبهشت‌ماه) فراهم كنند تا بتوان مجوزهاي حرفه‌اي بودن را به طور كامل گرفته و ميزان سهميه كشورمان در ليگ قهرمانان آسيا تداوم داشته باشد. او خاطرنشان كرد: از يكسال پيش اين شرايط را به باشگاه‌ها اعلام كرديم. باشگاه‌هاي ما بايد زيرساخت‌هاي لازم را براي حركت به سمت حرفه‌اي‌ شدن مدنظر AFC فراهم كنند. اميدوارم تيم‌هاي ما اين موضوع را بيش از پيش جدي گرفته و تا قبل از بازديد بازرسان AFC شرايط لازم را احراز كنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)