مرجع خبری پرسپولیس : كشور چين پس از فروش ووووزلا و گوشي‌هاي مهار كننده صداي آن اكنون در عرصه انرژي خورشيدي مشغول تجارت با آفريقاي جنوبي است.

 

به نقل از آسوشيتدپرس، يكي از كشورهايي كه به جام جهاني صعود نكرده اما بيشترين حضور را در جام جهاني دارد چين است. از آب معدني در بسته بندي‌هاي كوچك تا ووووزلا در اندازه‌هاي مختلف همه و همه با آرم كشور چين در بازارهاي آفريقاي جنوبي قابل رد يابي است.
مي‌توان گفت تقريبا تمام كالاهاي ضروري و غير ضروري در بازار آفريقاي جنوبي به احتمال بسيار زياد چيني است مگر آنكه استثنايي در اين ميان مشاهده شود.

يكي از عرصه‌هاي ورود جدي چين به قاره سياه مقوله انرژي‌هاي نو است. در اين ميان انرژي خورشيدي بيش از ساير انرژي‌هاي نوين براي چيني‌ها سود آور است. برق اكثر كشورهاي آفريقايي به خاطر استثمار اروپا همچنان توسط ژنراتور تامين مي‌شود و اين ژنراتور‌ها معمولا از آلمان يا ايتاليا خريداري مي‌شود اما كابوس چيني‌ها مافياي ژنراتورهاي آلماني را از بين برده است چرا كه سلول‌هاي خورشيدي چيني با قيمت پائين برق آفريقايي‌ها را تامين مي‌كند.

با نگاهي گذرا به ورزشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي و همچنين اتوبوس‌هاي مخصوص جام جهاني مي‌توان دريافت كه صفحات سلولي توليدي انرژي خورشيدي در سقف تمام موارد ذكر شده و حتي هتل‌ها كاملا چيني است و سود خالص حاصل از فروش اين سلول‌هاي خورشيدي تا مرز 95 ميليون يورو ارزيابي مي‌شود.

چيني‌ها در المپيك 2008 نيز با كمك انرژي خورشيدي تا مرز 70 درصد از برق پيش بيني شده را صرفه جويي كردند و اين در حالي بود كه تابش آفتاب در آن منطقه چندان مداوم نيست اما آنچه كه در آفريقا زياد به چشم مي‌خورد آفتاب است.
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه حتي دولت آفريقاي جنوبي هم به اندازه چين از ميزباني جام جهاني 2010 سود نكرده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)