پرسپولیس نیوز: پرداخت نشدن حق پخش، مشکلات اساسی برای فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد.
نقطه سر خط. ماجرای حق پخش به همان نقطه ای برگشت که چند ماه قبل در آن بود. سازمان صدا و سیما رقم قرارداد را زیاد نکرده و حتی برخلاف سال های گذشته، از همان رقم تحمیل شده هم یک ریال پرداخت نکرده است. امسال فدراسیون فوتبال سفت و سخت جلوی صدا و سیما ایستاد تا حق پخش واقعی را از این سازمان بگیرد. مدتی هم مسابقات برگزار شد و دوربین ها اجازه پیدا نکردند وارد ورزشگاه ها شوند. اما مقاومت سرسختانه فدراسیون سرانجام شکسته شد.
 
اولین ضربه را فدراسیون از دو دستگی اهالی فوتبال خورد؛ جایی که بعضی از مربیان و مدیران باشگاه ها مخالف تحریم صدا و سیما بودند و بعضی از آن ها موافق. همین دو دستگی در کنار مذاکراتی که با مسئولان صدا و سیما و سایر نهادها انجام شد، فدراسیون را مجبور کرد که راضی به شکستن این تحریم شود. پخش زنده مسابقات لیگ برتر فوتبال با وجود مخالفت علی کفاشیان، از سر گرفته شد و مهدی تاج هم گفت که صدا و سیما به جای 22.5 میلیارد تومان، 30 میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد. 
 
حالا و در حالی که چند ماه از این اتفاق می گذرد، مهدی تاج دوباره از این حرف زده که حق پخش 22.5 میلیارد تومان است که صدا و سیما یک ریال از آن را هم پرداخت نکرده است. این جمله یعنی تمام مقاومت های فدراسیون مقابل صدا و سیما، بیهوده و برای هیچ بوده است. 
یکی از دلایل کوتاه آمدن فدراسیون مقابل صدا و سیما، ترس از دست دادن یک منبع درآمد دیگر بود. فدراسیون که تبلیغات محیطی ورزشگاه ها را هم واگذار کرده بود، با اعتراض اسپانسر محیطی ورزشگاه ها مواجه شد که اعلام کرده بود در صورت پخش نشدن مسابقات از تلویزیون، پولی به فدراسیون پرداخت نخواهد کرد. 
 
حالا حق پخش تلویزیونی و پرداخت نشدن آن توسط صدا و سیما نه تنها برای باشگاه های لیگ برتر ایران مشکل مالی ایجاد کرده، بلکه در حال درست کرد دردسرهای بزرگتر هم هست. کفاشیان امروز در مصاحبه اش گفت که پرداخت نشدن حق پخش، کنفدراسیون فوتبال آسیا را حساس کرده و ممکن است جایگاه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به خطر بیفتد.
 
کفاشیان در پاسخ به این سوال که اگر حق پخش پرداخت نشود چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ می دهد؟ گفت: «از لیگ قهرمانان آسیا بیرون خواهیم رفت. جلسه من با شیخ سلمان یک دیدار رسمی بود چرا که دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسئول باشگاه‌ها و مسئول حقوقی AFC هم حضور داشتند. آنها هم اعلام کردند که در برخی موارد حتی حق پخش به اسپانسر AFC هم پرداخت نشده و گفتند: "طبق اطلاعاتی که از رسانه‌ها کسب کردیم باشگاه‌های ایران از ابتدای فصل تاکنون حق پخش تلویزیونی دریافت نکردند و آیا این اطلاعات را تأیید می‌کنید؟" که من هم صحت این موضوع را تأیید کردم. بعد از این موضوع شیخ سلمان اعلام کرد که اگر این موضوع تا سال آینده ادامه پیدا کند از فصل بعد نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شوند و باید به AFC کاپ بروند.»
 
مدتی قبل یکی از رسانه ها نوشته بود که کفاشیان گفته در صورت بد نتیجه گرفتن تیم ملی در جام ملت های آسیا و جام جهانی، ماجرای حق پخش را برجسته می کند تا توجه رسانه ها به آن جلب شود و ماجرای بد نتیجه گرفتن را فراموش کنند. حالا هم شاید به نظر برسد که کفاشیان با همین هدف دوباره ماجرای حق پخش را برجسته کرده، اما نباید نادیده گرفت که او هر هدفی هم دارد، برای گرفتن حق فوتبال خوب جنگیده و فراتر از تصور جنگیده است. 
 
فقط مشکل اینجاست که این جنگ با صدا و سیما، در روزهایی شدت گرفته که سازمان صدا و سیما به شدت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. سرافراز، رئیس جدید سازمان صدا و سیما، حق پخش مسابقات ورزشی داخلی و خارجی از جمله فوتبال و رشته هایی مانند والیبال را جزو هزینه هایی قرار داده که می توانند حذف یا تعدیل شوند. همین حالا هم سازمان صدا و سیما حق پخش لیگ جهانی که مبلغ 350 هزار دلار بوده را پرداخت نکرده که باعث شده فدراسیون جهانی والیبال پول فدراسیون والیبال ایران را بلوکه کند. با این شرایط ممکن است پخش مسابقات فوتبال خارجی هم در آینده به مشکل بخورد. اما چیزی که در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد، احتمال اخراج تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا و تبعید آن ها به AFC کاپ است.
 
حالا دولت می تواند نقشی کلیدی در این موضوع ایفا کند و به کمک فوتبال برود. محمود گودرزی، وزیر ورزش امروز در مورد حمایت دولت از فوتبال چراغ سبز نشان داده و گفته: «حق پخش را هم باید به صورت لایحه تصویب کنیم تا بعدا کسی نتواند علیه آن صحبت کند.» شاید دولت بتواند از سال آینده حق پخش فوتبال را به صورت لایحه به تصویب برساند و سازمان صدا و سیما هم دیگر نتواند آن را پرداخت نکند. مسئولان فدراسیون فوتبال بر این باورند که تصویب حق پخش به صورت لایحه، می تواند تاثیرگذاری لجبازی ها در پرداخت حق پخش شود. اگر هم حالا پولی بابت حق پخش به فدراسیون پرداخت نمی شود، شاید به این دلیل باشد که مسئولان صدا و سیما فکر می کنند فدراسیون در مورد راه ندادن دوربین ها به ورزشگاه ها که مدتی قبل انجام شد، لجبازی کرده است و حالا فوتبال هم تاوان این لجبازی را پس می دهد. 
 
 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)