مرجع خبری پرسپولیس : یکشنبه شب در ورزشگاه نیوکمپ؛ رئال مادرید مهمان بارسلوناست. دو روایت از آغاز این جدال تاریخی وجود دارد. عده ای سال 1902 و عده ای هفدهم فوریه 1929 را شب آغاز جنگی از نوع متفاوت میان جدایی طلبان در ایالت کاتالونیا و حامیان پادشاهی اسپانیا، سربازان ژنرال فرانکو می دانند. جدال رئال مادرید و بارسلونا ورای یک مسابقه فوتبال، بخشی از تاریخ اسپانیاست که برای هر دو سو اهمیتی فوق العاده دارد. در طول تاریخ بسیاری کوشیده اند ال داربی را به رنگ خون آلوده کنند اما این مسابقه هنوز بوی فوتبال می دهد. ژنرال فرانکو که به نماد مادریدی ها تبدیل شده از سران سرکوب جدایی طلبان بود که اتفاقا به فوتبال علاقه ای بسیار داشت و آن را ابزاری برای سرکوب کاتالان ها می دانست. از همین رو روایت می کنند که بارها با استفاده از زور کاتالان ها را تطمیع کرد تا مقابل مادرید شکست بخورند. در سوی مقابل کارلوس اول نیز بارها کوشید رئال را تیم پادشاه معرفی کند و ال کلاسیکو را برای مردم این منطقه جنگی بر سر آزادی بنامد.
می گویند مردم کاتالان مقابل دیوارهای قدیمی ورزشگاه پر خاطره نیو کمپ تجمع کردند و روی دست نوشته های خود نوشتند : « ما فقط می خواهیم فوتبال تماشا کنیم ». وقتی بوی ال کلاسیکو به مشام می رسد کاتالان ها به کلیسای قدیمی این منطقه می روند و به پرچم ایالت خود ادای احترام می کنند در حالی که مردم مادرید با حضور در قبرستان از روح مردگان خود دعوت می کنند در ورزشگاه حاضر شده و یار و همتای مردان مادرید باشند.

از دیدگاه ورزشی بارسلون و رئال مادرید از دو دیدگاه کاملا متفاوت بهره می برند. رئال یک بنگاه تجاری است که اعتقاد دارد با علم کافی و داشتن ستاره ها می توان قهرمانی را در هر جامی بدست آورد اما کاتالان ها که پیراهن بارسلون را نمادی از کشور غیر رسمی خود می دانند، برای آن ارج و قرب قائل می شوند و حتی در پی درج نام «یونیسف» روی پیراهن این تیم، اعتراضات دامنه داری شکل گرفت. در بعد عملکرد فنی، در طی سال های گذشته و پس از افول مادرید که در سال 2002 و در پی نهمین قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا آغاز شد، این کاتالان ها بودند که فاصله افتخارات خود را با این تیم کاهش دادند تا جایی که در طی این سال ها موفق شدند دو بار قهرمانی لیگ اروپا را نیز به افتخارات خود اضافه کنند. فلسفه یوهان کرایف افسانه ای و سیستم 3-3-4 آشنا با حضور فرانک رایکارد و دست آخر پپ گواردیولا پیگیری شد تا در سایه ثابت مدیریتی؛ رئال مادرید در دهه اخیر میلادی کاملا زیر سایه آن قرار بگیرد. در سوی مقابل مادریدی ها از همان سال های ابتدایی آغاز بحران، راه فرار از آن را در خرید ستاره های گرانقیمت یافتند و در طی این سال ها جز ناکامی حاصلی از آن ندیدند. هر چند دو قهرمانی شماره 30 و 31 در لیگ اسپانیا موجب شد اختلاف 12 قهرمانی میان دو تیم شکافی عظیم میان شکوه مادرید و کاتالون بوجود آورد. حضور ستارگانی چون زیدان، فیگو، بکام، رونالدو، نیستلروی و … نتوانست برای تیمی که فلسفه بازیکن سازی را به طور کلی از یاد برده چاره ساز شود و با این وجود مدیر متمول مادریدی ها این بار با حضور کاکا، کریس رونالدو، ژابی آلونسو و کریم بنرما به طلوعی دیگر می اندشید. هر چه هست جدالی فردای رئال مادرید و بارسلونا تنها یک مسابقه فوتبال نیست و اگر بنا بر دلایلی فرصت تماشای آن را از دست بدهید، تا مدت ها چیزی در زندگی شما کم خواهد بود…

انتهای گزارش اختصاصی / پویا نوایی – استفاده از این مطلب با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)