پرسپولیس با رعایت چند نکته می‌تواند حریف ازبکستانی خودش را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی صعود کند.

به نقل از ایرنا، فقط چند ساعت تا آغاز بازی ۲ تیم پرسپولیس تهران و پاختاکور تاشکند باقی مانده است. پرافتخارین تیم‌های ایران و ازبکستان که قرار است برای صعود به نیمه‌نهایی و کسب اولین ستاره آسیایی تلاش کنند. شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل تیمی قرار می‌گیرند که موفق شده سه بار در این فصل، ۲ تیم ایرانی را شکست دهد و از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است. با این حال باید بدانیم این تیم بانظم و یکدست، شکست ناپذیر نیست و راه‌های مشخصی برای از پیش رو برداشتنش وجود دارد.

از سمت چپ حمله کن

خوجی‌اکبر علیجونوف مدافع راست ۲۳ ساله تیم پاختاکور در برابر استقلال پاس گل اول تیمش را داد و فرارهای زیادی را هم انجام داد و بسیار تلاشگر بود. با این حال در کارهای دفاعی پراشتباه است و فضای جذابی پشت سر او به وجود می‌آید که می‌تواند حربه خوبی برای ضربه زدن به پاختاکور باشد. اگر یادتان باشد مهدی قایدی هم چند بار با رد شدن از این بازیکن و یا استفاده از جای خالی‌اش خطرساز شده بود. علیجونوف را باید به صورت ویژه آنالیز کرد. احسان پهلوان با توجه به تکنیک بالایی که دارد می‌تواند بسیار خطرساز باشد و از سمت چپ به نماینده ازبکستان ضربه بزند.

به عمق بزن

هم ایگور کریمتس و هم انزور اسماعیلوف در توپ‌های ارسالی تبحر خاصی دارند. آنها قدرت بدنی بالایی دارند و بلندای قامتشان نیز به اندازه‌ای هست که باید به یحیی اشاره کرد مانند دیدارهای قبلی نمی‌تواند چندان در هوا یا به اصطلاح از طبقه دوم به حریف ضربه بزند. بهترین راه استفاده از توپ های عمقی برای بهره‌بردن عیسی آل کثیر و یا وحید امیری است. این ۲ بازیکن در سرعت می‌توانند ۲ مدافع ملی‌پوش پاختاکور را آزار بدهند. اگر هم بنا به ارسال باشد باید ارسال‌ها به صورت تند و تیز و با ارتفاع کم صورت بگیرد.

شوت را فراموش نکن

پاختاکور چهار گل را تا به اینجا در این فصل از مسابقات دریافت کرده و چهار بار کلین‌شیت کرده است. سه گل از چهار گلی که نماینده ازبکستان دریافت کرده روی شوت‌های بیرون محوطه و ضربات ایستگاهی بوده است. این یک فرصت بزرگ برای پرسپولیس است. الدوربک سویونوف، گلر تیم پاختاکور اصلا شوتگیر نیست. این را علی کریمی، سباستین جووینکو و هتان باهبری نشان داده‌اند. احمد نوراللهی، میلاد سرلک، بشار رسن، احسان پهلوان و حتی محمدحسین کنعانی زادگان می‌توانند با شوت‌های خود به این دروازه‌بان آسیب بزنند.

مواظب ماشاریپوف باش

ستاره اصلی پاختاکور همانطور که همه‌تان مطلع هستید جلال‌الدین ماشاریپوف است. بازگشت سیامک نعمتی خیلی خبر خوبی بود اما یادمان باشد سپردن ماشاریپوف به نعمتی، به تنهایی، کار بسیار اشتباهی است. جلال را باید منطقه‌ای و با برتری عددی مهار کرد. بشار باید در کارهای دفاعی شرکت کند و میلاد سرلک یا احمدنوراللهی که هم در مرکز زمین حضور دارند باید به هنگام حرکات در عرض شماره ۹ پاختاکور همراه او بیایند. نعمتی پیش از این در برابر کایو و اکرم عفیف نمره قبولی گرفته و حالا نوبت به ماشاریپوف ۲۷ ساله رسیده است.

در برابر زوج ۲۸۰ سانتی‌متری بدون اشتباه باش

شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان به احتمال بسیار زیاد ۲ مدافع مرکزی پرسپولیس هستند. ۲ مهاجم پاختاکور هم ارن دردیوک سوییسی و دراگان چران صربستانی خواهند بود. چران به عنوان مهاجم سایه و گاهی هافبک پشت مهاجم بازی می‌کند و دردیوک مهاجم هدف است. با این وجود گاهی اوقات دردیوک طعمه می‌شود و چران به مهاجم هدف تبدیل می‌شود. گل نخست بازی استقلال و پاختاکور را بار دیگر ببینید. این ۲ نفر به شدت قدرت تمام‌کنندگی بالایی دارند. مانند بونجاح قدرتمند نیستند اما از هر موقعیت کوچکی در باکس ۱۸ قدم نهایت بهره را می‌برند. دردیوک با توجه به تجربه‌ای که در تیم ملی سوییس و بوندسلیگا به دست آورده قدر هر موقعیتی را می‌داند. او مقابل استقلال و الهلال ۲ گل درخشان را به ثمر رساند. این ۲ مهاجم روی ضربات سر هم تبحر دارند و البته ۲ مدافع مرکزی پرسپولیس به همراه حامد لک نشان داده‌اند که روی هوا امنیت بالایی را به وجود می‌آورند.

میانه میدان را مثل استقلال نباز

مشخص است که این اتفاق رخ نخواهد داد. استقلال با گذاشتن سه مهجم مرکز زمین را برای تیمی که علاقمند به توپ است خالی گذاشت و طبیعتا قافیه را باخت. اما پرسپولیسِ یحیی نشان داده که اینطور نیست. با این وجود نیاز است تا امیری کمی بیشتر به خط میانی کمک کند. نقش سرلک و نوراللهی بسیار حیاتی است. این ۲ بازیکن باید با دوندگی فراوان اجازه میدان‌داری به حریف را ندهند. سردار سوبیرخوجائف و اودیل‌جون خامروبکوف ۲ هافبک میانی پاختاکور هستند که به خوبی با دست راست و چپ خود یعنی جلال‌الدین ماشاریپوف و دوستونبک خامداموف بده بستان دارند و این آمد و شدها به باز شدن کانال در خط دفاعی حریف می‌انجامد. کانالی که نباید در بازی امشب باز شود.

یحیی گل‌محمدی و دستیارانش بهتر از هر کسی به نقاط قوت و ضعف خود و حریف واقف هستند. در این گزارش سعی شد تا بار دیگر مروری بر بایدها و نبایدهای سرخپوشان تهرانی در بازی امشب داشته باشیم. به امید پیروزی تنها نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۰ آسیا.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)