پس از احراز تبانی در لیگ یک، سوال این است که آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این باره چه می‌گوید؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدراسیون فوتبال چند روز پیش اعلام کرد که تبانی در لیگ یک محرز شده و به همین دلیل اعضای کادرفنی و سرپرستی تیم فوتبال شهرداری تبریز تا اطلاع ثانوی محروم شدند. تا اینجا، کار فدراسیون قابل تقدیر است اما نباید از این مسئله هم غافل شد که برخورد مناسب با این اتفاق چگونه است و چه جرایمی باید برای آن در نظر گرفت. در کشورهای مختلف بر اساس قوانینی که دارند با تبانی در فوتبال برخورد می‌کنند و حتی در بعضی کشورها جرایم قضایی نیز برای برخورد با تبانی در نظر می‌گیرند.  

در کشور ما آیین نامه فدراسیون فوتبال در ماده‌ای  به این مسئله پرداخته است. ماده 41 آیین‌نامه کمیته انضباطی فداراسیون فوتبال به تبانی اختصاص دارد و معنای تبانی، طریقه احراز آن و همچنین روش برخورد با تبانی مشخص شده است.

ماده 41 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال:

تبانی به مفهوم این است که اشخاص، اعم از مدیران، مربیان، بازیکنان و سایر دست اندرکاران مسابقات توافق نمایند که با اقداماتی برخلاف اخلاق ورزشی و بازی جوانمردانه نتیجه مسابقه را تعیین نمایند که تشخیص موضوع برعهده کمیته انضباطی است. 

در این مورد نظر نماینده اعزامی فدراسیون، 3 نفر کارشناس متعهد(که حداقل دارای مدرک مربی‌گری A آسیا یا از مدیران ارشد و خوشنام و متعهد و خبره فوتبال باشند) استعلام خواهد شد. در صورت احراز، مرتکبین اعم از مباشرین، معاونین و شرکا به جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان به همراه یک یا چند مورد از موارد زیر محکوم خواهند شد:

1- محرومیت از شرکت در مسابقات و فعالیت‌های مرتبط با فوتبال تا 2 سال برای سرپرست، مربی و مدیر باشگاه یا هر یک از عوامل تبانی

2- حذف دو تیم از مسابقات

3- سقوط به دسته پایین‌تر

4- کسر امتیازات

5- استرداد جوایز، مقام‌ها، نشان‌ها و مدال‌ها 

* تبصره یک: شروع به تبانی و پیشنهاد آنچه منتهی به اصول نتیجه نشده باشد، موجب محرومیت پیشنهاد دهنده از شرکت در مسابقات تا یک سال و محکومیت به پرداخت جریمه نقدی تا 5 میلیون تومان خواهد بود. 

*تبصره 2: در صورت حذف تیم یا دو تیم تبانی‌کننده از دور مسابقات یا سقوط به دسته پایین‌تر امتیازات و گل‌های زده و خورده تیم‌هایی که با این دو تیم همگروه بودند متناسب با زمان تبانی به شرح زیر است:

اگر تبانی در دور رفت باشد تمام امتیازات گل‌های زده و خورده صفر خواهد شد و اگر تبانی در دور برگشت باشد امتیازات گل‌های خورده دور رفت لحاظ، و دور برگشت لحاظ نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، این قوانینی است که فدراسیون فوتبال برای مقابله با تبانی مشخص کرده است. اکنون که مسئولان فدراسیون خودشان به تبانی در لیگ یک اذعان دارند امید است که برخورد قانونی با این امر انجام شود تا یک بار دیگر شاهد نباشیم تیمی تبانی کند و مانند تیم فوتسال گیتی پسند که پس از تبانی با جام باشگاه‌های آسیا رفت، تشویق شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)