با عدم دعوت از كريمي موقعيت براي جوان‌ها فراهم مي‌شود

مرجع خبری پرسپولیس : سرمربي تيم ملي فوتبال پس از نشان دادن بليت سفرش به آفريقاي جنوبي در تلويزيون گفت: متاسفم كه فرهنگ ورزش ايران طوري است كه سرمربي بايد براي اثبات صحبت‌هايش بليت بياورد.


افشين قطبي شب گذشته در برنامه ورزش از نگاه 2 حضور يافت و در خصوص اردوي اتريش، حضورش در جام جهاني 2010، عدم دعوت علي كريمي و… صحبت‌هايي انجام داد.

قطبي در اين مصاحبه بليت سفرش به آفريقاي جنوبي و عكس‌هاي مربوط به حضورش در ورزشگاه‌هاي اين كشور را نشان داد تا براي اولين بار با چنين كاري درباره ابهامات موجود واكنش نشان دهد.

متن صحبت‌هاي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران را در زير مي‌خوانيد:

* هيچكس را از تيم ملي خط نزدم

احساس مي‌كنم ديدگاه‌هاي مختلفي در خصوص تيم ملي وجود دارد. هميشه به تمام انتقادها احترام مي‌گذارم. وقتي مي‌خواهيم راهي يك اردو شويم بايد به تمام مسائل فكر كنيم.

بايد فكر ويزا، تعداد نفرات و ديگر مسائل باشيم كه به هنگام سفر به مشكل نخوريم. سعي كردم در هر پست گزينه‌هاي مختلفي داشته باشم و اگر كسي در ليست جديد جا ندارد دليل بر خط خوردن او نيست.

من هيچكس را خط نزدم و سعي مي‌كنم بازيكن بعدي را طوري دعوت كنم كه تجربه كسب كند. نمي‌توانم درك كنم كه چرا اين همه انتقاد مي‌شود. در هر تيمي كه تا به امروز كار كردم در ابتدا فهرستي را دادم سپس آن ليست كوچك و كوچك‌تر مي‌شد. بازيكني مثل محمد نوري در حال حاضر به تيم ما برگشته ولي در اردوي اتريش حضور نداشت.

* شرمنده مربيان باشگاهي هستم

من مربي باشگاهي بودم و درك مي‌كنم كه مربيان باشگاه‌ها چه مي‌گويند. آنها هدفشان موفقيت تيم‌ها است ولي در اين خصوص صحبت دارم.

وقتي باشگاهي سرمايه‌گذاري مي‌كند و يك بازيكن ملي در اختيار مي‌گيرد بايد بداند اين بازيكن در تيم ملي هم حضور خواهد داشت. البته بازيكن بين‌المللي داشتن براي تيم‌هاي باشگاهي ويژگي‌هايي هم دارد مثلا نگاه‌ها به آن تيم بيشتر مي‌شود و محبوبيت آن بازيكن به باشگاه تزريق خواهد شد.

5 ماه پيش برنامه بازي با اوكراين را داده بوديم و براي فيفادي‌ها برنامه‌ريزي كرديم. قبل از جام جهاني احساس كردم كه بازيكنان با بدنسازي مي‌توانند سال خوبي داشته باشند. زماني كه جام جهاني آغاز شد تا يك ماه قبل قوانين اجازه نمي‌داد تيم‌هاي ملي و باشگاهي در مسابقات مختلف حضور پيدا كند.

من از فدراسيون خواستم كه بازيكنان را 14 روز در اختيار من بگذارند. آقاي مظلومي در مصاحبه‌هايشان اشاره كردند كه بازيكنان 15 روز در اختيار ما هستند اما بايد بگويم كه ما 15 روز را به 12 روز كم كرديم و در اين بين چند باشگاه هم بازيكنان خود را با تأخير در اختيار تيم ملي گذاشتند. پس من تيم ملي كامل را تنها 9 روز در اختيار داشتم.

احساس كردم اردوي اتريش بسيار مفيد بود و ديديد كه ميلاد ميداودي در همان هفته اول ليگ و پس از بازگشت از اردوي اتريش 2 گل براي استقلال به ثمر رساند. ديدار مقابل لاتزيو براي ما خيلي خوب بود ولي با همه اين صحبت‌ها شرمنده مربيان باشگاهي هستم و وظيفه دارم تيم ملي ايران را آماده كنم.

* رونالدو يك ماه با رئال تمرين نكرد و اين درك مورينيو بود

خيلي از بازيكنان در جام جهاني بازي كردند اما مربيان آنها يك تا دو هفته به اين بازيكنان استراحت دادند. خوز‌ه مورينيو به كريستيانو رونالدو بعد از پايان جام جهاني يك ماه فرصت داد و رئال چيزي حدود 30 روز بدون اين بازيكن تمرين كرد.

به اعتقاد من باشگاه‌ها بايد آنقدر ساختارشان قوي باشد كه به يك يا دو بازيكن تكيه نكنند و من را درك كنند كه سه بازي تداركاتي در اتريش برايم اهميت زيادي داشت. مربيان باشگاهي بايد بدانند من تنها 48 ساعت فرصت دارم بازيكنان را با هم هماهنگ كنم.



* لاتزيو با تيم اصلي مقابل ايران بازي كرد

دوست داشتم دو ديدار از ديدارهاي تداركاتي ما در اتريش بسيار قوي باشد. تيم واشاش مجارستان ضعيف تر از دو تيم ديگر بود اما لاتزيو گلر دوم خود را داشت و يك مهاجم اصلي اين تيم به دليل فوت اقوامش همراه اين تيم نبود.

اينكه مي‌گويند لاتزيو با تيم اصلي نبود را قبول ندارم. متأسفانه يكي از مشكلات فوتبال ما اين است كه وقتي تيم ملي كشور در يك ديدار برنده مي‌شود تيم حريف را ضعيف مي‌نامند و هزار و يك جور حرف مي‌زنند.



* هتل تيم ملي كولر نداشت و شايد پشه‌ها هم آمده باشند

در تمام تيم‌هايي كه كار كردم و با سه تيمي كه در جام جهاني حضور داشتم اردوهاي متعددي را تجربه كرديم. امكانات اردوي اتريش نه بد بد بود و نه خوب خوب اما تمام چيزهايي كه بازيكنان نياز داشتند فراهم بود.

پيش از تيم ايران تيم‌هاي اسلواكي، هندوراس، كامرون، روماني، تيم باشگاهي اسپارتاپراگ، فرانكفورت و بوخوم آلمان در اين كمپ اردو زده بودند. هتل تيم ملي 4 ستاره بود. كولر نداشت و شايد چند پشه هم به داخل اتاق‌ها آمده باشد اما در آنجا خيلي از هتل‌ها كولر ندارند چون آن محوطه اصلا گرم نيست. در 12 روزي كه در اتريش بوديم تنها 7 روز هواي گرمي را پشت سر گذاشتيم.

* متأسفانه تصاوير خوبي از اتريش مخابره نشد

چيزي كه براي ما در اتريش مهم بود فاصله نزديك كمپ با هتل محل اقامت تيم ملي بود. زمين كمپ لاتزيو از كمپ اتريش بهتر بود اما چيزي كه من را ناراحت كرد انتقادات از آقاي ترابيان بود. متأسفانه دوستان تصاويري منفي از اتريش به تهران مخابره كردند كه اين مسئله به تيم ملي كمك نخواهد كرد.

* گاوي در محل تمرين نديدم

در اين سه سالي كه در ايران كار كردم متوجه شدم كه منتقدين هيچوقت نيمه پر ليوان را نمي‌بينند. با امكاناتي كه ما داشتيم اردوي خوبي برگزار شد. در منطقه محل اقامت ما كه دور از شهر بود تمامي امكانات توسط مسئولان تيم ملي فراهم شده بود. ممكن است بيرون شهر مردم يك گاو هم داشته باشند يا حتي پرنده نگه دارند اما من گاوي در محل تمرين نديدم.

شايد درخت‌ها را هم براي كارخانه‌هاي چوب‌بري مي‌بريدند اما اين مسئله آزاري براي بازيكنان نداشت. مطمئن باشيد كه هر تيمي را كه در اختيار داشته باشم به اتريش خواهم برد. ما هزار متر از سطح دريا بالاتر بوديم و تمام بازيكناني كه با ما در اتريش حضور داشتند در ليگ شرايط خوبي را تجربه كردند. معدنچي كه در تمرينات تيم باشگاهي‌اش مصدوميتي جزئي داشت در اتريش مصدوم شد و علي كريمي در روز آخر به دليل مصدوميت پس از چند تست پزشكي به تهران برگشت.

* كريمي در خصوص امكانات و نارضايتي‌اش حرفي نزد

من حاشيه‌هايي در اتريش نديدم و علي كريمي نيز در خصوص امكانات با من صحبتي انجام نداد. در دو بازي تيم ملي هم گل زد و عملكرد خوبي داشت. من از كريمي راضي هستم. قبلا هم گفته‌ام بازيكناني كه در تيم ملي ايران حضور دارند نبايد حاشيه‌ساز باشند. تمامي بازيكنان تيم ايران مي خواهند اين تيم پس از 35 سال قهرمان جام ملت‌ها شود.

وقتي كريمي را به تيم ملي دعوت نكردم حرف و حديث‌هاي زيادي مطرح شد. وي در بازي اول ليگ حضور نداشت و من ترجيح دادم كريمي فعلا در باشگاهش حضور داشته باشد و موقعيت براي جوان‌ها فراهم شود. كريمي آنقدر بازيكن بزرگي است كه هر زمان دعوت شود مي‌تواند مفيد باشد و نيازي به آشنايي او با جو تيم ملي نيست.



* از منصوريان و رشيدي راضي هستم

قبل از آمدنم به تيم ملي نسبت به رشيدي شناخت نداشتم. كارنامه او را بررسي كردم و بايد بگويم او شخصي بسيار متواضع است. عليرضا منصوريان باهوش و با شخصيت است و با حضور اين دو نفر تيم ملي بهتر خواهد شد.

* بازيكن تيم ملي نبايد جو را به هم بريزد

يكي از مشكلات فرهنگي فوتبال ايران اين است كه تصور مي‌كنيم اگر يك بازيكن به تيم ملي دعوت شد او تا آخر عمرش بين‌المللي است.

در مورد شهاب گردان نيز توضيح دارم. من هميشه دوست دارم 4 گلر داشته باشم چون تمرينات وقتي پرفشار است به همه لذت مي‌دهد. به خاطر اينكه اردوي‌مان براي بازي با ارمنستان كوتاه‌تر از اردوهاي ديگر بود او را دعوت نكرديم.

البته احتمال بازگشت اين دروازه‌بان به تيم ملي است ولي مصاحبه‌اي كه او انجام داد براي من جالب نيست. گردان پسر ساكتي بود ولي من گفته‌ام كه بازيكنان تيم ايران بايد رفتار و اخلاق حرفه‌اي داشته باشند. در جام ملت‌ها تنها يك نفر درون دروازه مي‌ايستد و بقيه بايد او را ساپورت كنند اما اگر قرار باشد با اينگونه حرف‌ها تيم را به هم بزنند فايده ندارد.

*متأسف هستم كه سرمربي تيم ملي بايد بليت ارائه كند

11 بازي را در جام جهاني ديده‌ام. 3 بازي از كره شمالي، 3 بازي از استراليا، 3 بازي از كره جنوبي و ديدار تيم‌هاي آفريقاي جنوبي و اروگوئه و پرتغال و اسپانيا. خوشبختانه آقاي احمدي سرپرست سابق باشگاه پرسپوليس هم در آنجا من را ديدند.

سفرهاي زيادي در آفريقاي جنوبي به شهرهاي مختلف داشتم اما متأسف هستم كه فرهنگ ورزش ايران اينگونه است كه سرمربي تيم ملي اين كشور بايد براي اثبات صحبت‌هايش بليت بياورد. اصلا در قرارداد من نبود كه در جام جهاني حضور داشته باشم اما وظيفه دانستم كه از نزديك اين بازي‌ها را تماشا و نسبت به حريفان ايران در جام ملت‌ها شناخت پيدا كنم. پس از بازگشتم 80 صفحه گزارش آماده كردم.



* اسپانيا لايق قهرماني بود


به اعتقاد من اسپانيا بهترين تيم جام بود و آنها در كل جام 3 هزار و 803 پاس به يكديگر دادند. شايد آنها تنها 8 گل زدند اما به خاطر فوتبالي كه ارائه كردند مستحق قهرماني بودند.

* ليگ را با دقت زير نظر مي‌گيريم

زماني كه با ادووكات، هيدينگ و وربيك كار كردم ليگ را خيلي جدي مي‌گرفتم. حالا هم تمام بازي‌ها را از نزديك و از طريق دي‌وي‌دي تماشا مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم انتخاب‌هايمان با دقت انجام شود.



*بازي با لاتزيو ايران را براي جام ملت‌ها اميدوار كرد

از تمام مردم تشكر مي‌كنم كه تيم ملي و من را حمايت كردند. بايد بگويم به كمك آنها احتياج داريم. بازي با لاتزيو ايران را براي جام ملت‌ها اميدوار كرد و ديدار با ارمنستان نيز براي ما مفيد است. ارمنستان تيمي بود تا دقيقه 60 اسپانيا را يك بر يك متوقف كرد. اميدوارم در جهت درستي كه مي‌رويم موفق باشيم.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)