به اندازه کافی قوی هستم، نیازی به بادی گارد ندارم / هادی نوروزی را مدت ها بود زیر نظر داشتم

مرجع خبری پرسپولیس : سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: با آرسنال و منچسترسيتي همكاري خواهيم كرد.

افشين قطبي امروز در نشست خبري درباره سفر اخيرش به انگليس و همچنين حضور در تمرينات تيم‌هاي ليگ برتري صحبت‌هايي انجام داد.

* داوري سخت‌ترين كار دنيا است
من كه در تمام عمر خودم در فوتبال بودم داوري را سخت‌ترين كار مي‌دانم. هر چه بيشتر به داوران پرداخت و از آنها حمايت شود به فوتبال كمك كرده‌ايم. من از شما خواهش مي‌كنم براي داوران فضاي سالمي را به وجود آوريم هر چه افكار مثبت‌تر باشد به فضاي فوتبال كمك كرده‌ايم.

* به اين تيم ملي مقابل بوسني افتخار كرديم
مي‌خواهم در باره بازي با بوسني صحبت كنم. من به اين تيم ملي افتخار كردم. بازيكنان در سخت‌ترين فضاي ممكن فوتبال ايران توانستند در خاك اروپايي در مقابل تيمي كه در اوج تاريخ خود قرار دارد با پيروزي از ميدان بيرون آيد. بوسني تيمي است كه در حال حاضر بازيكنان خوبي در بهترين ليگ‌ها دارد اما تيم ايران با بهترين روش و انرژي خوب نه تنها توانست بازي خوبي ارائه دهد بلكه توانست دو گل خورده را در 11 دقيقه پاياني جبران كند و اين نشان مي‌دهد هنوز روحيه پيروزي و قهرماني در ايران وجوددارد. ما مي‌توانيم به موفقيت‌هايمان در اينده اميدوار باشيم. من به اين بازي و بازيكنانم افتخار كردم ما فعلا در اول راه هستيم و بهتر از اين مي‌شويم و به روش‌هاي بهتري هم مي‌رسيم.

* سفر به انگليس و انتقادهاي مختلف
براي سفر من به انگليس انتقادات مختلفي را شنيدم اما بايد بگويم اين وظيفه سرمربي تيم ملي است كه از بازيكنان ملي‌پوش خود در ليگ‌هاي اروپايي ديدن كنند به آنها انگيزه دهد و كمك كند تا بتوانند در تيم‌هاي خود بازي كنند. من مي‌خواستم در سفرم به انگليس و ديدارم با سرمربي فولام به آندو كمك كنم اين بازيكن در بهترين ليگ بازي مي‌كند با رفتنم به فولام مي‌خواستم بگويم تيموريان براي ما مهم است و اگر دوست ندارم دقايقي به او بازي دهند بايد به آندو انگيزه بدهيم تيم ديگري براي او پيدا كنيم. زمان زيادي تا پايان نقل و انتقال او به اروپا باقي نمانده و من در اين سفر مي‌خواستم با مربي فولام صحبت كنم كه اگر آندو نمي‌تواند نقش بزرگي در اين تيم ايفا كند، يا او را به تيم ديگري ترانسفر كنند و يا مقدمات فروش او مهيا شود.
من با سرمربي فولام ديدار خوبي داشتم او را از زماني كه در تيم كره مربي بودم مي‌شناختم وي فكر مي‌كردم من همراه وربيك در استراليا هستم. آقاي هاجسون با مهرباني رفتار كرد و گفت سعي مي‌كند براي آندو باشگاه خوبي پيدا كند تا وي بتواند 90 دقيقه بازي كند به هر حال من بازيكناني كه از اروپا دعوت مي‌كنم مهم است كه روي فرم باشد وقتي آنها نيمكت‌نشين باشند سخت است كه بتوانند به تيم ملي كمك كنند.

* من رابطه‌هاي زيادي در دنيا دارم
من با افراد مختلفي در دنيا در رابطه هستم. گزيونس؛ مدير آرسنال يكي از آنها است. او قبلا در آمريكا مدير بود و زماني كه من در تيم گالكسي بودم با هم همكاري مي‌كرديم. معتقدم بايد درهاي خانه فوتبال را باز كنيم و پنجره‌ها بايد به سمت فوتبال ايران باز شودو ما نياز به هواي تازه داريم براي بين‌المللي شدن بايد روابط خوبي درست كنيم و با باشگاه‌هاي بين‌المللي در ارتباط باشيم.
آرسنال از بهترين‌ها در امر بازيكن سازي وتفكرات است. در ملاقاتي كه من با مدير اين باشگاه داشتم بحث ما بيشتر راجع به كمك گرفتن از آنها بود نه فقط در بعد فني بلكه اينكه چه طور برنامه‌ريزي كنيم. ايجاد ارتباط با آكادمي فوتبال آنها اعزام مربيان ايراني به اين آكادمي اعزام بازيكنان جوان ما و كسب تجربه توسط آنها ما بايد از اين فضاها استفاده كنيم. چنين ارتباط‌ هايي براي رشد فوتبال ايران مهم است اگر باشگاه آرسنال بتواند يك مربي به ايران اعزام كند بسيار مفيد است مدير آرسنال با من شفاف صحبت كرد و گفت تازه به اين تيم آمده براي ارتباطات بين‌المللي هنوز برنامه‌‌آي ندارد اما با ما در تماس خواهد بود تا در آينده همكاري‌هاي خوبي داشته باشيم.

* با مدير منچسترسيتي ديدار داشتم
در سفرم به انگليس همچنين با گري كوك مدير تيم منچستر سيتي ديدار داشتم. جالب است در سال 1989 در كاليفرنيا من با او همكاري داشتم. ايشان از دوستان صميمي من است نظر ايشان براي همكاري با ايران مثبت است مي‌دانست ايران از مطرح‌ترين كشورها در دنيا است كه داراي بازيكنان جوان خوب و مستعدي است. ما بايد به جوانان خود آموزش درست بدهيم من يك ساعت با مدير منچسترسيتي صحبت كردم و از اينكه اين باشگاه مي‌تواند در فدراسيون فوتبال نقش داشته باشد حرف زديم. آنها بهترين آكادمي را دارند و براي بهتر شدن تلاش مي‌كنند. تيم الجزيره امارات هم زير نظر آكادمي منچسترسيتي اداره مي‌شود. قرار شد بعد از بازي با ازبكستان براي همكاري با اين باشگاه انگليسي صحبت‌هاي بيشتري انجام دهيم.

* همكاري با شركت كمپرس
با شركت‌هاي مختلفي براي همكاري با ايران صحبت كرديم. يكي از اين شركت‌ها كمپرس است. اين همان شركتي است كه باعث شد ديدار ايران مقابل بوسني انجام شود. براي كمك كردن روابط همكاري با چنين شركت‌هايي براي همكاري با ايران بسيار مهم است من از سال 2002 با اين شركت در ارتباط بودم. فدراسيون كره با اين شركت خيلي كار كرده و پيشرفت هم داشته‌اند. وظيفه سرمربي هر كشور اين است به تمام بازيكنان كمك كند به فدراسيون فوتبال در تمام رده‌ها و ساختن تيم بين‌المللي كمك كند. وقتي كفاشيان تصميم گرفت افشين قطبي را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كند نظرش بر اين بوده كه از روابط قطبي استفاده كند. ما بايد فوتبال ايران را از مشهد تا بندرعباس با ديد بازتري توسعه دهيم.

* تمامي بازي‌هاي ليگ برتر را زير نظر داريم
من با استفاده از كمك‌هايي كه دارم و همچنين دوست دارم تمام بازي‌هاي ليگ برتر را زير نظر خواهم داشت اين زير نظرداشتن بازي‌ها در ورزشگاه‌ها تا ديدن از طريق تلويزيون و DVD خواهد بود. حضور در تمرين پرسپوليس و استقلال و شروع كار من در امر تعامل با تيم‌ها بود. من بايد بازيكنانم را از نزديك ببينيم با كمك سرمربيان ليگ برتري تيم خوبي بايد بسازيم مجموعه فوتبال همه با هم و با همدلي مي‌توانيم ايران را به سطح بين‌الملي برسانيم قرار بود امروز صبح در تمرين تيم راه‌آهن شركت كنم كه به دليل حضورم در اين نشست بيوتر به اين تمرين رفته است.
عصر هم در تمرين دو تيم ديگر حضور خواهم داشت و فردا هم در تمرين تيم ديگري شركت خواهم كرد. بعد از بازي با ازبكستان هم به شهرستان‌هاي ديگر مي‌رويم. من سعي مي‌كنم براي همه تيم‌ها وقت بگذارم چنين حركت‌هايي براي فوتبال مثبت است هيچ باشگاهي نخواهد بود كه من با آن ديدار نداشته باشم حتي اين ديدارها در سطح ليگ دسته اول نيز صورت خواهد گرفت.

* ليست تيم ملي كوچك‌تر مي‌شود
به دليل اينكه ويزا گرفتن براي بازيكنان طول مي‌كشد من مجبور شدم فهرست از بازيكنان را اعلام كنم در اين فهرست از بازيكناني كه شناخت بيشتري داشتم و بازيكناني كه در طول سال هاي گذشته در تيم ملي عملكرد خوبي داشتند دعوت به عمل آوردم. البته سعي مي‌كنيم اين ليست را با توجه به گزارشاتي كه دريافت مي‌كنيم كوچك‌تر از دفعه قبل كنيم ما باري انتخاب نفرات نهايي سلامت بازيكنان روي فرم بودن آنها و موضوعات انضباطي را لحاظ خواهيم كرد. رفته رفته فهرست مورد نظر من كوچك‌تر مي‌شود. بعد از ديدار با ازبكستان سعي مي‌كنيم بازيكنان خوب ديگر ليگ برتر را به تيم اضافه كنيم. پشت تمام تصميمات گرفته شده منطق وجوددارد اگر موفقيت تيم ملي را مي‌خواهيم بايد در چارچوب كار كنيم.

* نوروزي و زارعي از قبل در ذهن ما جاي داشتند
من هادي نوروزي را فقط به خاطر يك بازي و دو گل به تيم ملي دعوت نكرده‌ام. پنج ماه با او كار كردم و نوع فوتبال او را مي‌شناسم. او در فهرست من بود و من منتظر موقعيتي بودم تا نوروزي را دعوت كنم و وقتي ديدم خلعتبري و احسان حاج صفي در بازي با بوسني نمي‌توانند تيم ملي را همراهي كنند بهترين موقعيت براي دعوت از نوروزي بود كه اتفاقا بازي او تاثيرگذار بود. حتي همين انگيزه به پرسپوليس هم كمك كرد و او توانست گل پيروزي بخشي براي اين تيم به ثمر برساند.
مجتبي زارعي با توجه به بازي‌هاي خوب سال گذشته در ذهن من جاي داشت نمي‌توانستم براي سه بازي حساس قبلي تيم ملي از وجود او استفاده كنيم اما منتظر موقعيت ديگري بودم تا او را دعوت كنم.حتي محمد نوري در صبا مد نظر من است مطمئن باشيد بازيكناني كه در ليگ برتر خوب باشند و مربيان از آنها راضي بوده باشند من به تيم ملي دعوت مي‌كنم همانطور كه قبلا گفتم تيم ملي براي مردم است مهم نيست كدام بازيكن پيراهن كدام باشگاه را مي‌پوشد اگر لياقت داشته باشد و داراي پتانسيل باشد در فهرست من جاي خواهد داشت.

* بحرين و ازبكستان پيشرفت كردند
تيم ملي با دو تيمي بازي دارد كه فوتبالشان رشد كرده و سرمايه‌گذاري سنگيني كرده‌اند. ما بازي سختي با اين دو تيم خواهيمداشت اين بازي تست خوبي براي بازيكنان تيم ملي خواهدداشت البته ما براي بازي با بحرين بدون لژيونرهاي خود به مصاف حريف برويم براي بازي با ازبكستان سعي مي‌كنيم آندوتيموريان را در اخيتار داشته باشيم به هر حال اين بهترين فرصت براي بازيكنان داخلي است بعد از بازي با بحرين اردوي كوتاه مدتي در تهران خواهيم داشت و سپس به مصاف تيم ازبكستان مي‌رويم.

* ايران با كنيا بازي نمي‌كند
نامه‌اي به فدراسيون فوتبال رسيده كه كنيا اظهار تمايل كرده كه پس از ديدار تداركاتي خود با بحرين در همان كشور با تيم ايران نيز بازي دوستانه داشته باشد اما ما به دليل قراردادي كه با ازبكستان داريم با كنيا بازي نخواهيم كرد.

* فوتبال نيازمند سلامت است
خانواده فوتبال احتياج به سلامتي و ديدگاه‌هاي مثبت دارد ما بايد ياد بگيريم همديگر را تحمل كنيم و به يكديگر احترام بگذاريم سعي كنيم با همدلي يكديگر خانواده‌اي درست كنيم كه مجموعه فوتبال را به جلو هدايت كند و از روزهاي سخت به روزهاي روشن برسيم.

* از حضور حاجيلو به عنوان سرپرست استقبال كردم
براي انتخاب حاجيلو به عنوان سرپرست تيم ملي با من مشورت شد وقتي اسم ايشان را شنيدم. در مورد او بررسي كردم ايشان نقش بزرگي را در سال هاي گذشته در تيم ا ستقلال و همچنين در تيم ملي تجربه كرده است و مديريت قوي دارد از اينكه او را در كنار خودم مي‌بينم راضي هستم. به نظرم سرمربي تيم ملي بايد از حضور اطرافيان خود در تيم ملي استقبال كنند همانطور كه از همكاري منصور پورحيدري لذت بردم و فكر مي‌كنم حاجيلو هم مي‌تواند به من كمك كند آنطور كه من شنيدم او مي‌تواند به زبان انگليسي مسلط باشد خودم هم در صحبت با اين زبان مشكلي ندارم.
احساس مي‌كنم خيلي چيزهايي كه ما دوست داريم داشته باشيم هميشه نمي‌توانيم در كنار خود داشته باشيم بايد خوبي‌هاي هم را ببينيم اين فرهنگ بدي در ايران است كه هميشه سعي مي‌كنيم در برخورد با يكديگر همه چيزهاي منفي هم را ببينيم.بهتر است كه نصفه پر ليوان را ببينيم و فضاي مثبتي در فوتبال ايران به وجود آوريم.مردم ايران هم از خبرهاي حاشيه‌اي و خبرهاي بد خسته شده‌آند و مي‌خواهند خوبي و لبخند بببيند ما يك ساختماني داريم كه افتخار فوتبال است اين بد است كه اين ساختمان را با كلنگ خراب كنيم بايد در جهت ارتقاي اين ساختمان تلاش كرد. من مي‌خواهم به همه اين انگيزه را بدهم. شما مطبوعات نيز بهترين پل براي مردم و اين فوتبال هستيد مردم به اندازه كافي در زندگي روزمره خود مشكلات دارند و وقتي فوتبال مي‌بينند مي‌خواهند لذت ببرند آنها به دنبال لبخند مربي هستند.

* نيازي به بادي‌گارد ندارم
نمي‌دانم چرا در روزنامه‌ها نوشته‌اند كه من اسكورت مي‌شوم من به دليل اينكه مسيرها را نمي‌شناسم فدراسيون فوتبال يك راهنما را در اختيارم گذاشته در پرسپوليس هم كه بودم يك راهنما داشتم فكر مي‌كنم به اندازه كافي قوي هستم و دوي خوبي دارم بنابر اين نياز به بادي‌گارد ندارم بيشترين مردم من را دوست دارند و من نياز به وجود اسكورت نمي‌بينم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)