نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال از تصمیم این فدراسیون مبنی افزایش سقف بودجه نمایندگان ایران در پیکارهای آسیایی دفاع کرد.

منصور قنبرزاده در نشست خبری امروز (پنجشنبه) خود اظهار داشت: خیلی از کارشناسان و بعضی از دوستان به فدراسیون فوتبال توصیه کردند که برای حداقل‌ها سخت‌گیری نکنیم. حالا که وضعیت فوتبال ما به این شکل است، آن چیزی که قابل اغماض هست مثل پاداش‌های آسیایی و … را با انعطاف بیشتری نگاه کنیم. این موضوع در کارگروه هم مخالف‌هایی داشت و در کمیته‌های مختلف به همین شکل بود. توصیه‌هایی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران از طیف‌های مختلف داشتند، بررسی و در یک جمع‌بندی در یکی و دو روز گذشته نهایی و تصمیم گرفته شد که بحث پاداش آسیایی را تا سقف یک میلیون و 300 هزار دلار در بحث تیم‌های آسیایی به اجماع هیئت رئیسه برسانیم. البته مبلغ 800 هزار تا نهایی شده بود و فقط ظرف روزهای گذشته مبلغ 500 هزار تا به آن اضافه شد.

وی در ادامه افزود: جا دارد یک توضیحی بدهم که مکرر تکرار شده است‌. عنوان دقیق‌تر سقف بودجه تراز مالی باشگاه‌هاست، در AFC هم از چنین عنوانی یا بازی جوانمردانه مالی صحبت می‌کنند‌. در سال‌های گذشته استانداردهای مجوز حرفه‌ای را وسیع‌تر کرده‌اند‌. حدود سه چهار سال قبل در برخی موارد اغماض می‌شد. مثلاً در آن زمان برخی موارد مربوط به معیارهای درجه B و C الزامی نبود، ولی الان تبدیل به معیار A و الزامی شده است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: مانند اینکه از سال‌های آینده اگر باشگاهی تیم بانوان نداشته باشد، مجوز حرفه‌ای نمی‌گیرد یا اگر باشگاهی سه دوره متوالی نتواند مجوز ملی بگیرد، باید از لیگ برتر هم خارج شود‌. این‌ مسائل مواردی است که AFC برای نزدیک کردن به استانداردها اعلام کرده است. نباید شرایطی پیش بیاید که لیگ برتر ایران از حالت حرفه‌ای خارج شود‌ و نتوانیم تیمی در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان داشته باشیم. به همین دلیل از سال گذشته مصوب شد نظم مالی باشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد، یعنی درآمد و هزینه باشگاه‌ها مشخص شود. در سال اول نواقصی هم داشت، ولی آنچه توسط خود باشگاه‌ها در سایت AFC بارگذاری شد، هزینه و درآمد بود. یکی از معیارهایی که از امسال خیلی سختگیرانه اعمال می‌شود این است که هر سه ماه یک بار خود باشگاه‌ها باید تراز مالی را با نظارت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بارگذاری کنند.

قنبرزاده تصریح کرد: در نهایت زمانی که AFC بخواهد مجوز حرفه‌ای صادر کند‌، تراز مالی را در نظر می‌گیرد. اگر هزینه نسبت به درآمد بالاتر باشد، قطعاً مجوز حرفه‌ای صادر نخواهد شد‌. در سال‌های گذشته دو سه باشگاه ما توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند و باشگا‌ه‌های پرطرفدارمان به تلخی از لیگ قهرمانان حذف شدند. برقراری تراز مالی سبب شد هفت باشگاه ما امسال مجوز حرفه‌ای بگیرند، آنهم طبق اسناد واقعی که خود باشگاه‌ها بارگذاری کردند. هر تغییری با مقاومت و سختی مواجه است. باشگاهی داشتیم که سال قبل تعهداتی ایجاد کرده بود، ولی به هر حال پس از مذاکره با بازیکنانش، قرارداد خود را تقلیل داد و توانست به شرایطی نزدیک شود که مجوز حرفه‌ای کسب کند.

وی راجع به این موضوع که سهمیه آسیایی ما کاهش یافته و این افزایش سقف بودجه ممکن است برای تیم‌هایی که سال آینده در آسیا حضور نداشته باشند، تعهداتی به وجود بیاورد، گفت: اختلاف برای لیگ نخبگان ما 500 هزار دلار است و برای سطح دو آسیا رقمی معادل 300 هزار دلار که هر دو باشگاه تراکتور و سپاهان تراز مالی مثبتی دارند و مشکلی برای سال آینده نخواهند داشت. البته این رقم هم اینطور نیست که تحقق پیدا نکند، چون تیم‌ها هر بازی که انجام می‌دهند، با توجه پاداشی که برای حضور، برد و مساوی کسب می‌کنند، یک مبلغی به حساب‌شان واریز می‌شود و در بدبینانه‌ترین حالت رقم در نظر گرفته شده، نزدیک به 500 هزار دلار خواهد شد. این رقم 500 هزار دلار قطعاً در همین مرحله مقدماتی به تیم‌ها تحقق پیدا می‌کند.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در واکنش به این موضوع که واگذاری سرخابی‌ها چقدر در این خصوص تأثیرگذار بود، یادآور شد: ما به این مسائل اصلاً فکر نکردیم. بهتر است که بگوییم استقلال و پرسپولیس در یک حالتِ گذار بودند که بدهی زیادی داشتند. ما در همین سالن با مالکان دو باشگاه جلساتی داشتیم، هر دو گروه مشکل مالی نداشتند، ولی این دوره گذار، سخت گذشت. جای امیدواری دارد که شرایط اقتصادی دو باشگاه بهتر شود و هر دو گروه هلدینگ و گروه بانک‌ها شرایط نرمالی پیدا کنند و با توجه به عملکردی که دارند نباید مشکلی پیش بیاید.

قنبرزاده درباره اینکه موضوع افزایش سقف بودجه کتباً اعلام نشد و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم معترض بود که اگر این قانون زودتر شکل می‌گرفت ستاره‌های‌شان را از دست نمی‌دادند، اظهار کرد: این موضوع هم مخالف داشت و هم موافق، اما هر وقت به اجماع رسید همه باید از این قانون حمایت کنند. همه ما می‌پذیریم که این تیم‌ها نمایندگان ما در آسیا هستند، اما یک چیزی را فراموش نکنید که بعضی از دوستان یک مقدار عجله کردند و شاید اگر زودتر اتفاق می‌افتاد، قدرت تصمیم‌گیری تیم‌ها بهتر می‌شد. ما در یک هفته گذشته متوجه شدیم که امارات و عربستان سهمیه‌های بازیکنان خارجی‌شان را افزایش دادند، پس ما یک ضرب‌الاجلی داشتیم. ما تا 10 آبان ماه سهمیه آزاد فیفا را داریم که بتوانیم سه بازیکن آزاد جذب کنیم. در این شرایط سقف که تغییر نمی‌کند و پاداش‌ها هم سر جای خودش هست، اما الان که با شما صحبت می‌کنم برخی از باشگاه‌ها خواستار این هستند که یک یا دو بازیکن خارجی جذب کنند، موضوعی که قابل بحث است، چون رقبای ما سهمیه‌شان افزایش پیدا کرده است. ما روز شنبه یک جلسه‌ای می‌گذاریم و اگر به اجماع برسیم، اعلام خواهیم کرد.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در ادامه توضیح داد: اکنون 75 درصد امتیازها در مورد سهمیه کشورها در لیگ نخبگان براساس نتایج باشگاه‌ها در سال‌های اخیر محاسبه می‌شود و به همین دلیل سهمیه ما در فصل آینده کم شد. 25 درصد باقیمانده هم مربوط به نتایج تیم‌های ملی است. در هر مرحله‌ای باشگاه‌های ما نتایج قابل قبولی نگیرند، به همین شکل از سهمیه ما کم خواهد شد.

وی راجع به تقاضای باشگاه پرسپولیس برای قرار گرفتن نام ارونوف در لیست زیر 25 سال این تیم، تأکید کرد: بحثی که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیرعامل این باشگاه با ما داشتند، درست بود. آنها می‌گفتند ما در سال گذشته سهمیه زیر 25 سال نداشتیم و ارونوف هم 23 سال و شش ماه بود که ما نامش را در لیست بزرگسالان قرار داده بودیم. طبیعی است که قانون جدید یک مقدار گنگ بود و نظر من به‌عنوان رئیس کارگروه، با قبول کردن درخواست پرسپولیس و چند باشگاه دیگر هیچ ضرری به وجود نمی‌آید و ایرادات این قانون باید اصلاح شود و سعی می‌کنیم در جلسه روز شنبه این موضوع را هم نهایی کنیم و خیلی امیدوار هستیم که حل شود.

قنبرزاده در واکنش به انتقادات رضا درویش مبنی بر افزایش سقف بودجه، یادآور شد: ما همه اهالی فوتبال و از یک خانواده هستیم. یک عزیزی در عصبانیت یک صحبتی می‌کند. مجموعه فدراسیون پدر فوتبال است و نباید خیلی به مسائل دامن بزنیم. الان هم ما چیزی غیر از آرامش در فوتبال نمی‌خواهیم و اگر صحبتی می‌شود و ما با پرخاشگری پاسخ بدهیم درست نیست. ما نمی‌گوییم که همه تصمیمات فدراسیون فوتبال درست است، اما با غرض و جانبداری صورت نمی‌گیرد. در این دستورالعمل یک جاهایی شاید به نفع یک باشگاه باشد و یا با شرایط باشگاهی متفاوت، ولی مجموعه فدراسیون نمی‌آید به خاطر یک باشگاه یا یک فرد خودش را زیر سؤال ببرد. خواهش ما این است که طاقت، صبر و حوصله‌مان را بیشتر کنیم. اگر دوستان صحبتی هم کردند روی عصبانیت بوده است و نشست می‌گذاریم و سوءتفاهم‌ها را برطرف می‌کنیم.

رئیس کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادهای لیگ برتر فوتبال در واکنش به سوختن سهمیه ششم خارجی پرسپولیس به دلیل عدم استفاده از نبیل باهویی در ترکیب این تیم در فصل گذشته خاطر نشان کرد: نبیل باهویی در یک مقطعی به پرسپولیس آمد، اما دستورالعمل فصل‌الخطاب است و نه فدراسیون، نه هیئت رئیسه و نه سازمان لیگ و … صلاحیت تشخیص این مسائل به دلیل مشکلات پزشکی را ندارند و ثبت قرارداد یک بازیکن خارجی باید به تأیید ایفمارک برسد. این مساله به ایفمارک ارجاع شد و براساس آخرین تأییدیه‌ای که گرفتیم رئیس ایفمارک به ما گفت که ما نظرات‌مان را اعلام کردیم و چون این مسائل پزشکی محرمانه است، به ما گفتند که رسانه‌ای نشود و فقط به خود باشگاه ابلاغ کنید و به باشگاه ابلاغ شد. اینکه مشکل باهویی چه بوده به باشگاه پرسپولیس اعلام شده است و آنها اگر صلاح بدانند رسانه‌ای خواهند کرد.

قنبرزاده در پاسخ به این پرسش که «نگاه مهربانانه‌ای که به استقلال و سپاهان وجود داشت، ممکن است درباره سهمیه ششم پرسپولیس هم تجدید نظر شود؟»، گفت: اصلاً تفاوتی بین باشگاه‌ها نیست، اما عرض کردم با عنایت به شرایطی که پیش آمد و با توجه به اینکه حریفان ما سهمیه‌های خارجی‌شان را تغییر دادند یک دیدگاهی هست که یک یا دو بازیکن با دید مثبت و بدون اینکه بودجه‌شان تغییر کند، باشگاه‌ها بگیرند. نماینده‌های ما چون در لیگ برتر هم حضور دارند، این شرایط برای سایر تیم‌های لیگ برتری هم باید لحاظ شود. به نظر می‌رسد این انعطاف وجود دارد و این اتفاق می‌افتد. نظر من به عنوان رئیس کارگروه این است که سهمیه پرسپولیس و هر باشگاهی که متقاضی است باید به آنها داده شود و باید نگاه ملی داشته باشیم. همانطور که گفتم نمی‌توانیم تبعیض قائل شویم و این سهمیه برای تمام تیم‌های لیگ برتری لحاظ خواهد شد.

«مشکل دریافت پاداش آسیایی باشگاه‌های ما حل شده است؟»، وی در پاسخ به این سؤال گفت: در یکی دو سال گذشته پاداش‌ها را به صورت نقدی دریافت می‌کردند یا اینکه تهاتر صورت می‌گرفت. مثلاً تیم عربستانی می‌آید ایران و هزینه‌هایش را پرداخت می‌کنیم و در آنجا ما آن مبلغ را می‌گیریم. به این شکل مشکل حل شده است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه بسیاری از باشگاه‌ها می‌گویند ما لیست بزرگسالان‌مان را براساس سقف بودجه قبلی بستیم و الان با افزایش سقف بودجه لیست‌مان جایی برای اضافه کردن بازیکن باکیفیت ندارد، تصریح کرد: هر تصمیمی که در هر برنامه‌ عملیاتی و اجرایی بگیرید، یکسری مزایا و معایب دارد و نمی‌توانیم بگوییم که همه این تصمیم خوب بوده است. در فوتبال یک زمان می‌بینید که تیم مقابل‌تان یک تاکتیکی را اتخاذ می‌کند و شما هم باید یک تاکتیک جدید لحاظ کنید. ما متوجه شدیم که تیم‌های عربی اماراتی و عربستانی سهمیه‌های خارجی‌شان را اضافه کردند و باشگاه‌ها و کارشناسان به ما فشار آوردند و نمی‌توان حرف منطقی را نادیده گرفت. به هر حال تقاضاهایی در مورد بحث بازیکنان زیر 25 سال شد که ظرفیت دستورالعمل اجازه حل شدن این موضوع را می‌دهد. بحث اضافه شدن یک سهمیه خارجی باشگاه‌ها هم موضوعی است که قابل حل است.

رئیس کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادهای لیگ برتر فوتبال در پاسخ به این سؤال که با وجود بیماری مهدی محمدنبی، چطور از او تأییدیه افزایش سقف بودجه گرفته شده است، گفت: من گفتم به سمت همدلی و وحدت برویم. من در جزئیات مسائل نیستم و ان‌شاءالله خدا سلامتی به آقای نبی عطا کند. فرض کنیم به هر دلیلی یک نفر از اعضای هیئت رئیسه نباشند، اگر از 10 نفر پنج نفر هم موافق تصمیمی باشند، تصمیم گرفته می‌شود. یک ضرب‌الاجلی وجود داشته است و مطمئن باشید تا زمانی که هیئت رئیسه موافق نبود این اتفاق نمی‌افتاد. یک نفر در هیئت رئیسه می‌گفت ای کاش این موضوع را زودتر از اینها انجام می‌دادیم تا باعث ایجاد چالش نشود، اما باید بگویم که اکثریت هیئت رئیسه موافق این تصمیم بودند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)