قهرمانی پرسپولیس ایران در آسیا بیستمین سالروز خود را پشت سر گذاشت.

سرخپوشان ایران، ۳۰ سال پیش از این در ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۷۰، مطابق با ۱۸ اکتبر ۱۹۹۱ با پیروزی برابر المحرق بحرین، قهرمانی خود در سری رقابت‌های جام برندگان جام آسیا را رقم زدند.

این مسابقات برای پرسپولیس از ۳۰ آذر سال ۱۳۶۹ آغاز شد که در جریان آن یکی از پر گل‌ترین پیروزی‌های تاریخ فعالیت باشگاه برابر تیم پنجاب پاکستان رقم خورد. پرسپولیس این دیدار را با نتیجه ۹ بر صفر به سود خود خاتمه داد و آن را باید پس از پیروزی ده بر یک برابر شاهین بوشهر به سال ۱۳۷۳، دومین پیروزی قاطع سرخپوشان از زمان آغاز به فعالیت دانست.

شاگردان علی پروین بازی برگشت در پاکستان را هم با نتیجه ۴ بر ۲ به سود خود پایان دادند و در نهایت به پیروزی مجموع ۱۳ بر ۲ رسیدند.

اولین مصاف تیم فوتبال پرسپولیس با تیم‌های عربستانی نیز در این دوره برابر الهلال رقم خورد که در جریان بازی رفت در ریاض، آن مسابقه بدون گل به پایان رسید. تک گل دو بازی رفت و برگشت را مرتضی کرمانی مقدم به ثمر رساند.

پرسپولیس با پیروزی بر الهلال در نیمه نهایی رقابت‌ها به فینال اولین دوره این مسابقات رسید و برابر المحرق بحرین قرار گرفت. بازی رفت، دوازدهم مهر ماه در منامه برگزار شد و بدون گل به پایان رسید. بالاخره روز فینال فرا رسید و دو تیم در ورزشگاه آزادی برابر هم صف‌آرایی کردند.

این بازی در حالی برگزار شد که ملی‌پوشان پر تعداد پرسپولیس، چند روز قبل از آن، همراه با علی پروین که همزمان هدایت تیم ملی را برای عهده داشت در الجزایر برابر تیم ملی این کشور به میدان رفته بودند. آن دیدار آخرین حضور محمد پنجعلی و ناصر محمدخانی در تیم ملی بود.

محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، محمد حسن انصاری‌فرد، ناصر محمدخانی، مجتبی کرمانی مقدم، محسن عاشوری، مجتبی محرمی، سعید عزیزیان، مرتضی فنونی‌زاده، حسین عبدی و حمید درخشان، ترکیب اصلی تیم برابر المحرق را تشکیل دادند. علی پروین روی نیمکت هم، وحید قلیچ، حسن شیر‌محمدی، مصطفی قنبرپور، سعید نعیم‌آبادی و رحیم یوسفی را در اختیار داشت. بیش از یکصد هزار هوادار نیز در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرده بودند.

در این بازی، مجتبی محرمی به دلیل تشدید آسیب دیدگی ناشی از حضور در تیم ملی، در همان ۲۰ دقیقه اول از بازی خارج شد و نعیم‌آبادی جای او را گرفت.

بازی در پایان نیمه اول بدون گل پایان یافت و پرسپولیس در دقایق ابتدایی نیمه دوم به گل رسید. یک ضربه کاشته اعلام شد و برخلاف همیشه به جای حمید درخشان، محمد حسن انصاری‌فرد پشت توپ قرار گرفت و المحرق را میهمان یکی از همان شوت‌های معروف و سرکش خود کرد. توپ وارد دروازه شد و همین گل قهرمانی پرسپولیس را رقم زد. به این ترتیب، علی پروین که در سال ۱۹۹۰ جام قهرمانی بازی‌های آسیایی پکن را با تیم ملی بالای سر برده بود، یک سال و ۱۲ روز بعد، قهرمانی آسیا را با پرسپولیس جشن گرفت و محمد پنجعلی هم یک هفته بعد از خداحافظی از تیم ملی در بازی با الجزایر، جام قهرمانی آسیا را بالای سر برد.

متاسفانه همان‌طور که همه می‌دانند این بازی با وجود برگزاری در تهران، از سوی تلویزیون ایران پخش نشد. دلیل این مساله نیز استفاده از تبلیغات روی پیراهن سرخپوشان بود. در آن روزگار، اسپانسرینگ در فوتبال ایران مقوله جا افتاده‌ای نبود و حاج عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل فقید سرخپوشان اعتقاد داشت که چنین مسایلی باید وارد اقتصاد ورزش و فوتبال ایران بشود که بر سر این موضوع و مسایل مالی مربوط به آن اختلاف نظر وجود داشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)