سی و دو سال پیش پرسپولیس موفق شد المحرق را شکست دهد و قهرمان اولین دوره جام در جام آسیا شد.

پرسپولیس در روز 26 مهر ماه 1370 با پیروزی برابر المحرق بحرین قهرمان مسابقات جام در جام آسیا شد. مسابقه رفت در منامه با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسیده بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 1990 تصمیم گرفت همزمان با جام باشگاههای آسیا، جامی نیز برای برندگان جام حذفی ترتیب دهد. اولین دوره مسابقات در همین سال آغاز شد و پرسپولیس در مرحله اول به پنجاب پاکستان خورد که در دو بازی رفت و برگشت 13-2 این تیم را حذف کرد. دیدار رفت دو تیم با برتری 9 بر 0 پرسپولیس به پایان رسید و دیدار برگشت نیز با پیروزی 4 بر 2 سرخپوشان خاتمه یافت تا این تقابل در مجموع با نتیجه 13 بر 2 به سود نماینده ایران به پایان برسد. فرشاد پیوس 8 گل، مجتبی محرمی 4 گل و حسن شیرمحمدی 1 گل در این دو بازی به ثمر رساندند.

حریف دور دوم پرسپولیس تیم دوو رویالز کره جنوبی بود که به دلیل عدم توافق بر سر تاریخ و محل بازی رفت و برگشت، از مسابقات انصراف داد. اما به دلیل وقوع جنگ خلیج فارس ادامه مسابقات به تعویق افتاد. مرحله نیمه نهایی در تابستان 1370 برگزار شد و پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی به الهلال عربستان خورد که با یک تساوی بدون گل در ریاض و یک برد 1- صفر در تهران به فینال رسید.

حریف پرسپولیس در فینال تیم المحرق بود که برای حضور در فینال، تیم های النجمه لبنان، العربی قطر و الشباب امارات را پشت سر گذاشته بود. دیدار رفت فینال روز 12 مهر در منامه برگزار شد که با تساوی بدون گل خاتمه یافت. دیدار برگشت فینال روز 26 مهر 1370 با داوری احمد حکیم اماراتی در حضور بیش از 100 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار شد

پرسپولیس در روز فینال با ترکیبی به میدان رفت که از بهترین ترکیب های تاریخ این تیم بود. سعید عزیزیان، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، مجتبی محرمی، محمد حسن انصاری فرد، حسین عبدی، حمید درخشان، محسن عاشوری، مرتضی کرمانی، ناصر محمدخانی و فرشاد پیوس برای پرسپولیس در این روز بازی کردند.

در نیمه اول گلی رد و بدل نشد، اما 7 دقیقه پس از آغاز نیمه دوم محمدحسن انصاری فرد روی یک ضربه کاشته دروازه المحرق و محمود سلطان دروازه بان معروف این تیم را گشود و همین گل باعث قهرمانی پرسپولیس در اولین دوره جام در جام آسیا شد. محمد پنجعلی جام قهرمانی را بالای سر برد و تا امروز تنها کاپیتان تاریخ پرسپولیس است که یک جام آسیایی را بالای سر برده است. تماشاگران از دقیقه 88 به بعد کاغذهای موجود و پر تعداد آن روز که در دست داشتند را لوله کردند و با آتش زدن آن تصویری به غایت زیبا از نورهای روشن اما زشت از لحاظ اخلاق تماشاگر فوتبال به پا کردند.

دیدار برگشت فینال به دلیل اختلاف تلویزیون و باشگاه پرسپولیس به خاطر تبلیغ روی پیراهن تیم پرسپولیس پخش مستقیم نشد و بدین ترتیب فقط 100 هزار تماشاگر حاضر در آزادی قهرمانی آسیایی پرسپولیس را دیدند! سال ها بعد هواداری از دوبی فیلم این بازی را برای برنامه 90 فرستاد و هواداران پرسپولیس پس از دو دهه گل قهرمانی تیم شان را در آسیا دیدند.

پرسپولیس در این روز برای اولین و آخرین بار قهرمان یک جام باشگاهی در آسیا شد. این تنها قهرمانی یک تیم ایرانی در این رقابت ها بود.

از ایران تنها دوباره نمایندگانی در فینال حضور داشتند که هر دو بار پرسپولیس راهی فینال این مسابقات شد. پرسپولیس در سومین دوره این مسابقات نیز به فینال رسید، اما در حالی که بازی رفت فینال را در ژاپن مقابل تیم نیسان 1-1 به پایان برده بود، در دیدار برگشت در آزادی با یک گل شکست خورد و از دستیابی به دومین جام آسیایی بازماند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)