با تصمیم رویانیان لوگوی باشگاه عوض شد + تاریخچه مصور تغییرات لوگوی پرسپولیس

مرجع خبری پرسپولیس : باشگاه پرسپولیس لوگوی خود را عوض کرده و به شکل یک سپر جنگی در آورده است!

به گزارش مرجع خبری پرسپولیس ، محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با اعلام تغییر لوگوی این باشگاه از لوگوی جدید رونمایی کرد که نسبت به لوگوی قبلی تغییراتی داشته است.

در لوگوی جدید که در دو مدل فارسی و انگلیسی آماده شده ، دایره همیشگی اطراف دوشیر و جام حذف شده و علامتی شبیه سپرهای جنگی جای  آن را گرفته است. این شکل هندسی چهارشاخه که دور لوگو طراحی شده به کلی شمایل شیر دوسر و جام در میان را تحت الشعاع قرار داده است و شباهت بسیاری به لوگوی صنعت نفت آبادان پیدا کرده است.

از دیگر تغییرات لوگوی جدید اضافه شدن انعکاس نور به نوک جام ، نوشتن کلمه «پرسپولیس» با شمایلی متقارن به رنگ مشکی و و درج نام «FC PERSPOLIS» و عبارت «Since 1967» در پایین لوگو می باشد. در لوگوی جدید همچنان نام داخل پرانتز (پیروزی) خودنمایی می کند و البته به شکل بسیار کوچکتری گنجانده شده است.

در طراحی سایت جدید باشگاه از این لوگو استفاده شده و قرار است به زودی رسماً جایگزین لوگوی فعلی شود.

اما لوگوی باشگاه پرسپولیس در طول سالیان فعالیت دستخوش تغییرات زیادی شده است که در ادامه به این تاریخچه اشاره می کنیم.

تاریخچه لوگوی باشگاه پرسپولیس

اگر لوگوی تیم‌های باشگاهی در فوتبال اروپا نمادی از تاریخ و هویت آنها محسوب می‌شود و آرام آرام قداستی شکست‌ناپذیر به خود می‌گیرد در ایران خبری از تاریخ‌سازی و حفظ هویت باشگاه نیست. اگر در انگلستان پیراهن باشگاهی مثل منچستریونایتد به وسیله طرحی برگرفته از تاریخچه ۱۰۰ ساله پیراهن‌های این باشگاه طراحی می‌شود در ایران ظاهرا تیم‌های پرقدرت این توانایی را دارند که چند هفته در میان و به هر مناسبتی لباس دلخواه‌شان را بپوشند و در بدترین حالت جریمه آن را پرداخت کنند!

با در نظر گرفتن چنین شرایطی احتمال تغییرات لوگوهای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان دو نماد اصلی فوتبال باشگاهی در ایران هیچ‌گونه تعجبی را برنمی‌انگیزد.

لوگوهایی که مانند پیراهن‌هایشان تحت‌الشعاع اتفاق‌های مختلف، تغییر چهره دادند و در نهایت تبدیل به آنچه شدند که امروز می‌بینید.

لوگوی پرسپولیس در گذر زمان ؛ از زرتشت تا سرستون‌های پاسارگاد

زرتشت(فروهر)، لوزی، پیروزی(پرسپولیس). این سه لوگوهایی است که در تاریخ چهل ساله باشگاه پرسپولیس به عنوان نمادهای این باشگاه مردمی انتخاب شده است. سال ۵۱ بازیکنان کوچ کرده شاهین حیات مجدد باشگاهی را رقم زدند که حالا میلیون‌ها هوادار دارد. تولد پرسپولیس باعث شد مدیران این باشگاه به دنبال طراحی لوگویی به عنوان نماد تیم خود باشند. در آخر لوگویی طراحی شد که آرم زرتشت را به همراه داشت. این لوگو نزدیک به سه سال مورد استفاده قرار گرفت اما مدیر بعدی انتخاب دیگری کرد…

پرسپولیس آمد(۱)
مرحوم علی عبده، مدیرعامل پرسپولیس قبل از انقلاب لوگویی جدید را به عنوان آرم این باشگاه انتخاب کرد. لوگویی که برگرفته از نام ثبتی این باشگاه بود. امیر عابدینی در این باره  به پرسپولیس نیوز می‌گوید:«باشگاه با نام شرکت پاسارگاد به ثبت رسیده بود. به همین دلیل مدیران سابق طرحی از تخت جمشید انتخاب کردند. آرمی از سرستون‌های پرسپولیس که در این مکان وجود دارد. این لوگو تا قبل از پیروزی انقلاب مورد استفاده قرار گرفت.»

جعفر کاشانی، پیشکسوت سرخ‌ها نیز می‌گوید:«با تصمیم عبده این طرح مورد استفاده قرار گرفت و تمام زندگی و عشق ما افتخارآفرینی برای این لوگو و پرسپولیس بود.»

لوزی بر سینه سرخ‌ها
بعد از انقلاب این باشگاه حیات جدیدی را آغاز کرد. نام پرسپولیس به پیروزی تغییر کرد. به همین دلیل از لوگوی سال‌های قبل دیگر استفاده نشد. مدیران وقت آنچنان علاقه‌ای به طراحی لوگوی جدید نداشتند و از یک لوزی ساده به عنوان آرم جدید استفاده کردند، لوگویی که به هیچ عنوان در حد تیم بزرگی مثل پرسپولیس نبود. عکسی از این لوگو نداریم!

حلقه‌ای از گل
بعد از مدت زمانی کوتاه مدیران پرسپولیس لوگویی جدید را طراحی کردند که نام این باشگاه که به پیروزی تغییر یافته بود را مورد استفاده قرار دادند. حلقه‌ای از گل که میان آن نوشته شده بود پیروزی. این لوگو تا سال ۶۹ آرم این باشگاه بود.

دوران بی نشان!
مدتی هم پرسپولیس بدون هیچ لوگویی روی پیراهن خود(به جز برند لباس) پای به مسابقات داخلی می گذاشت. مشخص نیست شرکت(باشگاه) پرسپولیس کلا لوگوی خود را حذف کرده بود یا اینکه برای تیم فوتبال از لوگو استفاده نمی کرد.

پرسپولیس آمد(۲)
با تلاش عباس انصاری‌فرد سرانجام نام شرکت پرسپولیس ثبت شد. با این اتفاق این تیم نام سابق خود را دوباره انتخاب کرد و پیروزی و آزادی به حاشیه رفتند. به همین دلیل لوگویی که قبل از انقلاب آرم این باشگاه بود برای دومین مرتبه انتخاب شد. انصاری‌فرد با این کار قصد داشت باشگاه را به گذشته خود و اعتبارش بازگرداند و درآمدزایی کند.

این لوگو کماکان به شکل های گوناگون مورد استفاده سرخ‌هاست و تغییر اساسی در اصل آن ایجاد نشده است. شیردوسر و جام در میان سال هاست روی پیراهن سرخ ها حک شده و دلربایی اش محبوب هواداران پرسپولیس نیز می باشد.

اواخر دهه ۶۰  و اوایل دهه ۷۰ لوگو شکلی کاملا سنتی داشت و در میان دو شیر و زیر جام سکویی قرار داشت که روی آن ۵ حلقه تودرتو شبیه نماد المپیک درج شده بود. بالای آن نیز با دستخط تحریری عبارت «باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس)» نوشته شده بود.

پس از مدتی سکوی میانی حذف شد ، شیرهای نشسته کمی خم شده و به جام میان تکیه داده شدند. تا اواخر دهه هفتاد لوگو به همین ترتیب باقی ماند که با آغاز دهه هشتاد سکوی میانی مجددا بازگشت و این بار با ۳ حلقه در لوگوی پرسپولیس جا گرفتند ؛ شیرهای خمیده نیز دوباره نشسته شدند.

مدتی نیز پرسپولیس در کش مکش های خصوصی سازی و دعوای ثبت شرکت قرار گرفت که دو لوگو با عناوین باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس) و «موسسه فرهنگی ورزشی پرسپولیس» شکل گرفت.

از آن زمان تا کنون(دهه ۸۰-۹۰) لوگوی پرسپولیس تغییر خاصی نکرده و تنها بنا به مقتضیات زمان و پوشیدن پیراهن های تیره و روشن ، دایره های سفید و قرمز اطراف آن را در بر گرفته است.

اکنون رویانیان مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس تصمیم به ایجاد تغییرات در لوگوی باشگاه گرفته. دایره همیشگی حذف شده ، شکل هندسی شبیه سپرهای جنگی قدیمی جای آن را گرفته و شیر دوسر و جام در بین انبوهی از کلمات و اشکال به زحمت روی پیراهن پرسپولیس قابل دیدن خواهد بود. نظر شما چیست؟ تغییر لوگوی پرسپولیس را می پسندید؟

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)