قانون استفاده از بازیکنان خارجی با دو احتمال روی میز مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دارد و به زودی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

از فصل آینده شاهد تفاوت بسیار مهمی در لیگ قهرمانان آسیا نسبت به گذشته خواهیم شد که تغییر تقویم مسابقات است. بر این اساس برخلاف دو دهه اخیر که تقویم این مسابقات با کشورهای شرق آسیا هماهنگ بود، از فصل 2024-2023 این رقابت‌ها همزمان با مسابقات لیگ کشورهای غرب آسیا نظیر ایران برگزار خواهد شد؛ تغییر بسیار مهمی که می‌تواند شرایط را در این مسابقات به سود کشورهای غرب قاره کهن کند.

اما علاوه بر این تغییرِ تقویم، کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر دارد قوانین جدیدی را نیز وارد مسابقات بالاترین رقابت باشگاهی در قاره آسیا کند که یکی از مهم‌ترین‌هایش میزان استفاده از بازیکنان خارجی است.

طی سال‌های اخیر معمولا هر تیم تنها قادر به ثبت 3 بازیکن با هر ملیتی و یک بازیکن آسیایی در لیست ارسالی خود برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا بود و چنانچه تیمی بیش از 4 بازیکن خارجی در اختیار داشت، می بایست روی نام سایر بازیکنان خط قرمز می کشید، اما این قانون از فروردین و اردیبهشت سال جاری که مسابقات گروهی لیگ قهرمانان آسیا به صورت متمرکز در عربستان برگزار شد تغییر کرد و تیم ها هیچ اجباری برای کنار گذاشتن بازیکنان خارجی خود ندارند و اسامی تمامی این افراد در لیست آسیایی درج می شود، اما در روز بازی باید حداکثر 3+1 بازیکن خارجی در فهرست آن دیدار حضور داشته باشند.

حالا اما زمزمه‌های جدیدی پیرامون استفاده از بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمده و دو گزینه به شرح زیر روی میز مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی است:

*گزینه اول؛ 1+5 بازیکن خارجی
اولین احتمالی که این روزها در دست بررسی قرار دارد اضافه کردن دو سهمیه نسبت به گذشته است و در صورت تصویب این قانون هر تیم می‌تواند 5 بازیکن با هر ملیتی به علاوه یک بازیکن آسیایی در لیست خود برای هر مسابقه وارد کند.

*گزینه دوم؛ استفاده نامحدود از بازیکنان خارجی
یکی از موضوعاتی که طی دو دهه اخیر مانع تغییر تقویم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌شد علاقه اسپانسرها به ادامه وضع وجود بود ولی حالا که به هر ترتیب زمان برگزاری مسابقات دچار تحول اساسی و سبب نارضایتی اسپانسرها شده ممکن است دیگر موضوع مورد علاقه آنها که استفاده هر چه بیشتر از بازیکنان خارجی است مورد توجه قرار بگیرد.

در همین زمینه در حال حاضر لیگ داخلی ژاپن محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی را با حمایتی که اسپانسرها نشان داده‌اند به طور کلی برداشته و هر تیم مانند لیگ‌های اروپایی می‌تواند حتی از 11 بازیکن خارجی در ترکیب اصلی خود بهره ببرد؛ این در واقع همان گزینه دوم روی میز مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا است که ممکن است درباره نحوه استفاده از بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان فصل آینده روی آن به توافق دست پیدا کنند.

البته که در صورت تصویب هر یک از این دو قانون باشگاه‌های ایرانی با توجه به مشکلات مالی‌ای که نسبت به رقبایشان دارند مقابل آنها کار سختی در پیش خواهند داشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)