مکانی باید یک نیم فصل محروم شود / کمیته انضباطی استقلال ندارد، احکامش قانونی نیست

مرجع خبری پرسپولیس : عضو پيشين كميته انضباطي فدراسيون فوتبال با تاكيد بر اين‌كه راي صادره براي دلجويي از مالك باشگاه استيل‌‌آذين بود، گفت: اعضاي كميته انضباطي استقلال ندارند.

 

محدثي درباره آراي صادر شده از سوي كميته انضباطي براي متخلفان ديدار پرسپوليس و استيل‌آذين عنوان كرد: در حكمي كه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته شده است، به مواد آئين‌نامه‌اي و قانوني استناد نشده و با اين وضعيت اين حكم خلاف مقررات و خلاف عرف خود كميته انضباطي است.

 

كميته انضباطي معمولا اين كار را نمي‌كرد اما اخيراً چنين كاري انجام مي‌دهد. آنها بدون توجه به استناد به مواد قانوني حكمي را صادر كرده‌اند. آنها بايد در صدور رأي اين ديدار به موارد قانوني و آئين‌نامه‌اي استناد مي‌كردند.

عضو پيشين كميته انضباطي در زمان رياست شاه‌حسيني تاكيد كرد: هر حكمي كه صادر مي‌شود، بايد در آن به اين نكته اشاره شود كه طبق كدام ماده چنين رايي صادر شده است. با اين كار آنهايي كه اطلاعاتي در اين زمينه دارند، مي‌توانند حكم صادر شده را با قانون انطباق بدهند و ببينند كه آيا حكم انطباق دارد يا خير و اگر اعتراضي دارند آن را به گوش مسئولان برسانند.

محدثي درباره تناسب اتفاقات و تخلفات رخ داده در ديدار پرسپوليس و استيل‌آذين با حكم صادر شده اظهار داشت: مجازات‌هايي از نوع ماه، سال و روز در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست. در كميته انضباطي سابق كه ما حضور داشتيم نيز اين كار صورت نمي‌گرفت. اين كار اشكال قانوني دارد.

وي در توضيح بيشتر اين موضوع خاطرنشان كرد: وقتي كميته انضباطي يك نفر را دو ماه يا سه ماه محروم مي‌كند، ممكن است كه سه ماه مسابقه‌اي انجام نشود. بنابراين آن بازيكن مي‌گويد كه من محروميتم را سپري كردم در حالي كه در مسابقه‌اي شركت نكرده است.

عضو پيشين كميته انضباطي گفت: محروميت، نوعي آگاهي براي بازيكن است كه به او آگاهي بدهيم و او را متنبه كنيم كه پس از آن مرتكب تخلف نشود. ضمن اينكه به ساير افرادي كه نقشي نداشتند نيز اين آگاهي داده مي‌شود. در واقع در اين حالت هم براي شخص خاطي و هم براي ساير افراد اطلاع‌رساني مناسبي صورت مي‌گيرد.

محدثي اضافه كرد: 4 هفته بيشتر به پايان ليگ نمانده و اگر فرض كنيم مسابقات 4 روز يك بار برگزار مي‌شود، 16 روز ديگر ليگ تمام مي‌شود. در اين صورت محروميت دو ماهه معنايي ندارد. رأي كميته انضباطي در تاريخ 29 فرودين صادر شده و دوماه محروميت تا 29 خرداد طول مي‌كشد. اين در حالي است كه 4 هفته بيشتر به پايان مسابقات نمانده است.

وي در ادامه گفت‌وگو تصريح كرد: بهتر بود محروميت‌ها بر اساس جلسه تعيين مي‌شد، اين يك ايراد كار است. ايراد دوم اين است كه به مواد قانوني استناد نكرده‌اند و ايراد سوم اين است كه عمل اشخاص با مجازاتي كه در نظر گرفته شده، تناسب ندارد.

عضو سابق كميته انضباطي ادامه داد: مجازات فردي كه دستش را به داور مي‌زند با مجازات فردي كه با صورت به داور حمله مي‌كند، تفاوت دارد. خطاي ماتئوس روي آرفي خطاي شديدي بود كه من در تاريخ فوتبال چنين چيزي را نديده بودم. او را دو ماه محروم كردند و نورمحمدي را هم دو ماه. حتي اگر نورمحمدي فحاشي كرده باشد، مجازاتش به اين ميزان نيست.

محدثي يادآور شد: علي عشوري‌زاد، بازيكن پرسپوليس را هل داد اما تنها سه جلسه محروم شد. زماني كه ما در كميته انضباطي بوديم سياوش اكبرپور كمتر از اين حركت را انجام داد و ما او را 10 جلسه محروم كرديم. حركت عشوري‌زاد بسيار شديد‌تر از آن چيزي بود كه اكبرپور انجام داده بود.

وي با تاكيد دوباره بر اينكه آراي صادر شده هيچ تناسبي با تخلفات رخ داده،‌ ندارد اظهار داشت: مسئولان كميته انضباطي يا از مقررات قانوني اطلاع ندارند و نمي‌توانند عمل رخ داده را با قانون انطباق دهند، يا اينكه استقلال‌شان را از دست داده‌اند و يا اينكه دلي و روي حساسيت موضوع و براي برقراري تعادل ميان دو طرف اقدام به صدور رأي كردند. هر چه باشد عدالت در اين راي ديده نمي‌شود.

محدثي درباره اينكه متخلفان طبق آئين‌نامه بايد با چه جرائمي مواجه مي‌شدند، عنوان كرد:‌ سوشا مكاني كه آتش بيار معركه بود، اگر قرار باشد بر اساس ماه محروم شود، حداقل 6 ماه بايد دور از ميادين باشد. اگرچه اعتقاد دارم نبايد براي اين گونه محروميت‌ها را بر اساس ماه را در نظر گرفت و بايد سوشا تا نيم فصل آينده با محروميت مواجه مي‌شد.

عضو پيشين كميته انضباطي افزود: محروميت دوماهه براي ماتئوس شايد مناسب بود اما اگر بخواهيم كار او را با نورمحمدي مقايسه كنيم، نبايد محروميت دوماهه براي وي در نظر گرفته شود. اگر بر اساس ماه كه كميته انضباطي به آن استناد كرده، صحبت كنيم، ماتئوس بايد سه ماه محروم شود.

محدثي در ادامه گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وقتي اركان فدراسيون فوتبال را نگاه مي‌كنيم، چشم‌انداز يكي از آنها بيشتر است و آن هم كميته انضباطي است. براي اعتلاي فوتبال ايران چاره‌اي نيست جز اينكه كميته انضباطي مستقل در ايران وجود داشته باشد و آراي آن مستقل و بر اساس عدالت صادر شود. اگر اين اتفاق رخ دهد فوتبال ما درست خواهد شد.

وي يادآور شد: كميته انضباطي مي‌توانست بهتر از اين رفتار كند. ضرورتي نداشت كه به سرعت رأي صادر شود. آنها مي‌توانستند يك هفته بررسي كنند و همه جوانب را در نظر بگيرند.

محدثي درباره جريمه‌هاي سنگين مالي متخلفان از سوي كميته انضباطي و اينكه گفته مي‌شود اين كميته با چنين كاري به دنبال درآمدزايي براي فدراسيون فوتبال است، خاطرنشان كرد: من هدف فدراسيون و كميته انضباطي از اين كار را نمي‌دانم اما شما در كشورهاي خارجي هم نمي‌توانيد چنين جرائمي را ببينيد. آنها حداكثر هزار يا 1500 دلار جريمه مي‌كنند كه به پول ما يك تا يك و نيم ميليون تومان مي‌شود.

عضو پيشين كميته انضباطي درباره اينكه آيا اين راي را به نفع يكي از دو تيم ارزيابي مي‌كند يا نه گفت: من نمي‌گويم به نفع يكي از دو تيم بود اما مي‌گويم آنها قصد داشتند تعادلي ايجاد شود. در رأي صادر شده دو ماه براي بازيكن استيل آذين و دو ماه براي بازيكن پرسپوليس محروميت در نظر گرفته شده و ميزان جرائم نيز نزديك به هم است. اين احساس به وجود مي‌آيد كه مي‌خواستند با اين كار تعادل ايجاد كنند. سوشا مكاني ديگر چه كار بايد كرد؟ اگر مي‌خواستند او را بيشتر از اين محروم كنند، ديگر تعادل ايجاد نمي‌شد.

محدثي يادآور شد: من با اين نظر موافقم كه كميته انضباطي با اين رأي قصد دلجويي از هدايتي را داشته است. وقتي كه هدايتي اعلام مي‌كند باشگاه‌ را منحل كرده از آنجايي كه اينها بر اساس قانون تجارت فعاليت مي‌كنند، بايد مصوبه قانوني داشته باشد و هيات مديره آن را تصويب كند. انحلال، شرايطي دارد و بايد تصويب شود. اگر واقعا استيل‌ آذين منحل شده بود چه طور شد كه دوباره برگشت؟ اگر اين باشگاه منحل اعلام شود، حيات مجدد آن مستلزم اين است كه بار ديگر به ثبت برسد.
وي ادامه داد: آنها اين كار را نكردند و مشخص است كه اينها فقط بازي كردن با رسانه‌ها،‌ اعصاب و فكر مردم است.

محدثي با اشاره به بخشيده شدن جاسم كرار و لغو دستور موقت محروميت دو بازيكن راه‌آهن به فارس گفت: در دستور موقت به دنبال اثر آن هستيم. سؤال اين است كه اثر دستور موقت براي دو بازيكن راه‌آهن چه بود و پاسخ اين است كه هيچ اثري نداشت. وقتي جاسم كرار را با آن كاري كه كرد، مي‌بخشند آن هم در شرايطي كه علي كريمي را پيش‌تر از آن با تخلف كمتر بيشتر جريمه كرده بودند، چه انتظاري مي‌توان داشت؟

وي درباره اينكه به كميته انضباطي در مدت حضور شريفي از 20 چه نمره‌اي مي‌دهد عنوان كرد: من به كميته انضباطي نمره 12 مي‌دهم. به هر حال آنها دارند كار مي‌كنند و زحمت مي‌كشند اما اين زحمت بايد دلسوزانه باشد و وقت گذاشته شود. آنها بايد استقلال خود را نيز حفظ كنند.

محدثي در پايان گفت‌وگوي خود درباره اينكه منظورش از استقلال نداشتن كميته انضباطي چيست، تاكيد كرد: وقتي آقاي شريفي خودش مي‌گويد به ما سفارش و تلفن مي‌شود و آقاي سعيدلو به ما گفته عفو كنيد مشخص مي‌شود كه استقلال ندارند. زمان ما آقاي مصطفوي يك بار به ما مراجعه نكرد. وقتي با او صحبت مي‌كرديم مي‌گفت من از نظر حقوقي چيزي نمي‌دانم و اين كار شماست و من دخالت نمي‌كنم چرا كه كارم فوتبال است. دليل خروج ما از كميته انضباطي اين بود كه ديديم در كارمان دخالت مي‌كنند.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)