مدت هاست از محسن رفت و برگشت خبري نيست.

محمد قراگزلو، همان شماره 9 دوست داشتني قرمزها كه در اولين فصل  سرخپوش شدنش آقاي گل شد و به محبوبيت فوق العاده اي دست يافت؛به خاطر  گلزني در دو بازي رفت  برگشت مقابل استقلال،آقاي گلي با پيراهن قرمز و  نقش مهمي كه در قهرماني تيمش داشت.

محسن خليلي  امروز 32 سالگي را پشت سر گذاشت  تا به اين بهانه سراغش برويم.

تولدت مبارك آقا محسن.اولين روز از 33 سالگي را چطور شروع كردي؟

در اولين روز از 33 سالگي حس عجيبي دارم.الان دو تا رقم يك جور كنار هم نشسته اند .آخرين بار  سن 22 سالگي  بود كه يادم مي آيد دو رقم مشابه كنار هم بودند  و اميدوارم در 44 سالگي اگر  زنده بودم  سال هاي خوبي را كنار خانواده و دوستان خوبم سپري كنم.

از فوتبال چه خبر؟چرا كلا نيستي؟

خب مشكلي كه سال گذشته در صباي قم براي من به وجود آمد گريبانگيرم شد.من با اين باشگاه قراردادي دو ساله بستم كه 50 درصد قرارداد سال گذشته ام را گرفتم  اما به ازاي قرارداد امسالم هيچ پولي نگرفتم .با اين وضعيت به نظرم شهر قم نبايد تيمداري كند .

حتما الان هم شنيده اي كه مشكلات مالي اين باشگاه به اوج رسيده؟

بله. واقعا چه كاري است در اين شرايط تيمداري كردن؟اگر نمي توانند بدهند به شهرهاي ديگر .اينكه بگويند شهر ما هم تيم فوتبال دارد كه مهم نيست،بايد دنبال عواقب كار رفت  و بايد براي تيم امكانات لازم را در نظر گرفت.

داشتي از خودت مي گفتي  و داستان  دور شدنت از فوتبال.

بالطبع با مشكلاتي كه برايم به وجود آمد تمركزم را از دست دادم  و با اضافه وزني كه  آوردم  و البته مشكلات خانوادگي كه داشتم مزيد بر علت شد تا نتوانم كار كنم و به كلي از ورزش دور شدم اما چند وقتي است ريكاوري ذهني داشته ام و الان هم 6 روز هفته تمرين مي كنم.در مدتي كه گذشت دور و بري هايم انگيزه زيادي به من دادند  تا تمريناتم را شروع كنم به خصوص بعد از آن برنامه نود قبل از دربي كه خيلي ها مرا ديده بودند   و يك مقدار چاق شده بودم  مردم روي من زوم كرده بودند و مي گفتند بايد برگردي.به همين خاطر الان  6 روز هفته را تمرين مي كنم  آن هم زير نظر دكتر بهرامي؛سه روز در مجموعه ورزشي انقلاب  و 3 روز ديگر هم در باشگاه تهران جيم.با اين تمرينات دارم خودم را آماده مي كنم  براي فصل آينده  و آميدوارم فصل بعد انتخاب خوبي داشته باشم و  چند سال ديگر بتوانم بازي كنم.

در 32 سالگي يكي دو سال  از فوتبال دور شدن كمي عجيب است.چه اتفاقي افتاد كه  در صبا به مشكل خوردي؟

بله دقيقا همين طور است.اتفاقا خيلي ها از من مي پرسند  و برايم تكراري شده كه مي گويند فوتبال را كنار گذاشتي يا نه اما همه بايد بدانند كه پارسال واقعا به من ميدان داده نشد.حالا مي پرسيدند چرا گل نمي زني  اما مي گفتم اول به من بازي بدهيد بعد تقاضاي گل داشته باشيد.اين تنها سالي بود كه من از هفته اول بودم  اما يكسري خصومت شخصي  باعث شد  بازي نكنم.

مصدوميت چه؟مصدوميت مشكل ساز نشد برايت؟

مصدوميت كه براي هر بازيكني  پيش مي آيد اما طولاني نبود.من در نيم فصل اولي كه در خدمت صبا بودم  كلا 3 يا 4 بازي را به خاطر مصدوميت از دست دادم.در تمام تمرينات هم شركت داشتم  و نه دير مي رفتم سر تمرين نه غيبت مي كردم اما خصومت هاي شخصي و يكسري رابطه ها باعث بازي نكنم.در اين شرايط فوتبال فكر مي كنم اگر رابطه نداشته باشي  يا آدم خيلي خاصي نباشي نمي تواني در خيلي از تيم ها بازي كني كه من هم  آدمي نيستم كه براي بازي كردن دست به هر كاري بزنم.در كل عوامل مسخره اي باعث شد در اين چند سال بازي نكنم.شرايط برايم خيلي سخت شد اما در خودم مي بينم كه مي توانم با اين مسائل كنار بيايم  و خودم را با شرايط وفق بدهم. قبل از اين هم شده بود كه به خاطر مصدوميت زانو 8 ماه بازي نكنم اما بعد از آن خيلي راحت برگشتم  و حالا منتظر اين هستم كه  بعد از پشت سر گذاشتن اين شرايط سخت  پرانرژي برگردم .منتظرم تا تيمي به من اعتماد كند و من هم جواب اعتمادش را بدهم چون اگر كريس رونالدو هم كه باشي  با 5 يا 10 دقيقه بازي كردن و نيمكت نشيني به جايي نمي رسي.

گفتي خصومت شخصي.حتما منظورت صمد مرفاوي است ديگر ،بله؟

بله ايشان يك بازي به من بازي داد اما  بعد از آن گفت اين بازيكن به درد من نمي خورد  و ديگر از من استفاده نكرد .فصل بعد از آن ايشان اخراج شد  و در حالي كه جزو گزينه ها نبود  سرمربي شد  كه مسائل عجيب و غريب و پيش پا افتاده اي را به همراه داشت.

كمي ساده انگارانه است اما بايد بپرسيم كه نكند گل هايي كه به استقلال زدي باعث شد مرفاوي از تو خوشش نيايد؟

خيلي ها به من گفتند گل هايي كه تو به استقلال زدي  يا شادي گل هايي كه داشتي باعث اين مسائل شد .به نظر خودم عجيب است اما شايد هم منطقي باشد .البته اگر اينها درست باشد جاي تاسف دارد چون ما در دنياي حرفه اي زندگي مي كنيم .يك روز آبي يك روز قرمز .ممكن است من در كار ديگري آقاي مرفاوي را ببينم.مثلا مغازه اي اشته باشم و بخواهم جنسي به آقاي مرفاوي بفروشم.آيا بايد آن جنس را به ايشان گرانتر بفروشم؟مثلا نبايد به ايشان ملك بفروشم ؟شايد يك روز من مديرعامل شدم و مرفاوي زيردست من بود .آن وقت بايد ايشان را بياندازم بيرون؟اينها دور از انصاف است اما واقعا هيچ دليلي قانع كننده اي براي كنار گذاشتن من وجود نداشت .من واقعا خوب تمرين مي كردم و يك جلسه تمرين را هم غيبت نكردم و تاخير نداشتم اما ايشان اينقدر روي اعصاب من راه رفت كه  شرايطم تغيير كرد .بازيكني هم كه سه،چهار ،پنج يا 10  هفته بازي نكند  و بداند كه حقش نيمكت نشيني نيست ديگر انگيزه اي برايش نمي ماند .واقعا اين مسائل فكرم را خراب كرده بود و حتي در مقطعي باعث مصدوميتم شد.

مي خواهم درباره پرسپوليس صحبت كني و اينكه فكر مي كني اين تيم شانس قهرماني در ليگ را دارد يا نه؟

خب پرسپوليس امسال شرايط خيلي خوبي داشت .آنها فصل را با برنامه ريزي شروع كردند.تمرينات شان بموقع شروع شد  و بموقع سرمربي جديدشان را انتخاب كردند .تمام بازيكنان خوب را هم گرفتند و همه چيز اوكي بود .بعد از آن هم هزينه هنگفتي را براي جذب خلعتبري  انجام دادند كه در پرسپوليس بي سابقه بود ولي طبق روال سال هاي گذشته حواشي زيادي كه دور  و بر تيم بود  باعث شد نتوانند قهرمان شوند كه واقعا حيف است.البته هنوز هم  براي  قهرمان شدن دير نشده  وشايد اگر در اين چند بازي باقيمانده تمركز داشته باشند بتوانند قهرمان شوند اما نبايد كاري كنند تا هواداران افسوس بخورند .

مشكلات مالي  دليلي اصلي  همان حواشي است كه به آن اشاره كردي.

خب مشكلات اقتصادي در تمام كشور وجود دارد و همه تيم ها از آن رنج مي برند .من در يك مصاحبه تلويزيوني هم گفتم كاش مديرعامل وقت باشگاه با فكر كار مي كرد  و به جاي اينكه قراردادهاي ميلياردي  ببندد مثل آن سال مديريت حبيب كاشاني 100ميليون پول مي داد.

حبيب كاشاني سقف را رعايت مي كرد.

سقف بود 250 ميليون اما من 100 ميليون گرفتم چون حبيب كاشاني در جلسه با بازيكنان گفت توان من 100 ميليون است .گفت دوست داريد قرارداد 500 ميليوني ببندم  و بعد پول تان را ندهم تا فكرتان خراب شود و نتوانيد بازي كنيد؟امسال ديديد كه آمدند الكي قراردادهاي هنگفت و الكي بستند كه حواشي زيادي به وجود آورد و وقتي نتوانستند  پول قراردادها را پرداخت كنند بدهي روي بدهي آمد .از طرفي بازيكنان هم براي پول هايشان برنامه ريزي كرده بودند و با سرمايه گذاري و چك كشيدن  بعد از اينكه پول نرسيد تمركزشان را از دست دادند.

تو اگر جاي بازيكنان اين فصل پرسپوليس بودي اعتصاب مي كردي؟

هميشه وقتي اتفاقي مي افتد  آدم بايد در موقعيت قرار بگيرد  تا  تصميم بگيرد.من الان نمي دانم بازيكنان پرسپوليس در چه شرايطي هستند اما از يكي از آنها شنيدم كه فقط 20 درصد قراردادشان را گرفته اند آن هم در حالي كه 4 بازي به پايان فصل مانده.از طرفي فدراسيون فوتبال هم كاري نمي كند  و به فكر نيست.نه تيمي محروم مي شود نه جريمه و بدهي بازيكنان هر سال روي هم مي آيد  .الان وقتي بازيكن پرسپوليس مي بيند  فوتباليست 10 سال قبل همين تيم  از باشگاهش طلبكار است  و 80 درصد مبلغ قراردادش باقي مانده تنها راه رسيدن به پول را اعتصاب مي بيند .البته من مي گويم در بدترين شرايط هم اين روش  شايد منطقي نباشد اما شايد بعضي اوقات بايد خودمان را جاي اين بازيكن ها بگذاريم.

تيمي كه شما  در ليگ هفتم قهرمانش كرديد را مي شود با اين تيم مقايسه كرد؟آن تيم بهتر بود يا تيم امسال؟

اساسا نمي شود مقايسه كرد .تيم ما تيم باتجربه اي بود كه 11 كاپيتان  تيم هاي مختلف را در خود جمع كرده بود  اما تيم امسال تلفيقي از بازيكنان كم تجربه و باتجربه است .تيم ما تيم تاكتيكي  بود اما الان تيم پرسپوليس تكنيكي و سرعتي است .تيم ما فراز و نشيب زيادي نداشت اما اين تيم  نوسان زيادي دارد .از لحاظ حواشي هم  در هر دو مقطع حاشيه وجود داشت اما آن زمان چون بازيكنان باتجربه بودند  حواشي را كنترل مي كردند  و بچه ها مقابل آنها مي ايستادند.

در هفته هاي آخر آن فصل چه اتفاقي افتاد كه تيم يكدل شد و سرانجام به قهرماني رسيد؟

ببينيد ،يكدل شدن به مصاحبه كردن و دست توي گردن هم انداختن نيست.يكدلي به اين است كه واقعا توي دلت با هم باشي .مرزبان مي گفت شما هر زمان دلي خواستيد كه قهرمان شويد حتما قهرمان مي شويد .آن سال بچه ها دلي خواستند  و با تمام وجود زحمت كشيدند.

تازه با آن شرايط  و كسر 6 امتياز…

اصلا وحشتناك بود.تاره ما 10 درصد قراردادمان را هم جريمه شده بوديم  اما اينقدر به فكر قهرماني و نتيجه بوديم  كه به ذهن مان نرسيد  به آقاي كاشاني بگوئيم آن 10 درصد را ببخشد.حتي خودم بعدش خنده ام گرفت كه چرا اين را نگفتم.يا ما بعد از برد در بازي هاي آخر اصلا پاداش نمي گرفتيم.بعد از بازي شيرين فراز،برق  يا صبا اصلا از كاشاني نخواستيم پاداش بدهد در صورتي كه اگر مي گفتيم حتما مي داد اما اصلا حواس مان به اين مسائل نبود.

الان  بازيكنان پرسپوليس براي برد مقابل سپاهان نفري 10 ميليون پاداش گرفته اند.

نوش جان شان .پاداش هميشه انگيزه مي دهد و بازيكنان را شارژ مالي مي كند چون رويش حساب نكرده اي و غير قابل پيش بيني است  اما جالب است كه آن سال بعد ز آن بردهاي حساس هيچ كس درباره پاداش حرف نمي زد.البته در بازي هاي قبل از آنها بود.مثلا حاج حبيب  بابت برد به ما 200 هزار تومان مي داد  ما با ايشان چانه مي زديم كه  مبلغ را  ببريم  بالا.مثلا مي گفتيم حاجي بازي خارج از خانه است و بايد 400 تومان بدهي.

آن سال اعضاي كادر فني هم اختلاف شان را با بكديگر كنار گذاشتند. همين طور اختاف بازيكنان با كادر فني براي چند هفته فراموش شد.

به معناي واقعي يكدل شديم و همه اختلاف ها كنار گذاشته شد.شما اگر صحنه هاي گل ها را ببينيد متوجه مي شويد كه به  اندازه بازيكنان درون  ميدان نيمكت نشينان هم داخل زمين شده اند و خوشحالي مي كنند .من الان شرايط بازيكنان را درك مي كنم  و  مي دانم بي پولي براي بازيكن سخت است  اما دوست دارم به خاطر هواداران  و پرسپوليس در اين چند بازي آخر بيشتر دل به تيم  بدهند .مي دانم كه همه آنها دوست دارند قهرمان شوند  و علي دايي هم هميشه عاشق برد و قهرماني بوده .اميدوارم اين روحيه دايي به بازيكنان هم تزريق شود تا آنها دوباره دل همه پرسپوليسي ها را به دست بياورند.

درباره علي دايي گفتي.فكر مي كني او بعد از از دست دادن جام حذفي مي تواند در ليگ با پرسپوليس جام بگيرد؟

هيچ چيز دور از ذهن نيست .البته در اين هفته هاي باقيمانده شايد علي دايي ديگر زياد نتواند كمك كند.در بازي هاي آخر تمركز بازيكنان خيلي اهميت دارد چون هر چه دايي ياد داده تمام شده و ديگر چيزي نمي تواند به  بازيكنان تزريق كند جز روحيه كه دايي هميشه داشته.اميدوارم  در اين روزها دايي تنها نماند و  همه حمايتش كنند تا موفق شود.در اين هفته هاي آخر تنها روحيه،شانس و حمايت هواداران مي تواند  باعث  موفقيت شود كه اميدوارم اين اتفاق  براي پرسپوليس بيافتد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)