دربی شماره ۱۰۱ قرار است چهارشنبه هفته جاری در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا فوتبال ایران قهرمان جام حذفی خود را بشناسد.

در آستانه دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس، بد ندیدیم سراغ آقای گل لیگ هفتم برویم. مهاجمی که با گلزنی در دو دیدار رفت و برگشت مقابل استقلال لقب ” محسن رفت و برگشت” از هواداران پرسپولیس گرفت و حسابی محبوب شد. صحبت از محسن خلیلی است که سعی کردیم با سئوالی متفاوت مصاحبه خود با او را آغاز کنیم:

آقای گل این فصل شهریار مغانلو بود که فقط ۱۳ گل به ثمر رساند! این تعداد گل برای ۳۰ بازی و لیگ برتر ایران کم نیست؟
شهریار مهاجم سرزن و گلزنی است که توانست فصل موفقی را پشت سر بگذارد اما حقیقت این است که این آمار نگران کننده است. عوامل زیادی را می‌توان برای این آمار برشمرد که شاید همه آنها از حوصله شما و مخاطب خارج باشد.

حالا اگر بخواهید به صورت خلاصه چند مورد را ذکر کنید؟
به اعتقاد من یکی از دلایل به نتیجه گرا شدن فوتبال ایران برمی‌گردد. مدیران نتیجه گرا، مربیان نتیجه گرایی ساخته اند که ریسک نکرده و دنبال مساوی هستند. این قبیل مربیان خوب می‌دانند هر چقدر تعداد تساوی تیم های خودشان بالاتر برود، شانس تیم گرفتن آنها در فصل آینده افزایش پیدا می‌کند و برهمین اساس خیلی دنبال گلزنی، پیروزی و فوتبال هجومی‌نیستند. این یک دلیل واضح است.

دلیل بعدی؟
بازی با تک مهاجم هم کار را برای گلزنی فروارد نوک سخت می‌کند. در این سیستم مهاجم هدف فقط بیشتر پشت به دروازه است و باید فضاسازی کند تا هافبک و وینگرها موفق به گلزنی شوند. این مهاجم بیشتر از گلزنی وظیفه پرس مدافعان حریف، دوندگی و جنگندگی دارد و از وظیفه گلزنی خود غافل می‌شود. و یک دلیل دیگر هم به نظرم می‌رسد که … بگذریم!

لطفا نگذریم! دلیل دیگر چیست؟
کارلوس کیروش گرچه از ایران رفته اما تأثیرخود را روی لیگ برتر و فوتبال ما گذاشته است. تفکرات دفاعی کیروش هنوز می‌بینیم روی فوتبال ایران دیده می‌شود و بازی با تک مهاجم و صرفا دویدن فرواردها نتیجه اش تعداد کم گل های آقای گل لیگ برتر می‌شود. سرمربی پرتغالی به هر حال تأثیر خود را گذاشت و امیدوارم در آینده ای نزدیک تیم های ایرانی از ۱-۳-۲-۴ دست کشیده و با ۳-۳-۴ یا تعداد مهاجمان بیشتر در ترکیب خود بازی کنند.

عملکرد عیسی آل کثیر در هفته های اخیر را چطور دیدید؟
عیسی را من از تیم نفت تهران می‌شناسم. سرمربی آن تیم علی دایی بود و من هم سرپرست بودم. عیسی آل کثیر مهاجم زحمتکش و گلزنی است. البته آن زمان تک فروارد ما محمد قاضی بود اما آل کثیر هر زمانی به زمین می‌رفت خوب کار می‌کرد و الان هم می‌بینیم دراوج پختگی به سر می‌برد. هم خوب می‌دود و هم خوب گل می‌زند. البته عیسی هم خوب می‌داند در تیمی‌مثل پرسپولیس شما هر چقدر گل بزنید باز هواداران انتظار زدن گل های بیشتری از شما دارند. باید به خوبی از موقعیت ها استفاده کرد و امیدوارم عیسی آل کثیر باز هم بتواند دروازه استقلال را باز کند.

محسن رفت و برگشت لقبی بود که هواداران پرسپولیس پس از دو گلزنی متوالی در دربی به استقلال به شما دادند. حالا عیسی آل کثیر می‌تواند در دو دیدار متوالی به آبی ها گل بزند؟
چرا که نه اما رفت و برگشت منظور لیگ برتر بوده است. من از آن سال تا امروز همیشه نگاه می‌کنم که ببینم کدام بازیکن در دیدارهای رفت و برگشت به استقلال گل می‌زند و این لقب را از می‌گیرد. کار سختی است اما نشدنی نیست.

بازیکنی که در آخرین دربی به استقلال یا پرسپولیس گل زده در دیدار برگشت انگیزه بیشتری برای گلزنی دارد. این طور نیست؟
قطعا همین طور است اما تیم مقابل هم با حواس جمع تر سعی می‌کند آن بازیکن را مهار کند. یارگیری فشرده تر می‌شود و آن بازیکن خیلی باید باهوش باشد و با تمرکز کامل گلزنی خودش را تکرار کند.

محسن خلیلی شانس کدام بازیکن پرسپولیس را برای گلزنی به استقلال در فینال جام حذفی بیشتر می‌داند؟
سبک بازی چرخشی پرسپولیس به گونه ای است که اگر دیدید در دربی، علیرضا بیرانوند هم به استقلال گل زد اصلا تعجب نکنید!

یعنی بیرانوند جلو برود و پنالتی بزند؟ بعید است!
من گفتم آن قدر سیستم بازی پرسپولیس تهاجمی‌و متنوع است که اگر بیرانوند هم برود جلو و گل بزند نباید تعجب کرد.

خطرناک ترین بازیکن استقلال به نظر شما چه کسی است؟
مهدی قایدی بازیکنی تکنیکی، زهردار و خطرناک است. وینگری که می‌تواند نفر مقابل را بردارد و از آن گذشته مهاجمی‌فداکار است که همبازیانش را خیلی خوب تغذیه می‌کند. بازیکنان پرسپولیس باید مراقب حرکات قایدی باشند.

به عنوان سئوال آخر فکر می‌کنید نتیجه دربی فینال جام حذفی چه شود؟
پرسپولیس دو بر صفر استقلال را شکست داده و قهرمان می‌شود.

خبرورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)