سه شنبه ۲۹ آذرماه قرار است دیدار حساس دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود.

دربی تهران همواره با حساسیت‌ها و درخشش برخی ستاره‌ها همراه بوده است. شاید یکی از درخشان ترین ستاره‌های تاریخ دربی‌ها ناصرمحمد خانی باشد. مهاجم گریزپای پرسپولیس و تیم ملی در خردادماه سال ۱۳۶۵ یک تنه تیمش را برابر استقلال برنده از زمین خارج کرد.

تیم پرسپولیس در دیداری مهم در سال ۶۵ برابر استقلال ۳-۰ برنده شد. این دیدار در نیمه نهایی مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های تهران سال ۱۳۶۵ برگزار می‌شد. 

در روز ۲۵ خرداد ماه سال ۶۵ یعنی ۳۵ سال قبل همان تیتر تاریخی ثبت شد؛ فرارهای ۸ برای سه گل. در این بازی ناصر محمد خانی یکی از بهترین بازیهای عمر فوتبالش را انجام داد و یک تنه بهترین نتیجه پرسپولیس در دربی را بعد از ۲ برد ۶-۰ و ۴-۱ سالهای ابتدایی دهه ۵۰ ثبت کرد.

پرسپولیس با ترکیب وحید قلیچ، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، محمد حسن انصاری فرد، کاظم سیدعلیخانی، محمد مایلی کهن، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، شاهرخ بیانی، فرشاد پیوس و ناصر محمدخانی به میدان آمد و در استقلال نفراتی مثل ناصر حجازی، شاهین بیانی، رضا رجبی، سعید مراغه چیان، جعفر مختاری فر، مجید نامجو مطلق، رضا احدی، بهتاش فریبا، رسول غنی زاده، چنگیز و فتح آبادی حضور داشتند. در طول بازی استقلال بیژن طاهری و پرویز مظلومی را به میدان فرستاد و پرسپولیس از وجود بهروز سلطانی، رحیم یوسفی وعباس کارگر بهره برد، ناصر محمد خانی در نیمه اول یک پنالتی گرفت، شاهرخ بیانی پنالتی را گل کرد، بازی با همین نتیجه به نیمه دوم رسید. در نیمه دوم ناصر محمد خانی ۲ بار دفاع استقلال را به هم زد، یک بار به شاهرخ بیانی پاس داد و یک بار خودش به دفاع زد وهر ۲ بار دروازه استقلال باز شد.

حالا سال‌ها از آن روز گذشته و ناصر محمدخانی در رابطه با آن دربی می‌گوید: آن بازی و دربی سال ۱۳۶۵ مقابل استقلال یک روز خاص برای من بود که به اصطلاح بازی ام گرفت و هرگز فراموش نخواهم کرد. آن بازی بهترین خاطره من از دربی‌ها و بازی با استقلال است. در آن بازی شاهرخ بیانی هم از استقلال به تیم ما آمده بود و در مجموع تیم خیلی خوبی داشتیم. هم شاهرخ و هم بقیه بچه‌ها عالی بازی کردند و شاید ( با تواضع همیشگی ادامه می‌دهد) یک مقدار بازی ما هم به چشم آمد.

او ادامه می‌دهد: البته ما رابطه بسیار خوبی با استقلالی‌ها داشتیم و دوست بودیم. شاهین بیانی، اصغر حاجیلو، خدابیامرز ناصرحجازی، عبدالعلی چنگیز و … همگی از دوستان خوب ما بودند. احترام زیادی برای یکدیگر قائل بودیم و خیلی در قید و بند این برد و باخت‌ها نبودیم. خیلی هم کُری خوانی مُد نبود و همه چیز در همان ۹۰ دقیقه بازی خلاصه می‌شد. به هر حال برد و باخت همیشه وجود دارد و آنچه مهم است رفاقت و حفظ حرمت‌هاست.

مهاجم گریزپای اسبق پرسپولیس در خصوص دربی ۲۹ آذرپیش بینی می‌کند: به نظر من بازی سخت پیش روی هر دو تیم خواهد بود. استقلال و پرسپولیس حدود ۵۰ روز بازی رسمی‌نداشته اند و لیگ تعطیل بوده است. این تعطیلی لیگ قطعا به ضرر تیم‌هاست و بازیکنان از شرایط مسابقه دور شده اند. شما هر چقدر هم بازی تدارکاتی انجام بدهید باز مثل بازی رسمی‌نمی‌شود و این موضوع می‌تواند روی عملکرد دو تیم تأثیر گذار باشد. من فکر می‌کنم دو تیم اول به فکر گل نخوردن باشند چرا که شکست در این دیدار فقط از دست دادن ۳ امتیاز نیست و می‌تواند روی سرنوشت هر دو تیم در ادامه لیگ مؤثر باشد. هر چند پرسپولیس در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر است و با یحیی گل محمدی نتایج خوبی در فصل جاری گرفته است.

ناصرمحمدخانی ضمن اشاره به نقش تجربه در موفقیت دربی، یادآور می‌شود: یکی از عوامل اصلی موفقیت در دربی تجربه کادرفنی و بازیکنان است. یحیی گل محمدی چند سالی می‌شود سرمربی پرسپولیس بوده و در گذشته هم به عنوان بازیکن دربی را تجربه کرده است. بنابراین تجربه سرمربی پرسپولیس می‌تواند به او کمک کند. بازیکنان پرسپولیس نیز تجربه خوبی دارند و امیدوارم به عنوان یک پرسپولیسی شاهد نمایش خوبی از این تیم باشیم و برنده از زمین خارج شویم. هر چند استقلال هم تک مهره‌های خطرناکی دارد که می‌توانند در زمین مسابقه خطرناک باشند به ویژه مهدی قایدی و محمد محبی دو وینگر سرعتی و بوشهری آنها باید مهار شوند. مدافعان پرسپولیس نباید از این دو چشم بردارند. البته پرسپولیس هم بازیکنان زهرداری دارد و در مجموع باز امیدوارم بازی جذاب و تماشاگرپسندی شود.

ستاره گریزپای پیشین خط حمله تیم ملی ایران یکی از منتقدان کارلوس کی روش است و در این رابطه می‌گوید: وقتی یک مربی آن هم از نوع خارجی در ۳ دوره هدایت تیم ملی یک کشور را برعهده دارد اما نمی‌تواند تیمش را به دور حذفی برساند تکلیف اش معلوم است. من نمی‌دانم چرا باز دوباره بحث ماندن این مربی مطرح می‌شود؟ کی روش به اندازه سه، چهار مربی ملی فرصت و زمان کافی در اختیار داشته است. او تاکنون چه کرده است؟ از تیم ملی ایران که همیشه در آسیا به هجومی‌و تماشاگرپسند بازی کردن شهره بوده یک تیم محتاط و دفاعی ساخته است. من نمی‌دانم برنامه فدراسیون و مسئولان فوتبال و ورزش ایران برای سرمربی آینده تیم ملی چیست اما این را می‌دانم اگر بخواهیم با مربی محتاط پرتغالی ادامه بدهیم جام ملت‌های آسیا را نیز از دست خواهیم داد. الان ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا با فوتبال روز و هجومی‌خود از ما جلو افتاده اند. ما نمی‌توانیم با فوتبال کی روشی در آسیا موفق شویم و شک نکنید باز هم حذف شده و به جایی نخواهیم رسید.

محمدخانی در پایان در خصوص فینال آرژانتین و فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گوید: فرانسه تیم کامل تری است اما آرژانتین لیونل مسی را دارد که در یک لحظه می‌تواند نتیجه بازی را عوض کند. فوتبال یک جام جهانی به لیونل مسی بدهکاراست دیگر چون او سال‌هاست فوق ستاره فوتبال جهان است. او فقط همین قهرمانی جام جهانی را در ویترین افتخارات خود کم دارد و با انگیزه‌های فراوانی پای به فینال می‌گذارد. همه بازیکنان آرژانتین در زمین می‌جنگند و می‌دوند تا لیونل مسی با هنرمندی گل بزند یا گل بسازد. از آن طرف هم فرانسه امباپه و بازیکنانی دارد که در این جام عالی کار کرده اند. البته دیدیه دشان سرمربی فرانسه هم تجربه قهرمانی در جام جهانی را در روسیه دارد و باید ببینیم تقابل او با سرمربی آرژانتین در نهایت چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)