بررسي عملكرد خط دفاعي پرسپوليس

مرجع خبری پرسپولیس : علي دايي، در 20 بازي پرسپوليس از 8 بازيكن در خط دفاعي تيمش استفاده كرد كه نتيجه آن 27 گل خورده براي آنها بود كه به طور ميانگين 35/1 گل در هر بازي است.

 

قطعا اين تعداد گل خورده براي تيمي مثل پرسپوليس آمار خوبي نيست به خصوص وقتي تعداد گل‌هاي زده اين تيم كمتر است و همين مهم تفاضل گل را منفي مي‌كند اتفاقي كه طي سال‌هاي اخير خيلي كمتر در پرسپوليس بعد از 20 بازي ديديم. البته بخشي از اين گل‌ها روي اشتباهات دروازه‌بان‌ها و داوري بوده است.

 

سپهر حيدري، شيث رضايي، عليرضا محمد، عليرضا نورمحمدي، جلال اكبري، حميد علي‌عسگري، ابراهيم شكوري و مجتبي شيري، هشت مدافعي بودند كه به تناوب براي پرسپوليس بازي كرده‌اند. حالا به اين جمع سكوبرت را هم اضافه كنيد كه قطعا اضافه شدن او به تركيب خط دفاعي تغييراتي را به وجود خواهد آورد.

 

محمد، بيشترين بازي، بهترين پاسور
عليرضا محمد در جمع هشت بازيكن خط دفاع پرسپوليس با 1583 دقيقه بازي بيشترين دقايق را به خود اختصاص داده است. او در 16 بازي به طور ثابت در زمين بود و در دو بازي هم تعويض شد. محمد در اين 18 بازي چهار مرتبه اخطار گرفت و سه پاس گل هم داد كه در ميان مدافعان تيم دايي بهترين پاسور هم هست. او اكثر پاس‌هايش را از سمت راست مي‌دهد و شايد يكي از ايرادهايش اين باشد كه اصرار زيادي به حركات پا به توپ دارد و شايد در لحظاتي كه بايد پاس بدهد باز هم اصرار به تكروي دارد. به هر حال وقتي بازيكني در 20 بازي چنين آماري را در تيم دايي به خود اختصاص مي‌دهد نشان از آن است كه سرمربي اعتقاد خاصي به او دارد. عليرضا محمد بايد تعداد اخطارهايش را هم كم كند.

 

علي‌عسگري، بازي در پست غيرتخصصي
حميد علي‌عسگري اينقدر در پرسپوليس خوب بازي كرد كه غلام پيرواني هم در تيم اميد از او به عنوان يك بازيكن كليدي نام مي‌برد. او تازه اول راه است و با 20 سال سن حالا حالا‌ها جا دارد و بايد خيلي بيشتر قدر خودش را بداند. علي‌عسگري در 14 بازي حضوري ثابت داشت و يك بار هم تعويض شد و به خاطر حضور در بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌ژو 3-2 بازي را هم از دست داد. با اين حال او 1305 دقيقه براي پرسپوليس بازي كرد و شش كارت زرد گرفت. علي‌عسگري پركارت ترين بازيكن اين تيم هم هست. او در پرسپوليس در پست دفاع چپ به ميدان مي‌رود در حالي كه پست تخصصي‌اش هافبك راست است و البته در بعضي مواقع هافبك چپ هم بازي كرده است.

 

سپهر، كاپيتان بدون حاشيه
كاپيتان اول پرسپوليس، قبل از اينكه صاحب اين بازوبند در راي‌گيري تيمي شود كاملا بي‌حاشيه و تماما در اختيار تيم بود و حالا از اين به بعد مسووليتش سخت‌تر است. سپهر حيدري بايد شرح وظايف يك كاپيتان را به خوبي بداند چرا كه حالا نگاه‌هاي بيشتري را معطوف خود كرده است. او به عنوان يك مدافع مركزي در زمين حاضر مي‌شود كه البته هنگام زدن ضربات ايستگاهي با سپردن جاي خود به بازيكن ديگر از توانايي‌اش در زدن ضربه‌هاي سر استفاده مي‌كند.
سپهر در 14 بازي، ثابت بود و در مجموع 17 مسابقه، 1277 دقيقه در زمين حضور داشت. او چهار اخطار گرفت و يك گل هم در بازي با صباي قم زد. 14 بازي ديگر در پيش است از پرسپوليس كه امتياز‌هاي با ارزشي را از دست داده انتظار مي‌رود خط دفاعي‌اش بهتر كار كند تا دروازه‌شان كمتر باز شود. مدافعان اين تيم حتما مي‌دانند كه تفاضل گل منفي دو بعد از 20 بازي آمار خوبي نيست.

 

نورمحمدي، تنها مدافع اخراجي
بازي‌هاي خوبش براي راه‌آهن در فصل گذشته باعث شد تا به پرسپوليس بيايد و همانطور كه انتظار مي‌رفت در تركيب اصلي هم قرار گرفت اما بعد از بازي پنجم جايگاه خود را از دست داد به طوري كه در 5 بازي بعدي فقط يك بار به ميدان رفت. عليرضا نورمحمدي اولين گلش را براي پرسپوليس در دقيقه 79 بازي با نفت تهران در هفته چهاردهم زد و در بازي بعد مقابل مس كرمان در دقيقه 53 اخراج شد تا تنها اخراجي خط دفاع پرسپوليس در 20 بازي انجام شده باشد. نورمحمدي دو بار هم اخطار گرفته است. او در 4 بازي آخر دوباره به تركيب ثابت برگشت و به نظر مي‌رسد با شروع مجدد بازي‌ها باز هم در جمع ياران اصلي تيم دايي قرار داشته باشد. اين بازيكن در 13 بازي ثابت بود و در مجموع 15 مسابقه‌اي كه به ميدان رفت 1254 دقيقه بازي كرد و از اين بابت در رده چهارم خط دفاعي پرسپوليس قرار دارد.

 

شيث قدر خودش را نمي‌داند
با تعدادي از مدافعان سال هاي گذشته پرسپوليس كه صحبت مي‌كنيم، شيث رضايي را بازيكني در قواره اين تيم مي‌دانند اما همين افراد معتقدند او قدر خودش را نمي‌داند و با حاشيه‌هايي كه پيرامونش به وجود مي‌آيد موقعيت و جايگاه خود را از دست مي‌دهد. شيث بعد از بازي با صبا در هفته دوم روي نيمكت رفت به طوري كه در سه بازي بعدي فقط يك دقيقه به زمين آمد اما پس از آن شد همان مدافعي كه انتظار داشتيم و در شش بازي بازيكن ثابت دايي شد اما اشتباهش در مهار نكردن فرهاد مجيدي و در نهايت شكست پرسپوليس در دقيقه 2+90 بازي با استقلال باعث اخراجش از تيم شد. اخراجي كه حرف و حديث‌هاي زيادي به همراه داشت. محروميت اتخاذ شده او از سوي باشگاه شش هفته طول كشيد و او در بازي هجدهم با تراكتورسازي به تركيب برگشت و بازوبند را هم بست اما دوباره مقابل صبا در بازي برگشت عملكردش خوب نبود و مقابل سايپا در تركيب قرار نگرفت. شيث در 9 بازي ثابت بود و در مجموع 10 مسابقه 901 دقيقه در زمين حضور داشت و يك بار اخطار گرفت. به هر حال او براي بازگشت به تركيب اصلي خط دفاع با توجه به جذب سكوبرت كار سختي دارد. او اگر قدر خودش را بيشتر از اينها مي‌دانست الان بايد در قطر بود و در جام ملت‌ها بازي مي‌كرد.

 

شكوري، اسير مصدوميت
ابراهيم شكوري از هفته ششم و بازي با شاهين پارس فرصت بازي را پيدا كرد و در دقيقه 76 به جاي هادي نوروزي وارد زمين شد. او از هفته يازدهم تا هجدهم شانس بازي كردن را به دليل مصدوميت از دست داد و دوباره در دو بازي آخر بازيكن ثابت پرسپوليس شد. شكوري در مجموع 6 مسابقه‌اي كه به ميدان رفت 391 دقيقه بازي كرد و يك بار هم مقابل ملوان اخطار گرفت.

 

شيري، كم فروغ تر از فصل قبل
مجتبي شيري تا هفته دهم يك نيمكت‌نشين فيكس بود و روز دربي 59 دقيقه فرصت بازي به دست آورد اما شايد به دليل آماده نبودن جاي خود را به عليرضا نورمحمدي داد. او در هشت مسابقه‌اي كه به ميدان رفت فقط در سه بازي تعويض نشد و در نهايت 379 دقيقه بازي كرد و دو اخطار گرفت. شيري طي تمام اين سال‌هايي كه در پرسپوليس و تيم‌هاي ديگر بازي كرده هيچ مسائل حاشيه‌اي نداشته است. او اگر به لحاظ فيزيكي و روحي در شرايط مطلوبي قرار بگيرد يك مهره كليدي در خط دفاع خواهد شد. شيري در 20 بازي فصل گذشته 961 دقيقه بازي كرده بود. پس از آمدن دايي از هفته بيست و دوم تا پايان فصل، او 360 دقيقه فرصت حضور در ميدان را از 13 بازي به دست آورده بود.


اكبري، سايه‌اي از كاپيتان سپاهان
او كمترين بازي را در جمع مردان خط دفاعي پرسپوليس به خود اختصاص داده است. جلال اكبري در بازي اول فيكس بود و در بازي دوم 45 دقيقه مقابل صبا به ميدان رفت. پس از آن تا هفته سيزدهم حتي يك ثانيه هم بازي نكرد اما در هفته چهاردهم مقابل نفت تهران 90 دقيقه در زمين بود. در بازي پانزدهم برابر مس كرمان هم علي دايي به او 56 دقيقه فرصت داد. اكبري در مجموع اين 4 بازي 281 دقيقه در ميدان بود و يك پاس گل داد و يك اخطار هم گرفت. اكبري با روزهاي خوبش در سپاهان بسيار فاصله دارد.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)