پرسپولیس نیوز : ورزش تهران همواره سرآمد ورزش ایران بوده و بسیاری از قهرمانان ورزش نیز از دل پایتخت رشد کرده‌اند.

در این میان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به عنوان متولی ورزش پایتخت نقش مهم و تعیین کننده‌ای را در رشد ورزش در تهران ایفا می‌کند. نقشی که در صورت کم‌کاری صدمه‌ای جدی به ورزش ایران می‌زند و در صورت حمایت می‌تواند سبب رشد و توسعه ورزش کشور شود.

 

حمیدرضا گرشاسبی مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان تهران ، تهران را الگویی برای ورزش تمامی استان‌های ایران می‌داند و معتقد است باید به ورزش استان تهران به عنوان پیشانی ورزش کشور توجه ویژه‌ای شود.

 

سابقه کاری‌ام به مدیریت ورزش تهران کمک می‌کند

او در ابتدای گفت‌وگو به سابقه حضورش در بدنه ورزش کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سابقه حضور در ورزش را پیش از این داشته‌ام و در استان تهران نیز مشغول فعالیت بوده‌ام و با همه بخش‌ها آشنایی کافی و لازم را دارم و این امر مثبتی برای حضورم در راس ورزش استان تهران محسوب می‌شود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه ورزش ایران آسیب دیده است، گفت: متاسفانه این آسیب توسط افراد غیرمتخصص به ورزش تهران وارد شده است. برای رفع این آسیب نیاز به یک تعامل بین دستگاهی داریم که مطابق آن باید همه بخش‌های مرتبط با ورزش و حتی بخش خصوصی خدمات خود را به صورت منطقی به ورزش ایران ارائه دهند.

 

برای ورزش تهران نیازمند اتاق فکر هستیم

گرشاسبی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب حتی آنهایی را نیز که علاقه‌مند به ورزش نیستند را نیز علاقه‌مند به ورزش کنیم. برای رسیدن به اهداف خود می‌خواهیم یک اتاق فکر تشکیل دهیم و این امر نباید در قالب شعار بماند. خوشبختانه استاندار تهران دارای سابقه حضور در بدنه ورزش است و ورزشی بودن ایشان کمک بسیاری را به ما می‌کند.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران با اشاره به تهیه یک نقشه و طرح جامع برای ورزش تهران، گفت: کلیه نهادهایی که با ورزش سر و کار دارند باید زیر یک سقف جمع شوند و نقشه‌ای جامع را برای ورزش استان تهران تهیه کنیم. در این میان آموزش و پرورش به عنوان بخشی که در بردارنده ورزش پایه است، نقش مهمی را ایفا می‌کند. هم‌چنین شهرداری و معاونت امور اجتماعی استانداری نیز به عنوان بخش‌های مهم‌ و تاثیرگذار نقش بسزایی را در ورزش استان تهران بازی می‌کند. تشکیل این اتاق‌های فکر سبب می‌شود تا از موازی‌کاری نیز جلوگیری شود و اعتبارات نیز به هدر نرود.

 

ورزش تهران پیشانی ورزش ایران است

گرشاسبی افزود: باشگاه‌هایی که فقط بر روی یک بخش متمرکز نشده‌اند و دارای تیم‌های مختلف ورزشی هستند مورد توجه ما قرار دارند. برای مثال باشگاه‌ها چون نفت و راه‌آهن و پیکان در این بخش فعالیت خوبی را دارند. روزی که فعالیتیم را در ورزش خوزستان آغاز کردم هیچ تیم لیگ برتری در آن استان حضور نداشت و روزی که از آنجا رفتم سه تیم در لیگ‌های برتر ایران داشتیم و صنعت نفت هم بخاطر یک حادثه سیاسی نتوانست در لیگ برتر فوتبال حضور داشته باشد.

 

تهران کم‌ترین سرانه ورزشی ایران را دارد

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران اضافه کرد: تهران به عنوان پیشانی ورزش ایران باید برای همه استان‌ها الگو باشد، ولی متاسفانه از جایگاهی که باید در آن حضور داشته باشم، عقب افتاده‌ایم. تهران حدود یک سوم جمعیت ایران را دارد و فدراسیون‌های ورزشی نیز در این استان مستقر هستند و همین می‌تواند یک پتانسیل مناسب را در بر داشته باشد اما گاهی این فرصت به تهدید تبدیل شده و به جای بهره بردن از اماکن مختلفی که وجود دارد نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ا‌یم. روسای هیات تهران فدراسیون‌های ورزشی باید به عنوان بازوی اصلی این فدراسیون‌ها نقش اصلی را در ورزش ایران ایفا کنند. متاسفانه تهران با داشتن رتبه سی‌ام در میان استان‌های مختلف ایران، پایین‌ترین سرانه ورزشی را در اختیار دارد. با این وجود باید برنامه‌ای را در نظر بگیریم که حداقل از امکانات این استان استفاده مناسب را ببریم.

 

او هم‌چنین به طرح آمایش سرزمین که در شهرستانهای تابعه تهران اجرایی می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل محدودیت‌های اعتبارات و امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری نمی‌توانیم همه 49 هیات ورزشی شهرستان‌های تابعه تهران را فعال کنیم، تحقیقی را انجام می‌دهیم تا ببینیم هر شهرستان در چه بخشی موفق‌تر بوده تا بر روی آن بخش تمرکز کنیم و به آن اعتبارات و امکانات دهیم. این طرح پیش از این انجام شده و به نتیجه مناسب نیز رسیده‌ایم و سبب ایجاد یک رقابت‌ بین بخش‌های پرکار و کم‌کار می‌شود. برای این بخش احتمالا با دانشگاه تهران قراردادی را می‌بندیم که به عنوان پایان نامه‌های دانشجویی این طرح آمایش را مد نظر قرار دهد.

 

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران در مورد بخش جوانان نیز گفت: در بخش جوانان در حوزه های عمرانی فعالیت خود را شروع کرده‌ایم تا حق بخش جوانان را ادا کنیم. گاهی متاسفانه از نظر اعتبارات، استان تهران با این حجم جمعیتی تفاوتی با استان‌های دیگر ندارد. البته با تعامل و نگاه ویژه‌ای که در سطح وزارت ورزش و جوانان و البته استانداری صورت گرفته مشکل این بخش را حل خواهیم کرد. امیدواریم اهمیت ویژه‌ای به تهران داده شود و از نظر اعتبارات، امسال شاهد جبران عقب ماندگی‌ها باشیم تا این استان از مظلومیت خارج شود.

 

با باشگاه‌های ورزشی خاطی به شدت برخورد می‌کنیم

گرشاسبی در مورد تعداد اماکن ورزشی استان تهران نیز گفت: در مورد آماری که وجود دارد باید در نظر بگیریم که برخی از این آمار مانند مدارس فوتبال فصلی است و برخی اماکن نیز مربوط به نهادهای امنیتی مانند ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و … است که آماری دقیق از آنها وجود ندارد اما بر اساس آمار تعداد باشگاه‌های دارای پروانه در استان تهران 3 هزار و 372 باشگاه است که از این تعداد هزار باشگاه بدون پروانه و یا بدون عدم تمدید پروانه به فعالیت خود ادامه می‌دادند. ما در یک طرح ضربتی ظرف دو روز از 2 هزار مکان ورزشی سرکشی کردیم و متوجه شدیم که 49 باشگاه از داروهای مجاز و غیر مجاز استفاده می‌کنند که با باشگاه‌های خاطی برخورد کردیم و چند باشگاه را نیز پلمپ کردیم. ظرف روزهای آینده 2 هزار باشگاه دیگر نیز مورد سرکشی قرار خواهند گرفت.

او خاطر نشان کرد: در تهران با وجود کمبود سرانه ورزشی مکان‌های استاندارد و خوبی داریم ولی متاسفانه برخی از اماکن ورزشی که کارکرد قهرمانی دارند، به صورت تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کار قهرمانی در آنجا انجام نمی‌شود. البته برخی از هیات‌های ورزشی به مکان‌های تحت نظرشان سرکشی ندارند و گاها شاهد حضور مربیانی بدون داشتن کارت مربی‌گری هستیم. ما طی جلساتی این حساسیت‌ها را اعلام کردیم و به هیچ عنوان کم‌کاری و قصوری را تحمل نمی‌کنیم. ورزش تهران باید با سرعت و شتاب جلو برود و هر کسی که نتواند در این میان فعالیت خود را به نحو شایسته‌ای انجام دهد باید کنار برود.

 

هیات‌های ورزشی تهران باید پاسخ‌گو باشند

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران با تاکید بر لزوم پاسخ‌گویی هیات‌های ورزشی استان تهران، گفت: یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده، دادن اختیار مکان‌های تخصصی هر ورزش به دست هیات استان تهران آن رشته است. به این ترتیب هیات‌ها باید نسبت به فعالیت خود پاسخ‌گو باشند و دیگر بهانه‌ای برای کم‌کاری وجود ندرد. کسی که به عرصه ورزش ورود پیدا می‌کند باید بداند که بخش ورزشی بودجه چندانی ندارد و باید از مکان‌هایی که در اختیار یک رشته است، درآمدزایی داشته باشد و اگر مدیری نتواند آورده‌ای داشته باشد ما کوتاه نمی‌آییم.

 

گرشاسبی اضافه کرد: علاوه بر بودجه و اعتباری که ما به هیات‌های ورزشی تهران می‌دهیم، از محل بخش‌هایی چون بلیط فروشی، اسپانسر، ورودیه و سایر بخش‌ها هیاتهای استان تهران می‌توانند درآمدزایی داشته باشند. متاسفانه من گاهی در قابت‌های ورزشی در تهران حضور پیدا می‌کنم و شاهد آن هستم که رییس هیات در آنجا حضور ندارد. تهران باید نمادی برای همه استان‌ها شود و نباید در برخی از رشته‌ها زنگ تفریح سایر استان‌ها باشد زیرا نه مردم و نه وزارت ورزش دراین بخش کوتاه نمی‌آیند که استان تهران با حدود 18 میلیون جمعیت از سایر استان‌ها عقب بیفتد.

 

هر کسی نمی‌تواند، باید برود

او تصریح کرد: ما آمد‌ه‌ایم که حرکتی رو به جلو داشته باشیم و هرکسی که نمی‌تواند در این حرکت رو به جلو با ما همراه باشد باید برود. اگر من هم نتوانم کار خود را پیش ببرم، خیانت نمی‌کنم و از این عرصه کنار می‌روم. اگر ببینم چرخ ورزش تهران لنگ می‌زند و ما هم با آن لنگ می‌زنیم، حتما سکان این بخش را به یک فرد شایسته‌تر می‌دهم.

 

به پرسپولیس و استقلال خیانت شد

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران به وضعیت سرخابی‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: متاسفانه به این دو باشگاه خیانت شد. این دو باشگاه نباید از تربیت بدنی تهران جدا می‌شدند. وقتی که سرخابی‌ها رفتند زیر نظر سازمان تربیت بدنی به عنوان راس ورزش ایران قرار گرفتند، دیگر وقتی برای پرداختن به آنها باقی نماند. برای مثال در سایر استان‌های ایران، باشگاه‌ها زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان آن استان فعالیت خود را دنبال می‌کنند. در این میان خیلی از موارد را نمی‌توان گفت ولی در گذشته یک شخص برای خودنمایی خود را به این تیم‌ها می‌چسباند و شرایط را به جایی رساندند که همه نگران این دو باشگاه هستیم.

 

گرشاسبی افزود: من شخصا به دکتر گودرزی گفتم که این دو باشگاه را به ما بدهید و ما توانایی اداره آنها را داریم. این دو باشگاه هوادارن زیادی دارند و اگر به شکل واقعی باشگاه باشند، می‌توان از پتانسیل آنها استفاده کرد. در حال حاضر شرایط این دو باشگاه به جایی رسیده که به جای پرورش بازیکن، از بازیکنان سایر شهرها استفاده می‌کنند.

 

با این روند سرخابی‌ها از بین می‌روند

او به شرایط نامناسب مدارس فوتبال این دو باشگاه اشاره کرد و گفت: گاهی مدارس فوتبالی به اسم پرسپولیس و استقلال دایر می‌شود و بچه‌ها با عشق به سمت آنها می‌آیند ولی این دو باشگاه ها کار سازنده‌ای را انجام نمی‌دهند و توجهی به استعدادیابی ندارند و گاها مدارس فوتبال خود را نیز می‌فروشند. اگر این روند ادامه داشته باشد، تیم‌های پرسپولیس و استقلال از بین خواهند رفت و این اتفاق سبب از بین رفتن شور و نشاط در فوتبال ایران می‌شود و دیگر تماشاگری وجود نخواهد داشت که دیدار‌های این دو تیم را دنبال کند.

 

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران با تاکید بر نظارت ویژه بر روی مدارس فوتبال اظهار کرد: امسال بر روی مدارس فوتبال به صورت ویژه نظارت خواهیم کرد. پیش از این مجوزهایی که صادر می‌شد دارای مشکلاتی بود ولی در حال حاضر می‌خواهیم مجوز مدارس فوتبال دارای دو امضا باشد و علاوه بر هیات فوتبال استان تهران، اداره ورزش و جوانان تهران نیز مجوز این مدارس فوتبال را تایید کند. پیش از این برخی از مدارس فوتبال از اسم ورزشکاران مطرح استفاده می‌کردند ولی هیچ‌گاه آن ورزشکار درمحل مدرسه فوتبال حضور پیدا نمی‌کرد.

هیات فوتبال تهران در این مدت با ما همراه بوده است

گرشاسبی در مورد دیدگاه‌هایش نسبت به هیات فوتبال استان تهران نیز گفت: من سیاست‌های کاری خودم را برای توسعه ورزش اعلام کرده‌ام و تمامی عملکردها با عدد و رقم و آمار سنجیده می‌شود . رای مجمع فدراسیون‌های ورزشی برای من قابل احترام است ولی اگر کم‌کاری صورت بپذیرد، ما نه به آن بخش بودجه می‌دهیم و نه با او جلسه می‌گذاریم تا شخص از سمت خود کنار برود.

 

او اضافه کرد: البته در مدت زمان سه ماه اخیر رییس هیات فوتبال تهران بر اساس سیاست‌های ما حرکت کرده است. برای مثال طرح فوتبال روستاها در این مدت به خوبی دنبال شده و تلاش می‌کنیم تا دوباره فوتبال محلات را احیا کنیم. متاسفانه فوتبال محلات تهران در سالهای اخیر ضعیف شده‌ و باید آن را پررنگ کنیم.

 

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه اگر تهران حرکت رو به جو داشته باشد سایر استان‌ها نیز به دنبالش می‌روند، گفت: مطمئن باشید اگر تهران حرکت کند بقیه استانها نیز به دنبالش حرکت می‌کنند.

 

شهرداری نقش مهمی در توسعه ورزش همگانی دارد

گرشاسبی در مورد اماکن ورزش ایجاد شده توسط شهرداری نیز گفت: مجموعه‌های ورزشی که شهرداری ایجاد می‌کند یک بخش قابل توجه از ورزش همگانی را تشکیل می‌دهد. طی جلساتی که با مسولین ورزش شهرداری و هم‌چنین با هیات‌های ورزشی برای هماهنگی و تعامل بیشتر داشتیم برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه فضاهای ورزشی در اماکنی چون پارک‌ها داریم. خوشبختانه دو عضو شورای شهر تهران عضو هیات‌های ورزشی هستند که فرصت خوبی برای توجه بیشتر به ورزش تهران بوجود آورده است.

 

او در پایان خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم تا ایستگاه‌هایی را برای ورزش عموم مردم ایجاد کنیم تا هر فردی وقتی از منزل خود خارج می‌شود به راحتی به اماکن ورزشی دسترسی داشته باشد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)