کارشناس و مربي فوتبال ايران که براي تحقيق در مورد نحوه فعاليت آکادمي هاي فوتبال برزيل به اين کشور سفر کرده بود، مذاکراتي را براي خريد يک باشگاه برزيلي انجام داده و قرار است در صورت نهايي شدن اين انتقال، يک آکادمي فوتبال نيز در ايران تاسيس شود.

مجيد جلالي به تشريح جزئيات سفرش به برزيل و مشاهداتش پرداخت و گفت: من با اين هدف به برزيل رفتم تا ضمن بازديد از آکادمي‌هاي فوتبال اين کشور، نحوه استعداديابي، گردش کار در باشگاه هاي برزيلي و چگونگي تقسيم بندي استعدادها را بررسي کنم.

وي افزود: در سفر 10 روزه‌ام مجموعا از پنج باشگاه و سه آکادمي بازديد کردم. با مديران باشگاه‌هايي مثل يوونتوس، سن‌ژوزه و … جلساتي داشتم و در زمينه‌هاي مختلف اطلاعات زيادي کسب کردم. اطلاعاتي درباره قوانين حمايت از تيم‌هاي پايه، ارتباطات بين المللي باشگاه‌ها، برگزاري مسابقات در طول يکسال، گردش کار و نحوه هزينه و درآمدزايي باشگاه‌ها.

سرمربي فصل گذشته فولاد خوزستان در ادامه تاکيد کرد: تمام باشگاه‌ها و آکادمي‌هاي فوتبال برزيل خصوصي است. بعضي از استاديوم‌هاي فوتبال اين باشگاه‌ها براي شهرداري است ولي شهرداري آنرا کاملا در اختيار باشگاه قرار داده است و هيچ اجاره‌اي هم دريافت نمي‌کند. هزينه نگهداري استاديوم هم بر عهده خود باشگاه است.

* کمک دولت برزيل به تيم‌هايي که فوتبال پايه دارند
جلالي خاطرنشان کرد: نکته جالب اينکه دولت به تعداد تيم‌هاي پايه، به هر باشگاه کمک مالي مي‌کند. به عنوان مثال باشگاه “سن‌ژوه” که در 80 کيلومتري “سائوپائولو” قرار دارد در پنج رده سني تيم دارد که براي اين پنج رده سني چيزي در حدود 450 هزار دلار کمک مالي از دولت دريافت مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه اين اقدام دولت در نهايت به سازندگي فوتبال برزيل کمک مي‌کند، تصريح کرد: علاوه بر اين دولت به تيم‌هايي که از دسته دو به دسته يک صعود مي‌کنند مبلغ يک ميليون دلار کمک مي‌کند تا برنامه‌هاي اين تيم تازه صعود کرده به خوبي پيش برود.

* روش متفاوت استعداديابي در برزيل
سرمربي فصل گذشته فولاد خوزستان در خصوص روش‌هاي استعداديابي در برزيل به خبرنگار مهر گفت: اين روش‌ها با آن چيزي که ما به صورت استاندارد فرا گرفته‌ايم تفاوت دارد. در برزيل باشگاه‌ها و آکادمي‌ها تست‌هاي هفتگي دارند و بازيکنان از سراسر برزيل در اين تست‌ها شرکت مي‌کنند. تست مربيان در قالب برگزاري بازي صورت مي‌گيرد و در حين اين بازي‌ها، بازيکنان مستعد انتخاب مي‌شوند و در آن آکادمي مي‌مانند.

* حضور دو ايراني در باشگاه يوونتوس
جلالي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با بيان اينکه باشگاه‌هاي برزيلي به کشورهاي مختلف دنيا بروشور‌هاي فوتبالي ارسال مي‌کنند يادآور شد: اکثر کشورهاي دنيا در برزيل آکادمي دارند. مثلا در باشگاه يوونتوس که توسط ايتاليايي‌ها در برزيل تاسيس شده است بازيکنان مختلفي از ژاپن، کلمبيا و حتي دو ايراني هم حضور داشتند. البته اين باشگاه‌ها از بازيکنان خارجي هزينه دريافت مي‌کنند ولي عضويت در آن باشگاه براي بازيکنان بومي رايگان است چون دولت هزينه آنها را تامين مي‌کند.

* فوتبال برزيل فقط دو ماه تعطيل است

اين کارشناس فوتبال حق پخش تلويزيوني را هم از مهمترين منابع درآمدي باشگاه‌هاي برزيلي دانست و افزود: در برزيل به جز دو ماه، تمام تيم‌ها در همه رده‌هاي سني، در طول يکسال مسابقه مي‌دهند. بخشي از مسابقات آنها بازي‌هاي ايالتي است که اين مسابقات از طريق تلويزيون‌هاي هر ايالت مستقيم پخش مي‌شود. بعد از بازي‌هاي ميان ايالت‌ها، مسابقات مختلفي در درون هر ايالت برگزار مي‌شود. * ليگ برتر ايران، فوتبال استان‌ها را نابود کرده است
وي تاکيد کرد: عجيب اينکه اين مسابقات در برزيل مثل کشور ما تحت تاثير همديگر نيستند. به عنوان مثال ليگ برتر ايران همه مسابقات ليگ استاني را از بين برده است. فوتبال تهران، تبريز، خوزستان و ساير استان‌ها به خاطر ليگ برتر نابود شده است.

* سرمايه‌گذار پيدا شود يک باشگاه برزيلي مي‌خرم
جلالي در پاسخ به اين سئوال که ” آيا قصد داريد براي ادامه کار به برزيل برويد يا تجربه اين کشور را در ايران پياده کنيد”؟ گفت: من با مسئولان يک باشگاه که شرايط خوبي داشت صحبت کردم و احتمال دارد که اين باشگاه را خريداري کنم. اگر تا دو هفته ديگر يک سرمايه گذار خوب پيدا شود، با هزينه‌اي کمتر از يک تيم ليگ برتري مي‌توان يک باشگاه ايالتي در برزيل خريداري کرد.

* زمينه‌هاي قانوني براي خريد فراهم است
وي ادامه داد: در برزيل از تصميمم فوق العاده استقبال شد. من تمام صورت هزينه‌ها را در اختيار دارم. حتي با يک وکيل برزيلي هم صحبت کردم و تمام زمينه‌هاي قانوني براي خريد يک باشگاه فراهم است. همانطور که گفتم اگر يک سرمايه‌گذار پيدا شود با مبلغي حدود 4 ميليارد تومان مي‌توان اين باشگاه را خريداري کرد.

* يک آکادمي هم در ايران تاسيس مي‌کنيم
جلالي در خصوص اينکه ” در صورت پيدا شدن يک سرمايه گذار در برزيل فعاليت خواهد کرد يا خير” يادآور شد: برنامه اصلي ما اين است که در صورت خريد يک باشگاه و در اختيار گرفتن آکادمي آن باشگاه، يک آکادمي هم در ايران تاسيس و بين اين دو ارتباط برقرار کنيم. کاري که اکثر کشورهاي دنيا مثل ايتاليا، پرتغال و اسپانيا در برزيل انجام داده‌اند.

وي خاطرنشان کرد: البته واگذاري باشگاه‌ها در برزيل هميشگي نيست، يعني قرارداد واگذاري به صورت 5 يا 10 ساله است ولي تمام امور مديريت و اجرايي در اختيار خودمان خواهد بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)