پرسپولیس نیوز : مربیان مهدی مهدوی کیا ستاره سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس در مورد رفتار و مسائل فنی این بازیکن صحبت کردند.

نام ورزشکاران همواره یادآور منش پهلوانی و جوانمردی بوده است افرادی زیادی در تاریخ ورزش مقام‌ها و قهرمانی‌های زیادی به دست آورده‌اند اما این عنوان‌ها با گذشت زمان و سپری شدن تاریخ فراموش شده و چیزی که در خاطره‌ها مانده  روحیه جوانمردی است.

مهدی مهدوی‌کیا بازیکن تیم ملی و باشگاه پرسپولیس فردا در دیدار فینال جام حذفی مقابل سپاهان از دنیای بازیکنی خداحافظی می‌کند. مهدوی کیا جزو افرادی است که همیشه از او به عنوان یک ورزشکار با اخلاق نام برده شده است و کمتر کسی به خاطر می آورد که این بازیکن چه در زمین فوتبال و چه بیرون از مستطیل سبز حرکت ناپسندی انجام داده باشد.

در همین راستا با تعدادی از مربیان سابق مهدوی‌کیا صحبت کردیم که آنها همگی روی یک موضوع با یکدیگر هم عقیده بودند و آن هم شخصیت اخلاقی بزرگ مهدی مهدوی‌کیا است.

دوستی: مهدوی کیا تمام نشدنی است/مهدی گلی است که همیشه خوشبو بوده است

علی دوستی در مورد خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا از فوتبال گفت: فکر می‌کنم گذشت زمان همه چیز را در مورد مهدوی‌کیا ثابت خواهد کرد. بسیاری از افراد به ورزش آمدند و 6 ماه، یک سال، 2 سال یا بیشتر توانایی‌های خود را به اجرا گذاشتند اما با گذشت زمان از یاد رفتند. گذشت زمان شخصیت واقعی افراد را به نمایش می‌گذارد و در آینده معلوم می‌شود مهدوی‌کیا چه کسی بوده است.

وی افزود: از نظر اخلاقی، فنی و استعدادی مهدوی کیا یکی از بهترین‌های فوتبالیست های ایران بوده است. او حتی در مدرسه و در رشته ریاضی فیزیک عملکرد بسیار خوبی داشت و نمرات او همیشه بالا بود.

دوستی خاطرنشان کرد: در ادواری که هدایت تیم ملی نوجوانان را برعهده داشتم مهدوی‌کیا چندین بار به کمپ تیم‌های ملی آمده و هنوز نیز او این کار را می کند. از او همیشه خواستم برای بازیکنان نوجوان صحبت کند. او از لحاظ اخلاقی و معرفتی شخصیت بسیار بالایی دارد و همیشه نمک‌شناس بوده است. بازیکنان بزرگی مثل وحید هاشمیان و کریم باقری را نیز داشته‌ایم که در مسائل اخلاقی بسیار خوب بوده‌اند.

مربی مهدوی‌کیا در بانک ملی در مورد بهترین خاطره‌اش از مهدوی‌کیا عنوان کرد: مهدوی‌کیا به هیچ وجه بدخاطره نیست و هرچه از او به یاد دارم خاطرات خوش است. مهدوی‌کیا گلی است که همیشه خوشبو بوده است و موجب افتخار و غرور فوتبال ایران است. همه از او همیشه به نیکی یاد کرده‌اند. او شخصیتی است که ظاهر و باطنش یکی است و هیچ تفاوتی نسبت به 20 سال قبل ندارد.

وی افزود: همین که شخصیت مهدوی‌کیا عوض نشده و با گذشت زمان هیچ تغییری در ظاهر او به وجود نیامده است نشان می‌دهد چقدر شخصیت بالایی دارد. مهدوی‌کیا به هیچ وجه تکبر و منیت ندارد و این از خصوصیات بارز اوست.

دوستی در مورد اینکه مهدوی‌کیا را در یک جمله چگونه توصیف می‌کند گفت: در یک جمله می توانم بگویم که مهدوی‌کیا تمام شدنی نیست. او با خداحافظی از دوران بازیکنی، از فوتبال دور نخواهد شد. مطمئنم که مهدوی‌کیا به عنوان مربی و مدیر نیز می‌تواند موفقیت‌هایش را تکرار کند و دانش تجربه خود را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته باشگاهی مثل بانک ملی مهدوی‌کیا و هزاران بازیکن بزرگ دیگر را به فوتبال معرفی کرد. چطور باشگاهی مثل بانک ملی امروز باید تعطیل شود. علت این موضوع چه چیزی می‌تواند باشد؟ باید تغییری در این اندیشه پیدا شود و باشگاهی مثل بانک ملی بار دیگر در عرصه سازندگی فعالیت کند. تیم بانک ملی شخصیت بزرگی دارد و باید باز هم با فعالیت دوباره، در امر بازیکن‌سازی اقدام کند. باشگاه‌هایی مثل دارایی، بانک ملی و غیره در گذشته بازیکنان زیادی را به فوتبال معرفی کرده‌اند و امیدوارم این تیم‌ها باز هم به فعالیت خودشان ادامه دهند.

طالبی: گل مهدوی کیا به آمریکا هیچگاه فراموش نمی شود

جلال طالبی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی 1998 در مورد خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا گفت: زمانی که ورزشکاران پا به عرصه مسابقات می‌گذارند باید بدانند که روزی می‌رسد که از فوتبال جدا می‌شوند واقعا خداحافظی مهدوی‌کیا به عنوان بازیکنی که سال‌ها به فوتبال ایران کمک کرده و در خارج از کشور افتخارات زیادی را آریده است بسیار سخت است. وقتی بازیکنی می‌تواند یک دهه در فوتبال آلمان که یک فوتبال فیزیکی و با نظم است دوام بیاورد نشان از توان بالا دارد.

وی افزود: آدم از شنیدن خبر خداحافظی مهدوی‌کیا متاثر می‌شود و هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که مهدوی‌کیا به عنوان یک بازیکن با اخلاق و با انضباط چه افتخاراتی را برای ایران به ارمغان آورده است.

طالبی خاطرنشان کرد: مهدوی کیا هیچگاه به دنبال حاشیه نبوده و همیشه تمریناتش را با قدرت انجام می‌داده تمرینات مناسب، تغذیه خوب و استراحت مفید مسائلی بود که باعث شد این بازیکن همیشه در اوج آمادگی باشد. بهترین خاطره‌ام از این بازیکن کار کردن کنار او بود اما گلی که مهدی به آمریکا شد و باعث شادی دل تمامی ایرانیان در سراسر دنیا شد، هیچگاه از خاطرم فراموش نخواهد شد.

محمد خاکپور: مهدوی کیا همیشه به پیشکسوتان احترام می گذارد

محمد خاکپور سال‌ها در تیم ملی با مهدوی‌کیا همبازی بود و در استیل‌آذین نیز به عنوان مربی با این بازیکن کار کرده است. وی در مورد خداحافظی مهدوی کیا گفت: اگر بخواهیم در مورد مهدوی‌کیا صحبتی را بیان کنیم، حرف‌هایمان کاملا اظهر من‌الشمس است. مهدوی‌کیا شخصیتی دارد که خیلی کم دیده می‌شود او هیچگاه به دنبال حاشیه نبوده و کاملا منش پهلوانی دارد. احترام به بزرگتر و پیشکسوت را رعایت می‌کند و هیچگاه از او بی‌احترامی ندیده است. بازی در لیگ حرفه‌ای آلمان او را یک بازیکن بزرگ و باشخصیت کرد. جدای از مسائل فنی مهدوی‌کیا در اخلاق یک الگوی مناسب است. من با او مدت‌ها همبازی بودم و زمان کوتاهی برای مربی خدمت ایشان بودم اما هیچگاه خودم را مربی مهدوی‌کیا ندانستم چرا که او از لحاظ فنی آنقدر بالا بود که مهدوی‌کیا نیازی به تجربیات من نداشت.

وی تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند جایگزین شخصی شود همانطوری که مهدوی‌کیا با خصوصیات خودش جایگزین کسی شود کسی هم نمی‌تواند جایگزین او شود. هر کس خصوصیات خاص خودش را دارد البته در سیستم آموزشی فوتبال کشور کار خاصی را انجام ندادیم و نتوانستیم افراد توانمند دیگری را معرفی کنیم نباید فراموش کنیم در فوتبال ایران استعدادهای زیادی وجود دارد اما در پرورش این استعدادها ضعیف عمل کردیم. جوانان باید بدانند اگر به دنبال الگو هستند می‌توانند مهدوی‌کیا را به عنوان الگوی اخلاقی خود قرار دهند.

ابراهیمی: مهدوی کیا الگوی زنده تمامی فوتبالیست ها است

ناصر ابراهیمی در مورد مهدی مهدوی‌کیا اظهار داشت: پس از انقلاب 3 فرهنگ در فوتبال ایران به وجود آمده است. سیاری از این خصلت‌ها و برخی‌ از مرام‌ها گم شده است. برخی از فرزندان را می بینیم که دیگر به بزرگتر از خودشان احترام نمی‌گذارند اما افتخار می‌کنم با مهدوی‌کیا به عنوان فردی با شخصیت و باادب کار کرده‌ام و او یکی از افراد ماندگار در فوتبال ایران بود.

وی افزود: 45 سال در فوتبال حضور داشتم و در هر مقطع برخی بازیکنان با قدی و کارهایی که می‌کردند درد‌سر ساز شدند اما مهدوی‌کیا همیشه فردی با اخلاق بوده است. او چه قبل از افتخار‌آفرینی و زدن گل به آمریکا و چه حالا که در کارنامه خود افتخاراتی دارد که کمتر از کسی از آنها بهره می‌برد همیشه یک اخلاق داشته و آن هم احترام به پیشکسوت بوده است. او 20 سال پیش فردی آرام و باادب بود و اکنون نیز همین خصوصیات را با خود دنبال می‌کند. مهدوی‌کیا جزء استثناهای فوتبال ایران است او سالها در تیم هامبورگ جزو نفرات فیکس تیمش بود اما هیچگاه غرور تغییری در رفتار این بازیکن ایجاد نکرده است. مهدوی‌کیا می‌تواند مثل دوران بازیگری مربی بزرگی هم شود.

وی تاکید کرد: مهدوی‌کیا خوب زمانی خداحافظی می‌کند. او در اوج از فوتبال کنار می‌رود و در اذهان ماندگار می‌شود. به نظر من مهدوی‌کیا در زمین فوتبال معلم تمامی فوتبالیست‌ها است خود من که اکنون این صحبت‌ها را بیان می‌کنم شاید در دوران جوانی ایرادی داشتم اما زمانی که با مهدوی‌کیا کار می‌کردم او هیچ ایرادی نداشت و باعث افتخارم است که با او کار می‌کنم. باور کنید من دیده‌ام وقتی مهدوی‌کیا به آلمان سفر می‌کند مردم شهر هامبورگ دور او جمع می‌شوند و چقدر به این بازیکن عشق می‌ورزند.

حسن‌زاده: مهدوی کیا در اخلاق هم مثل مسائل فنی زبانزد بود

جواد حسن‌زاده در بانک ملی و زمانی که مهدوی‌کیا هنوز به شهرت امروز نرسیده بود به عنوان مربی با این بازیکن کار می‌کرد.

وی در مورد مهدی مهدوی‌کیا گفت: مهدوی‌کیا را از تیم جوانان به بزرگسالان بانک ملی آوردیم و او همان زمان نشان داد که در آینده به بازیکنی بزرگ تبدیل خواهد شد. مهدی هوش بالایی داشت و در کنار سرعت بی‌نظیر بسیار فرصت‌طلب بود. مهدوی ‌کیا اخلاق بسیار خوبی دارد او از همان ابتدا به هم‌تیمی‌هایش کمک می‌کرد و هیچگاه به بازیکنان، داوران و مربیان بی‌احترامی نکرد. مهدو‌ی‌کیا بازیکن بزرگی است و منش اخلاقی او در کنار مسائل فنی‌اش همیشه زبانزد است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: همین الان وقتی مهدوی‌کیا را می‌بینم او به من احترام می‌گذارد. افتخارات فراوان و کسب موفقیت‌های بین المللی هیچگاه باعث نشد تا این بازیکن منش پهلوانی‌اش را از دست بدهد و غرور باعث شود تا رفتار نامناسبی انجام دهد. مطمئنم مهدوی‌کیا در ادامه زندگی خود باز هم به موفقیت می‌رسد و جوانان می‌توانند از تجربیاتش استفاده کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)