مربی تیم فوتبال پرسپولیس، شکست دراماتیک مقابل سپاهان را به چاقویی در قلب هواداران و اعضای سرخپوشان تشبیه کرد.

پرسپولیس این فصل در شرایطی به عنوان قهرمانی دست یافت که نیم‌فصل اول را با اختلافی پنج امتیازی نسبت به رده دوم به پایان رساند. اوایل نیم‌فصل دوم برای سرخپوشان بر وفق مراد پیش نرفت و شکست خانگی برابر سپاهان سبب شد پرسپولیس در پایان سال 1401 در رتبه سوم جای بگیرد.

در هفته‌های آخر اما ورق برگشت و تیم یحیی گل‌محمدی پیروز هر هفت بازی پایانی لیگ بود. در شرایطی که استقلال با توپِ پُر و برد شش‌گله مقابل هوادار به دربی 100 رسیده بود، پرسپولیس برد ارزشمندی مقابل رقیب سنتی به دست آورد و توقف سپاهان برابر ملوان به منزله ششمین قهرمانی سرخپوشان ظرف هفت سال اخیر بود.

په‌په لوسادا، مربی بدنساز پیشین تیم‌های نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان یکی از نفراتی بود که ابتدای لیگ بیست‌ودوم به کادر فنی پرسپولیس ملحق شد. عملکرد مرد 47 ساله اسپانیایی در افت نکردن بدنی بازیکنان پرسپولیس ظرف هفته‌های پایانی و پیروزی در هفت سکانس نهایی لیگ تأثیری ویژه داشت.

در آستانه فینال جام حذفی مقابل استقلال تسنیم گفت‌وگویی با لوسادا انجام داد که در زیر می‌خوانید.

ابتدا درباره قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست‌ودوم صحبت کنید. شاید بعد از سقوط به رتبه سوم و رقابت با تیم‌های آماده‌ای مانند استقلال و سپاهان، کمتر کسی تصور می‌کرد پرسپولیس به صدر جدول بازگردد؟

شکست مقابل سپاهان نقطه‌ای بسیار حیاتی و تعیین‌کننده در فصل بود. دو نتیجه بد مقابل فولاد و هوادار (شکست در دو بازی) گرفتیم و به رتبه سوم جدول سقوط کردیم. به یاد می‌آورم همه موارد فیزیکی، تکنیکی و تاکتیکی تیم را تحلیل کردیم و تصمیم گرفتیم به مسیرمان ادامه دهیم.

نکته‌ای تأثیرگذار در این قهرمانی، یحیی گل‌محمدی به‌عنوان سرمربی تیم بود که تلاش کرد همه اعضای تیم، تمرکز خودشان را فقط در زمین فوتبال بگذارند. همین مسائل باعث شد در نهایت قهرمان لیگ برتر شویم.

 بعد از باخت مقابل سپاهان چه اتفاقی در اردوی پرسپولیس افتاد که تیم امتیازات کامل هفت دیدار باقیمانده را کسب کرد؟ خیلی از تیم‌ها اواخر فصل از لحاظ بدنی کم می‌آوردند اما این اتفاق برای پرسپولیس نیفتاد.

باید درباره بازی با سپاهان بیشتر صحبت کنیم. در این مسابقه بیشتر از 45 دقیقه با یک بازیکن کمتر بازی کردیم و در نیمه دوم بسیار بهتر از سپاهان بودیم، اما متأسفانه در دقیقه 4+90 گل خوردیم. همه در ورزشگاه فکر می‌کردند این دیدار با نتیجه صفر – صفر به پایان می‌رسد. این نتیجه مانند چاقویی در قلب همه بازیکنان، هواداران، مدیران و بازیکنان پرسپولیس بود. در این مسابقه امتیازات مهمی را از دست دادیم.

پس از دیدار با سپاهان، عید نوروز را در پیش داشتیم و در بازگشت به لیگ، فوق‌العاده ظاهر شدیم. فقط روی بازی خودمان تمرکز کرده بودیم و بازی به بازی پیش رفتیم. فقط به مسابقه بعدی فکر می‌کردیم و به لطف خدا هر هفت بازی را بردیم که البته باورنکردنی بود.

 برخلاف اینکه رئال مادرید بلافاصله بعد از مسجل شدن قهرمانی بارسلونا در لالیگا پیام تبریک صادر کرد، برخی رقبای پرسپولیس واکنش خوشایندی به قهرمانی این تیم در لیگ نشان ندادند. ساپینتو گفت پرسپولیس لیاقت قهرمانی نداشت و امید نورافکن، ستاره تیم سپاهان هم گفت اگر بنا بر اتفاقات فوتبالی بود، سپاهان قهرمان می‌شد.

ما حرفه‌ای هستیم. زمانی که می‌خواهید قهرمان شوید، باید با سایر تیم‌ها بجنگید. شما به لالیگا اشاره کردید، اما تیم‌های همه کشورها باید به تیمی که قهرمان لیگ آن کشور می‌شوند، تبریک بگویند. نمی‌خواهم درباره این مسئله صحبت کنم. چون ما پرسپولیس هستیم؛ تیمی که قهرمان لیگ شده و می‌جنگیم تا یک جام دیگر کسب کنیم. می‌خواهیم قدرت پرسپولیس را به همه مردم ایران نشان دهیم.

 وضعیت شیخ دیاباته چگونه است؟ از ابتدای فصل گفته می‌شد که دیاباته مصدومی دارد و با اینکه سه گل به ثمر رساند، در بیشتر بازی‌ها به میدان نرفت.

شیخ دیر به ما اضافه شد و زمانی به پرسپولیس آمد که لیگ آغاز شده بود. او شش ماه تمرین نکرده بود و ابتدای فصل باید تازه دوره پیش‌فصل را پشت سر می‌گذاشت. دیاباته پس از اینکه شروع به تمرین کرد، در یک دیدار دوستانه مقابل سپاهان مصدوم شد. او سپس ریکاوری کرد و به میادین بازگشت. دیاباته به‌جز مصدومیتی جزیی در جام حذفی، دیگر آسیب ندید و در دو ماه گذشته آماده بازی بود.

فراموش نکنید ما در خط حمله، مهاجمان دیگری مانند عیسی آل‌کثیر، مهدی عبدی و لئاندرو پریرا را در اختیار داریم و رقابت بالایی میان آنها وجود دارد. می‌توانید ببینید که این بازیکنان در طول فصل چقدر خوب بودند. دیاباته در زمان مناسب آماده بازی کردن بود.

 پرسپولیس دربی 101 تهران را پیش رو دارد که آن را می‌توان مهم‌ترین بازی فصل دانست. آیا تیم انگیزه لازم را برای شکست استقلال دارد؟

این دربی آخرین و مهم‌ترین بازی فصل است و دوست داریم فصل را با شرایط و احساس خوبی به پایان برسانیم. می‌خواهیم دربی را ببریم تا به هواداران و مردم ایران نشان دهیم پرسپولیس بهترین تیم این فصل است. روی این بازی تمرکز کرده‌ایم و آماده آن می‌شویم. آرزو می‌کنم به قهرمانی دیگری در این فصل برسیم تا در هر دو جام قهرمان شویم و اعضای تیم در این راستا تلاش می‌کنند.

 چه آینده‌ای برای پرسپولیس متصور هستید؟ این تیم می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا به موفقیت برسد؟

لیگ قهرمانان آسیا باکیفیت‌ترین تورنمنت آسیاست. باشگاه‌های زیادی در این مسابقات حضور دارند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در تیم خودشان کرده‌اند. در شرایط فعلی فکر می‌کنم پرسپولیس می‌تواند برای قهرمانی آسیا رقابت کند. با این حال باید بهتر از این باشد و مطمئن شود که می‌تواند ترکیب خود را برای فصل سختی دیگر تقویت کند. اگر مدیران باشگاه چنین کاری انجام دهند، پرسپولیس می‌تواند برای قهرمانی آسیا رقابت کند.

 وضعیت بدنی بازیکنان ایرانی چگونه است؟ آنها با آمادگی بدنی فعلی می‌توانند تنه به تنه بازیکنان بزرگ جهان شوند؟

البته. در جام جهانی دیدیم که ایران در سطح یکسانی با تیم‌های انگلیس، آمریکا ولز رقابت کرد. می‌توانید ببینید بازیکنان ایرانی زیادی در اروپا به میدان می‌روند؛ مانند مهدی طارمی که در پورتو حضور دارد و در سطح بالایی چون لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کند. فدراسیون فوتبال ایران باید به بازیکنانی که در داخل کشور بازی می‌کنند، توجه کند و امکاناتی در اختیار آنها قرار بدهد.

از وقتی که با نساجی قرارداد بستم و به ایران آمدم، همیشه گفته‌ام که فوتبال ایران به امکانات بهتری نیاز دارد. اگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، عمان، امارات و عربستان نگاه کنیم، می‌بینیم که همه این کشورها امکانات خوبی دارند. تجهیزات، فاکتوری کلیدی برای بهبود وضعیت تاکتیکی، تکنیکی و فیزیکی بازیکنان محسوب می‌شود.

 پس می‌توان کمبود تجهیزات را حلقه مفقوده فوتبال ایران در راه تکرار افتخاراتی مانند قهرمانی آسیا دانست؟

با این مسئله موافقم. فدراسیون ایران باید امکانات خوبی به تیم ملی بدهد و این امکانات باید در دسترس همه باشگاه‌ها باشد؛ به‌خصوص زمین چمن. وقتی روی چمن خوب بازی کنید، عملکرد بازیکنان هم بهتر می‌شود. اگر تیم‌ها فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنند، متوجه تفاوت زیاد میان کیفیت چمن زمین‌ها و سرعت بازی‌ها در این مسابقات و لیگ ایران خواهند شد. اگر فدراسیون ایران و باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشند، فوتبال ایران پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.

 امسال 2 مربی اسپانیایی وارد فوتبال ایران شدند که عملکرد متفاوتی داشتند؛ یکی پاکو خمس که تراکتور را به جایگاه چهارم جدول لیگ رساند و دیگری کارلوس انرخوس هرناندس که موفقیت خاصی با نساجی کسب نکرد.

باید این سؤال را به دو بخش تقسیم کنیم؛ یکی وضعیت پاکو خمس و دیگری شرایط کارلوس هرناندس. خمس قبل از هرناندس به ایران آمد و عملکرد خیلی خوبی داشت. او در تراکتور نتایج بسیار خوبی گرفت و زمان بیشتری برای کار با بازیکنان تراکتور داشت. پاکو اوایل دسامبر سال قبل و در زمان تعطیلات جام جهانی 2022 به ایران آمد. خمس (در مقایسه با هرناندس) می‌توانست تیمش را بهتر آماده کند و همراه با تراکتور نتایج بهتری گرفت.

هرناندس در شرایط متفاوت و دیرتر به نساجی اضافه شد و متأسفانه نتایج خوبی نگرفت. فکر می‌کنم در آینده مربیان اسپانیایی بیشتری به ایران می‌آیند. چون پس از اینکه خمس سرمربی تراکتور شد، رسانه‌های مجازی و روزنامه‌های اسپانیایی بازی‌های این فصل لیگ ایران را بررسی کردند. به نظرم در سال‌های آینده، مربیان اسپانیایی بزرگی به تیم‌های ایرانی می‌آیند.

 چه چیزی از ایران و فرهنگ مردم کشورمان، توجه شما را به خودش جلب کرد؟

سومین فصل خودم در ایران را می‌گذرانم. جواد نکونام در سال 2018، مرا به نساجی آورد و برای اولین بار در ایران کار کردم. سپس با مربی معروف ایران یعنی مجید جلالی در نساجی و گل‌گهر همکاری داشتم. با فرهنگ ایران وفق پیدا کردم و حالا چیزهای زیادی درباره فرهنگ شما می‌دانم. زبان فارسی خودم را تقویت کردم و اینجا احساس راحتی می‌کنم. امیدوارم بتوانم بیشتر از این در ایران باشم و برای رسیدن به پیشرفت و قهرمانی‌های بعدی، به فوتبال ایران و پرسپولیس کمک کنم.

 فوتبال اسپانیا در رده ملی شرایط مطلوبی تجربه نمی‌کند و سال‌هاست که خبری از قهرمانی اروپا یا جام جهانی نیست. چقدر امیدوارید نسل فعلی اسپانیا بتواند موفقیت‌های نسل طلایی این کشور مانند آندرس اینیستا و ژاوی را تکرار کنند؟

همانطور که گفتید اسپانیا نسلی طلایی داشت. تیم ملی اسپانیا در یورو 2008 قهرمان شد، در سال 2010 به قهرمانی جام جهانی رسید و در 2012 مجدداً به قهرمانی جام ملت‌های اروپا دست یافت. ما آندرس اینیستا، ژاوی، ژابی آلونسو، سرخیو راموس، فرناندو تورس، ایکر کاسیاس و کارلوس پویول را در تیم اسپانیا داشتیم. آنها بهترین بازیکنان بودند که اخیراً در فوتبال جهان به میدان می‌رفتند.

اسپانیا در سال‌های اخیر، قدرت خود در اروپا را تا حدودی از دست داد و حالا در دوره گذار قرار دارد. فدراسیون فوتبال اسپانیا تصمیم گرفت سرمربی تیم ملی را تغییر دهد؛ چون لوئیس انریکه نتایج خوبی نگرفت و به‌جای اینکه بهترین نفراتِ ممکن مانند بازیکنان لیگ‌های ایتالیا یا انگلیس را دعوت کند، بازیکنان جوان را به تیم ملی آورد.

حالا لوئیس دلافوئنته سرمربی است که شناخت کاملی نسبت به او دارم و به نظرم در آینده عملکرد خوبی خواهد داشت. با این حال فکر می‌کنم فدراسیون فوتبال اسپانیا ظرف سال‌های آینده، برای آماده‌سازی در راه جام جهانی به دنبال مربی دیگری خواهد بود. با طی شدن دوره گذار، اسپانیا در سال‌های آینده به جمع پنج تیم برتر اروپا می‌رسد و حداقل به یک‌چهارم نهایی جام جهانی صعود خواهد کرد.

بهتر نیست اسپانیا در رده ملی به استفاده از مربیانی چون پپ گواردیولا فکر کند؟

12 سال در تیم شهرم یعنی کادیس کار کردم. در سال 2014 تصمیم گرفتم اسپانیا را ترک کنم و به کشورهای دیگر بروم. آن زمان احساس کردم مربیان اسپانیایی به‌خوبی در سراسر دنیا شناخته شده‌اند. گواردیولا یکی از بهترین مربیان یا بهترین مربی اسپانیایی فوتبال دنیاست که می‌توانید عملکرد او را در بایرن مونیخ و منچسترسیتی ببینید.

نمی‌دانم گواردیولا درباره تمایل به فعالیت در رده ملی صحبت کرده باشد، اما امیدوارم او یک روز سرمربی تیم ملی اسپانیا شود. اگر این اتفاق بیفتد، گواردیولا قطعاً عملکرد خوبی در اسپانیا خواهد داشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)