آمار و ارقام موجود نشان می‌دهند همگام با افزایش سرسام‌آور دستمزد بازیکنان، حقوق سالیانه مربیان نیز در 2 دهه گذشته افزایش یافته است.

فارس؛ دستمزد مربیان جهان در یکی‌ دو دهه گذشته نیز همگام با افزایش درآمدهای ستارگان فوتبال به طرز چشمگیری بالا رفته است. مربیانی که گاه با یکصد هزار یورو در سال، به حرفه‌ پرمشقت مربیگری می‌پرداختند، اکنون حتی میلیون‌ها یورو در سال دستمزد می‌گیرند و حقوق‌شان حتی با ستارگان فوتبال جهان برابری می‌کند.

این موضوع اکنون در بین مربیانی که در لیگ آلمان «بوندس لیگا» کار و فعالیت می‌کنند، به طور کلی مشهود و نمایان است. در سال 1992 وقتی ادولاتک، مربی بزرگ ژرمن‌ها هدایت تیم شالکه را برعهده گرفت، او گران‌قیمت‌ترین مربی این لیگ ممتاز جهانی برشمرده می‌شد.لاتک مسئول فنی بود که از «آبی‌های گیلزن‌کرشن»‌سالیانه 580 هزار یورو دستمزد می‌گرفت.

این سطح از حقوق در حالی به وی پرداخت می‌شد که چندین شرکت تجاری مثل مولرمیلش و پوما به عنوان اسپانسر، از حضور چنین مربی نامداری حمایت می‌کردند. اما در تیم کنونی شالکه، مربی جوانی مثل ینس کلر حضور دارد که دستمزد سالیانه‌اش 240 هزار یورو است و تیم سنتی لیگ، حتی 50 درصد دو دهه قبل، حقوق مربیگری می‌پردازد.

البته این موردی استثنایی است. زیرا کلر تازه به عرصه مربیگری گام نهاده و جویای نام در این وادی است و در صورت کسب موفقیت و عنوان، به طور قطع دستمزد او نیز افزایش خواهد یافت.

در 2 دهه قبل، علاوه بر ادولاتک، مربیان دیگری هم بودند که حقوق بالایی می‌‌گرفتند. به عنوان مثال در کنار ادولاتک، پتر نوی‌روور، مربی بود که زمام را در اختیار داشت. او در آن هنگام یک مربی پدیده و آینده دار محسوب می شد و در لیگ نیز صاحب عناوینی شده بود.

در نقطه مقابل مربیانی نیز بودند که کمترین دستمزد‌ها را نسبت به سایرین داشتند که از این میان می توان به برند کراوس اشاره کرد که در تیم بورسیامونشن‌گلادباخ تنها 104 هزار یورو حقوق در سال  می گرفت.

یک بررسی کوتاه و اجمالی در بخش زیر مشخص می کند مربیان تیم‌های بوندس‌لیگایی آن هنگام چقدر حقوق می گرفتند و در شرایط کنونی چقدر صاحب حقوق و دستمزد هستند.

*اریش ریبک، مربی که جزو گران‌قیمـت‌های زمان خود بود

اریش ریبک که بیست سال قبل هدایت تیم بایرن مونیخ را برعهده گرفت، سالیانه 952 هزار 500 مارک معادل (487 هزار یورو کنونی) حقوق سالیانه داشت. این رقم شامل همه پاداش‌ها و قراردادهای تبلیغاتی وی نیز می شد. او از این بابت یک مربی گران‌بها محسوب می‌شد.

*هاینکس، گران‌قیمت‌ترین مربی کنونی بوندس‌لیگا

یوپ هاینکس که اکنون زمامدار تیم بایرن مونیخ است و حتی آن را در پایان نیم فصل اول به مقام قهرمانی رساند، از باوارایی‌ها 5 میلیون حقوق می‌گیرد. مقایسه حقوق او و اریش ریبک در بایرن دو دهه قبل نشان می دهد سطح دستمزد یک مربی در این تیم آلمانی بطور تقریبی تا 10 برابر افزایش یافته است.

او اکنون گران‌ترین مربی شاغل در لیگ آلمان محسوب می‌شود.

*ادولاتک، جزو گران‌های زمان خود

ادولاتک که مربی معروف فوتبال آلمان که هدایت شالکه را 20 سال قبل در اختیار گرفت، سالیانه 580 هزار یورو حقوق دریافت می کرد. وی که سال‌ها در تیم‌های بزرگی مثل بورسیامونشن‌گلادباخ و بایرن مونیخ افتخار کسب کرده بود، با حضورش در شالکه، صاحب رکورد گران‌‌ترین مربی لیگ شد.

*ینس کلر، مربی جوان و آینده‌دار با دستمزدی کم

این مربی جوان که جانشین هوب استیوونس در اواخر دور رفت بوندس‌لیگا در تیم شالکه شد، مطابق قراردادش 240 هزار یورو حقوق می گیرد. این مورد استثنایی نشان می دهد شالکه‌ای ها نسبت به 20 سال قبل حتی نصف رقم دو دهه قبل، اکنون به مربی خود حقوق می‌دهند که این امر تنها بخاطر کم سابقه بودن این مربی جوان و جویای نام است.

*هیتسفلد، مربی گران آن هنگام دورتموند

اوتمار هیتسفلد سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال سوئیس در دهه 90 هدایت بورسیادورتموند را برعهده داشت. او سالیانه از زردپوشان 403 هزار یورو حقوق می‌گرفت و از جمله مربیانی بود که حقوق سنگین می‌گرفتند.

*کلوپ جا در پای هیتسفلد گذاشته است

وقتی به حقوق هیتسفلد نگاه می شود، قطعا این انتظار است که حقوق مربی کنونی دورتموند یعنی یورگن کلوپ ، نیز بسیار بیشتر  از رقم دو دهه قبل باشد. براساس مفاد قرارداد وی، این مربی 45 ساله  اکنون سالیانه 2.5 میلیون یورو دستمزد می‌گیرد و در ردیف مربیان گران لیگ است.

*کریستوف دائوم، مربی بزرگ و گران در زمان خود

کریستف دائوم، مربی معروف سابق تیم‌های آلمانی و ترکی، جزو گران‌قیمت‌ترین مربیان زمان خود بوده است. او در سال‌های . هدایت اشتوتگارت را برعهده داشت و از این راه سالیانه 424 هزار یورو حقوق می‌گرفت.

 

*لابادیا مثل دائوم دو دهه قبل در اشتوتگارت

برونو لابادیا مربی کنونی اشتوتگارت اکنون 1.5 میلیون یورو دستمزد می‌گیرد که این رقم نزدیک به 4 برابر رقم زمان حضور دائوم است.

*اتو ره‌هاگل، مربی ارزشمند وردربرمن

اتو ره‌هاگل، مربی معروف ژرمن‌ها درتیم وردربرمن حقوق بالایی داشت. او سالیانه 420 هزار یورو دستمزد می گرفت که شامل همه قراردادهای تبلیغاتی‌اش نیز می‌شد.

*توماس شاف نظیر ره‌هاگل گذشته!

توماس شاف، مربی کنونی وردربرمن اکنون بالغ بر 2 میلیون یورو در سال دستمزد می‌گیرد و جزو مربیان گران‌بهای بوندس‌لیگا است.

*راینهارد زافتیگ، مربی نه گران و نه ارزان

راینهارد زافتیگ در ابتدای دهه 90 سرمربی بایرلورکوزن بود. وی سالیانه 255 هزار یورو دستمزد می‌گرفت. او مربی بود که نه گران بود و نه ارزان!

*ساشا لوواندفسکی، دو برابر زافتیگ حقوق می‌گیرد

لوواندوفسکی اکنون به عنوان سرمربی در بایرلورکوزن کار می‌کند و سالیانه 500 هزار یورو دستمزد می گیرد. مقایسه حقوق او و زافتیگ نشان می دهد که لورکوزنی ها پس از دو دهه، دو برابر آن هنگام خرج مربی خود می‌کنند.

*دراگوسلاو استه‌پانوویچ با حقوق 184 هزار یورویی

دراگوسلاو استه پانوویچ، سرمربی معروف صربستان در اوایل دهه نود هدایت اینتراخت فرانکفورت را برعهده داشت. وی در ان هنگام 184 هزار یورو حقوق می‌گرفت و جزو مربیان ارزان لیگ بود.

*آرمین فه و حقوقی 12 برابر استه‌پانوویچ

سرمربی کنونی اینترخت فرانکفورت صاحب حقوقی بالغ بر 1.5 میلیون یورو در سال است. او چیزی حدود 12 برابر مربی دو دهه قبل باشگاهش حقوق می گیرد و وی برخلاف استه‌پانوویچ با این حقوق جزو مربیان ارزان قیمت نیست.

*برند کراوس، ارزان قیمت در دوران خود

برند کراوس، مربی معروف اتریشی – آلمانی که در سال 2005  هدایت تیم پگاه گیلان را برعهده گرفت، در اوایل دهه نود مسئول فنی بورسیا مونشن‌گلادباخ بود. وی 104 هزار یورو در سال حقوق می‌گرفت و مربی با دستمزد کم بود.

 

*حقوق لوسین فابرو قابل مقایسه با کرواس نیست

 فابرو سرمربی کنونی تیم بورسیامونشن‌‌گلادباخ است که از آن سالیانه 1.5 میلیون یورو دستمزد دریافت می کند. این مربی نیز برخلاف کراوس 20 سال قبل، حقوق بالایی می گیرد و جزو مربیان درجه یک بوندس‌لیگا است.

*بنو مولمان حقوق کلان نمی گرفت

  مربی اسبق تیم فوتبال هامبورگ حقوق کلانی دریافت نمی کرد. طبق توافق حقوق سالیانه‌اش بالغ بر 139 هزار یورو بود که همین باعث می شد جزو مربیانی با درآمد کم لیگ محسوب شود.

*تورستن فینک و جزو پردرآمدها

 فینک که اکنون زمامدار تیم هامبورگ در بوندس‌لیگا است ، مطابق مفاد قراردادش 1.4 میلیون یورو در سال حقوق می‌گیرد و جزو پردرآمد‌ترین ها است.

 

*ویلی انتن مان و حقوق 217 هزار یورویی

سرمربی تیم نورنبرگ در سال‌های ابتدای دهه 90  بود. او که 3 روز قبل در گذشت، سالیانه حقوقی معادل 217 هزار یورو داشت.

*میشاییل وایزینگر، مربی مرموز

 مربی کنونی نورنبرگ، تاکنون از اعلام دقیق دستمزد خود خودداری کرده است. اما گفته می شود بالغ بر یک میلیون یورو در سال دستمزد می گیرد.

*پتر نوی‌روور، گران قیمت زمان خود بود

پتر نوی‌روور، مربیگری تیم زاربروکن را برعهده داشت. وی در سال 345 هزار یورو حقوق می‌گرفت.

 

*پدر سامر جزو مربیان ارزان بود

کلاوس سامر، پدر ماتیاس سامر(مدیر ورزشی کنونی بایرن مونیخ) مسئول فنی تیم دینامودرسدن در سال‌های .. بود. وی حقوقی بالغ بر 138 هزار یورو دستمزد می گرفت.

*وینفرید شه‌فرو  حقوق 211هزار یورویی

وینفرید شفر، که در تیم الاهلی امارات یکی از شاگردانش علی کریمی،‌بازیکن شاخص فوتبال ایران بود، در سال‌های ابتدای دهه 90 هدایت کارلسروهه را در اختیا رداشت . وی از این بابت 211 هزار یورو حقوق می‌گرفت و سطح دستمزد بالایی نداشت.

 

 

*مربی آلمانی سابق پرسپولیس 216 هزار حقوق می‌‌گرفت

راینر سوبل که در سال‌های 2004 و 2005  مربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران نیز شد، در ابتدای دهه  مربی کایزرس‌لاترن بود. وی سالیانه از شیاطین سرخ 216 هزار یورو حقوق می‌گرفت.

تهیه و تنظیم گزارش‌:‌ محمدرضا سروش

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)