پرسپولیس نیوز :  کریم باقری هافبک استثنایی و بی‌تکرار پرسپولیس یکم اسفندماه سال ۱۳۵۲ در تبریز به‌دنیا آمد.

کریم باقری هافبک استثنایی و بی تکرار پرسپولیس یکم اسفندماه سال ۱۳۵۲ در تبریز به‌دنیا آمد. او فوتبال را از جوانان ایدم تبریز اغاز کرد و سپس به تیم فوتبال تراکتورسازی این شهر پیوست. اولین بازی رسمی باقری با پیراهن تراکتورسازی در هفته پنجم لیگ آزادگان مقابل استقلال در استادیوم آزادی و در حالی که  این بازیکن تنها17 سال داشت، رقم خورد. کریم در ابتدای دوران فوتبال خود در پست دفاع بازی می کرد ودر این بازی که تیمش 2-1 باخت، توانست نمایش خوبی ارائه کند. او در سال اول حضورش در لیگ فوتبال کشور 15 بازی انجام داد و یک گل برای تیمش به ثمر رساند. که اولین گل او حاصل یک ضربه پنالتی بود که وارد دروازه سپاهان شد. دومین فصل  حضور کریم در تراکتورسازی با درخشش فوق العاده این تیم در لیگ آزادگان همراه بود که تراکتورسازی تا نیمه نهایی لیگ پیش امد. در همین سال وی به تیم ملی جوانان دعوت شد و اولین بازی خود را در تیرماه سال 79 با پیراهن تیم ملی در مسابقات مقدماتی جوانان مقابل تیم ملی لبنان انجام داد.
دعوت به تیم ملی
با فرارسیدن زمان خدمت سربازی، باقری به تهران امد و با عقد قراردادی 3 ساله به عضویت کشاورز در امد و با درخشش در اولین فصل حضورش در تیم پرستاره کشاورز به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی رسمی خود را با پیراهن تیم ملی بزرگسالان در جام اکو مقابل پاکستان انجام داد.اولین گل ملی باقری نیز در همین بازی به ثمر رسید.  در بازیهای مقدماتی جام جهانی 1994 پس از نمایش ضعیف در پست دفاع ، وی به خط هافبک منتقل شد و درخشش این بازیکن 21 ساله آغاز شد. کریم در فصل اول فقط یک گل برای کشاورز به ثمر رساند، اما در دو فصل بعدی آمار گلهای وی به 4 و 6 افزایش یافت. در کشاورز زیر نظر سیروس قایقران فوتبال این هافبک ملی پوش تکامل یافت . باقری همچنین در 6 بازی جام حذفی نیز برای کشاورز 3 گل زد تا امار گل های خود را در این تیم به عدد 11 برساند.
حضور در پرسپولیس
در زمستان 74 کریم با یک رقمی که در آن زمان نجومی محسوب می شد( 15 میلیون تومان) به پرسپولیس پیوست. کریم در بازیهای ملی در سال 75 درخشش خوبی داشت و در جام ملتهای آسیا یکی از 3 بازیکن برتر ایران بود. در پرسپولیس اما فقط یک فصل بازی کرد و پس از قهرمانی در این تیم، به عنوان یکی از اولین بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران راهی آلمان شد. کریم با پرسپولیس قهرمان لیگ شد و در آسیا نیز با این تیم سوم شد. او علاوه بر 20 بازی و 4 گل در لیگ، در جام حذفی و آسیا نیز طی 11 بازی 6 گل برای سرخپوشان به ثمر رساند.
آرمینیا بیله فلد آلمان
در تابستان 76 باقری به همراه دایی عازم بوندس لیگا شد و به تیم کوچک بیله فلد پیوست. کریم در هفته دوم مقابل اشتوتگارت برای اولین بار بازی در بوندس لیگا را تجربه کرد و در هفته بیستم مقابل کارلسروهه برای  اولین بار گلزنی کرد. اگرچه بیله فلد در پایان فصل سقوط کرد، اما کریم در اولین فصل حضورش در آلمان 18 بازی کرد و 3 گل زد و این در حالی بود که بیشتر اوقات در بازیهای تیم ملی حضور داشت. در فصل دوم با این تیم در بوندس لیگای دو 22 بازی کرد و 2 گل زد و 6 بازی را به دلیل یک تکل خشن و محرومیت از دست داد! پس از بازگشت به بوندس لیگا، کریم یک نیم فصل در این تیم باقی ماند و مجددا به پرسپولیس بازگشت و از این تیم هم راهی امارات شد. باقری در 5 بازی جام حذفی نیز یک گل برای بیله فلد زد.
النصر امارات
باقری پس از بازگشت به ایران، یک نیم فصل را بطور قرضی در النصر امارات توپ زد و در مدت کوتاه حضور در این تیم اماراتی عملکرد خوبی نیز داشت. او در 8 بازی برای النصر 4 گل در لیگ زد و در یک بازی جام حذفی نیز یک گل زد و با النصر نایب قهرمان لیگ امارات شد.
چارلتون انگلیس بدترین دوران زندگی ورزشی اولین لژیونر فوتبال ایران در جزیره  در این تیم انگلیسی بود. باقری در مدت حضور در انگلستان مشکلات متعددی را تجربه کرد و فقط یک بار توانست در ترکیب چارلتون قرار گیرد. علیرغم قرارداد سه ساله، در پایان فصل به ایران بازگشت. کریم در تمام این سالها جایگاه خود را در تیم ملی حفظ کرد.
السد قطر
پس از پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 که با ناکامی ایران در صعود به جام جهانی همراه بود، کریم به عنوان گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ السد با این تیم قطری قرارداد بست. در جام باشگاههای عربی او طی 5 بازی 5 گل برای السد به ثمر رساند و به عنوان برترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد. در لیگ قطر نیز طی 11 بازی 5 گل به ثمر رساند. باقری همچنین برای این تیم در جام برندگان جام آسیا نیز بازی کرد، اما در 4 بازی گلی نزد.
بازگشت به پرسپولیس و پایان فوتبال
کریم باقری پس از 6 سال در 27مرداد ماه 81  بار دیگر به پرسپولیس بازگشت و با خداحافظي پيرواني و رهبري فر ، از فصل 84 بازويند کاپيتاني پرسپولیس را به بازو بست و پس از چند فصل حضور نصفه و نيمه که با حاشيه هاي زيادي نيز همراه بود، از فصل 85  زیر نظر دنیزلی درخشش مجدد خود را اغاز کرد و در فصل 86 يکي از ارکان قهرماني پرسپوليس لقب گرفت. او سال87 پس از 7 سال به تيم ملي بازگشت ودر بازی دوستانه ایران و قطر، که در تاریخ ۱۹ آبان ۸۷ برگزار شد برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد و۲۹ آبان ۸۷ ،چهل و هشتمین گل ملی خود را در بازی مقابل امارات به ثمر رساند. او سرانجام در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با برزیل در شهر ابوظبی با انجام 87 بازی و 50 گل و به عنوان گلزنترین هافبک تاریخ فوتبال ایران به حضورش در تیم ملی پایان داد. باقری سال88 با پرسپولیس کاپ قهرمانی جام حذفی را به عنوان کاپیتان بالای سر برد و با این تیم به رقابتهای اسیایی راه پیدا کرد. باقری پس از هجده سال بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران و جهان قبل از پایان نیم فصل نخست لیگ دهم برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. باقری 177بار با پیراهن پرسپولیس در رقابتهای داخلی و اسیایی به میدان رفت و 29 گل نیز برای این تیم به ثمر رساند و توانست نامش را به عنوان گلزن ترین هافبک پرسپولیس در تاریخ این باشگاه به ثبت برساند.وی پس از پایان فوتبالش اعلام کرد که دیگر به فوتبال باز نخواهد گشت و علاقه ای به ادامه فعالیت در این رشته ورزشی به عنوان مدیر و یا مربی نخواهد داشت. با این وجود زمانی که علی دایی در لیگ سیزدهم هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، با پیشنهاد به باقری وی را مجاب کرد که به عنوان دستیار در کنار خود به عنوان مربی مشغول به فعالیت باشد و باقری که در دوران بازیگری نیز رابطه خوبی با علی دایی داشت پیشنهاد دوست و همبازی سابقش را پذیرفت و در سال 92 رسما وارد دنیای مربیگری شد و پس از کسب تجربه در لیگ سیزدهم و حضور در یک دوره مربیگری در روزهای پایانی نیم فصل دوم لیگ چهاردهم به عنوان دستیار برانکو بار دیگر به نیمکت پرسپولیس بازگشت.وی در حال حاضر نیز به عنوان کمک ایرانی شماره یک برانکو مشغول به فعالیت است.

افتخارات فردی و تیمی باقری:
قهرمانی در سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی (۱۹۹۸ بانکوک)
قهرمانی در جام اکو (۱۹۹۳ تهران)
مقام سومی جام ملت‌های آسیا (۱۹۹۶ امارات)
قهرمانی لیگ آزادگان با پرسپولیس(1375)
قهرمانی لیگ برتر ایران با پرسپولیس(1387)
قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس(1389)
مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا با السد
بازیکن برتر ماه ژوئیه( ۱۹۹۷) آسیا
بازیکن سوم سال آسیا( ۱۹۹۷)
عضو تیم ستارگان آسیا در دیدار با ستارگان فیفا (۱۹۹۷)
بهترین گل‌زن جهان در سال ۱۹۹۷ پس از روماریو
زننده بهترین گل ماه اکتبر (۲۰۰۰ )آسیا
زننده بهترین گل ماه اکتبر (۲۰۰۱ )آسیا
برترین بازیکن جام باشگاه‌های عرب (۲۰۰۱)
دومین بازیکن محبوب جهان در سال( ۲۰۱۰)
انتخاب به عنوان مرد اخلاق یک دهه فوتبال ایران
انتخاب به عنوان دومین هافبک گلرن برتر جهان با 50گل
دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی فوتبال ایران
انتخاب  به عنوان برترین هافبک دفاعی بعد از انقلاب
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)