با داور بازي تاريخي سپاهان-پرسپوليس به بهانه نزديكي به مصاف‌هاي حساس دو تيم


مرجع خبری پرسپولیس : مسعود مرادي در شش ماهي كه از بازنشستگي‌اش گذشته در كميته داوران هيچ استفاده‌اي نمي‌شود و او فقط ناظر داوري دو مسابقه بوده است.

بهانه گفت‌وگوي ما با او قضاوت تاريخي‌اش در بازي پرسپوليس-سپاهان بود. مسابقه‌ای كه امسال هم در ليگ جام‌حذفي و در دو مصاف حساس تكرار مي‌شود.

– چه خبر آقاي مرادي، شنيديم كه قرار است براي تدريس داوران جوان آسيا به مالزي برويد.

كنفدراسيون فوتبال آسيا از بنده دعوت كرده تا به عنوان مدرس و ناظر در خدمتشان باشم. به همين دليل روز دوم خرداد ماه راهي مالزي مي‌شوم تا در خدمت داوران جواني از كشورهاي ژاپن، هنگ‌كنگ، استراليا، عربستان، اردن،‌ايران، تايلند و … باشم. براي 10 روز به اين داوران جوان آموزش‌هاي لازم را مي‌دهم و انشاءا… به ايران برمي‌گردم.

 

 

 

– اما جايتان در فوتبال ايران خيلي خالي است؟

ما هستيم… همين دوروبرها… ما الان داوران خيلي خوبي داريم كه با دل و جان كار مي‌كنند…

– اما يكسري اتفاقات را شما در دوران داوريتان داشتيد كه خيلي جالب بود!
به هر حال كار ما هر روزش يك خاطره است و بدون شك وجود همين عشق است كه باعث مي‌شود ما با چنين انگيزه‌اي به كارمان ادامه دهيم.

– تا مدتي ديگر پرسپوليس و سپاهان باز هم با هم روبه‌رو مي‌شوند تا خاطرات آن بازي معروف كه شما داورش بوديد، تكرار شود!

حتما مي‌دانيد كه من بيشترين تعداد بازي‌هاي فينال جام‌حذفي را قضاوت كرده‌ام و از اين حيث يك افتخار بزرگ دارم. مسلما تيمي كه در فينال بازي را مي‌بازد، خيلي ناراحت و شاكي است و با توجه به فشارهاي داخل زمين و مربوط به بازي كار خيلي سخت‌ مي‌شود. من هيچ وقت نمي‌گويم كه يك داور خالي از اشتباه بوده‌ام ولي اين را قسم مي‌خورم كه هميشه در زمين و در صحنه‌اي كه قرار داشته‌ام بهترين قضاوت را انجام داده‌ام. صبا و ابومسلم، استقلال و سپاهان، فجر و ذوب‌آهن، پرسپوليس و فولادگستر به همراه همين بازي كه مي‌گوييد از جمله داوري‌هاي من در فينال جام‌حذفي بوده است. در آن بازي كه مي‌گوييد پرسپوليس شكست خورد ولي در آخرين قضاوت من در فينال جام‌حذفي پرسپوليس قهرمان شد.

– اما در آن ديدار و در شرايطي كه بازي يك بر يك بود، مدافعان سپاهان در دقيقه 117 خرسندي را در هجده قدم زدند!

ببينيد… من هيچ وقت تحت شرايط و جو فوتبال ايران قضاوت نكرده‌ام. من هر چه را كه آموزش ديده‌ام انجام مي‌دهم. هر چه كه بدانم درست است. باز هم مي‌گويم كه همه تصميمات من صددرصد درست و خالي از خطا نبوده ولي فرق داوري كه در جريان بازي است و فقط دو چشم غيرمسلح دارد با كساني كه از پاي تلويزيون و با دوربين‌هاي مختلف و از زواياي مختلف بازي را مي‌بينند خيلي است و به همين دليل بدون كوچكترين باز هم مي‌گويم كه اگر يكبار ديگر در آن صحنه قرار بگيرم همان تصميم را مي‌گيرم.

در ادامه صحبت‌هايم بايد به اين موضع اشاره كنم كه در فينال جام حذفي قبلي كه پرسپوليس مقابل فولاد گستر به ميدان رفت، يك صحنه ديگر اتفاق افتاد. اين بار همان‌هايي كه دفعه قبل مي‌‌گفتند عليه پرسپوليس سوت مي‌زني، آمدند و گفتند كه من پرسپوليسي شده‌ام! به هر حال هر بار كه يك بحثي پيش مي‌آيد و شرايط طوري است كه هر روز يك صحبت و يك رنگي در مورد داورها مي‌شود.

 

– قصد كالبد شكافي نداريم ولي در ليگ سوم هم چنين اتفاقاتي افتاد و در حالي كه ابوالقاسم‌پور از تيم پاس، ساشا را بدون توپ زد. شما به او به جاي كارت قرمز، كارت زرد داديد! با اين اوصاف شما آن صحنه درگيري را ديده بوديد يا نه؟

تا وقتي كه سوت مي‌زدم و داوري مي‌كردم، ديد بين‌المللي داشتم و هنوز هم اين روند را ادامه مي‌دهم. من هيچ وقت براي رضايت قرمز و آبي سوت نزده‌ام. از اشتباهات داوري در هر كجاي دنيا اين تيم‌ها هستند كه هم سود مي‌برند و هم ضرر مي‌كند. من موافق اين قضيه نيستم و هيچ داوري دوست ندارد كه چنين اتفاقي بيفتد ولي بايد اين را هميشه بدانيم كه داور هم يك انسان است و اشتباه مي‌كند. در بازي استقلال – سپاهان در فينال جام‌حذفي هم همين اتفاق افتاده و استقلال جلوي 100 هزار تماشاچي در استاديوم آزادي باخت. در تمام اين بازي‌ها و تمام اين اتفاق‌ها من در آن صحنه و در آن لحظه بهترين تصميم را گرفتم و از كرده‌ام پشيمان نيستم. همين حالا من به عنوان كارشناس به نود دعوت مي‌شوم و بدون شك در اين شرايط با دوربين‌هاي مختلف و ديد مسلح كار خيلي راحت‌تر است.

 

– در يك برهه‌اي كه بحث تمديد در آن مطرح شد و احتمالا شما دوست نداريد در موردش صحبت كنيد! كار به جايي رسيد كه مصاحبه كرديد و گفتيد امنيت نداريد و به كار ديگرتان كه در مخابرات است، نمي‌رسيد!

بله… درست مي‌گوييد… من كارشناس مخابرات هستم و بعد از بازي پرسپوليس – مس بود كه با جنجال‌هاي مديرعامل باشگاه پرسپوليس اين اتفاق‌ها افتاد و اين حرف و حديث‌ها درست شد. من براي چندين بار مي‌گويم كه هر داوري اشتباه مي‌كند و من هم از قاعده مستثني نيستم ولي حق من اين نبود كه دچار يكسري اتفاقات شوم!
چه اتفاق‌هايي؟ بحث جام جهاني را مي‌گوييد؟

من دنبال جام جهاني بودم و اين يكي از اهداف بزرگ من بود من جزو كانديداها و گزينه‌هاي اصلي بودم ولي يكسري مسايل پيش آمد كه مرا ويران كرد و ضربه بزرگي خوردم. گيرم كه من اشتباه كردم و به فرض و از ديد بعضي از آقايان دچار يك اشتباه شدم ولي دو هفته بعد وقتي به سوييس رفتم، ديدم كه فيلم بازي آنجا بود و بعضي از دوستان فيلم بازي را به زوريخ فرستادند. اين يك نوع خودزني بود. يك حركت عجيب كه در آن فقط با آبروي يك داور ايراني كه قرار بود نماينده ملت ايران باشد، بازي شد. حرف من اين است كه وقتي پاي آبروي كشور و بحث ملي به ميان مي‌آيد نبايد سوءتفاهمات و مسايل داخلي را به بيرون درز داد.

 

– آخرين قضاوت‌تان هم مصاف شد با شكست چهار بر يك استقلالي‌ها در اهواز مقابل فولاد!

بله… اين آخرين قضاوت من بود و مصادف شد با شكست استقلال. اما طبق معمول همه بازي‌هايي كه قضاوت كرده بودم فقط كار خودم را كردم و رنگ‌ها برايم اهميت نداشت.

 

– يك اتفاق عجيب هم در بازي پرسپوليس – استيل‌آذين بين شما و علي كريمي افتاد. شما كريمي را اخراج كرديد و او هم پيراهنش را درآورد و پيراهن پرسپوليس را به هوادارن اين تيم نشان داد و…

من شخصا علي كريمي را دوست دارم چون جدا از مسايل فني و افتخاراتي كه او براي فوتبال ايران كسب كرده، كريمي همشهري من و اهل كرج است ولي در آن صحنه و در آن ميدان نمي‌شود به اين چيزها توجهي كرد و چون كريمي اعتراض شديدي كرد و آن اتفاق‌ها افتاد، ايشان را اخراج كردم. به‌هرحال من نمي‌دانم هدف شما از اين كالبد شكافي‌ها چيست!

 

– تا به حال به شما پيشنهاد رشوه هم شده است؟
من آنقدر احترام و اعتبار داشته‌ام كه حتي كسي چنين پيشنهادي هم به من نداد. من هميشه راه خودم را مي‌روم و هرگز هم با چنين مسايلي روبه‌رو نشدم.

– فكر مي‌كنيد بهترين رييس براي كميته داوران چه كسي مي‌تواند باشد؟ نظرتان در مورد سرپرستي تاج در كميته داوران چيست؟

من معتقدم كه كميته داوران و داوران شريف ما با زحمت و صداقت كارشان را انجام مي‌دهند تا هفته‌هاي پاياني ليگ به خوبي سپري شود. با توجه به بخشنامه فيفا، يكي از اعضاي هيات رييسه بايد سرپرست اين كميته مي‌شد و آقاي تاج چنين كاري را انجام دادند. در ايران پذيرفتن اين كارها و اين سمت‌ها كار راحتي نيست و هميشه خيلي‌ها ناراضي هستند. من در خيلي از دوره‌ها و در زمان آقايان عنايت، غياثي و عسگري و … كار كرده‌ام و هميشه حرمت آقايان را نگه داشته‌ام و در مقابل هم احترام ديده‌ام.

 

– چرا شما نبايد جزو يكي از گزينه‌ها باشيد و به طور مثال مسوول كميته داوران شويد؟

من دنبال اين مسايل نيستم. تا به حال خودم به اين مسايل فكر نكرده‌ام و دنبال كار خودم و برنامه‌ريزي‌هاي خودم هستم. به عنوان يك ايراني هر كاري براي سربلندي كشورم انجام مي‌دهم چه جزو گزينه‌ها باشم و چه نباشم كارم را مي‌كنم و به كميته داوران احترام مي‌گذارم.

 

– اما الان كه شما جايي تشريف نداريد و در طول اين شش ماه گذشته فقط 2 بار ناظر بازي‌هاي ليگ برتر بوده‌ايد!

من در حال حاضر در خانه هستم… آرامش دارم و تحت فرمان فدراسيون و كميته داوران هستم. به نظر من بايد تضادها را كنار گذاشت. دست به دست هم داد و كاري كرد تا داوران ايراني با حمايت‌هايي كه مي‌شوند با خيال راحت كار كنند و پيشرفت داشته باشند. من اهل چاپلوسي نيستم ولي سياست‌هاي كميته داوران را مي‌پذيرم. در ضمن بگذاريد اين را بگويم كه مسعود مرادي همه اشتباهاتش را مي‌پذيرد و اعلام مي‌كند كه با هيچ رنگ و باشگاهي ضديت ندارد. هر اشتباهي بوده، سهوي بوده و من هم مثل يك انسان اشتباه كرده‌ام. من بهترين تجربه‌ها را دارم، كلاس‌هاي بين‌المللي رفته‌ام، قضاوت‌هاي مهمي در ليگ، آسيا و المپيك و مقدماتي جام‌جهاني كرده‌ام و هر وقت بخواهند با دل و جان در خدمت كميته داوران، فدراسيون و داوران جوان كشورم هستم… من اهل اغراق نيستم… چون درد كشيده‌ام، اين حرف‌ها را مي‌زنم!

سیداحسان هاشمی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)