پرسپولیس نیوز : پرسپولیس و البته استقلال با هر تعریفی باید مرحله خصوصی سازی را پشت سر بگذارند.

سازمان خصوصی سازی هم مصمم به اجرای قانونی است که وضع شده و نمی توان از آن تخطی کرد و حالا وزارت ورزش و جوانان هم اینگونه نشان می دهد که قصد همراهی دارد. پرسپولیس در وهله اول باید از نظر ساختاری برای این منظور آماده شود و این درست به بخشی مربوط می شود که ابوالقاسم شمسی جامخانه به عنوان عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی و معاون آماده سازی و اصلاح ساختار بنگاه مسئول آن است. از همین رو با وی گفت و گویی داشتیم. گفت و گویی که سخت شروع شد:

* تماس گرفتیم تا درباره آخرین تحولات در فرایند خصوص سازی پرسپولیس سوال کنیم؟
بهتر است در این ارتباط از آقای خادم بپرسید.

* متولی امر خصوصی سازی وزارت ورزش نیست. ضمن آنکه به توصیه شما همین کار را کردیم اما گفتند درباره اینکه آیا امکان واگذاری ظرف دو سه ماه آینده وجود دارد یا نه، از سازمان خصوصی سازی سوال شود؟
مسئله ای که چندی پیش از سوی وزارت ورزش مطرح شد، این بود که چون فصل شروع می شود یک اسپانسر برای تامین منابع مالی برای یک سال در باشگاه حضور پیدا کند و هیئت مدیره ای هم تشکیل شود. جلساتی که لازمه واگذاری است انجام شده و می شود حالا همه چیز بستگی به اطلاعات و گزارش هایی دارد که باید در اختیار بگذارند و این مستلزم همکاری لازم از سوی وزارت ورزش و دو باشگاه است.

* از صحبت های امیررضا خادم بعد از آخرین جلسه، اینگونه احساس می شد که وزارت ورزش در شرایط فعلی آماده نیست و اراده عملی وجود ندارد؟
حدود دو هفته پیش جلسه ای با وزارت ورزش داشتیم و قرار بر این شد که همکاری کاملی داشته باشیم. در این جلسه به این تفاهم رسیدیم که واگذاری انجام شود. قبل از این نگرانی هایی وجود داشت ولی حالا مسائل دیگری مطرح است.

* تا بود بحث نگرانی های امنیتی مطرح بود، اما حالا این نگرانی ها به سمت مسائل اقتصادی چرخیده است.
مسائل امنیتی مطرح نیست. مواردی از این دست در دولت حل شده است که بحث انجام قطعی خصوصی سازی در قانون بودجه آمد. نهایت امر این است که بحث اهلیت افراد مطرح می شود. این دو باشگاه خاص هستند و با بنگاه های اقتصادی دیگر فرق می کنند. اهلیت هم می تواند جنبه های گوناگونی را شامل شود که قابل تعریف شدن است و حداقل شرایطی برای افراد تعیین می شود.

* پس در سازمان خصوصی سازی هم به خاص بودن شرایط این دو باشگاه اذعان دارید؟
تردیدی نیست اما برای رفع نگرانی ها راهکار وجود دارد. لازمه امر این است که اطلاعات و مدارک مورد نیاز از سوی وزارت ورزش و دو باشگاه در اختیار بگیرد تا هیئت عالی واگذاری وارد بحث قیمت گذاری و مسائل بعدی شود.

* زمزمه هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه شایدبا یک قانون جدید زمان طولانی تری برای خصوصی سازی تعیین شود؟
با توجه به اتفاق نظری که نزد نماینده های مجلس وجود دارد، بعید می دانم چنین اراده ای شکل بگیرد و نباید با این تفکر زمان را از دست بدهیم.

* و بعضی هم بحث قانون جامع باشگاهداری را مطرح می کنند؟
تضادی با یکدیگر ندارند. بحث خصوصی سازی به اجرای اصل 44 قانونی اساس و قانون بودجه سال 93 مربوط می شود و قانون جامع هم بحث دیگری است.

* متولی شرکت های در حال واگذاری وزارت اقتصاد است، ولی در حوزه پرسپولیس وزارت ورزش تصمیم گیرنده است؟
به طور کلی این طور است که وزارت ورزش متولی امر ورزش است. مسئولان وزارتخانه در اسفندماه گذشته، نگرانی هایی داشتند که در هیئت عالی واگذاری پذیرفتیم. موضوع ورزشگاه های درفشی فر و مرغوبکار هم مطرح بود. در نهایت قرار شد قراردادی یک ساله با اسپانسر برای تامین منابع مالی بسته شود.

* اطلاعات و مدارکی که منتظر دریافتشان هستید چیست؟
اطلاعات مالی باشگاه است. مثل صورت های مالی باشگاه ، فهرست  بدهکاران و بستانکاران ، صورت ریز دارایی ها و فهرست دعاوی علیه باشگاه یا علیه دیگران و مواردی از این دست.

* کار حجیمی است؟
طبیعی است که هر شرکتی فهرست دارایی ها، بدهی ها، مطالبات و دعاوی خود را دارد.

* اینجا خیلی خاص است. هرچه بررسی می شوند باز هم نکته پنهان وجود دارد.
باید هم مسائل شفاف شود. هیئت مدیره ای که مستقر شده است باید این موارد را آماده کند. وضعیت دارایی را هم مشخص کنند. الات مدت هاست که منتظریم کار انتقال مجموعه درفشی فر و مرغوبکار به پرسپولیس و استقلال انجام شود.

* اگر دولت هم حرفی نداشته باشد می گویند به محض واگذاری و قرار گرفتن در فهرست اموال باشگاه توسط طلبکاران مصادره می شود؟
انتقال مالکیت ورزشگاه به باشگاه را انجام بدهند، قول می دهیم مصادره نشود، ضمن اینکه شفاف شدن فهرست بدهی ها برای این است که آن مشکل هم در جریان واگذاری حل شود. در حال حاضر نیز کارشناسان ما مستقر شده  و مشغول هستند. آقایان رحیمی عزیز و افشارزاده عزیز هم قول داده اند در حد توان اطلاعات بدهند تا تکلیف روشن شود.

* اگر به هر دلیل همکاری از سوی یک بخش انجام نشود تا خصوصی سازی محقق نشود؟
این قانونی است که دولت و مجلس وضع کرده اند و اجرا می شود.

* بالاخره مشخص شد که وقتی همه این اتفاق ها افتاد بیش از 50 درصد سهام واگذار می شود یا کمتر از آن؟
این تصمیم گیری در هیئت عالی واگذاری انجام می شود. در آن زمان مشخص می شود در شروع بلوک مدیریتی ، بلوک کنترلی یا همه سهام واگذار می شود یا نه؟ ابتدا باید قیمت گذاری انجام شود.

* در مقاطع مختلف قیمت هایی اعلام شده است؟
قیمت گذاری بعد از کامل شدن اطلاعاتی که گفتم توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شد در هیئت واگذاری مصوب می شود و بعد سازمان خصوصی سازی واگذاری را انجام می دهد. تا این لحظه نیز هیچ قیمت گذاری به تصویب هیئت واگذاری نرسیده است. به هر حال امیدواریم با همکاری همه بخش ها، کارها به سرعت انجام شود و هواداران اطمینان داشته باشند این دغدغه همه ماست که واگذاری به شکلی تضمین شده انجام شود تا دو باشگاه در بهترین شرایط ممکن فعالیت کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)