حربه ای که بی حاصل شد

مرجع خبری پرسپولیس : علي دايي در اولين بازي تيمش از اصل غافلگيري استفاده كرد و به غير از هواداران پرسپوليس و كارشناسان فوتبال، فراز كمالوند و تيم تراكتورسازي را تا حدودي دچار سردرگمي كرد.

 

همه پرسپوليس علي دايي را با سيستم متداول اين روزهاي دنياي فوتبال يعني 1-3-2-4 مي‌شناسند. علي دايي در 7 بازي ليگ برتر و تمام بازي‌هاي جام حذفي فصل گذشته با اين سيستم به مصاف رقباي خود رفت و حتي در بازي‌هاي تداركاتي پيش فصل با اين سيستم به كارش ادامه داد اما مقابل تراكتورسازي، 3-3-4 كه سيستمي ظاهرا تهاجمي‌تر به نظر مي‌رسد را برگزيد.

پيش از مسابقه با تراكتورسازي بسياري از كارشناسان روي اين نكته زوم كرده بودند كه در سيستم مورد علاقه دايي از بين كريم باقري و محمد نوري كدام يك در قلب خط سه نفره بازي مي‌كند، درحالي كه هر دو نفر خيلي خوب به خط حمله اضافه مي‌شوند، خوب بازيسازي مي‌كنند و حتي گلزنان خوبي هستند. پيش‌بيني مي‌شد عقب‌نشيني هر يك از آنها به ضررشان تمام شود اما غالب نظرات رأي به حضور نوري در هافبك دفاعي مي‌داد كه البته اين هم نشد.

 

دايي از سه هافبك تيمش مازيار زارع، كريم باقري و محمد نوري توامان و نزديك به هم استفاده كرد. مازيار كمي عقب‌تر و باقري و نوري در عرض هم. سيستم اتخاذ شده توسط دايي البته ايرادهايي هم داشت و به نظر مي‌رسيد فراتر از اصل غافلگيري، او براي استفاده از توانايي‌هاي نوري و باقري كمي اشتباه كرد. متمايل شدن بيش از حد نوري به جناح راست كه توأم با عقب‌نشيني نوروزي مي‌شد در واقع از توانايي‌هاي اين هافبك خوشفكر كاست تا جايي كه او پايين‌تر از حد انتظار ظاهر شد.

با متمايل شدن نوري به راست، سيستم پرسپوليس از 3-3-4 به 1-4-1-4 تغيير شكل مي‌يافت، درحالي كه حتما علي دايي مي‌داند شماره 14 تيمش در ميانه زمين و نزديك به باكس تدافعي حريف چه قابليت‌هاي بالايي دارد.

نوري برخلاف تمام بازي‌هاي پيش فصل، به خاطر تغيير سيستم ناگهاني علي دايي تبديل به بازيكن متوسطي شد كه به خاطر ناهماهنگي با نفرات كناري و بازي در كناره‌ها كمي گيج و گنگ به نظر مي‌رسيد.پرسپوليس به هر ترتيب سه امتياز مسابقه را گرفت تا اين تغيير سيستم ناگهاني زياد به چشم نيايد اما در واقع تيم دايي و به‌خصوص خط هافبكش در ايجاد موقعيت گل نمايش فوق‌العاده‌اي ارائه نداد و با وجود بهره‌گيري همزمان از كريم باقري و محمد نوري، پرسپوليس كلا 4 يا 5 موقعيت مهم گلزني داشت كه يكي از آنها به ثمر رسيد.

با اين وصف شايد علي دايي با بازنگري در چيدمان نفرات و مهم‌تر از آن سيستمي كه براي بازي اول اتخاذ كرده بود، دوباره به همان سيستم مورد علاقه‌اش روي بياورد. شايد گروهي اعتقاد داشته باشند علي دايي با اين تغيير سيستم به نوعي خواسته به تراكتورسازي و سرمربي جوانش پليتيك زده و قصد داشته خط هافبك حريف را از كار بيندازد اما با شناخت از تفكرات سرمربي پرسپوليس و اينكه او فقط روي توانايي تيم خودش زوم مي‌كند، بايد به اين مهم معترف شد كه علي دايي بدون در نظر گرفتن اصل غافلگيري، با تغيير ناگهاني فقط از توانايي مهره‌هاي توانمندش كاست.

ایران ورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)