در سال‌های اخیر مواردی از حمله به اتوبوس را دنیای فوتبال شاهد بوده‌ایم که حکم هیچ‌کدام حتی نزدیک به حکمی که برای مورد پرتاب نارنجک به اتوبوس پرسپولیس صادر شده، نبوده است.

پس از اعلام حکم کمیته انضباطی در مورد پرتاب نارنجک به اتوبوس پرسپولیس در مسیر ورزشگاه فولادشهر برای دیدار با ذوب‌آهن، شک و شبه‌هایی در این زمینه به‌وجود آمده است.

کمیته انضباطی دو نفری که این اقدام را انجام داده بود را ۲ سال از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد، در حالی که این دو نفر اصلاً نزدیک ورزشگاه هم نبودند و همچنین باید خسارت اتوبوس را هم بپردازند. در همین حال هیچ محرومیتی شامل حال باشگاه‌های اصفهانی سپاهان یا ذوب‌آهن نشد.

برای بررسی این موضوع دو مورد حمله به اتوبوس تیم‌های فوتبال در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌بینیم که چه حکمی برای این آشوب‌ها صادر شده است.

۱- نوزدهم آوریل ۲۰۱۷ در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین دورتموند و موناکو، بازیکنان تیم آلمانی در حال عزیمت به ورزشگاه لوئی دوم موناکو بودند که مورد حمله فردی قرار گرفتند. بازیکنان دورتموند از این اتفاق شوکه شده بودند و مارک بارترا مدافع اسپانیایی‌شان زخمی هم شد تا روانه بیمارستان شود. بعداً مشخص شد فرد مهاجم «سرگئی ونرگلد» نام دارد و اصالتاً روسی است. این مرد با سه بمب دست‌ساز به اتوبوس دورتموند حمله کرد و بعد از دستگیری اعتراف کرد تصمیم داشته با این حرکت از خرید سهام باشگاه دورتموند چند میلیون دلار سود کند. بعد از برگزاری دادگاه، این رفتار ونرگلد با وجود این که با انگیزه مالی صورت گرفته بود و تروریستی نبود، «اقدام به قتل» تشخیص داده شد و او برای ۱۴ سال به زندان رفت.

۲- رقبای قدیمی و سنتی فوتبال آرژانتین و شهر بوینس‌آیرس یعنی تیم‌های بوکاجونیورز و ریورپلاته به فینال کوپا لیبرتادورس ۲۰۱۸ رسیدند، فینالی که به‌دلیل حساسیت بیش از حد به «سوپرفینال» معروف شد. دیدار رفت به میزبانی بوکاجونیورز با تساوی ۲-۲ خاتمه یافت. بیست‌وچهارم آوریل ۲۰۱۸ وقتی اتوبوس بوکاجونیورز در راه ورزشگاه مونومنتال بود، توسط هواداران ریورپلاته مورد حمله قرار گرفت. شیشه‌های اتوبوس بوکا شکسته شد و گاز فلفل به درون اتوبوس نفوذ کرد. این اقدام وحشیانه هواداران ریورپلاته باعث شد چند بازیکن بوکاجونیوز مصدوم شوند، بازی ابتدا به تعویق بیفتد و سپس تعلیق شود. در نهایت کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی تصمیم گرفت میزبانی را از ریورپلاته بگیرد و فینال را از قاره بیرون ببرد. با این حال رفتار هواداران میلیونرها تنها مجازاتش محرومیت از میزبانی دیدار فینال نبود و ۲ بازی دیگر در فصل ۲۰۱۹ کوپا لیبرتادورس هم از حضور در ورزشگاه خانگی تیم‌شان محروم شدند.

باید دید اتفاقی که در فوتبال ایران و در مسیر ورزشگاه فولادشهر در فلاورجان رخ داده، از کدام نوع تلقی شده است. با این حال مجازاتی که برای خاطیان در نظر گرفته شده نه متناسب با مورد یک است و نه ارتباطی با مورد دوم دارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)