مرجع خبری پرسپولیس : مهدي مهدوي كيا معتقد است كه بي اخلاقي‌ها در ورزش ايران زياد است، اما نبايد زياد مورد توجه رسانه‌ها قرار گيرد و به آن‌ها اين همه پرداخته شود.

 

ملي پوش سابق فوتبال ايران اظهار كرد: اتفاق افتادن اين بي‌اخلاقي در ورزش ايران علت هاي زيادي دارد و بايد مورد بررسي جامع قرار گيرد. مهم‌ترين مورد در رخ دادن چنين اتفاقاتي اين است كه افرادي كه بيرون از مجموعه ورزش قرار دارند و با اين شرايط بيگانه هستند، قضاوت مي‌كنند.

وي افزود: وقتي ورزشكاري در حال مسابقه است و ضربان قلبش بالا رفته و در توانش در حال اتمام است. قدرت تصميم گيري‌اش تحت تاثير قرار مي‌گيرد و ممكن است برخي مواقع حركاتي انجام دهد كه شادي براي بينندگان جالب نباشد. در آن لحظه كه اين شرايط بر ورزشكاران حاكم شود، ممكن است بر اثر هيجانات كاري انجام شود كه در شرايط عادي غير ممكن است، انجام دهد.

 

مهدوي كيا با اشاره به اين كه نتيجه‌ گرايي و كسب موفقيت به هر قيمتي هم دليل ديگر زياد شدن چنين اتفاقاتي در ورزش ايران است، خاطر نشان كرد: كسب نتايج خوب براي بازيكنان، مربيان و حتي فدراسيون‌ها اهميت زيادي پيدا كرده و خواسته يا نخواسته وقتي به سوي ورزش حرفه‌اي مي رويم اين افراد و ارگان ها براي كسب موفقيت، مقام و جام ممكن است كارهايي را انجام دهند كه در شان ورزش نيست. وجهه قهرماني باعث مي‌شود كه اين اتفاقات رخ دهد.

 

بازيكن سابق تيم ملي فوتبال ايران گفت: اشتباهات محرز داوري و غرض ورزي‌ها كه در برخي موارد رخ مي ده هم دليل ديگري است كه باعث مي‌شود اين بي اخلاقي‌ها رخ دهد، چرا كه برخي ورزشكاران تحمل برخورد با اين گونه مسايل را دارند، اما برخي ديگر آستانه تحمل‌شان پايين است، نمي‌توانند با اين مسايل كنار بيايند و كاري را انجام مي‌دهند كه در شان ورزش و خودشان نيست. اگر بپذيريم كه اشتباهات جزئي از ورزش است، هضم اين گونه اتفاقات و مسايل راحت‌تر است.

 

وي افزود: اين اتفاقات زشت را در گذشته ديده‌ايم، حال مي بينيم و در آينده هم خواهيم ديد. اگر ورزشكاران فكر كنند و بدانند كه ورزش روزي تمام مي‌شود و اگر بتوانند نام نيك به جاي بگذارند، بهتر است تا اين كه از آن‌ها با نام بد ياد كنند. اين نوع تفكر باعث مي‌شود كه اين اتفاقات كمتر رخ دهد.

 

مهدوي كيا توجه رسانه‌ها به يك رشته ورزشي و اقبال عمومي نسبت به آن را از دلايل ديگر رخ دادن چنين اتفاقاتي دانست و گفت: در دنيا فوتبال با همه رشته‌ها متفاوت است. وقتي در جام جهاني همه توجهات به كشور ميزبان معطوف مي‌شود و همه ريزترين مسايل را چه خوششان بيايد و چه تمايلي نداشته باشند، دنبال مي‌كنند چه مي‌توان گفت. در روزنامه هاي جهان 90 درصد اخبار به فوتبال مربوط مي‌شود، طبيعي است كه حواشي زيادي هم خواهد داشت و به كوچك‌ترين حادثه هم پرداخته مي‌شود. البته اين پرداختن را به حق مي دانم ، چرا كه فوتبال هيجان بيشتري نسبت به ديگر رشته‌هاي ورزشي دارد.

 

مهدوي كيا ادامه داد: من هم به شخصه اشتباهات زيادي انجام داده‌ام، به طور مثال چند بار وقتي ناراحت بودم، زمين را ترك كردم و يا آن اتفاقاتي كه در بازي تلخي كه با بحرين داشتيم، رخ داد، اما بعدها با مرور آن اتفاقات سعي كردم آن‌ها را رفع كنم.

 

ملي‌پوش سابق فوتبال ايران در مورد بي‌اخلاقي كه محمد نصرتي و شيث رضايي دو بازيكن پرسپوليس انجام دادند، گفت: اين اتفاق ناخودآگاه بود، چرا كه من محمد نصرتي را كاملا مي‌شناسم. او پسر خوبي است، اما متاسفانه اين مساله بازتاب گسترده‌اي پيدا كرد. در مورد اين اتفاق سعي شد كه در درون كشور به آن پرداخته شود، اما سايتها به صورت واضح به آن پرداختند و در همه جا مطرح شد. معتقدم به يك اتفاق منفي نبايد اين همه پرداخت. اجازه بدهند كساني كه بايد اين مساله را پيگيري كنند به بررسي همه جانبه بپردازند و رسانه‌ها اين همه اين اتفاق را مورد توجه قرار ندهند.

 

وي ادامه داد: اين دو بازيكن به اندازه كافي تحت فشار بودند و پي بردند كه چه كار زشتي انجام داده‌اند. مطمئنم آن‌ها از همه پشيمان‌تر هستند. هنوز هم در تعجبم كه چرا به يك كار منفي اين همه پرداخته مي‌شود، در حالي كه هيچ جنبه مثبتي ندارد، اما از سوي ديگر اگر كار مثبتي انجام شود، رسانه‌ها اين همه توجه نخواهند كرد.

 

مهدوي كيا با تاكيد بر اين كه بايد اين مساله را رها كرد تا در گذر زمان حل شود، گفت: از اين مساله بايد گذر كنيم. اين دو بازيكن به اندازه كافي تنبيه شدند و نبايد تمام مشكلات فوتبال را بخواهيم با جريمه كردن اين دو بازيكن حل كنيم.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه چه تنبيهي براي چنين موارد اخلاقي بايد در نظر گرفت تا ديگر شاهد رخ دادن اين موارد نباشيم، گفت: اين بازيكنان قبول دارند كه اشتباه كرده‌اند و هر تنبيهي براي آن‌ها در نظر گرفته شود، قبول دارند. نبايد برخي در اين مساله كاسه داغ‌تر از آش شوند.

 

ملي‌پوش سابق فوتبال ايران، ادامه داد: قبول دارم كه حركت انجام شده، حركت بدي بوده و بازتاب بسيار بدي هم داشته كه به ضرر فوتبال است. مشكلي كه در اين ميان مي‌بينم اين است كه چرا اين همه به اين موضوع پرداخته مي‌شود؟ ما كه در زمين بازي بوديم در وهله اول چنين چيزي را متوجه نشديم. پرسپوليسي‌ها گل زدند و بعد از گل شادي كردند، اما متاسفانه خودمان دوست داريم كه مسايل منفي را بيشتر مطرح كنيم.

 

مهدوي كيا در پاسخ به اين سوال كه فوتباليست‌هايي كه براي كودكان اين جامعه الگو به حساب مي آيند چه رفتاري بايد داشته باشند؟ گفت: بارها گفته‌ام كه وقتي يك فوتباليست وارد زمين مي‌شود، ديگر تنها يك فوتباليست نيست، چرا كه همگان تمام كارهايش را دنبال مي‌كنند. كوچك‌ترين حركات او را مي‌بينند و از همه مهم‌تر آنقدر دوربين است كه يك الگو كوچك‌ترين خطايي را نمي‌تواند انجام دهد، بنابراين فوتباليست‌ها وظيفه سنگيني دارند.

 

وي كه سال‌ها در آلمان فوتبال بازي كرده در پاسخ به اين سوال كه آيا چنين اتفاقاتي در كشورهاي ديگر هم رخ مي‌دهد، گفت: در كشورهاي ديگر موارد اخلاقي زيادي اتفاق مي افتد، اما متاسفانه ما در مورد اين مساله اخير زياد پرداختيم، شايد چيزهايي در همين حد را در گذشته هم ديده‌ايم، اما اين بار اين همه بزرگ شد. همان زماني كه من در آلمان بازي مي‌كردم، موردي تقريبا شبيه اين ماجرا رخ داد، اما رسانه‌ها خيلي به آن نپرداختند.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه چه جريمه‌اي براي اين خاطيان بايد در نظر گرفته شود تا ديگر شاهد آن نباشيم و يا اين كه چه ارگاني مسئول رسيدگي به تخلفات اين خاطيان است، گفت: قوانين در اين مورد را نمي دانم كه به چه صورت است، اما اين را مي دانم كه اين حادثه چيز مثبتي نبوده و نبايد اين همه به آن پرداخته شود. هر چه بود تمام شده و معتقدم كافي است و ديگر نبايد به آن پرداخت. بايد اجازه دهيم بررسي‌ها تمام شود و تصميمات لازم را بگيرند.

 

وي در مورد اين كه حتي اگر اين بازيكنان بتوانند به دنياي فوتبال بازگردند، شرايط سختي خواهند داشت و هميشه از آن‌ها با نامي بد ياد خواهد شد، گفت: به هر حال وقتي انسان اشتباهي مي‌كند، بايد تاوانش را بپردازد و نمي‌شود كسي اشتباه كند و تاوان ندهد، اما باز هم مي گويم بايد اين مساله هر چه زودتر تمام شود.

 

مهدوي كيا در مورد اين كه چه كارهايي بايد انجام شود تا ديگر شاهد بروز چنين مشكلاتي نباشيم، گفت: اين بازيكنان قرباني شدند تا بازتاب اين اتفاق در جهان باعث شود ورزشكاران ما بيشتر مراقب باشند. اما اين را مي گويم كه هر قانوني كه وضع مي‌شود، دليل نمي‌شود كه اشتباهي انجام نشود، به طور مثال براي قتل حكم اعدام در نظر گرفته اند، اما آيا ديگر كسي قتل نمي‌كند ؟

 

وي افزود: در مورد اين موضوع اين همه پرداخته مي‌شود، اما وقتي در ورزشگاه‌هاي تماشاچيان به هر كسي كه مي‌خواهند ناسزا مي‌گويند و كسي نمي پردازد چه مي‌توان گفت ناسزا گفتن در ورزشگاه‌ها چندين سال است كه انجام مي‌شود و همه باشگاه‌هاي ما تنها جلوي نامشان عنوان فرهنگي را يدك مي كشند.

 

ملي‌پوش سابق فوتبال ايران يادآور شد: داستان هاي ديگري هم در ورزش ايران وجود دارد و در بحث فرهنگي مشكلات زيادي داريم، چرا به آن‌ها نمي‌پردازيم. بارها گفته ام تماشاگران بايد به ورزشگاه‌ها بيايند و از فوتبال لذت ببرند و اگر تحمل برد و باخت را ندارند،‌ به ورزشگاه نيايند. آن‌ها بايد به ورزشگاه بيايند تا فوتبال نگاه كنند نه اين كه به هر كسي كه دلشان مي‌خواهند ناسزا بگويند و با عقده‌هايي از بيرون به ورزشگاه بيايند و همه را مقصر بدانند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)