مهدی واعظی به‌عنوان یکی از فوتبالیست‌هایی که سال‌ها در لیگ برتر بازی کرده حرف‌های جالبی را در مورد حواشی اخیر لیگ مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس روند نتیجه‌گیری این تیم در هفته‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
طبیعتا در یک لیگ 30 هفته‌ای تیم‌ها هر چقدر هم که خوب باشند در مقطعی دچار افت می‌شوند که این امری طبیعی‌ست و برای هر تیم مدعی در لیگ‌های معتبر دنیا رخ می‌دهد. به عقیده من پرسپولیس اگرچه در چند بازی اخیرش خوب نتیجه نگرفته اما از نظر فنی آنقدر هم افت نداشته و بد بازی نمی‌کند. به نظر من پرسپولیس بعد از رفتن لوکادیا مجبور شد یک تغییر سیستم کلی در خط حمله داشته باشد و با بازگشت شیخ دیاباته و عیسی آل‌کثیر هم مجدد شاهد تغییر سیستم دوباره در این تیم شدیم. در شرایط فعلی هم پرسپولیس برگشته به زمانی که در خط حمله مشکل تمام‌کننده دارد. به عقیده من بعد از بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن که فاصله امتیازی خوبی بین پرسپولیس و تیم‌های تعقیب‌کننده‌اش ایجاد شد برخی از بازیکنان این تیم را دچار یک نوع غرور کرد. اینکه فکر کردند دیگر تیمی به آنها نخواهد رسید و با خیال راحت‌تری به مصاف دیگر تیم‌ها رفتند که نتیجه‌اش را دیدند. در این میان سپاهان و استقلال هم فرصت‌طلبی کرده و از افت محسوس پرسپولیس در نتیجه‌گیری نهایت بهره را بردند. البته که این شرایط به‌وجود‌آمده باعث شد ادامه لیگ جذاب‌تر شود.

اینکه مربیان پرسپولیس و شخص یحیی گل‌محمدی اعتقاد دارند تیمش این هفته‌ها قربانی اشتباهات سریالی داوران شده است را قبول دارید؟
من اصلا عادت ندارم احساسی حرف بزنم یا بدون دلیل موضوعی را مطرح کنم. از‌این‌رو از هفته دهم به بعد لیگ را به شکل دیگری آنالیز کردم و به این نتیجه رسیدم که اشتباهات داوری در قبل از هفته بیستم به سود سپاهان و به ضرر اول پرسپولیس و بعد استقلال بوده است. اشتباهاتی که در نتیجه بازی‌ها تاثیر‌گذار بوده و به این خاطر می‌توان گفت که یک‌سری اتفاقات غیر‌فوتبالی در نتایج بازی‌ها به سود تاثیر مستقیم دارد. باید بپذیریم که کمیته داوران و مسئولان فدراسیون قطعا خودشان هم می‌دانند که یک‌سری تخلفات داوری در لیگ‌مان در حال رخ دادن است. به شخصه از هفته دهم به بعد حداقل چهار پنج بازی پرسپولیس را به‌طور دقیق آنالیز کردم و قشنگ متوجه شدم که داوران دوست ندارند این تیم برنده شود. با توجه به این مسائل کاملا به یحیی گل‌محمدی حق می‌دهم که صدایش دربیاید. یحیی را فردی بسیار آرام می‌شناسیم و تا هفته‌های پانزدهم و شانزدهم هم او صحبتی در مورد داوری‌ها نکرده بود اما به‌یکباره در چند هفته پی‌در‌پی اشتباهات کاملا تاثیر‌گذاری را علیه پرسپولیس دیدیم. طبیعتا هر تیم در هر لیگ باشد سرمربی‌اش واکنش نشان می‌دهد. به‌هر‌حال او دارد به خوبی می‌بیند که حق تیمش ضایع می‌شود و باید هم اعتراض کند. بغض آدم‌ها در یک جا بالاخره می‌ترکد. به عقیده من یک‌سری اتفاقات باید درموردشان بحث و کارشناسی شود و ساده از کنار آنها عبور نکرد.

اما استقلالی‌ها هم به داوری اعتراض دارند و بارها عنوان کرده‌اند برای آنها پنالتی‌هایی گرفته نشده است!
بله درست است. اشتباهات داوری علیه استقلال هم کم نبوده و به این خاطر است که می‌گویم چرا فقط سپاهان است که از اشتباهات سود برده و ضرری متوجه این تیم نشده است؟! همین اتفاقات است که آدم احساس می‌کند یک سناریویی در حال قهرمان کردن یک تیم غیر از سرخابی است. در کل به صراحت می‌شود گفت سپاهان از اشتباهات علیه پرسپولیس و استقلال در حال بهره بردن است و این را نمی‌توان فوتبالی دانست.

آیا ادعایی که درمورد سپاهان مطرح می‌کنید ربطی هم به تغییرات در فدراسیون داشته است؟
صد در صد. اصلا شک نکنید. دقیقا از زمانی که تاج به فدراسیون برگشت سپاهان هم جان تازه گرفت. در اینکه سپاهان با مورایس تیم خوبی از نظر فنی شده شکی نیست اما از نظر فنی آنها توان رقابت با استقلال را ندارند و با پرسپولیس هم فاصله زیادی دارند. اما اگر بخواهیم جدول را بدون در نظر گرفتن اشتباهات داوری بچینیم قطعا پرسپولیس صدرنشین لیگ خواهد بود. این را من نمی‌گویم، بلکه کارشناسان داوری با قضاوت صحنه‌های صد‌در‌صدی نه پنجاه درصدی می‌گویند. آن وقت همین داوران که به این شکل نتایج را تغییر می‌دهند بدون اینکه حتی توبیخ ساده‌ای شوند بدون مشکل هفته‌های بعد قضاوت می‌کنند. شما زحمت بکشید چیدمان داوری‌های سپاهان را از ابتدای لیگ تا هفته بیست در‌بیاورید آن‌وقت به‌خوبی متوجه می‌شوید که کمیته داوران چه داورهایی را برای آنها گذاشته و چه داورانی را برای بازی‌های پرسپولیس و حتی استقلال انتخاب کرده است. یک یکنواختی خاصی در چیدمان داوری‌های سپاهان چیده می‌شود اما برای پرسپولیس داورانی انتخاب می‌شوند که کلا سه بازی در لیگ سوت زده‌اند. به نظر من اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کرده و تصمیماتی بیرون زمین باعث تغییر جدول شود نمی‌توانیم بگوییم فوتبال جوانمردانه داریم. به‌هر‌حال فوتبال ایران توسط فدراسیون و کمیته داوران هدایت می‌شود و اگر قرار باشد یک‌سری تصمیمات غیر‌فوتبالی گرفته شود فوتبال‌دوستان زیادی را آزار خواهد داد. به‌عنوان فردی که سال‌ها در لیگ بوده هیچ‌وقت به این شکل واضح ندیدم که مانع تداوم موفقیت‌های یک تیم شوند.

از نظر شما پرسپولیس ایراد فنی ندارد؟
یکی از مشکلات فنی پرسپولیس را باید در خط‌حمله ارزیابی کرد. جایی که شیخ دیاباته، عیسی آل‌کثیر و پریرای تازه وارد 50 درصد آمادگی دارند و در سیستم 2-4-4 نیاز است که شما مهاجمانی آماده و دونده را در خط جلو داشته باشید. به‌هر‌حال هفته به هفته این نفرات آماده خواهند شد و در آن صورت پرسپولیس هم روند بهتری را مطمئنا در پیش خواهد گرفت. البته اگر اشتباهات داوری اجازه دهد که پرسپولیس مسیرش را به درستی ادامه دهد.

سوال آخر اینکه رقابت برای قهرمانی بین سه تیم بالای جدول خواهد بود؟
نمی‌توان با قاطعیت این حرف را زد چراکه تراکتور و گل‌گهر هم فاصله کمی با بالای جدول دارند. آنچه مسلم است، این رقابت تا پایان لیگ ادامه خواهد داشت و نتایج رودرروی مدعیان نیز تاثیر بسزایی در قهرمانی لیگ خواهد داشت. هر‌چند همه اینها منوط به این است که لیگ شرایط عادی و فوتبالی خود را طی کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)