نگاهی به زندگی ورزشی محمد مایلی کهن پیشکسوت باشگاه پرسپولیس

مرجع خبری پرسپولیس : مایلی کهن بالاخره در سال 1356 با پولی که از بانک رهنی به توصیه منصور امیر آصفی گرفت، 15 هزار تومان برای مادرش یک آپارتمان 75 متری در میدان ثریا (  نامجوی فعلی ) خرید.

23 سال بعد از هجرت به تهران همه می گفتند محمد تو که این همه پول از پرسپولیس گرفتی، چرا با موتور سر تمرین می آیی؟ پول هایت را خرج کن. در خیابان گرگان بود که با محمد پنجعلی دوست شد که او در سال 58 با پرسپولیس قهرمان جام اسپندی شد. این اولین جام محمد با پیراهن پرسپولیس بود. در سال 1359 در اعتراض به برخی رفتارهای غیراخلاقی به همراه پنجعلی، زادمهر و صادقی از پرسپولیس جدا شد اما خیلی سریع برگشت.

مایلی کهن که از سال 1357 تا 1361 بارها در ترکیب تیم ملی حاضر شد در سال 61 ملی پوش ثابت ایران در بازی های آسیایی دهلی ( 1982 ) شد. در سال 62 برای اولین بار بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را به بازو بست. علی پروین کاپیتان اول بود و او کاپیتان دوم، اما به حرمت سن و سال و کسوت ناصر نورایی، در حضور او بازوبند را نمی بست. با جدایی نورایی در سال 63 مایلی کهن تا سال 66 کاپیتان دوم پرسپولیس بود و از سال 66 تا 68 کاپیتان اول.

مایلی کهن در سال 1368 کفش هایش را آویخت. او که توقع نداشت پروین از او بخواهد خداحافظی کند در همان سال طی مصاحبه ای با هفته نامه ” پهلوان ” همان جمله معروف پهلوان پنبه ها را علیه پروین به کار برد، اما پروین به دل نگرفت. اینگونه بود که در مدت زمان کوتاهی دستیار اول پروین در پرسپولیس شد. یکسال بعد، پروین سرمربی همزمان پرسپولیس و تیم ملی، مایلی کهن را دستیار دومش در تیم ملی کرد. به طوریکه در 38 سالگی به طور همزمان دستیار اول پرسپولیس، دستیار دوم تیم ملی و سرمربی تیم ملی فوتسال شد تا دوران پر فراز و نشیب مربیگری اش در فوتبال ایران آغاز شود.

چند نکته از زندگی مایلی کهن :

1- در کلاس هشتم به علت مسخره کردن مربی خود ” عباس خروج ” از عربی نمره یک گرفت و مردود شد.

2- معدل لیسانس او 14.21 شد.

3- مادرش در خانه سرهنگ سمیعی مشغول به کار بود.

4- تا دو سال اول حضورش در پرسپولیس در همان خانه سرهنگ سکنی داشت.

5- سال اول از پرسپولیس 10 هزار تومان پول گرفت. با حقوق ماهیانه هزار و پانصد تومن.

6- سال 56 قراردادش با پرسپولیس تمام شد. برای تمدید قراردادش خواست حقوق دو ساله اش را یکجا پرداخت کنند. 80 هزار تومان گرفت و در بانک گذاشت. همان مقدار هم وام گرفت تا برای مادرش خانه بخرد.

7- سراغ حاتمی کیا و مخملباف رفت تا از زندگی او فیلم بسازند.

8- در یک بازی تمرینی در شهرک اکباتان، بازیکن مقابل عباس کارگر یکی دو بار او را زمین انداخت. پروین از آن بازیکن دفاع کرد و مایلی کهن به پروین تذکر داد که حق با عباس کارگر است. پروین سوت زد و تمرین را تعطیل کرد. مایلی کهن هم به همین خاطر فوتبال را کنار گذاشت.

9- در زمان فدراسیون صفی زاده ( مقدماتی جام جهانی 1994 ) صفی زاده او را مادام العمر از فوتبال محروم کرد !

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)