دایی بود دربی 70 را شش بر صفر می بردیم

مرجع خبری پرسپولیس : عليرضا حقيقي گلر جوان تيم فوتبال پرسپوليس روزهاي سختي را سپري مي كند. سال 1389 يكي از بدترين سال هاي ورزشي عليرضا حقيقي بود. در اين سال نه تنها حقيقي جام ملت هاي آسيا را از دست داد بلكه بازوبند كاپيتاني پرسپوليس نيز از او گرفته شد. در ادامه ناكامي ها او اين روزها به يك نيمكت نشين محض تبديل شده است.

به گزارش مرجع خبری پرسپولیس؛ خبرگزاری فارس بعد از 5 ماه سکوت سنگربان پرسپولیس گفت و گویی با او انجام داده که با هم می خوانیم:

دليل اصلي سكوت تو كه حدود 5 طول كشيد چه چيزي بود؟

اگر برخي اوقات يك بازيكن سكوت كند برايش بد نيست. پس از برخي اتفاقات سعي كردم بيشتر سكوت كنم و تصور كردم با اين كار حاشيه هاي خودم و حتي حاشيه هايي كه شايد به تيم بزرگ پرسپوليس لطمه بزند كمتر مي شود. به همين دليل اصلا به اتفاقاتي كه مي افتاد دامن نزدم و فقط براي موفقيت پرسپوليس تلاش كردم.

حالا چه شده كه مي خواهي حرف بزني؟

شرايط طوري رقم خورده كه الان به اين نتيجه رسيده ام كه بايد حرف بزنم و از حقم دفاع كنم. گاهي اوقات برخي ها از اين سكوت بهترين استفاده را مي كنند تا يك نفر را زمين بزنند اما من كسي نيستم كه اجازه دهم از سكوتم كه فقط به خاطر موفقيت پرسپوليس بود استفاده ابزاري و سوء استفاده شود.

 

بهتر است ابتدا از ماجراي خط خوردن تو از تيم ملي در جام ملت ها شروع كنيم. واقعا دليل اصلي اين موضوع در دقيقه نود چه بود؟

من حدود 7 تا 8 ماه همراه با تيم ملي در اردوهاي مختلفي بودم چون هميشه آرزو دارم براي موفقيت تيم ملي كشورم و سربلندي مملكتم تلاش كنم. پس از اينكه مدتي قبل از جام ملت هاي آسيا در اردو بوديم طبق هماهنگي هاي انجام شده قرار شد در ديداري دوستانه مقابل نيجريه با همه ستاره هايش قرار بگيريم.

در اين ديدار قرار بود طبق آماده باش مربيان تيم ملي من دروازه بان ثابت باشم اما از شانس بد من به يكباره اين بازي لغو شد. اگر اين مسابقه انجام مي شد مي توانستم خودم را ثابت كنم اما نشد. اين اتفاق را گذاشتم به حساب قسمت و خواست خدا.

كادر فني تيم ملي نمي توانست فرصت ديگري به تو بدهد؟

پس از اين اتفاق با تيم ملي راهي چين و كره براي بازي دوستانه شديم. در يكي از تمرينات قطبي تمام دروازه بان ها را نگه داشت و دقايقي با آنها به گفت و گو پرداخت. قطبي به من، رحمتي و ميرزاپور گفت به احتمال 99 درصد شما 3 دروازه بان تيم ملي براي حضور در جام ملت هاي آسيا هستيد كه اين موضوع انگيزه من را چند برابر كرد.

اما با اين حرف حتي يك دقيقه هم به تو بازي نرسيد؟

من تابع كادر فني بودم و اعتراض نكردم چون موفقيت تيم ملي برايم اهميت داشت. بعد از اين ماجراها با دعوت قطبي براي تشكيل اردو تا قبل از جام ملت هاي آسيا راهي قطر شديم كه بازي تداركاتي هم انجام داديم.

من در اين اردو بسيار آماده بودم و از كوچكترين فرصت ها بهترين استفاده را مي كردم تا خودم را ثابت كنم. شرايط طوري رقم خورد كه در دومين بازي دوستانه برابر يك تيم خوب قطري با درخشش همه بازيكنان و ذره اي هم من موفق شديم حريف را شكست دهيم. يك ضربه پنالتي را گرفتم كه خيلي ها اعتقاد داشتند براي روحيه تيمي ما بسيار لازم بود اما اين بازي پخش زنده نداشت كه اين هم شانس من بود.

با اين شرايط متوجه شدي چرا خط خوردي؟

واقعا نمي دانم چه اتفاقي افتاد. آيا دست هاي پشت پرده در ميان بود يا خير اما وقتي از تيم ملي خط خوردم ضربه بدي خوردم. فقط اين را بدانيد حرف ها و چيزهايي درباره تيم ملي مي دانم اما به خاطر قولي كه به قطبي دادم آنها را در دلم نگه مي دارم.

چرا دليلش را از قطبي نپرسيدي؟

چون نمي خواستم تيم ملي دچار حاشيه شود. در دلم گفتم قسمت من اين بود. شايد خواست خدا بود من نباشم اما پس از خط خوردنم قطبي را كنار كشيدم و به او گفتم من از پدرم ياد گرفته ام مرد باشم به همين دليل هرگز نامردي نمي كنم و حالا كه خط خورده ام پشت سر تو حرفي نمي زنم كه پايبند حرفم هم بودم.

 

 

حقت بود كه خط بخوري؟

خير. با توجه به تمريناتي كه كردم هرگز حق من خط خوردن از تيم ملي نبود اما باز هم مي گويم شايد اين خواست خدا بود. به همين دليل تلاشم را چند برابر مي كنم تا دوباره با افتخار به تيم ملي مملكتم كمك كنم.

 

از تيم ملي بگذريم. درباره اتفاقات دبي همراه با پرسپوليس كه منجر شد دايي دوباره شيث را اخراج كند صحبت كن. واقعا در آن بازي شيث قصد اذيت تو را داشت يا تو مي خواستي اين كار را كني؟

از سوال شما ممنونم. شيث رضايي يكي از بهترين دوستان چندين ساله من است و هميشه خواهد بود علي رغم اينكه چند مدتي است او را نديده ام. من بازيكني نيستم كه آبرو و شرف خودم را زير سوال ببرم و يا بازيكني كه مثل من لباس پرسپوليس را برتن كرده است را زير سوال ببرم و بخواهم او را خراب كنم.

منظورت اين نيست كه در بازي با زلينا پاسي كه شيث به تو داد عمدي بود و او قصد خراب كردن تو را داشت؟

خير، خواهش مي كنم زود قضاوت نكنيد و عادلانه حرف بزنيد. وقتي كه من آن پاس را به شيث دادم او زماني توپ را به من برگشت داد كه من در حال حركت به سمت عقب بودم تا درون دروازه قرار بگيرم. به همين دليل نتوانستم در شرايطي كه رو به عقب حركت مي كردم عكس العمل نشان دهم و روبه جلو بيايم.

مهاجم حريف هم بسيار تند و تيز بود و دست شيث را خواند. همين موضوع باعث شد دروازه من باز شود اما برخي ها كه نمي دانم نام آنها را چه بگذارم سعي كردند اعلام كنند كه من مي خواهم شيث را خراب كنم. من و خداي من مي دانيم كه اين موضوع اصلا درست نيست.

قبول داري برخي ها به خاطر رابطه نه چندان خوب تو با شيث شك كردند؟

قبول ندارم. من و شيث از دوستان ديرينه هم هستيم. با موفقيت پرسپوليس خوشحال شديم و با ناراحتي اش اشك ريختيم. برخي ها كه نمي دانم از كجا خط مي گيرند تا من را خراب كنند دست به حاشيه سازي و ايجاد تفرقه بعد از اين ماجرا براي پرسپوليس زدند. من و شيث در اردوهاي مختلف حتي دبي و تركيه با همديگر هم اتاق بوديم.

پس معتقدي مي خواهند تو را خراب كنند؟

بله اما دليلش را نمي دانم كه چرا برخي ها دوست ندارند حقيقي موفق باشد. با اين حال خدا آنقدر به من عزت داده تا با تلاش و كوشش زياد به حقم برسم. اصلا بايد به شما بگويم اگر پرسپوليس گل خورده توپ داخل دروازه من شده است و من بيشتر از همه بايد ناراحت باشم.

چه افرادي مي خواهند تو را خراب كنند؟

من هميشه مي گويم كار خبرنگاري بسيار سخت است و بايد قدر اين افراد زحمتكش را دانست اما متاسفانه برخي از دوستان مطبوعاتي هستند كه به دنبال اهداف خاصي مي روند كه من به آنها مي گويم عزت دادن به يك نفر فقط دست خداست و شما فقط يك وسيله هستيد. اين قانون دنيا است.

دليل اصلي نيمكت نشيني خودت را چه مي داني؟ دايي در فصل گذشته معتقد بود تو جزء 3 دروازه بان برتر ايران هستي.

خدا را شكر دايي، يحيوي، عابدزاده و كاشاني در مدت حضورم در پرسپوليس هميشه به من لطف داشته اند حتي افرادي ديگر كه اسم آنها را نمي آورم هم به من اين لطف را داشته اند. سال گذشته پس از حضور دايي در پرسپوليس ايشان من را شرمنده كرد و من را مورد لطف قرار داد كه روحيه بسيار خوبي براي من بود.

برهمين اساس بود كه موفقيت هايم همراه با پرسپوليس به دست مي آمد ضمن اينكه هيچوقت مغرور نبودم اما دلايلي باعث شد تا روي نيمكت پرسپوليس بروم. اگر من موفق بوده ام تا اينجا خواست خدا بود و اگر نيمكت نشين هم هستم قسمت است.

يعني فقط قسمت است؟ دليل ديگري ندارد؟

من به تيم ملي دعوت شدم و بعد خط خوردم. اين اتفاق در شرايطي افتاد كه نتايج پرسپوليس هم خوب نبود. شايد در اين وقت بود كه دايي به اين نتيجه رسيد كه مشكل تيم در خط دفاع و دروازه است. به همين دليل تغييراتي داد كه من به نظر ايشان مثل هميشه احترام مي گذارم. بازهم خدا را شكر مي كنم كه هميشه صبر بزرگي دارم و براي رسيدن به موفقيت تلاش را چاشني كار خودم مي كنم.

يعني نيمكت نشيني براي تو سخت نبود؟

چرا سخت نبود؟ مگر من به تيم خودم بي تعصب هستم؟ با تمام اين حرف ها و انتقادهايي كه در رسانه ها از من شد تقريبا 5 ماه هيچ حرفي با هيچ رسانه نوشتاري و تصويري و حتي گفت و گوي ويزه نوروزي با مجله ها نداشتم دليلش هم فقط دايي، كاشاني و پرسپوليس بودند. تنها در دلم گفتم شايد اين خواست خداست.

اما در برخي از بازي ها دروازه بان هميشگي نبودي…

ببينيد من در يك بازي متاسفانه از ناحيه زانو دچار مشكل شدم اما با توجه به شرايط تيم خم به ابرو نياوردم. سپس در بازي برابر پاس همدان محروم شدم. همه اين‌ها خواست خدا و قسمت بود و نمي شود آن را تغيير داد. اگر نيمكت نشين هستم نظر كادر فني است. نمي توانم يقه دايي كه خودش از جنس فوتبال است را بگيرم و بگويم چرا به من بازي نمي دهي. ايشان صلاح دانست من نباشم. من هم كار خودم را همراه با سكوت كردم. هميشه براي پرسپوليس اگر داخل زمين بودم از جان مايه گذاشته ام و اگر بيرون زمين بوده ام براي تيمم دعا كرده ام. من بازيكني نيستم كه وقتي لباس پرسپوليس را مي پوشم نسبت به آن بي تفاوت باشم.

درباره اتفاقات بوشهر بگو. قبول داري كاري انجام دادي كه خوب نبود؟

من هميشه دوست دارم حقايق را بگويم. در يك قسمت از ماجرا من مقصر بودم اما واقعا مردم بوشهر كه من علاقه خاصي به آنها دارم به من كم لطفي كردند. چون حقم نبود به من بي احترامي شود، اعتراض كردم. من بازيكن جواني هستم و اصلا بازيكن ثابت پرسپوليس نبودم ولي وقتي در بازي برابر شاهين وارد زمين شدم هواداران شاهين هر حرفي و فحشي از دهانشان در آمد به من گفتند. اين اتفاق از سوي كل ورزشگاه افتاد. چند دقيقه اي تحمل كردم اما به يكباره از كوره در رفتم.

اما تو بازيكن ملي و سرشناستي هستي و نبايد اين طور از كوره در بروي.

قبول دارم تحملم كم بود. شريفي رئيس محترم كميته انضباطي فدراسيون هم اين حرف را به من زد. او گفت تو ستاره سرشناسي هستي و بايد در برابر اتفاقات حرفه اي تر باشي كه من هم قبول كردم. باز هم بابت اين اتفاق عذرخواهي مي كنم اما اميدوار هستم جو ورزشگاه هاي ما در آينده بهتر شود. ما بازيكنان هم، خانواده داريم و دوست نداريم آنها كه براي ما زحمات زيادي كشيده اند مورد بي احترامي قرار بگيرند.

در بازي برابر الوحده هم گويا به دروازه بان حريف حمله كردي. ماجرا آن بازي چه بود؟

دروازه بان حريف بعد از آن فيلمي كه در زمين براي وقت كشي بازي مي كرد در انتهاي بازي براي هواداران ما شكلك در آورد و به سمت بازيكنان ما مي رفت و كارهاي عجيب مي كرد. من هم فقط به او هشدار دادم كه اينجا ايران است.

با زدن؟

متاسفانه بازهم بايد بگويم يك سري از دوستان اتفاقات پس از بازي را انگار اصلا نديدند و نمي دانند حقيقي يك ايراني است. من را به امان خدا گذاشته اند و دروازه بان حريف را حمايت مي كنند. به اين عزيران بايد بگويم من ايراني هستم و دروازه بان الوحده، اماراتي. به هر طريقي كه شده برخي ها سعي كردند در اين ماجرا من را مقصر بدانند. متاسفم براي كساني كه فقط شعار ايراني بودن مي دهند اما اينطور پشت من را خالي مي كنند. اگر من هم مثل بقيه توجهي به حركت دروازه بان الوحده نمي كردم خوب بود؟

يعني تو مقصر نبودي؟

اين دروازه بان حرف هاي خوبي به زبان عربي نمي زد. آقايان ايراني كه از ايشان حمايت كرديد؛ من پس از پايان بازي قصد رفتن به رختكن را داشتم اما به يكباره حرف هاي او را شنيدم. در شرايطي به سمتش رفت كه مازيار هم حرف هاي او را شنيده و در حال حركت به سمتش بود. سپس براي جلوگيري از درگيري مازيار و هشدار به او انگشتم را سمتش بردم و گفتم به زمين خودتان برو. حتي انگشتم هم به صورتش خورد اما برادران مطبوعاتي طوري قلمداد كردند كه با مشت به دهان اين دروازه بان كوبيده ام. آيا اين موضوع درست بود؟

نظر خودت چيست؟

خير، بايد بدانيم ما ايراني هستيم. متاسفانه يك ماه از اين ماجرا مي گذرد اما باز هم عكس من را در روزنامه هاي خود منتشر كرده اند. آيا اين رسمش است؟ من به اين نتيجه رسيده ام كه مي خواهند حقيقي را خراب كنند كه اگر درست باشد آنها را به خدا واگذار مي كنم. حرفي كه هميشه پدرم در قبال افرادي مي زند كه مي خواهند من را خراب كنند.

از پدرت گفتي. حضور او در تمام بازي ها در ورزشگاه و روحيه دادن به تو چقدر در موفقيت هايت تاثير دارد؟

پدرم همه چيز من است، اصلا زندگي من است. برخي مي گفتند كارهاي پدرت تو را خراب مي كند و بهتر است او در كنار تو در برخي از ميادين نباشد اما من كسي نيستم كه به خاطر فوتبال پدرم را كنار بگذارم. البته شايد يك روز به خاطر پدرم فوتبال را ببوسم و كنار بروم. من هميشه سعي مي كنم او را خوشحال كنم و شك نكنيد حقيقي با وجود پدرش زنده است.

درباره دربي 70 و برخورد هواداران با خودت بگو.

ابتدا بايد اعلام كنم كه شرمنده تمام هواداران هستم. وقتي كه متوجه شدم در تركيب اصلي نيستم براي روحيه دادن به رحمان احمدي داخل زمين آمدم. انتظار نداشتم اما به يكباره سرم را بلند كردم و ديدم طبقه اول و دوم ورزشگاه سرپا ايستاده و من را تشويق مي كند. در دل خودم گفتم خدايا از لطفت سپاسگزارم. اميدوارم لياقت خدمت به اين هواداران را داشته باشم. اين صحنه هيچوقت فراموشم نمي شود.

با اين حال دربي را باختيد…

بايد از تمام هواداران معذرت خواهي كنم اما آنها بدانند حق ما باخت نبود. ما در دربي هاي 69 و70 مي توانستيم برنده باشيم اما به اشتباهات بچه گانه باختيم. در دربي 70 گل بچه گانه و غافلگير كننده اي دريافت كرديم. اگر صدا و سيما آمار را منتشر مي كرد ما در خوشبين ترين شرايط 9 فرصت صدرصد گل داشتيم اما حريف يك نصفه فرصت داشت و به گل رسيد. متاسفانه پرسپوليس در دربي 70 هر چه مي زد به در بسته مي خورد. ما هم قبول داريم به بازي زيبا امتياز نمي دهند اما خدا وكيلي بچه هاي ما كم نگذاشتند.

قبول داري اين عذرخواهي شما بايد سخت مورد قبول هواداران قرار گيرد؟

بله آنها حق دارند اما باز هم دربي وجود دارد و دنيا به آخر نرسيده است. به آنها قول مي دهم در 3 دربي بعدي رنگ تيم پيروز قرمز باشد.

درباره كاپيتاني پرسپوليس حرف بزن. آيا اقدام دايي كه انتخاب كاپيتان را به راي گيري گذاشت درست بود؟

تا جايي كه من مي دانم از قبل كاپيتان پرسپوليس را بر اساس سابقه انتخاب مي كردند. درست نيست دروغ بگويم هنوز هم بابت اينكه كاپيتان پرسپوليس نيستم ناراحتم چون حقم بود كاپيتان باشم. وقتي كه كاپيتان بودم متاسفانه از من خوب حمايت نشد.

چرا؟

من يك جوان 21 ساله بودم. با اين همه توقع بازوبند كاپيتاني به من رسيده بود. بايد از من بيشتر حمايت مي شد تا افتخار خدمت به اين تيم را داشته باشم و زمين نخورم اما دايي صلاح دانست انتخاب كاپيتان پرسپوليس بر اساس انتخابات باشد كه من به اين تصميم احترام مي گذارم.

اگر خودت قرار بود به يك جوان 21 ساله براي كاپيتاني راي بدهي اين كار را مي كردي؟

نمي توانم دروغ بگويم؛ خير.

به نظرت دليل اصلي ناكامي هاي پرسپوليس دايي است؟

نه، من مخالف اين حرف هستم كه همه به دايي حمله كنند. شك ندارم دايي اگر در دربي 70 وارد زمين مي شد ما شايد 6 بر صفر استقلال را شكست مي داديم اما علي آقا نمي توانست اين كار را كند و خودش وارد زمين شود. حتي او از 4 مهاجم استفاده كرد اما نشد و شانس يار استقلال بود.

پس مقصر بازيكنان بودند؟

خير، به نظر من در دربي 70 بازيكنان هم بهترين بازي فصل را به نمايش گذاشتند اما موقعيت هاي صددرصد ما به گل تبديل نشد. اگر در روز بد استقلال توپ هاي ما گل مي شد چه بسا نتيجه اي عجيب رقم مي خورد. البته زياد نبايد با اين حرف ها موضوع را لوث كرد. قسمت بود باختيم.

حرف آخر؟

از هر فردي كه درباره من حرف زد و من را مورد لطف خود قرار داد مثل عابدزاده، يحيوي،‌ دايي و افراد ديگري كه از استادان من هستند و مديون همه آنها هستم تشكر مي كنم.

اميدوارم تيم ملي ما راهي جام جهاني 2014 شود. من هم سعي مي كنم دروازه بان اول تيم ملي در جام جهاني باشم. اميدوارم خدا به من كمك كند. خيلي ها شايد ندانند حقيقي يك ساعت زودتر تمرينات خودش را در تمرينات پرسپوليس شروع مي كند و نيم ساعت ديرتر هم مي رود، با هدف كار مي كند و حاسيه را دوست ندارد.

گفت‌وگو: از مهدي نفر

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)