پرسپولیس نیوز : رییس کمیته‌ تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از نهایی شدن آیین‌نامه کمیته‌ اخلاق تا دو هفته‌ دیگر خبر داد.

هوشنگ نصیرزاده در واکنش به انتقاد اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران از ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای اظهار کرد: در بین 54 کشور آسیایی، ایران تنها کشوری است که کمیته‌ اخلاق را در اساسنامه خود وارد کرده است. باید حق بدهید، چون بحث کمیته‌ اخلاق در ایران جدید است، باید دقت بیشتری برایش انجام شود.

وی ادامه داد: یک مدرس استرالیایی چندی پیش به ایران آمد و در یک دوره مفاهیم کمیته‌ اخلاق را به مدیران فدراسیون فوتبال آموزش داد. او هم معترف بود که در آسیا و حتی کنفدراسیون فوتبال این کار کمیته‌ اخلاق نیست. ایران بر اساس آیین‌نامه مدرن فیفا کمیته‌ اخلاق را به عنوان یکی از ارکان‌ قضایی وارد اساسنامه خود کرده است.

نصیرزاده درباره روند تدوین آیین‌نامه کمیته‌ اخلاق هم گفت: این آیین‌نامه را با همکاری حراست فدراسیون و ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و اتحادیه باشگاه‌ها تهیه کردیم که ظرف دو هفته‌ آینده نهایی می‌شود. دلیل طولانی شدن پروسه تدوین آیین‌نامه هم این بود که فیفا در آیین‌نامه جدیدش کمیته‌ اخلاق را به دو بخش تحقیق و تصمیم‌گیری تقسیم کرد. پیش از این آیین‌نامه را بر اساس آیین‌نامه قدیمی فیفا تنظیم کرده بودیم.

رییس کمیته‌ تدوین مقررات فدراسیون فوتبال همچنین گفت: قرار است که از این پس کمیته‌ انضباطی به مسائل داخل زمین و کمیته‌ اخلاق به مسائل خارج از زمین رسیدگی کند تا زمان تشکیل کمیته‌ اخلاق، تشکیلات دیگری کارش را انجام می‌دهد. در اصل اختلاف ما با اتحادیه هم روی اسم‌گذاری است. فعلا کار تحقیق بر عهده ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای است ولی صدور رای هم چنان وظیفه کمیته‌ انضباطی است.

طبق قانون، اعضای کمیته‌ اخلاق حق عضویت در هیات رییسه فدراسیون فوتبال را ندارند. این در حالی است که ریاست ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای بر عهده نایب رییس فدراسیون فوتبال است! نصیرزاده در این رابطه گفت: اعضای کمیته‌ اخلاق مانند کمیته‌ انضباطی و کمیته‌ استیناف نباید در هیچ کدام از تشکیلات فوتبال، کمیته‌ها، دپارتمان‌ها و باشگاه‌ها عضو باشند. این اصل در کمیته‌های دیگر در حال اجراست. به این علت است که آیت‌اللهی سرپرست ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای است. می‌توانید اعتراض کنید چرا کمیته‌ اخلاق هنوز شکل نگرفته است اما نمی‌توانید بگویید که ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای غیرقانونی است. فدراسیون‌ها می‌توانند برای اجرای برخی کارها تشکیلات موقتی ایجاد کنند.

نصیرزاده درباره تغییر کارت قرمز میثم حسینی به کارت زرد که در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد، اظهار کرد: سوال من این است که چرا کارشناسان داوری که حتی یک ماده از آیین‌نامه انضباطی فیفا و فدراسیون فوتبال ایران را نخوانده‌اند، درباره مسائل انضباطی اظهارنظر می‌کنند؟ آنها هیچ گونه مهارتی برای تحلیل مسائل انضباطی ندارند چون برایش زحمت نکشیده‌ و دوره ندیده‌اند. وقتی کمیته‌ انضباطی چنین تصمیمی گرفت از مدرس فیفا نظرش را پرسیدند اما او گفت که باید آیین‌نامه فیفا را بخواند اما در همین مدت پنج مصاحبه از کارشناسان داوری ایران خوانده‌ایم که اظهارنظر کرده‌اند!

رییس کمیته‌ تدوین مقررات فدراسیون فوتبال افزود: ماده "77" فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید که اگر داور در دادن کارت‌های رنگی مرتکب اشتباه شود، کمیته‌ انضباطی می‌تواند آن را اصلاح کند. این قانون در اسپانیا، آلمان، انگلیس و فرانسه رعایت می‌شود ولی چون در ایران جدید است با مخالفت روبروست. در لیگ دو فصل پیش باید کارت قرمز حاج‌صفی را که در دیدار استقلال و تراکتورسازی به او داده شده بود، می‌بخشیدند اما حسین عسگری چون از این قانون اطلاع نداشت، جلوی این کار را گرفت. همان‌طور که می‌شود همه اخطارها را بخشید، همان‌طور هم می‌شود برای کارت‌های قرمز و زردی که داور اشتباه کرده است، تصمیم بگیرند. البته باید اشتباه خیلی واضح باشد و به اصطلاح "آش خیلی شور شده باشد".

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)