هیچ جای این قانون نیامده که هر بازیکنی که یک بار هم ملی پوش بوده باشد مشمول این قانون است و فقط مقام های دوم و سوم آسیایی و جهانی را شامل می شود

سایت گل؛ سردار موسی کمالی امروز اعلام کرده است : قانون سرباز قهرمان دو قسمت دارد که یک قسمت آن مربوط به ورزشکارانی می‌شود که در سطح تیم‌های ملی فعالیت می‌کنند و یک بخش دیگر مربوط به قهرمانان آسیا و المپیک و جهانی می‌شود. براین اساس به فدراسیون‌های ورزشی اجازه دادیم تا با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان نسبت به کارگیری مشمولانی که در سطح تیم ملی هستند ولو اینکه یکبار به تیم ملی دعوت شده‌اند، اقدام کنند. این طرح شامل تمامی باشگاه‌های دولتی و خصوصی می شود و تیم‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس و سپاهان نیز می‌توانند مشمولانی را که در سطح تیم ملی هستند، به عنوان سرباز جذب کنند.

چگونگی وضع قوانین

با نگاهی به آن قانون، این خبر را مورد کنکاش قرار داده ایم.ابتدا باید دانست قانون را فقط مجلس شورای اسلامی تصویب می کند و نهادهای دیگری حق تصویب قانون ندارند. هر قانونی پس از تصویب در مجلس و تایید در شورای نگهبان( از باب عدم مغایرت با موازین شرع و سایر مقررات) به رییس جمهور ابلاغ می شود تا او آن را برای درج در روزنامه رسمی ابلاغ نماید. چنانچه رییس جمهور 5 روز پس از ابلاغ ، از ارسال آن به روزنامه رسمی خودداری نماید، رییس مجلی می تواند راسا" آن را به روزنامه رسمی ابلاغ کند و روزنامه رسمی باید 72 ساعت بعد ان را منتشر کند. هر قانونی 15روز پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا می شود.این 15روز را برای آموزش مجریان قانون و آشنایی با آن در نظر گرفته اند.

قانون سرباز قهرمان چه می گوید؟

احمدی نژاد از ابلاغ این قانون خودداری نمود و رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که هشتم بهمن ماه 91به روزنامه رسمی ارسال نمود، اعلام کرد که با انقضای مهلت مندرج در قانون، رو‌نوشتی از قانون برای درج در روزنامه رسمی ارسال می‌شود.

ماده واحده ـ تبصره (۴) ماده واحده قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳/۱۲/۱۳۷۶ به شرح ذیل اصلاح و به عنوان تبصره (۶) محسوب و دو تبصره به عنوان تبصره‌های (۴) و (۵) به آن الحاق می‌شود و عبارت «سازمان تربیت بدنی» در قانون مذکور به عبارت «وزارت ورزش و جوانان» تغییر می‌یابد.

تبصره۴ـ قهرمانان بازیهای المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازیهای آسیایی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

تبصره۵ ـ کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره (۴) این قانون، مقامهای دوم و سوم بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند.

تبصره۶ ـ آیین‌نامه اجرائی موضوع معافیت سربازان قهرمان مشمول این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می‌شود و به تأیید ستاد کل نیروهای مسلح می‌رسد.

آیین‌نامه اجرائی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول این قانون نیز به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود. این آیین‌نامه حداکثر سه ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سوم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۱ به تأیید شورای نگهبان رسید.

قانون خدمات کشوری چه می گوید؟

ماده 4- شرکت دولتی: بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی‌های دولت به‌موجب سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری جزء وظایف دولت محسوب می گردد، ایجاد و بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آن متعلق به دولت می‌باشد. هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه‌گذاری وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی منفرداً یا مشترکاً ایجاد شده مادام که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام آنها منفرداً یا مشترکاً متعلق به واحدهای سازمانی فوق‌الذکر باشد شرکت دولتی است.

ماده 5- دستگاه اجرائی : کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی ، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی ، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،‌بانک مرکزی، بانکها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرائی نامیده می‌شوند.

تحلیل خبر
حال در قانون سرباز قهرمان آمده که دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 خدمات کشوری می توانند مقامهای دوم و سوم بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی را استخدام کنند. باشگاههای دولتی مانند سرخابی ها شرکت دولتی محسوب می شوند چون بیش از 50 درصد سهام انها متعلق به دولت است و در تعریفی که در ماده 4قانون خدمات کشوری آمده می گنجند.اما:

همانگونه که در قانون سرباز قهرمان آمده«آیین‌نامه اجرائی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول این قانون نیز به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود. این آیین‌نامه حداکثر سه ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد»

آنچه سردار کمالی گفته لابد در چارچوب این آیین نامه بوده که تاکنون ابلاغ نشده . این قانون 11بهمن در روزنامه رسمی منتشر شده و 26بهمن لازم الاجرا گردیده.تا 26اردیبهشت باید آیین نامه اجرایی آن به تصویب هیئتدولت می رسید که احتمالا به تازه گی رسیده اما از چند و چون اطلاع دقیقی نیست.در هر حال آیین نامه اجرایی هر قانون نمی تواند از اصل قانون تخطی نماید. در این قانون آمده که « کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره (۴) این قانون، مقامهای دوم و سوم بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند.»

هیچ جای این قانون نیامده که هر بازیکنی که یک بار هم ملی پوش بوده باشد مشمول این قانون است و فقط مقام های دوم و سوم آسیایی و جهانی را شامل می شود (مقام اول هم که معاف کامل می شود)پس جذب هر ملی پوشی که به سن سربازی رسیده برای سایر تیم های غیر نظامی ممکن نیست.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)