مرجع خبری پرسپولیس : براي رديابي جابه‌جايي‌هاي تاسف‌برانگيز و ناسالم پول در ايران، لازم است نيمه‌هاي شب سري به صف‌هاي طويل خريداران سكه دولتي مقابل شعب بانك‌ها بزنيد يا سراغي از نوسانات ناگهاني و نامعقول قيمت ارز و مسكن بگيريد.

 

1- همه شواهد و قرائن نشان مي‌دهند مصطفي دنيزلي در نزديك‌ترين موقعيت ممكن به نيمكت پرسپوليس قرار گرفته است و اگر از آن اتفاقات خاص فوتبال ايران رخ ندهد، او را همين روزها در تمرينات سرخپوشان خواهيم ديد.

بي‌گمان چنين حادثه‌اي باعث خواهد شد شور و شوق به قلب پرسپوليسي‌ها بازگردد و آتش اميد در يلداي سرد و تاريك هواداران اين تيم روشن شود. آنها هنوز روزهاي دوست‌داشتني‌شان با آقا مصطفي را از ياد نبرده‌اند و البته خيلي‌هاي‌شان آنقدر خوب فوتبال را مي‌فهمند كه متوجه تفاوت‌هاي دنيزلي با بقيه گزينه‌هاي باشگاه پرسپوليس يا مربيان داخلي موجود باشند. بسياري از پرسپوليسي‌ها اين روزهاي سياه را صرفا به اين اميد مي‌گذرانند كه يك مربي خوب خارجي به اوضاع تيم‌شان سر و سامان بدهد و معلوم است كه براي چنين پروژه‌اي، اولويت اول‌شان مصطفي دنيزلي است؛ مربي بزرگي كه همه ركوردهاي موفقيت در فوتبال باشگاهي تركيه را شكسته و البته آنقدر هم متواضع بوده كه در دوران حضورش در ايران، هرگز به فوتبال‌دوستان كشورمان از «بالا» نگاه نكند و داشته‌هايش را بر سر آنها نكوبد. امروز افندي در راه ايران است و البته طبق معمول، عده‌اي هم ساز مخالف كوك كرده‌اند؛ عده‌اي كه چون در كارنامه پربار پيرمرد ترك نقطه ضعفي نمي‌يابند، رقم دريافتي‌اش را دستاويز قرار داده‌اند و آن را سرسام‌آور تلقي مي‌كنند!

 

2- گمانه‌زني‌ها پيرامون دستمزد مصطفي دنيزلي در ازاي همكاري احتمالي‌اش با پرسپوليس زياد است. هر كدام از منابع خبري به فراخور اطلاعاتي كه به دست مي‌آورند و نيز حدس و گمان‌هايي كه دارند، عدد متفاوتي را در اين زمينه اعلام مي‌كنند. در حال حاضر طيف ارقامي كه براي آقا مصطفي اعلام مي‌شود، دامنه‌اي بين يك و نيم تا سه ميليون دلار را در بر مي‌گيرد و البته هنوز باشگاه پرسپوليس رسما اعلام نكرده توافقات احتمالي پيرامون چه مبلغي صورت پذيرفته است. با اين وجود، همين شايعات كافي بوده تا بعضي از منتقدان و دلسوزان(!) فوتبال ايران دوباره «ميليارد درد» بگيرند و در رثاي بر باد رفتن سرمايه‌هاي ملي و ارزي كشور، فرياد وامصيبتا سر بدهند. برخي از آقايان بر اين باورند كه پرسپوليس با چنين پرداختي، پول مردم را دور مي‌ريزد و حتي عده‌اي از دوستان عقيده دارند قيمت واقعي دنيزلي زير يك ميليون دلار است! حكايت شگفت‌انگيزي است اينكه در فوتبالي كه ساليانه ميلياردها تومان هزينه اضافي و پول دورريز دارد، حضرات منتقد نگران قيمت يكي از بهترين مربيان منطقه هستند و براي او هم دستمزدي معادل رقم قرارداد قلعه‌نويي با باشگاهي مثل تراكتورسازي تبريز را تجويز مي‌كنند! اين انگار درد ديرينه و لاعلاج ماست؛ اينكه در هزينه كردن براي مخارج ضروري و سرمايه‌گذاري‌هاي اصولي وسواس و خساست به خرج مي‌دهيم، اما هزار جاي ناجور ديگر پول‌هايي از دست مي‌دهيم كه هيچ توجيهي براي‌شان وجود ندارد. امروز منتقدان توقعات مالي دنيزلي در حالي دلشوره خزانه بيت‌المال مملكت را گرفته‌اند كه شايد لازم باشد اين دغدغه را جاهايي مثل درآمد گزاف بسياري از بازيكنان بنجل و مربيان ناكارآمد داخلي و ثروت بادآورده دلالان و سوداگران بي‌صفت دنبال كنند. درد فوتبال ما، مزد دنيزلي نيست. او و امثال او در ازاي پولي كه مي‌گيرند، يك بغل اميدواري و نشاط و هيجان براي مردم كشورمان به ارمغان مي‌آورند و ورزشگاه‌ها را مملو از جمعيت مي‌كنند. دايي، قلعه‌نويي و قطبي جمعا بيش از دستمزد يك مربي ممتاز بين‌المللي از فدراسيون فوتبال ايران پول گرفتند و چهار سال تمام تيم ملي اين مملكت را عقب راندند. منصفانه قضاوت كنيم؛ اين اسراف است يا حقوقي كه به كارلوس كرش داده مي‌شود؟!

 

3- نگران پول بيت‌المال باشيم، اما نه به خاطر دو، سه ميليون دلاري كه دنيزلي دريافت خواهد كرد تا شايد از خاكستر پرسپوليس، ققنوسي زيبا و خوش‌آواز به پرواز درآورد؛ بلكه به خاطر همه آن ميلياردهايي كه هر سال براي تكميل استاديوم‌هاي ناتمام تخصيص مي‌شوند و سر از ناكجاآباد درمي‌آورند يا همه آن صدها ميليوني كه از رهگذر جابه‌جايي مشتي بازيكن ناتوان و بي‌لياقت، در ساختار فوتبال رنجور دولتي ايران گير دلال‌هاي مديرنما و مربي‌نما و خبرنگارنما مي‌آيد. عزاي كدام اتفاق را بايد بگيريم و دل‌نگران كدام پول سرگردان بايد باشيم؛ چند ميليون دلاري كه دنيزلي مي‌گيرد تا گل لبخند را روي لبان پسربچه‌هاي فقير و بي‌چيز شهرستاني و جنوب‌شهري بكارد و از غرور درهم شكسته آنها دلجويي كند يا چند ميليارد دلاري كه در ترافيك گنگ شعبه‌هاي بانكي از بين مي‌روند، تبديل به آجر مي‌شوند و از فلان كاخ غول‌پيكر در كانادا سر درمي‌آورند؟ به دور و برتان نگاه كنيد لطفا؛ كلاهبرداري، دستمزد متعارفي نيست كه مربيان بين‌المللي و موفقي مثل كرش و دنيزلي دريافت مي‌كنند. براي رديابي جابه‌جايي‌هاي تاسف‌برانگيز و ناسالم پول در ايران، لازم است نيمه‌هاي شب سري به صف‌هاي طويل خريداران سكه دولتي مقابل شعب بانك‌ها بزنيد يا سراغي از نوسانات ناگهاني و نامعقول قيمت ارز و مسكن بگيريد.

 

4- كسي مثل مصطفي دنيزلي، پول دانش و مهارتش را مي‌گيرد؛ درست همان اتفاقي كه براي منصور برزگر ايراني در تركيه رخ داده يا شامل حال حسين توكلي ما در تيم ملي وزنه‌برداري عمان شده است. باور كنيد جاي اعتراضي وجود ندارد؛ همه كشورها محصولي را وارد مي‌كنند كه به آن احتياج دارند، مثل دانش تخصصي فوتبال كه نياز امروز ورزش قهرماني ماست و امثال دنيزلي صاحبان آن هستند.

 

* یادداشتی از رسول بهروش

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)