شانزدهم شهریورماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و دو برای طرفداران پرسپولیس یک روز ویژه و خاطره انگیز است،روزی فراموش نشدنی که تا ابد در ذهن آنها به یادگار حک شده است و به آن می‌بالند.

به سال‌ها پیش بر می‌گردیم؛ به شانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۵۲. به روزی که دو تیم پرسپولیس و استقلال در شهراورد سیزدهم تهران در حضور ۶۰ هزار تماشاگر با قضاوت نیکولای پتروچیانو داور رومانیایی روبروی یکدیگر صف‌آرایی کردند.

دیداری که در انتها با برد ۶-۰ پرسپولیس به پایان رسید تا تبدیل به یکی از تاریخی ترین و مرموزترین بازیهای فوتبال ایران شده باشد.

گل‌های پرسپولیس را در این دیدار حسین کلانی (۳۲)، ایرج سلیمانی (۴۵و ۵۶) و همایون بهزادی (۵۰، ۸۶ و ۹۰) به ثمر رساندند.

۱-فرار حاج رحیمی پور، تیز چنگی کلانی

بازی دو تیم تا دقیقه ۳۱ متعادل پیش رفت. حفظ توپ بازیکنان آبی پوش در میدان عالی بود و پرسپولیس نیز با فرارهای حاج رحیمی پور چندین فرصت گل ایجاد کرد. اما در این دقیقه یک حادثه اتفاق افتاد: ضربه آزاد پروین که توسط حاج رحیمی پور گرفته شده بود، را دفاع استقلال برگرداند و آشتیانی توپ برگشتی را روی دروازه فرستاد که تعلل رشیدی در دفع این توپ باعث شد کلانی تیزچنگ خود را به توپ رساند و با ضربه ای آرام آن را راهی دروازه کرد.

۲- شلیک زنده یاد سلیمانی از ۲۵ متری

این اشتباه روحیه استقلالی ها را حسابی خراب کرد و آن ها به خشونت روی آوردند که داور رومانیایی بی تفاوت از کنار صحنه های عبور می‌کرد. دقیقه ۴۳ پاس پروین به زنده یاد ایرج سلیمانی رسید و او هم با شلیک ۲۵ متری دروازه رشیدی را برای بار دوم گشود تا نیمه اول ۲- صفر به سود سرخ‌پوشان تمام شود.

۳- شلیک سر ضرب همایون سر طلایی

نیمه دوم با حملات پرسپولیس آغاز شد و در دقیقه ۵۰ روی یک حرکت تیمی توپ به حاج رحیمی پور رسید و سانتر او را همایون بهزادی کاپیتان سرخپوشان با یک شلیک سر ضرب درون دروازه جای داد.

۴- باز هم شوت ویرانگر ایرج سلیمانی

دقیقه ۵۷ ایرج سلیمانی دوباره در محوطه جریمه استقلال حاضر شد و یک شوت محکم دیگر گل چهارم پرسپولیس را به ثمر رساند.

رایکوف دست به کار شد و هادی نراقی و مسعود مژدهی را به جای روشن و مظلومی به بازی فرستاد. چند دقیقه بعد حجازی را هم جانشین رشیدی در دروازه کرد.

۵- سانتر کلانی، ضربه سر بهزادی

از دقیقه ۶۰ بازی دوباره متعادل شد و آبی پوشان چند حمله را بر روی دروازه پرسپولیس تدارک دیدند. شاگردان رایکوف تلاش می کردند تا از بار سنگینی شکست بکاهند، اما پرسپولیس هم در ضد حملات خطرناک نشان داده بود. دقیقه ۸۸ بود که سانتر کلانی را بهزادی با ضربه سر به گل پنجم تبدیل کرد.

۶- ششمین گل وارد دروازه شد

در حالی که بیشتر تماشاگران از ورزشگاه خارج شده بودند، در دقیقه ۹۰ سانتر حاج رحیمی پور در محوطه جریمه زیر پای بهزادی افتاد و بدین ترتیب ششمین گل هم وارد دروازه حجازی شد.

شاید جالب باشد که بدانید این اولین دربی پایتخت بود که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد.

در تیم استقلال زدراکو رایکوف یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران بر روی نیمکت قرار داشت و در تیم پرسپولیس نیز آلن راجرز انگلیسی سرمربی بود.

بهرام مودت، مسیح مسیح نیا، ابراهیم آشتیانی، رضا وطن خواه، جعفر کاشانی، اصغر ادیبی ،ایرج سلیمانی، علی پروین، اسماعیل حاجی رحیم پور، حسین علی کلانی و همایون بهزادی بازیکنان پرسپولیس در این شهرآورد بودند و استقلال با منصور رشیدی (ناصر حجازی)، محمدرضا عادلخانی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، کارو حق وردیان، عزت جانملکی، حسن روشن (هادی نراقی)، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (مسعود مژدهی) به میدان رفت.

حالا به مناسبت پنجاه ساله شدن این شهرآورد، باشگاه پرسپولیس با تصویر روزنامه‌های آن زمان و عکس‌های موجود از گلزنان آن مسابقه، یک طرح گرافیکی برای یادآوری این بازی منتشر کرده است.

 

عملکرد مشکوک تلویزیون در روز تاریخی پرسپولیس / همه چیز تحت تاثیر کشتی

این مسابقه در حالی قرار شد روز شانزدهم شهریور سال ۵۲ برگزار شود که تهران همزمان با آن میزبان رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۳ بود. در آن مقطع تلویزیون ایران فقط یک واحد سیار برای پوشش رویدادهای خارج از جام جم در اختیار داشت و با توجه به اهمیت مسابقات کشتی، این واحد به سالن ۱۲ هزار نفری اعزام شد به همین خاطر جدال استقلال و پرسپولیس از تلویزیون پخش  نشد و اتفاقاً همین مسابقه که روی آنتن نرفت، به اندازه یک دنیا حاشیه در دل خود نهفته دارد که عده‌ای می‌گویند هنوز هم زوایای پنهان آن به طور کامل بازگشایی نشده است.

تصویری از تیم فوتبال پرسپولیس مشاهده می کنید که پیش از شروع آن دربی تاریخی ثبت شده است:

ایستاده از راست: اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور، محراب شاهرخی، هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، رضا وطن‌خواه، بهرام مودت و همایون بهزادی
نشسته از راست: محمد دستجردی، ایرج سلیمانی، اصغر ادیبی، بیوک وطن‌خواه، علی پروین، حسین کلانی و مسیح مسیح‌نیا

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)