پرسپولیس نیوز : مهاجم سابق تیم ملی ایران گفت: صعود به المپیک برای ایران بد نیست ولی باید بدانیم حکم یک آسپرین را برای ما دارد و نباید غافل شویم.

وحید هاشمیان از آن دسته آدم هایی است که در فوتبال خیلی کم پیدا می شوند. از همان که بهشان می گویند "نیک روزگار". هم صحبت شدن با او یک حرف مهم در دل خودش داشت. حرفی که شاید اصلا برای فوتبال ما خوشایند نباشد. اینکه استعداد فوق العاده مثل وحید هاشمیان، کسی که خدمات زیادی در فوتبال ما انجام داده از دست هم قبیله ای های خودش، دلگیر است. وحیدی که عاشق حضور در ایران و کار کردن با جوان های ایرانی است جایی در وطنش برای کار کردن، آن هم از نوع پاکش پیدا نمی کند. گفتگوی مفصل  کاپ با هلی کوپتر دوست داشتنی و متین ایران را در ادامه بخوانید. گفتگویی که حرف های زیادی درش وجود داشت.

 

*بعد از چند وقت به ایران آمدید؟ دلتان برای وطن تنگ نشده بود؟

من بعد از حدود 6 ماه به ایران آمدم. هم یک سری کارهای کوچک داشتم و هم می خواستم دیداری با نزدیکانم داشته باشم. مگر می شود آدم دلش برای وطنش تنگ نشود.

*برگردیم به حدود 18 سال قبل. در چنین روزهایی جوان بااستعدادی به ایران معرفی شد؛ به نام وحید هاشمیان. از آن روزها بگویید.

به هر حال بازی های آسیایی اولین تجربه دعوت به تیم ملی برای من بود. سرمربی تیم منصور پورحیدری بود و آقایان فرکی و گده هم در کادر فنی حضور داشتند. رقابت در تیم ملی آن زمان فوق العاده زیاد بود. درهر تمرین، اگر 100% توانم را نمی گذاشتم؛ ممکن بود خط بخورم. اتفاقا منصور پورحیدری هم گفت وحید خط خوردنی نیست.

*و در اولین بازی ملی، توانستید اولین گل ملی تان را به ثمر برسانید.

بله. اولین بازی تدارکاتی و رسمی من برای تیم ملی مصاف شد با اولین گل ملی در اولین دقیقه بازی با قزاقستان. آن زمان مثل الان نبود که بازی های دوستانه زیادی برگزار شود. ما با خودمان بازی تدارکاتی برگزار می کردیم و دیدار با قزاقستان اولین بازی من به شمار می رفت. آن زمان بازیکنان بزرگی در تیم ملی بودند و گلزنی من اتفاق خوشایندی بود. آن گل باعث شد استرس من در تیم ملی از بین برود.

*ولی به یک باره بعد از زدن دو گل در دورمقدماتی، در مراحل بعد به روی نیمکت رفتید و خبری از شما نشد. چرا؟

احتمالا چون گل زدم؛ ترجیح دادند من را بازی ندهند. البته شوخی می کنم ولی واقعا دلیل این اتفاق را متوجه نشدم و ای کاش از خود مربیان تیم ملی این سوال را بپرسید.

*البته بعد از این مسابقات یک اتفاق خیلی خوب برای شما رخ داد. درباره اش توضیح می دهید.

درست است. من بعد از بازگشت از مسابقات آسیایی، با پیشنهاد تیم هامبورگ روبه رو شدم. آن ها 6 ماه بود که بازی های من را دنبال کرده بودند و با مارکار آقاجانیان  یکی از آشنایانش در ارتباط بودند.  فقط می خواستند در تمرینات آن ها شرکت کنم و تست بدهم. باشگاه ابتدا موافقت نکرد و گفت باید مستقیم برای خریدم به اینجا بیایند. ولی با صحبت هایی که انجام دادم برای یک هفته به آلمان رفتم و در تمرینات این تیم شرکت کردم. بعد از آن مسئولان باشگاه هامبورگ به تهران آمدند و مذاکرات نهایی شد اما به دلیل اینکه لیست تیمشان ارسال شده بود؛ من در تابستان به صورت رسمی به عضویت آن ها در آمدم. نکته جالب این بود که من توانستم با انتقالم یک تابو شکنی کنم و اولین بازیکنی باشم که بدون بازی کردن در سرخابی ها لژیونر شوم. اتفاقا به من گفته بودند شش ماه در یک تیم بازی کن و بعد خودمان مقدمات رفتنت به خارج را فراهم می کنیم که دیگر این طور نشد.

*صحبت ازدوران جوانی شما شد. تیم ملی امید ما در آستانه رفتن به مسابقات مقدماتی المپیک است. چقدر به این تیم امیدوارید که بتواند بعد از حدود 40 سال ما را المپیکی کند؟

همیشه مسایل حاشیه ای در اطراف این تیمها وجود دارد اما تا آن جا که شنیده ام این تیم بازیکنان بسیار خوبی دارد. از طرفی امکانات خیلی خوبی هم برایشان مهیا شده است. من هر دفعه می بینم که آن ها در اردوی خارجی هستند و این خیلی خوب است. امیدوارم بتوانند راهی المپیک شوند اما..

*اما چی؟

باید یادمان باشد رفتن به جام جهانی، المپیک یا موفقیت هایی از این دست حکم آسپرین را برای ما دارد و نباید غافل شویم. نمی گویم رفتن به این مسابقات بد است. نه. اتفاقا برای این نسل از بازیکنان ما بسیار مفید است که به المپیک برویم. اما می گویم باید به فکر حل کردن نواقص باشیم. نباید خودمان را با کشورهای سوریه و عراق که درگیر جنگ هستند مقایسه کنیم.

*وحید هاشمیان مسابقات لیگ برتر را دنبال می کند؟

بعضی اوقات به خاطر زمان مسابقات امکان دیدنشان فراهم نمی شود اما چند دیدار پرسپولیس و استقلال را به صورت خلاصه تماشا کرده ام.

*عملکرد سرخابی ها را در این فصل چگونه ارزیابی کرده اید؟

با توجه به بازی هایی که من تماشا کرده ام؛ پرسپولیس فوتبال خوبی را به نمایش می گذارد. آن ها موقعیت های فراوانی هم روی دروازه حریفان خلق می کنند. از طرفی استقلال هم یک فوتبال منطقی و نتیجه گرا را به نمایش می گذارد. برای این دو تیم آرزوی موفقیت می کنم.

*زمانی در تیم ملی زیر نظر برانکو کار می کردید. به نظرتان او می تواند پرسپولیس را به روزهای خوبش بازگرداند؟

برانکو انسان بسیار خوبی است و شخصیت جالبی دارد. او حاشیه دار نیست.اما شرایط تیم ملی با پرسپولیس متفاوت است. در یک تیم باشگاهی شما هر هفته بازی دارید و هر روز زیر ذره بین رسانه ها هستید. ولی در تیم ملی این طور نبود. همین کار او را سخت می کند اما اگر پرسپولیسی ها به او چند سال فرصت دهندمی تواند به موفقیت برسد.

*این روزها مهدی طارمی آقای گل لیگ ما تحت فشار عجیب و غریب و شاید غیر منصفانه ای قرار گرفته است. نظر خود را درباره این بازیکن بگویید و اینکه به عنوان یک مهاجم موفق، چه پیشنهادی برای این بازیکن دارید؟

من بازی های مهدی طارمی را دیده ام. او بدن بسیار آماده ای دارد و یک مهاجم تارگت بسیار ایده آل است. اضافه کنید که او برخلاف هیکلش، از تکنیک و سرعت خوبی هم برخوردار است. نمی دانم چرا هیچ کس به این توجه نیم کند که او چقدر خوب خودش را در موقعیت گلزنی قرارمی دهد. من قبلا مهاجم بوده ام و شرایط مهدی را تجربه کرده ام. یک مهاجم وقتی دو موقعیت را گل نمی کند خارج از ناراحتی خودش، فشار رسانه ها هم بر روی او زیاد می شود. همین مساله باعث می شود بازیکن حساس شود. گاهی اوقات باید ضربات را با احساس به توپ زد. همین فشار باعث می شود دقت از مهاجم گرفته شود و او دقت لازم را موقع ضربه زدن نداشته باشد یا این قدر معطل کند تا هم مدافعین سر برسند و هم دروازبان راه توپ را ببندد. او آینده خوبی دارد. ولی بازیکن بزرگ باید در مقابل حواشی بزرگ رفتار کند. اگر مهدی اسیر حاشیه ها نشود؛ بازیکن بزرگی خواهد شد.

*انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک است. محمد دادگان هم اظهار تمایل کرده که به فوتبال بازگردد. با توجه به اینکه دوران بازیگری شما با ایشان همزمان بود؛ بازگشتشان را به فوتبال چگونه ازریابی می کنید؟

زمانی که به تیم میل برگشتم. به خاطر مردم بود نه شخص خاصی. این صحبت را شنیده ام که می گویند به خاطر شخص خاصی آمدم و این اصلا صحت ندارد. محمد دادگان انسان بسیار صادق و پاکی است.هر آدمی در زندگی اش اشتباه می کند. ایشان هم قبلا بازیکن تیم ملی و پرسپولیس بوده اند و هم تحصیلات عالیه دارند. باید شرایط برای ورود چنین افرادی مهیا شود و در یک فضای سالم انتخاباتی شاهد انتخاب لایق ترین فرد باشیم.

*دوست ندارید برای مربیگری در ایران فعالیت کنید؟

من عاشق ایران هستم. خیلی با خودم در این باره فکر کرده ام و شرایط را بررسی نموده ام اما دیدم وحید هاشمیان با این وضعیت فوتبال ایران که درش حاکم است نمی تواند کار کند. امیدوارم در آنیده شرایط خوب پیش برود تا بتوانم در جایی که عاشق مردمش هستم کار کنم.

*از آخرین وضعیت خودتان در آلمان بگویید و کلاس ها مربیگری که می گذرانید؟

به تازگی دوره پرو لایسنس را پشت سر گذاشتم. این دوره 10 ماه از وقت من را گرفت. در تمرینات بازین مونیخ و کیو پی آر شرکت کردم و چیزهای زیادی یاد گرفتم. با دو باشگاه هم مذاکره کرده ام. باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می دهد.

*این روزها شایعه ماندن و رفتن کی روش هم در فوتبال ما نقل محافل است. نظر شما در این باره چیست؟

من که در این فوتبال کاره ای نیستم و قدرتی هم ندارم چه بگویم.

*گویا خیلی از مسائل باعث شده شما کمی آزرده خاطر باشید.

بحث دلگیری نیست. من در دوران بازی  چه در ایران و چه در خارج کار خودم را می کردم اما می شنیدم که می گفتند فلانی در جایی بازی می کند که همه کافر و بی دین هستند ولی آن ها به همه قول های خود عمل می کنند. تلاش کردم و از فدراسیون آلمان خواستم شرایطی را مهیا کند تا دوره های مربیگری را بگذرانم و آن ها من را کمک کردند. کشوری که من در آن جا به دنیا نیامده ام و یک غریبه به حساب می آیم. این رفتارها را که می بینم برایم دلزدگی ایجاد می کند. آقایی چند روز پیش می گفت به شما نگاه ویژه می شود اما باید بدانید به من نگاه معمولی هم ندارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)