در حالي كه خيلي از هواداران 2 تيم استقلال و پرسپوليس، چنان به رنگ و باشگاه موردعلاقه خود تعصب دارند كه براي آن دست به هر كاري مي‌زنند، اغلب بازيكنان 2 تيم محبوب و پرطرفدار پايتخت، روابط بسيار خوب و صميمانه‌اي با يكديگر دارند.

به گزارش اوج ، حتي در تاريخچه اين 2باشگاه، ده‌ها بازيكن يافت مي‌شوند كه براي هر 2 تيم بازي كرده‌اند. از سال‌ها پیش که مصطفوی از استقلال به پرسپولیس رفت تا همین فصلی که هنوز آغاز نشده، محمد قاضی به جمع سرخپوشان به اردوی آبی‌ها اضافه شد. در ادامه تاریخچه حضور این بازیکنان را در 2 تیم بزرگ پایتخت بررسی می‌کنیم و در این میان به افرادی می‌رسیم که دایما در حال رفت‌وآمد میان سرخابی‌ها بوده‌اند.

نخستین

شايد نخستین بازيكني كه يكي از 2 قطب فوتبال پايتخت را به سوي تيم ديگر ترك كرد، سيدداريوش مصطفوي، رئيس پيشين فدراسيون فوتبال باشد که لقب اولین یاغی را می‌توان به او داد. مصطفوي در سال 1349 استقلال را به مقصد پرسپوليس ترك كرد تا اين بدعت را از خود به جا بگذارد. مصطفوي آن سال به خاطر روابط صميمي‌اش با همايون بهزادي، اين حركت عجيب را انجام داد. البته پيش از مصطفوي، بيوك وطن‌خواه هم در پرسپوليس بازي كرده بود، ملي‌پوشي كه پيش از تشكيل پرسپوليس، سابقه بازي در استقلال را داشت، بنابراين نمي‌توان او را بازيكني مهاجر بين 2 تيم قلمداد كرد. بعد از مصطفوي هم بیش از 40 بازيكن ديگر بين استقلال و پرسپوليس تبادل شده‌اند.

پررفت‌وآمدها

البته شايد در اين بين، 4-3 نفر مرتبا بين 2 تيم در حال رفت‌وآمد بوده‌اند مثل غلامرضا فتح‌آبادي مهاجم سرزن استقلال كه پس از يك‌سال بازي در اين تيم(بين سال‌هاي 58 تا 59) از سال 59 تا 64 براي پرسپوليس بازي كرد و دوباره از سال 64 تا 67 براي استقلال توپ زد. اتفاقا فتح‌آبادي در سال 67 قصد بازگشت دوباره به پرسپوليس را هم داشت كه به علت آمادگي و ظهور رضا عابديان در خط حمله اين تيم، انتقال فتح‌آبادي به ثمر ننشست. كورش شهبازي‌فر هم دروازه‌باني بود كه بين سال‌هاي 58 و 59 در پرسپوليس حضور پيدا كرد ولي اواسط دهه 60 به استقلال پيوست و اواسط دهه 70 به پرسپوليس برگشت. البته او در بين اين سال‌ها در تيم‌هاي مختلف ديگري هم دروازه‌باني كرد. شاهرخ بياني، رضا احدي و مجيد نامجومطلق هم 3هافبك شاخص فوتبال ايران و استقلال در دهه‌هاي 60 و 70 بودند كه هريك مدتي به بازيكن كليدي پرسپوليس تبديل شدند. البته احدي و نامجومطلق در انتهاي دوران بازي خود پيراهن‌قرمز پوشيدند اما در عين حال، هميشه خود را استقلالي دانسته‌اند. علیرضا نیکبخت‌واحدی نیز امسال برای دومین‌بار به جمع آبی‌ها اضافه شد، ابتدا در استقلال حضور داشت و در فصل ۸۶-۸۵ از سری مسابقات لیگ‌برتر فوتبال ایران پس از اینکه باشگاه استقلال تلاشی برای حفظ وی نکرد، بعد از ۶ سال حضور در تیم استقلال تهران از این تیم به باشگاه پرسپولیس پیوست.

انتقال مستقیم

ميان بازيكناني كه در هر دو تيم بازي كرده‌اند، تنها جواد‌ الله‌وردي، واحدي‌نيكبخت، فتح‌آبادي، مهدي هاشمي‌نسب، علي انصاريان، امير موسوي‌نيا، سعيد عزيزيان، مصطفوي، اكبر افتخاري، شاهرخ بياني، منصور رشيدي، علي عليزاده و محمد قاضی بازيكناني بوده‌اند كه به طور مستقيم از يك باشگاه به ديگري پيوسته‌اند اما بقيه يا به صورت كمكي در خدمت تيم ديگری بودند يا با يك تيم واسطه به تيم رقيب پيوستند. برخي بازيكنان مورد اشاره اين موضوع هم در يكي از 2 تيم، تنها يار كمكي بوده‌اند. جلال طالبي، اصغر شرفي، داريوش يزداني، علي لطيفي و فرشاد فلاحت‌زاده ياران استقلال بوده‌اند كه در مقاطعي، پيش يا پس از حضور در استقلال، به عنوان يار كمكي، پرسپوليس را در جام باشگاه‌هاي آسيا يا مسابقه‌هاي مختلف ديگر همراهي كرده‌اند.

حجازی هم قرمز پوشیده

ناصر حجازي و سعيد مراغه‌چيان نیز هركدام در يك بازي پيراهن پرسپوليس را پوشيده‌اند. حجازي كه در سال 59 به پوشيدن پيراهن پرسپوليس كاملا نزديك شده بود و حتي در ديدار دوستانه سال 59 اين تيم در برابر تيم زندان قصر، در خط حمله پرسپوليس بازي كرده بود، بعد از 4 سال جدايي از استقلال و بازي در تيم شهباز، دوباره به اين تيم برگشت و تا آخر، استقلالي باقي ماند. محمود خوردبين، فريدون معيني و سيدعلي افتخاري هم به صورت كمكي يار استقلال بوده‌اند. 2 بازيكن ويژه هم وجود دارند كه در هر دو تيم به عنوان يار كمكي به كار گرفته شده‌اند، غلام وفاخواه و سيدمهدي ابطحي ياران كمكي هر دو تيم در مسابقه‌هاي فوتبال جام باشگاه‌هاي آسيا بوده‌اند. جواد زرينچه بازيكن و مربي محبوب استقلالي‌ها نیز در ديدار دوستانه پرسپوليس برابر العربي‌كويت (فروردين 74) و مسابقه‌هاي اين تيم در جام بين‌المللي سنگاپور، ازجمله ديدار برابر آلستارز سوئد، پيراهن پرسپوليس را بر تن كرد و با هدايت حميد درخشان، 3بازي براي پرسپوليس انجام داد. علاوه بر نام‌هايي كه به آنها اشاره شد و اغلب استقلالي‌هايي بودند كه به پرسپوليس پيوسته‌اند، بازيكنان ديگري نيز براي هر دو تيم استقلال و پرسپوليس بازي كرده‌اند كه در بين اين فهرست هم عمدتا بازيكناني حضور دارند كه بعد از بازي در استقلال به پرسپوليس رفته‌اند.

آخرین انتقالات

به هر حال در شرايطي كه سال‌هاست بازيكنان 2 تيم سرشناس پايتخت، ديگر مانند گذشته بي‌محابا به تيم مقابل كوچ نمي‌کنند، در فصل نقل‌وانتقالات لیگ سیزدهم که چند روز قبل به پایان رسید، علیرضا نیکبخت‌واحدی پس از 7 سال به استقلال بازگشت در حالی که چند فصلی را در این میان سرخپوش شده بود. بازگشت او به استقلال اعتراض‌های زیادی را در پی داشت اما با پادرمیانی بزرگان تیم خیلی زود همه‌چیز به آرامش بازگشت. همچنین محمد قاضی که فصل گذشته، سال خوبی را در پرسپولیس نگذراند، پس از یک فصل حضور در جمع سرخپوشان جزو اولین خریدهای استقلال برای لیگ سیزدهم بود.

هواداران بازنده

شاید اگر هواداران استقلال و پرسپولیس بدانند بازیکنی که در سرما و گرما برای تشویقش به استادیوم می‌روند، قرار است در پایان فصل به تیم رقیب برود، هیچگاه خود را به آب و آتش نزنند. همان بازیکنانی که وقتی به یکی از 2 تیم می‌پیوندند، می‌گویند از کودکی طرفدار استقلال یا پرسپولیس بوده‌اند، چطور می‌شود بعد از چند سال، علاقه کودکی‌شان را فراموش می‌کنند و بعد از زدن گل به تیم حریف در دربی که نمونه‌اش را می‌توان هاشمی‌نسب مثال زد، آنطور خوشحالی می‌کنند؟ تازه جالب‌تر اینکه آنقدر خجالت نکشیده‌اند که برخی از آنها بازهم به تیمشان بازمی‌گردند و می‌گویند از اول به همین تیم علاقه‌مند بودم و به خاطر نامهربانی مسئولان به تیم حریف رفته‌ام. این چرخش 180درجه‌ای باعث می‌شود تا با کمی دقت در این مساله فقط هواداران را بازنده این جدال دانست که از احساساتشان خرج می‌کنند اما درنهایت نیز باید بازیکن مورد علاقه‌شان را در ترکیب تیم حریف ببینند.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)