مرجع خبری پرسپولیس : فصل دهم رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران كه آغاز هيجاني جديد را به همراه خواهد داشت از روز دوشنبه (فردا) با برگزاري چهار ديدار آغاز خواهد شد و در روز سه‌شنبه با پيگيري 5 ديدار ديگر به پايان مي‌رسد

 

دهمين دوره‌ي ليگ برتر فوتبال ايران در حالي آغاز مي‌شود كه در اين فصل براي اولين بار سازمان ليگ، برنامه كامل نيم فصل را همراه با تاريخ هر هفته به باشگاه‌ها اعلام كرده است اما موضوعي كه باعث شده اين اتفاق خوشايند از سوي باشگاه‌هاي ليگ برتري ناديده گرفته شود، تعطيلي‌هاي بيش از حد معمول و بعضا طولاني در برنامه ليگ امسال است كه باعث شده تيم‌ها براي آماده نگه داشتن بازيكنانشان در طول فصل با نگراني‌هاي زيادي مواجه شوند و حتي برخي از آنها انتقادهاي تندي را نيز به سازمان ليگ نسبت دهند.

 

 

 

 

هفته اول ليگ برتر 89-90 قرار است دوشنبه شروع شود و اين در حالي است كه بازيكنان تيم ملي پس از بازگشت از اردوي اتريش به تازگي به تيم‌هايشان ملحق شده‌اند و اين موضوع مي‌تواند علاوه بر اينكه بهانه‌اي براي مربيان شكست خورده احتمالي در هفته اول بازي‌ها باشد، همچنان نشانه‌اي بارز بر بي‌برنامگي فوتبال ما در همين سال برگزاري مسابقات حرفه‌اي ليگ برتر باشد. ضمن اينكه بايد به اين موضوع، زمان كوتاه تيم‌هاي تازه ليگ برتري شده براي آماده سازي خود را اضافه كرد كه پس از پايان ليگ يك فرصت چنداني براي بدنسازي و جمع كردن تيم خود نداشته‌اند. با اين تفاسير به سراغ 9 بازي هفته اول ليگ برتر در فصل 89-90 مي‌رويم.

 

دوشنبه 4 مرداد 89

*‌ شهرداري تبريز – استقلال تهران، ساعت 17 و 30

آبي‌پوشان پايتخت بايد در نخستين بازي خود كه ديدار افتتاحيه ليگ دهم خواهد بود، ميهمان تيم تازه ليگ برتري شهرداري تبريز باشند. آنها كه در اين فصل بار ديگر علي فتح الله زاده را به عنوان همه كاره باشگاه در كنار خود مي‌بينند قصد دارند با سرمربيگري پرويز مظلومي فوتبال جديدي را به هواداران نشان دهند. واقعيت امر اين است كه اگر استقلالي‌ها كمي ديرتر دست به كار شده بودند ممكن بود عطاي حضور موفق در ليگ و هم را به لقايش ببخشند چرا كه تا يك مقطع زماني نه سرمربي داشتند، نه مديرعامل و نه حتي هيات مديره! اما با آمدن فتح‌الله زاده كارهاي استقلال دوباره رونق گرفت و آنها توانستند با جذب ايمان مبعلي، فرزاد آشوبي، جواد شيرزاد و چند بازيكن ديگر يكي از تيم‌هاي موفق فصل نقل و انتقالات لقب بگيرند. بايد منتظر ماند و ديد آيا حاشيه‌هاي فصل پيش دوباره براي مديرعامل و سرمربي آبي‌پوشان پيش خواهد آمد يا خير.

اما شهرداري تبريز كه پس از تراكتورسازي نماينده‌ي دوم تبريز در ليگ برتر محسوب مي‌شود و نويد يك فصل پرتماشاگر ديگر را در اين شهر به ليگ مي‌دهد تحت هدايت اكبر ميثاقيان قطعا حريف سختي براي استقلال در زمين خود خواهد بود. فرهاد مجيدي و مجتبي جباري غايبان استقلال در اين بازي خواهند بود.

 

* فولاد خوزستان – استيل‌آذين، ساعت 20 و 45

ستاره‌هاي پرشمار و اسمي استيل‌آذين بايد در اولين آزمايش مهم و رسمي خود در خانه شاگردان مجيد جلالي به ميدان بروند. سرمربي جديد استيل‌آذين كه سابقه قهرماني در ليگ چين را دارد، چند هفته‌اي بيشتر نيست كه تيم را از افشين پيرواني تحويل گرفته و بايد ديد مربي‌اي كه در ابتدا قرار بود افرادي چون رايكارد و دنيزلي بر جايگاه او بنشينند با موجي از ستارگان پا به سن گذاشته و جوان فوتبال ايران مثل مهدي مهدوي كيا، علي كريمي، مهرزاد معدنچي، محسن خليلي، فريدون زندي، حسين كاظمي، سياوش اكبرپور، حسين كعبي، ميلاد زيندپور و حسن اشجاري چه عملكردي از خود بر جاي خواهد گذاشت. شايد با وجود اين بازيكنان انتظار قهرماني از استيل آذين چندان نامعقول نباشد. در آن سوي ميدان نيز مجيد جلالي با بستن تيمي جوان و يكدست قصد دارد نيم نگاهي به كسب رتبه‌هاي بالايي جدول داشته باشد.

به احتمال فراوان در اين بازي علي كريمي و مهرزاد معدنچي نمي‌توانند به دليل مصدوميت در تركيب استيل حضور داشته باشند.

 

 

*‌ ذوب آهن اصفهان – پيكان قزوين، ساعت 19 و 30

شاگردان ابراهيم‌زاده پس از چند سال حضور پياپي در كورس قهرماني دوست ندارند اين بار نيز دست‌شان از عنوان اول دور باشد. هر چند به نظر مي‌رسد يك بار قهرماني حق با ثبات‌ترين تيم ليگ در چند سال اخير بوده است. محمدرضا خلعتبري پس از سوگندي كه در دفتر حبيب ‌كاشاني براي حضور در تهران خورده همچنان قصد دارد در اصفهان به فوتبال خود ادامه دهد. در اين فصل مهدي رجب‌زاده و شاهين خيري هم به او در ذوب آهن اضافه شده‌اند. محمد احمدزاده اما در آن سوي ميدان پس از اينكه نتوانست آخرين نماينده شيراز در ليگ برتر را از خطر سقوط نجات دهد كنترل فرمان پيكان را در دستان خود گرفته و گفته است كه در طي راهي كه با پيكان طي مي‌كند سري به انزلي نخواهد زد.

 

*‌ پاس همدان – مس كرمان، ساعت 18

يكي از دو نماينده فوتبال ايران در مرحله يك هشتم جام باشگاه‌هاي آسيا كه پس از يك فصل نه چندان خوب و دست و پنجه نرم كردن با خطر سقوط سكان هدايت خود را به صمد مرفاوي سپرده بايد درنخستين بازي خود به مصاف حريف همدان خود در اين شهر برود. شاگردان مدير روستا كه تيمشان در فصل نقل و انتقالات بسيار كم سروصدا و آرام كار كرده بود مي‌خواهند نخستين پيروزي را در خانه خود تقديم هوادارانشان كنند. تقابل انديشه‌هاي دو مهاجم از دو نسل متفاوت فوتبال ايران اين بار در لباس مربيگري تماشايي خواهد بود.

 

سه‌شنبه 5 مرداد

*‌ سايپا كرج – صبا قم، ساعت 18 و 15

با شروط خاصي كه باشگاه سايپا براي انتقال كريم انصاري فرد به پرسپوليس گذاشته بود مشخص شد كه محمد مايلي كهن در اين فصل روي بازيكنان جوان خود حساب ويژه‌اي باز كرده است. شاگردان مايلي‌كهن پس از شكست برابر تيم ملي اميد در فينال جام ولايت در نخستين بازي خود در فصل جديد بايد به مصاف صباي قم بروند كه اين بار محمود ياوري را برروي نيمكت خود مي‌بيند و اميد دارد با حضور عليرضا نيكبخت در تيمش به مانند گذشته جايي در ميانه‌هاي جدول براي خودش دست و پا كند.

 

*‌ راه‌آهن – سپاهان، ساعت 17 و 45

قهرمان فصل گذشته ليگ بايد در نخستين پيكار براي دفاع از عنوان‌اش رودرروي راه‌آهن قرار بگيرند. امير قلعه نويي، تنها مربي‌اي كه با دو تيم مختلف ليگ برتر را فتح كرده پس از اينكه به توصيه دوست خود، تيمش را به اردوي هميشگي تركيه برد و در آخرين بازي تداركاتي نيز با 6 گل حريف دسته دومي خود را در هم كوبيد، در پي اين است كه بازي‌هاي خوب و پرگل سپاهان در فصل قبل را تكرار كند و ثابت كند كه در ايران هم يك تيم مي‌تواند دو سال متوالي قهرمان ليگ شود. زردپوشان اصفهان علاوه بر حفظ بازيكنان فصل قبل خود به غير از عمادرضا، فابيو جان واريو، هاشم بيگ‌زاده، خسرو حيدري و همچنين جواد كاظميان را به خدمت گرفتند تا نشان دهند آنها هم چيزي كم از استيل‌آذين در جمع كردن ستارگان گرانقيمت ندارند. در اين بازي تقابل قلعه‌نويي و كربكندي سرمربي جديد راه‌آهن مي‌تواند جالب باشد چرا كه اين دو در فصل پيش نيز در مقاطعي سوژه فوتبال ناپاك براي يكديگر بودند. محرم نويدكيا و جانواريو مصدومان سپاهان در اين بازي هستند.

 

*‌ ملوان انزلي – نفت تهران، ساعت 18 و 15

ورود نفت تهران به ليگ برتر مصادف شد با بازگشت حسين فركي پس از چند سال به سطح اول فوتبال كشور. گرچه مديران نفت به دنبال ابقاي نادر دست نشان درپست سرمربيگري تيم‌شان بودند اما انگار استعلامي كه از فدراسيون كردند اين اجازه را به آنها نداد. به هر حال تماشاي مصاف دو انديشه كاملا متفاوت فوتبال ايران كه يك سوي آن حسين فركي مربي سابق تيم‌ ملي و دستيار برانكو و سوي ديگر آن محمد پورغلامي مربي جوان كشور است خالي از لطف نخواهد بود. اينها همه در حالي است كه پورغلامي اعلام كرده با پورنعمت، مديرعامل ملوان مشكل جدي دارد و نمي‌تواند با او كار كند كه بايد ديد آيا انزلي‌چي‌ها از اين موضوع در طول فصل متضرر خواهند شد يا خير.

 

*‌ پرسپوليس – تراكتور سازي، ساعت 19 و 40

بدون شك حساس‌ترين ديدار هفته اول ليگ جدال دو تيم سرخپوش و پرطرفدار كشور خواهد بود. در اين فصل اتفاقي جديد براي پرسپوليس افتاد و آن اين است كه پس از چند سال براي اولين بار مربي فصل قبل سرخپوشان تيم جديد آنها را مي‌بندد و اين يعني ديگر عدم ناكامي را نمي‌توان به يارگيري مربي قبلي نسبت داد و اين بار همه چيز براي علي دايي آماده است تا با تيمي كه خود بسته و ساخته است و بازيكناني كه جذب كرده است، از حيثيت  پرطرفدارترين تيم در سه جام مختلف دفاع كند. دايي در نشست خبري باشگاه گفت امسال پرسپوليس ديگري را خواهيد ديد و بايد منتظر ماند و ديد سرخپوشان پايتخت با خريد بازيكنان جديدي چون غلامرضا رضايي، محمد نوري، اميرحسين فشنگچي، مازيار زارع، رضا نورمحمدي و هروه اوسال چقدر انتظارات هوادارانشان را بر آورده مي‌كنند و فصل جديد را چگونه آغاز مي‌كنند.

هر چند پرسپوليس در بازي اول ميزبان است اما حريفش تيم قدری است و شايد بتوان گفت استاديوم آزادي در اولين ديداري كه در ليگ دهم ميزباني مي‌كند شاهد سكوهاي مملو از جمعيت خواهد بود. فراز كمالوند كه اين بار ديگر ثابت كرده جزء “ف-ك” هاي معروف نيست نمي‌خواهد كارش را با باخت شروع كند و با تمام قوا به مصاف پرسپوليس خواهد رفت.

 

*‌ شاهين بوشهر – صنعت نفت آبادان، ساعت 20 و 30

نخستين نمايش رسمي شاهيني‌ها تحت هدايت حميد استيلي در برابر تيمي خواهد بود كه كمترين زمان آماده سازي را در ميان تيم‌هاي ليگ برتري داشته و تا آخرين لحظات نيز به دنبال به تعويق انداختن اين بازي بود. حميد استيلي اين بار در بوشهر زمان كافي براي نشان دادن خود دارد و از اخراج‌هاي ناگهاني و پايان فصلي كه فقط در باشگاه استيل آذين اتفاق مي‌افتد مصون است. فوتبالدوستان آباداني نيز كه تيمشان پس از مدتي دوباره به ليگ برتر صعود كرده دوست ندارند به سادگي به ليگ يك بازگردند و مي‌خواهند با مربي برزيلي خود همچنان برزيل ايران بماند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)