مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال معتقد است آنهایی که در حال حاضر پرچم مبارزه با ناپاکی در فوتبال را در دست گرفته‌اند تا چند سال پیش معتقد بودند که این فوتبال پاک است.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص اتفاقات اخیر فوتبال ایران که سروصدای زیادی به پا کرده است گفت: زمانی که در استقلال مسئولیت داشتم بارها در مصاحبه‌های متعدد به وجود فساد در فوتبال و ورزش اشاره کردم ولی متاسفانه رفتارهایی دیده شد که نشان می‌داد برخی علاقمند هستند مافیای فوتبال فعالیت خود را ادامه دهند و این شکل نامطلوب در فوتبال ایران وجود داشته باشد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال افزود: کسانی که امروز سرمدار مبارزه با ناپاکی‌های فوتبال هستند و پرچم آن را در دست گرفته‌اند چند سال قبل باعث ظهور چنین آدم‌هایی شدند؛ نه اینکه این افراد دستی بر آب و آتش داشته باشند ولی آنها کوتاهی کردند. متاسفانه بعضی افراد بادمجان دور قاب چین در فدراسیون فوتبال، آن زمان که در مورد فساد در فوتبال حرف زدم گفتند این فوتبال پاک است و حالا پرچم مبارزه با ناپاکی دست همان افراد است.

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: این افراد در آن زمان ساز مخالف می‌زدند و حتی برخی از آنها مدعی بودند که این حرف‌ها توهم است. حتی آنهایی که به وجود فساد در فوتبال یقین داشتند به خودشان می‌گفتند نکند این آقایان راست می‌گویند و ما خبر نداریم. نکته مهم دیگر سوءمدیریت در فدراسیون و باشگاه‌ها است و این موضوع در هر سازمان یا تشکیلاتی ناپاکی به وجود می‌آورد. به یک نکته مهم دیگر هم باید اشاره کنم که وجود 3 ضلع فساد در فوتبال ایران است که شامل مدیران عامل، مربیان و دلال‌ها می‌شود.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: برخی مدیران و مربیان در این فوتبال صادقانه کار می‌کنند و آنها از این دایره جدا هستند. مشکل اساسی فعالیت مدیران، مربیان و دلالانی است که رو به رفتارهای ناپسند می‌آورند و دلالی در فوتبال رقابت ناسالمی را میان مربیان و مدیران به وجود می‌آورد.

آشتیانی معتقد است که در فوتبال ایران راه درستی برای مبارزه با این مشکلات در نظر گرفته نمی‌شود. او در این خصوص گفت: هنوز یاد نگرفتیم در زمان برخورد با مشکلات دنبال علت‌ها بگردیم و معمولا دنبال مقصر بودیم. باید به دنبال علت فساد باشیم و عدم آگاهی به این مسائل باعث شد ناپاکی در فوتبال رشد کند.

وی در قسمت دیگری از حرف‌هایش در مورد دعوت مجلس شورای اسلامی از برخی فوتبالی‌ها عنوان کرد: نکته جالب و تعجب‌آور این است که مجلس برخی افرادی را دعوت کرد که اتفاقا خود این‌ها مورددار هستند. می‌توان مثال زد که ما گوشتی را در دهان گربه می‌گذاریم و حالا می‌خواهیم آن را بیرون بکشیم. دعوت از این افراد مورددار نشان می‌دهد که حتی مجلس هم با ناپاکی‌ها، جریان فساد و مافیای فوتبال که در 10 سال اخیر فعالیت گسترده‌ای دارند آشنا نیست. آنها حتی در مورد این فضا نمی‌توانند حدس یا گمانه‌زنی کنند. جالب اینجاست که افرادی که مجلس رفتند دم از سلامت می‌زنند.

مدیرعامل پیشین استقلال یادآور شد: کلیدواژه این آلودگی‌های فوتبال سوءمدیریت و تخلفات مختلف حاصل همین موضوع است. وقتی افراد موجهی برای اداره فوتبال وجود ندارند و نظارت عالی دیده نمی‌شود باید شاهد همین حوادث باشیم. الان روزهای خوب این فوتبال است و مطمئن باشید اتفاقاتی افتاده که هنوز به صورت پنهان باقی مانده است، ضمن اینکه خیلی‌ها جسارت ندارند بیایند و حرف‌هایشان را بزنند.

آشتیانی در پاسخ به این سوال که از بین بردن ناپاکی در فدراسیون فوتبال ایران برعهده چه کسی است گفت: من معتقدم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال می‌تواند یک نوسازی ایجاد کند. این مجمع در انتخابات 2 سال پیش به این نتیجه رسید که فدراسیون مستقل باشد و این یک تصمیم درست بود ولی مجمع نباید بگذارد که از تشکیل جلسات یک سال بگذارد و هیچ‌کس نگران مشکلات نباشد.

او خاطرنشان کرد: اعضای مجمع می‌توانند با کنار هم  قرار دادن بسیاری از مسائل، بررسی‌های مختلفی انجام و هر فردی که در فدراسیون تخلف می‌کند را مورد بازخواست قرار دهند. متاسفانه به غیر از آن تصمیمی که مجمع دو سال پیش گرفت و به آن اشاره کردم دیگر اتفاق خوبی نیفتاد. اهالی فوتبال باید 3 ضلع شوم فوتبال ایران که شامل مربیان، مدیران و دلال‌ها می‌شود را به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر قبول داشته باشند.

 

گفتنی است چند روز پیش مجلس از امیر قلعه نویی برای ریشه یابی فساد در فوتبال دعوت به عمل آورد!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)