گفت و گوی بی پرده با سرمربی سابق سرخ ها

مرجع خبری پرسپولیس : انتخاب بازیکنان، کمک ها و زمان شروع خیلی مهم ایست. من هیچکدام از این امتیازات را نداشتم . وقتی به تیم آمدم انرژی بازیکنانم تحلیل رفته بود، این مسائل به اضافه دعواهای مدیریتی کار ما را خراب کرد.

 اصلا بحث او نبود. داستان این نبود که چقدرت قدرت فنی دارد؟ چقدر مدیریت دارد؟ چطور باید تیم را جمع کند؟ بحث چیز دیگری بود. او تمام زورش را زد. ولی حقیقتا پرسپولیس اسیر بازی قدرت بود؛ جنگ عباس انصاریفرد و حسین هدایتی.

نلو وینگادا سرمربی سابق قزمرها تلنگری به آن روزها می زند و می گود: «هرگز دوست نداشتم این حرف را بزنم ولی باید بگویم بعضی از آدمهای فوتبال ایران درست و حسابی نیستند!» این همان نتیجه ای است که نلوی پرتغالی در زمان حضور در پرسپولیس به آن رسید ولی حتما باید از ایران فاصله می گرفت تا به آن اعتراف کند.

داستان نلو و پرسپولیس دیر شروع شد و زود به پایان رسید. او آمده بود تا چند فصل در ایران بماند و حتی بعدها به تیم ملی ایران برسد ولی نیامده رفت. با اینهمه، نلو از تجربه خوبی حرف می زند که در آن کار در فضایی تازه و البته نه چندان دلچسب در فوتبال را تجربه کرد. حالا او به پرتغال برگشته. به جایی که می گوید به «آن تعلق دارد.» نلو فصل تازه ای را با ویتوریا گیمارش در پرتغال آغاز کرده. این تیم فصل قبل هشتم شد و با حضور نلو، جایگاه تازه ای را جستجو می کند. او بعد از ناکامی در پرسپولیس، به آینده خوش بین است و تاکید می کند، هر تجربه جدیدی مثل تجربه قبلی نخواهد بود. وینگادا از روزهای سختش در پرسپولیس می گوید و از اینکه، شاید اگر جنگ مدیران در این باشگاه نبود او حالا همچنان در ایران بود.

*حتما وقتی درباره پرسپولیس حرف می زنید یاد روزهای سخت می افتید. ظاهرا پروند شما به طور کامل بسته نشده. پولتان را نگرفته اید؟

 نه، هنوز در این زمینه مشغول مذاکره هستیم. قرار بود شکایت کنم ولی دست نگه داشته ام. آنها قول داده اند که پولم را پرداخت کنند. راهی جز این نیست که کمی دیگر صبر کنیم.

*ولی پرسپولیس همیشه مشکلات مالی داشته و نشان داده تا زمانی که شکایتی صورت نگیرد پولی نمی دهد!

 این آخرین راه است. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد من به فیفا شکایت خواهم کرد.

*چه مقدار از پول خود را دریافت نکرده اید؟

نزدیک به دو سوم از پول قراردادم را نداده اند. علاقه ای به اعلام مبلغ ندارم اما اگر لازم بود آن را به اطلاع شما می رسانم. پس از عقد قرارداد گفتند پولم در سه قسط پرداخت می کنند که هیچوقت به تعهدشان عمل نکردند.

*شما همواره گفته اید که تجربه خوبی در ایران داشتید. اما با پرسپولیس نتایج بدی بدست آوردید. توضیح می دهید منظورتان از این تجربه خوب چیست؟

 کار در هر شرایطی تجربه ای مفید است. ولی من در ایران به یک نتیجه رسیدم و آن این بود که آدمهای فوتبالی در کشور شما درست نیستند. به خاطر منافع خود چشم بر منافع تیم می بندند. تا زمانی که این آدمها صادق نباشند پیشرفت حاصل نمی شود. فکر و ذکر همه مسایل غیر فنی است. در ظاهر دوست تو هستند اما در باطن نه. پشت سرت هر کاری می کنند تا موفق نشوید. در تمام روزهای کاری ام در پرسپولیس یک مسئله جدید پیش می آمد و اجازه نمی داد کارمان را به درستی انجام دهیم.

*هیچوقت تصمیم نگرفتید از این مسایل به روشنی حرف بزنید. شما خیلی خویشتن دار بودید و دوستانتان می گفتند به خاطر همین موفق نبودید. خودتان چنین نظری دارید؟

 من همیشه اینگونه بوده ام. ولی بارها از این رفتار نتیجه مطلوب گرفته ام. ولی من در شرایط خوبی به این تیم نیامدم. اگر همه چیز را می دانستم اصلا چنین تصمیم نمی گرفتم. اگر از ابتدای فصل سرمربی پرسپولیس می شدم خیلی چیرها تغییر می کرد. انتخاب بازیکن، کمک ها و زمان شروع کار خیلی مهم است. من هیچکدام از این امتیازات را نداشتم. وقتی به تیم آمدم انرژی بازیکنان تحلیل رفته بود. فکر می کنم این مسایل به اضافه دعواهای مدیریتی کار ما را خراب کرد.

 *یعنی شما معتقدید دعوای انصاریفرد و هدایتی ضربه زیادی به تیمتان زد؟ رسانه ها بارها اشاره کرده بودند که این موضوع روی کار بازیکنان هم تاثیر مستقیم داشت. در واقع دو دستگی در پرسپولیس ایجاد شد. شما هم به این موضوع تاکید دارید؟

من تمام حرفهایم را زدم و علل ناکامی را گفتم. فکر می کنم برای پیشرفت فوتبالتان به آدمهای صادق، راستگو و درست نیاز دارید. با این آدمها کاری پیش نمی رود. هم در رده مدیریت و هم در ردهای دیگر. اما باید اعتراف کنم مردم ایران بسیار مهربان و خون گرم هستند. قبل از اینکه بیایم فکر می کردم در ایران همه چیز محدود است. مردم رفتارهای خوبی ندارند. ولی حالا نظرم به طور کامل تغییر کرده.

 *شما همیشه به نیمکتتان هم معترض بودید. می گفتید بازیکن خوب ندارید….

 دقیقا همینگونه بود. بازیکنان اصلی خسته بودند و بازیکنان جایگزین کیفیت بالایی نداشتند. به طوری که مجبور بودیم از آنها استفاده کنیم. بازیکن اهرم مربی است. اگر نباشد کار به جایی نخواهید برد. باید اعتراف کنم برخی از بازیکنان از نظر فنی به هیچ وجه در حد پرسپولیس نبودند.

*حالا با چنین تجربه ای آیا ممکن است یک روز دوباره به ایران بازگردید و مربیگری کنید؟

بعد از شکست در بازی آخر مقابل بینادکار اعلام کردم فعلا به ایران بازنخواهم گشت. حالا هم همین نظر را دارم. در شرایط فعلی با گیمارش هستم و به این باشگاه تعهد دارم. ولی شاید بعدها در صورت یک پیشنهاد خوب دوباره به لیگ برتر ایران برگشتم.

*از حضور در ویتوریا گیمارش راضی هستید؟

 اینجا همه چیز خوب است. برای فصل جدید آماده می شویم. روز 16 آگوست اولین بازی فصل را مقابل ویتوریا ستوبال انجام می دهیم. با اینکه پول کمی از این باشگاه می گیرم ولی راض هستم چون راحتی برایم مهمتر از هر چیز دیگری است. اورلاندو(مربی بدنساز پرسپولیس) هم در کنارم حضور دارد و. هفته گذشته اردویی در شمال پرتغال برزگار کردیم که بسیار خوب و مفید بود. قصد داریم فصل را با قدرت شروع کنیم تا جزو چند تیم بالای جدول باشیم. اگر بتوانیم به جام یوفا هم برسیم راضی خواهیم بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)