کمک داور سابق فوتبال به انتقادهای عضو کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال پاسخ داد.

 

علی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به مصاحبه رضا غیاثی که در آن انتقادهای زیادی را از وی و چند تن از داوران سابق داشت، اظهار کرد: در سال 1384 از غیاثی به مجتمع قضایی شماره سه میدان ونک شکایت کردم. می‌توانید اصل ماجرا را از آقای خبیری که بازپرس و رییس وقت این مجتمع بود بپرسید و جویا شوید که آیا آقای غیاثی در آن پرونده‌ محکوم شد یا خیر؟ ایشان وقتی در آن دادگاه محکوم شد به دادگان زنگ زد و رییس وقت فدراسیون هم به خبرنگاران گفت که احتمالا باید سند بگذارند تا غیاثی بازداشت نشود. شکایت من به خاطر حرفی بود که آقای غیاثی در کمپ تیم ملی علیه من گفته بود و مرا «پدر خوانده» داوری نامیده بود. اگر ایشان ادعا می‌کند که بی‌گناه بود، چرا دائما از افرادی مثل دادگان، علیپور، نوآموز و شخصی به اسم قاضی حداد نام می‌برد که از او حمایت می‌کنند. پس مشخص می‌شود که ایشان در این مملکت بیشتر از من دوستان با نفوذ دارند.

 

وی ادامه داد: آقای غیاثی در سال 84 در جلسه‌ای با دادگان اعلام کرده بود که من (خسروی) "گاد فادر" داوری شده‌ام و باید مرا خانه نشین کنند، در حالی که پس از سال‌ها مشخص شده است که من گاد بیبی (godbaby) هم نیستم، چه برسد به گاد فادر (god father)! اگر من کسی را در این کشور داشتم، نمی گذاشتم که در آن 9 ماه با من ظالمانه رفتار کنند و از رفتن من به جام جهانی 2006 که به عنوان کمک داور الیت آسیا می توانستم کاندیدای آن باشم، جلوگیری کنند. به عبارت دیگر به خاطر خودخواهی و حسادت نگذاشتند که سهمیه ایران در جام جهانی 2002 حفظ شود.

 

خسروی همچنین مدعی شد: به همراه نوید مظفری، نادر جعفری، جواد تقی‌پور و محمود رفیعی توسط آقایان نصیری و عسگری از بنده امتحان قوانین و آنالیز به زبان انگلیسی و امتحان کتبی با 10 سوال انگلیسی گرفته شد که من و مظفری برگزیده شدیم. آقایان هیچ راهی نداشتند جز آن که من را به کلاس فوتور 3 در بنگلادش معرفی کنند. پس لطفا منت نگذارند! در کلاس بنگلادش به همراه نوید مظفری و خانم سورینا سهرابیان شرکت کردم و در میان 25 نفر از کشورهای هند، پاکستان، سریلانکا، بوتان، مالدیو و بنگلادش که همگی از من به زبان انگلیسی مسلط‌تر بودند به همراه شانکار از هند قبول شدیم و به AFC و فیفا معرفی شدیم. مدرسان آن کلاس شمس‌المائدین از سنگاپور، ویکتور کارپاییف از قرقیزستان و مسعود عنایت از ایران بودند. می‌توانید از عنایت بپرسید که من در آن کلاس در آنالیز قوانین در چهار امتحان تستی و کار در زمین چه عملکردی داشتم. همچنین می‌توانید از مظفری و خانم سهرابیان سوال کنید که در آن یک هفته همیشه سرگروه یکی از گروه‌های انتخابی بودم.

 

وی افزود: همان سال در کلاس ناظران الیت آسیا شرکت کردم و در مقابل حدود 50 نفر که در بین آن‌ها آقایان مرادی، نصیری و عنایت هم حضور داشتند درباره نحوه نظارت حدود 10 دقیقه به زبان انگلیسی توضیح دادم، به طوری که مدرس انگلیسی کلاس از حضار خواست من را تشویق کنند. می‌توانید برای صحت ادعایم از مرادی، نصیری و عنایت سوال کنید. در زمان آزمونی که با کامپیوتر انجام می‌شد به علت نقص دستگاه کامپیوتر شخصی‌ام، سیستم اینترنتی من که صورت wi-fi بود یک لحظه قطع شد و تمام نوشته‌هایم ذخیره نشد. با مسئول این کار صحبت کردم و ایشان اعلام کرد که مشکلی نیست، چون فرم من را دیده که به صورت تایپ، خوب انجام داده‌ام. جهت اطلاع علاقه‌مندان می‌گویم که در روز حدود 8 ساعت کار با کامپیوتر انجام می‌دهم.

 

این داور در ادامه گفت: 10 سال است که در دانشگاه تدریس می‌کنم و می‌توانید استعلام بگیرید که همه کارهای کلاسم از ارسال سوال گرفته تا ارسال ریز نمرات با استفاده از اینترنت و کامپیوتر است و در تدریس هم از پاورپوینت استفاده می‌کنم. درباره نرفتن به کلاس آمادگی جسمانی هم باید بگویم که توسط عنایت در سال‌های 2009 و 2010 به کلاس آمادگی جسمانی در سریلانکا و نپال اعزام شدم و در همان سال در ایران و به همراه دکتر نوشادی و دکتر آقابابا، 35 نفر را از 35 استان آموزش دادم اما متاسفانه کمیته داوران با هدایت عسگری از هیچ کدام‌شان استفاده نکرد. حتی احکام آن‌ها با امضای کفاشیان برایشان ارسال شده بود. در زمان تست آمادگی جسمانی در تهران که از من هم دعوت شد مشاهده کردم که افرادی به عنوان ممتحن انتخاب می‌شوند که صلاحیت ندارند و به جای مساعدت و معلمی کردن به داوران استرس وارد می‌کنند. نمونه‌اش علی موغلی بود که در دور 23 و تنها 150 متر مانده به پایان راه مجبور شدیم او را از ادامه کار منع کنیم چون فشار زیادی به او آمده بود. هرچند به نظر من او با همان 23 دور دویدن قبول شده بود چون قانون در دنیا 20 دور است.

 

خسروی درباره جلسه‌ای که رضا غیاثی معتقد بود مسعود مرادی مفاد آن را به وی اطلاع داده است هم گفت: آن جلسه در مردادماه سال جاری در آکادمی فوتبال برگزار شد و در آن مرادی، نصیری، فنایی، اصفهانیان، غیاثی، آیت‌اللهی، کفاشیان و احتمالا نبی حضور داشتند. فردای آن روز چیزی متوجه نشدم و قسم می‌خورم که مرادی هم آن روز یا فردایش چیزی به من نگفت. من در دنیای فوتبال و داوری دوستانی دارم که نقل قول‌های خود آقایان را به من انتقال دادند. جامعه داوری ما پیچیده نیست. من از فردی که علیه من حرف زده بود به کمیته اخلاقی، کمیته انضباطی و کمیته تخلفات حرفه‌ای شکایت کردم اما به جز کمیته انضباطی سایر کمیته‌ها از من دعوت نکردند. ضمن این متشاکی هم در جلسه حضور پیدا نکرد. در برنامه 90 اعلام کردم که اگر غیاثی من را گاد فادر داوری می‌داند پس باید قبول کند که اخبار به گاد فادر می‌رسد! من که ادعا دارم فرد کوچکی در داوری هستم و دست همه پیشکسوتان و استادان را می‌بوسم و برای همه احترام قائلم.

 

وی ادامه داد: اگر صحبتی کرده‌ام به خاطر ناراحتی و تقاضای داوران بوده است وگرنه من چه نفعی می‌برم؟ اگر به من کلاس یا نظارت می‌دادند نفع می‌بردم. همین آقایان به خاطر حمایت من از قهرمانی و رفیعی دیگر به من نظارت ندادند. حتی از زمانی که روی کار آمدند یک کلاس درجه سه هم ندادند. آیا در این مدت شکایت یا اعتراض از من دیدید؟ خوشبختانه برنامه 90 در دو هفته قبل مشخص کرد که چه کسانی درون داوری هستند و چه کسانی بیرون مانده‌اند؟ آن‌ها که سوابق قضاوت جهانی و المپیک دارند بیرون گود هستند و افرادی که سابقه چندان درخشانی در ایران و آسیا ندارند داخل دپارتمان هستند.

 

وی ادامه داد: در چند روز گذشته صحبت‌هایم در برنامه 90 بازخوردهایی داشته که مشخص است حق با کیست و در حق چه کسی ظلم صورت گرفته است. من به عنوان یک معلم و یک پدر همواره جوانان و داوران را به رعایت عدالت، انضباط و تکمیل تحصیلات، تشکیل خانواده و انتقادپذیری تشویق می‌کنم.

 

خسروی در ادامه گفت: آی دی کارت کلاس نظارت داوری 2012 به دستم رسیده و در سایت AFC هم نام کاربری و گذرواژه نظارت من وارد شده است. چطور می‌شود که با این شرایط و وقتی جلوی 50 نفر به انگلیسی کنفرانس داده‌ام اعلام کنند که قبول نشده‌ام؟ اگر از خود عسگری و عنایت بپرسید می‌گویند که اکنون کسانی نظارت می‌کنند که نه تحصیلات مرا دارند و نه مثل من می‌توانند انگلیسی حرف بزنند.

 

وی در پایان درباره ماجرای 100 هزار دلاری‌ها و کالدرون که غیاثی مطرح کرده بود گفت: من اصلا کسی را به اسم کالدرون نمی‌شناسم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)