صدا و سیما همچنان سوژه روز !

مرجع خبری پرسپولیس : شبكه 3 سيما براي پخش ديدارهاي ليگ برتر فوتبال ايران روش جديدي را در پيش گرفته كه در دنيا بي‌نظير است.

پس از پافشاري مسئولان كنفدراسيون فوتبال آسيا به فدراسيون ايران، جامعه ورزشي با مقوله جديدي به نام “حق پخش تلويزيوني ” آشنا شد. مقوله‌اي كه سال ها قبل در فدراسيون هاي اروپايي و برخي كشورهاي آسيايي،‌ آفريقايي و آمريكايي كه ليگ حرفه‌اي دارند، كاملاً تعريف شده بود. آنها بدون هيچ چالشي، اين مقوله ورزشي- اقتصادي را مورد تائيد قرار داده بودند؛ ‌اما در ايران شرايط فرق مي كرد و براي نهايي شدن امضا حق پخش، اختلاف مسئولان فدراسيون با سران صدا و سيما، ماه ها نقل محافل شد.
سرانجام پس از كش و قوس هاي فراوان و براي آنكه فوتبال ايران از سوي AFC با مشكلي روبرو نشود، قرارداد حق پخش با مبلغ 10 ميليارد تومان به امضا رسيد تا هواداران ورزش و فوتبال گوشه اي از ورزش حرفه اي را احساس كنند. اين مبلغ البته به گفته مسئولان سازمان ليگ در آستانه شروع نهمين دوره مسابقات به 11 ميلیارد تومان افزايش يافت.
با وجود نهايي شدن عقد قرارداد براي پخش نهمين دوره ليگ برتر، در روزهاي اخير مخاطبان تلويزيوني براي تماشاي مسابقات با اتفاقات عجيب و غريبي از جمله پخش با تاخير، قطع شدن بازي‌ها در حساس ترين دقايق،‌ تغيير زمان رقابت ها با دستور مسئولان شبكه 3، پخش پيام هاي بازرگاني هنگام شروع مسابقات و … مواجه هستند.
آمار نشان مي دهد ورزش به ويژه فوتبال ميان مردم ايران علاقمندان زيادي دارد. شهروندان براي تماشاي يك مسابقه ورزشي در طول روز براي آن زمان خاص برنامه ريزي مي‌كنند. به همين دليل، بي احترامي نسبت به خود در اين زمينه را نمي پذيرند؛ اگر چه در هفته‌هاي اخير بدرفتارهايي متعددي را در نحوه پخش مسابقات را شاهد بوده‌ايم.

* برتري “افسانه جومونگ ” برابر استقلال در ليگ قهرمانان آسيا
پخش يك مسابقه فوتبال، ميليون‌ها نفر را به پاي تلويزيون ها مي‌كشاند. بنابراين، براي حفظ اين مخاطبان و براي جلب رضايت آنها مي طلبد كه رفتاري مناسب و در خور شان آنها از خود نشان دهيم.
استقلال، يكي از تيم هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان آسيا بود كه در اولين مسابقه خود، 21 اسفند ماه سال گذشته به مصاف الاتحاد عربستان رفت و ميليون‌ها ايراني منتظر تماشاي اين مسابقه بودند تا عملكرد يكي از نمايندگان پرطرفدار خود را از تلويزيون نظاره كنند. اما در همان مسابقه، شبكه 3 واكنش جالبي از خود نشان داد و با شروع نيمه دوم و جايي كه مسابقه به لحظات حساس خود رسيده بود، به يك باره پخش مسابقه را به دليل اخبار قطع كرد و مخاطبان در اوج ناراحتي تا دقيقه 60 نتوانستند بازي را تماشا كنند.
در ادامه همين مسابقات و در 29 ارديبهشت ماه، اين شبكه به دليل پخش سريال “افسانه جومونگ “، مسابقه استقلال ايران و الجزيره امارات را پخش نكرد تا اين ديدار از شبكه دو پخش شود. صداوسيما براي پخش مسابقات درخواست تغيير ساعت مي كند؛ اما چون نمي تواند به گارگردان سريال كره‌اي جومونگ اين موضوع را بگويد، مجبور مي شود اين سريال را پخش كند؛ اتفاقي كه كمتر شاهد آن هستيم.

* نوآوري شبكه سه براي پخش مسابقات ليگ نهم
با شروع نهمين دوره ليگ برتر و افزايش حق پخش به 11ميليارد تومان، انتظار مي‌رفت ديگر شاهد چنين اتفاقاتي از سوي شبكه سه نباشيم؛ اما با گذشت چند هفته و با توجه به رويدادهاي مهمي از جمله برگزاري مسابقات جهاني واليبال، بسكتبال، فوتسال و ديدارهاي ليگ برتر، نه تنها از اين رفتارها كاسته نشد؛ بلكه بر شدت بي توجهي به خواسته مخاطبان نيز افزوده شد.
نتايج مسابقات تيم هاي ملي نوجوانان واليبال و تيم بسكتبال جوانان در رقابت هاي جهاني اهميت ويژه اي دارد كه متاسفانه در شرايط مطلوبي پخش نشد. به عنوان مثال، در مسابقه پاياني جام جهاني نوجوانان واليبال بين تيم هاي ايران و صربستان، ست اول و ست چهارم با تاخير پخش شد و مسابقات جهاني تيم بسكتبال نيز اصلاً پخش نشد.
در زمينه فوتبال علاقمندان ميليوني اين ورزش نيز روزهاي خوشي را براي تماشاي ليگ برتر نداشته اند؛ اگر چه عقد قرارداد حق پخش آنها را خيلي به آينده خوشبين كرده بود. نحوه پخش مسابقه ملوان و استقلال تهران در هفته چهارم و ذوب آهن و پرسپوليس در هفته پنجم خوشبيني علاقمندان ميليوني به فوتبال داخلي را به ياس تبديل كرد زيرا هر 2 مسابقه در شرايط بسيار بدي از اين شبكه به بينندگان تلويزيوني ارائه شد.
ديدار تيم هاي ملوان و استقلال قرار بود ساعت 21 برگزار شود؛ اما به دليل پخش سريال تلويزيوني و دستور اكيد مسئولان شبكه 3، اين مسابقه با يك ربع تاخير برگزار شد. اين در حالي است كه پيش از آن اطلاع رساني انجام نشده بود. با شروع مسابقه، برق ورزشگاه تختي انزلي در اواسط نيمه اول قطع شد. بعد از 22 دقيقه تاخير و با بازسازي مشكل برق ورزشگاه، بازي از سر گرفته شد، اما به دليل پخش اخبار اين مسابقه تا دقيقه 35 پخش نشد و بار ديگر بر خشم و عصبانيت مخاطبان افزود چون بينندگان تلويزيوني علاوه بر تماشاي مسابقه مجبور بودند در پايان خبرها، گزارش پاياني خبر را نيز تماشا كنند.
پخش سريالي، فوتبالي، خبري و بازرگاني مسابقه حساس تيم هاي ذوب آهن و پرسپوليس كه شب گذشته برگزار شد يكي ديگر از شاهكارهاي شبكه 3 است و مي توان از آن به عنوان يك بدعت در فوتبال حرفه‌اي ياد كرد كه در هيچ جاي دنيا چنين روشي مشاهده نمي‌شود.
البته نبايد فراموش كرد اين نحوه پخش سريالي مسابقات فوتبال فقط به شبكه 3 سيما ختم مي شود زيرا كساني كه ماهواره دارند؛ مي توانند از خانه همسايه؛ بدون آن كه برنامه مورد علاقه‌شان برشي بخورد، يك مسابقه فوتبال را از شبكه جهاني جام جم تماشا كنند.
بدون شك مسابقه ذوب آهن و پرسپوليس حساس ترين مسابقه هفته پنجم ليگ برتر بود و ميليون ها مخاطب را به پاي گيرنده هاي تلويزيوني كشانده بود تا اين ديدار حساس در ورزشگاه فولاد شهر را تماشا كنند، اما اين مسابقه به دليل پخش سريال تلويزوني و بنا بر خواست سران شبكه 3 بعد از دقيقه 13 به مخاطبان ارائه شد و در دقيقه 73 هنگامي كه بازي به اوج حساسيت رسيده بود، به دليل پخش خبر مسابقه به يك باره و بدون اطلاع قبلي قطع شد و مخاطبان فوتبالي پاي گيرنده هاي خود شوكه شدند.
پس از 10 دقيقه، بازي دوباره پخش شد تا در مجموع شبكه سوم 23 دقيقه را پخش نكند. همه اين شرايط در حالي رخ داد كه مسئولان صدا و سيما از قبل برنامه بازي ها را مي دانستند و مي توانستند با يك برنامه ريزي مناسب هم بازي را به طور كامل پوشش دهند و هم اخبار را پخش كنند اما پخش سريال و آگهي هاي بازرگاني براي مسئولان شبكه 3 ظاهرا بيش از احساسات ميليون ها بيننده تلويزيوني اهميت دارد.
در فاصله بين دو بازي ذوب آهن و پرسپوليس با ديدار استقلال و سايپا مي شد اخبار را پخش كرد اما مسئولان شبكه 3 ترجيح دادند در اين فاصله آگهي پخش كنند و البته از پيام هاي بازرگاني بين سريال هم غافل نشدند تا مبادا خللي به هزينه هاي دريافتي وارد شود. در اين ميان ظاهرا بينندگاني كه منتظر تماشاي اين مسابقه بودند هيچ اهميتي نداشتند چرا كه شبكه 3 با اين كار در واقع به آنها بي احترامي كرد.

* تاييد پخش سريالي مسابقات از سوي رئيس
براي شفاف سازي بيشتر و براي يافتن علت اصلي خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس سراغ علي كفاشيان، رئيس فدراسيون رفت.
رئيس فدراسيون فوتبال در اين باره گفت: صدا و سيما اين اختيار را دارد كه مسابقه را قطع كند و به پخش ساير برنامه‌ها بپردازد. اين مشكلات تلويزيون است و يكسري مشكلات در اين زمينه وجود دارد.
كفاشيان در مورد پخش با تاخير برخي مسابقات مانند مسابقه تيم هاي ذوب‌آهن و پرسپوليس و قطع شدن بازي در دقيقه 73 عنوان كرد: اين مسائل مربوط به مديريت صدا و سيما مي‌شود و به فدراسيون فوتبال مربوط نيست. ما نيز در حوزه خود عمل خواهيم كرد و با عملكرد ديگر مسئولان كاري نداريم.
عزيز محمدي ، رئيس سازمان ليگ نيز در اين زمينه واكنش خنثني از خود نشان داد و گفت: برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان است و اين‌گونه تداخل‌ها به وجود مي‌آيد.
وي ادامه داد: طبق قرارداد سازمان ليگ با صدا و سيما قرار شد 2 بازي از هر هفته ليگ پخش شود و چنين مشكلاتي در قرارداد وجود ندارد.
محمدي گفت: براي دريافت پاسخ دقيق تر بايد با مسئولان صدا و سيما صحبت كنيد و دلايل را جويا شويد.
رئيس سازمان ليگ در حالي از تداخل برنامه ها در ماه رمضان صحبت مي‌كند كه پيش تر نيز شاهد چنين مواردي بوده‌ايم و مشخص نيست اين عملكر صدا و سيما و بي‌احترامي شبكه سوم به بينندگان تا چه زماني ادامه خواهد يافت.
خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس براي پيگيري اين موضوع سراغ حسين آقازماني مدير گروه ورزش شبكه سوم سيما رفت اما وي در مورد اين قضيه با بيان اين كه ” در اين باره صحبت نمي كنم ” ترجيح داد هاشمي تهيه كننده برنامه ليگ برتر فوتبال را به خبرنگار فارس براي توضيح در اين مورد معرفي كند.
هاشمي به فارس گفت: من فقط يك تهيه كننده هستم و بايد مسابقات را پوشش دهم. اگر در كيفيت پخش مسابقات و يا برنامه اي كه در اين خصوص داريم مشكلي باشد من بايد پاسخگو باشم.
وي افزود: ساعت بازي هاي دو تيم پرسپوليس و استقلال را به شبكه اعلام مي كنيم و آنها در نامه اي معاونت سياسي اين برنامه را به اطلاع مي رسانند. تصميم گيري درباره اين كه برنامه هاي در نظر گرفته شده در آن ساعات پخش شود يا خير بر عهده معاونت سياسي است. حتي در مورد پخش سريال نيز مديران شبكه تصميم گيري مي كنند.
تهيه كننده برنامه فوتبال برتر خاطرنشان كرد: من در مقام تهيه كننده نمي توانم جوابگوي انتقاد شما باشم و مسئولان شبكه بايد در اين باره صحبت كنند. شايد من هم به عنوان يك ببينده در هنگام پخش فوتبال با قطع آن و پخش اخبار آزار ببينم ولي اين تصميمي است كه مديران مي گيرند.
پيگيري هاي خبرنگار فارس براي صحبت با پورمحمدي مدير شبكه سوم سما نيز بي نتيجه باقي ماند. در دو بار تماس با دفتر وي با جمله ” ايشان امروز در دفتر خود حضور پيدا نمي كند ” روبرو شديم.
بدين ترتيب است كه احترام به مخاطب در رسانه ملي و شبكه 3 گاهي اوقات جاي خود را به پيام هاي بازرگاني و ساير موارد مي دهد.

منبع : خبرگزاری فارس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)