با اختلاف فاحش نسبت به استقلال، پاس و سپاهان

مرجع خبری پرسپولیس : اگر 15 ركورد مختلف با معيار و مصاديق فوتبالي را در تاريخ ليگ ايران مورد بررسي قرار دهيم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه تيم فوتبال پرسپوليس با كسب 5/11 ركورد از 15 ركورد تيم برتر تمام ادوار ليگ ايران است.

 

 استقلال با 5/1 ركورد و سپاهان و پاس هر كدام با يك ركورد در رده‌هاي بعدي اين عرصه قرار دارند. به جدول 15 رکورد منحصر به فرد لیگ ایران توجه کنید: 

قاطع‌ترين قهرماني در يك فصل
پرسپوليس در سال 50، در 14 ديدار ليگ صاحب 13 برد و يك باخت شد. بر اين اساس پرسپوليس آن سال موفق شد 93 درصد از كل امتيازات را به خود اختصاص داده و از اين حيث صاحب يك ركورد رويايي شود.

 

بيشترين گل‌زده در يك فصل
البته بيشترين و بهترين ميانگين متعلق به پرسپوليس سال 50 دارد كه در 14 بازي 45 گل يعني 2/3 گل در يك بازي به ثمر رساند، اما بيشترين گل‌زده در يك فصل متعلق به استقلال سال 87 است كه در 34 بازي، 70 گل زد يعني اندكي بيشتر از دو گل‌زده در يك بازي توسط آبي‌ها ثبت شده است.

بيشترين امتياز در يك فصل
سپاهان در ليگ سال 88 يعني ليگ نهم حرفه‌اي موفق شد 67 امتياز در يك فصل بگيرد و ركورد استقلال را كه در سال گذشته با 66 امتياز ثبت شد، بشكند. البته سپاهان حتي به ميانگين دو گل هم نرسيده و تنها به خاطر تعداد بازي‌هاي زياد سپاهان در ليگ نهم حرفه‌اي صاحب اين ميزان امتياز شد.

يكطرفه‌ترين قهرماني در يك فصل
پرسپوليس صاحب يكطرفه‌ترين و شايسته‌ترين قهرماني در يك فصل شده است. سرخپوشان در ليگ سال 77 يعني در مسابقات ليگ هشتم آزادگان توانستند 65 امتياز گرفته و قهرمان شوند. تيم دوم يعني استقلال و سپاهان با 12 امتياز كمتر دوم شدند.

كمترين گل‌خورده در يك فصل
پرسپوليس در ليگ سال 54 در 30 بازي از مسابقات ليگ سوم تخت‌جمشيد، 12 گل‌خورده بود. سرخپوشان در اين سال، طي دو بازي از راه‌آهن و استقلال شش گل خوردند و در 28 ديدار ديگر تنها شش گل دريافت كردند كه اتفاق عجيب و جالبي بود.

پرافتخارترين مربي در ليگ
علي پروين، پرافتخارترين مربي در ليگ ايران بوده است. پروين، سرمربي پرسپوليس عنوان قهرماني (77، 78 و 80)، عنوان نايب‌قهرماني (68، 71، 72 و 79) و عنوان سوم (70 و 81) را به دست آورده و بر اين اساس با سه قهرماني، چهار نايب‌قهرماني و دو عنوان سوم اين مقام را به دست آورده است. پرسپوليس سه بار هم با علي پروين قهرمان جام‌حذفي شده است.

ركورد قهرماني در تاريخ ليگ
پرسپوليس با كسب 9 عنوان قهرماني، پرافتخارترين تيم تاريخ ليگ ايران شده است. سرخپوشان در سال‌هاي 50، 52، 54، 74، 75، 77، 78، 80 و 86، 9 بار قهرمان ليگ و چهار بار قهرمان جام‌حذفي شدهاند و بعد از پرسپوليس، استقلال با هفت قهرماني در ليگ و پنج قهرماني در جام‌حذفي، رتبه دوم افتخار اين عرصه را دارد.

بيشترين آقاي گل
استقلال و پرسپوليس صاحب ركورد كسب عنوان آقاي گل بوده‌اند. استقلال شش بار با غلامحسين مظلومي، غلامرضا عنايتي (هر كدام دو بار) و علي سامره و آرش برهاني آقاي گل شده و پرسپوليس با كلاني (دو بار)، ايرانپاك و كلاني (مشترك)، فرشاد پيوس (دو بار)، دايي و خليلي هر كدام يك بار آقاي گل ليگ شده‌اند.

بهترين نتيجه در تاريخ ليگ
پرسپوليس بهترين نتيجه را در تاريخ ليگ به دست آورده است. سرخپوشان در ليگ سال 73 موفق شدند تيم فوتبال شاهين بوشهر را با نتيجه 10 بر يك شكست داده و با اين برد خوب نخستين برد با نتيجه دو رقمي را به خودش اختصاص بدهد كه اتفاق جالب توجهي بود. در ليگ‌برتر، ابومسلم يك بار استقلال رشت را 9 بر دو برد.

ركورد بي‌شكستي در تاريخ ليگ
ركورد بي‌شكستي در تاريخ ليگ را پرسپوليس با 43 بازي ثبت كرده است. پرسپوليس از روز 19 دي 50 كه به تاج مسجد سليمان يك بر صفر باخت، تا روز چهارم خرداد 53 كه در ليگ دوم تخت‌جمشيد يك بر صفر به تاج باخت در 43 بازي برابر حريفان مختلف خود نباخت و ركورد بي‌شكستي را به دست آورد.

ركورد پيروزي متوالي در يك فصل
از روز 24 مهر ماه سال 77 در ليگ هشتم آزادگان، پرسپوليس يك – صفر فولاد خوزستان را برد و تا روز 21 اسفند ماه سال 77، اين تيم در 14 بازي متوالي حريفان خود را شكست داد و با كسب 14 برد متوالي صاحب ركوردي بسيار خوب و باكلاس در تاريخ ليگ ايران شد.

ركورد حفظ دروازه در يك فصل
بهرام مودت، دروازه‌بان پرسپوليس در ليگ سوم تخت‌جمشيد در سال 54. بهرام مودت از اوايل بازي با ذوب‌آهن در روز 19 ارديبهشت 54 تا روز 27 شهريور 54 كه از ملوان گل خورد، برابر ابومسلم، آب و برق اهواز، سپاهان، برق شيراز، بانك ملي، صنعت نفت، راه‌آهن و آرارات هم گل نخورد. 720 دقيقه گل و اضافه شدن دقايق ملوان و ذوب‌آهن، اين رقم را به 842 دقيقه رسانده است.

ركورد ميانگين برتر گل در يك فصل
بيشترين ميانگين گل برتر را در تاريخ ليگ ايران، پرسپوليس سال 50 دارد كه در 14 بازي 45 گل زد و با ركورد 2/3 گل در هر بازي صاحب يكي از بهترين ركوردهاي گل در اين عرصه بوده است.

ركورد قهرماني‌هاي متوالي در ليگ
پرسپوليس سه بار به طور متوالي قهرمان ليگ شده است (51 و 52)، (74 و 75) و (77 و 78). اگر پرسپوليس در ليگ 76 شركت كرده و در آن قهرمان مي‌شد، مي‌توانست با پنج قهرماني متوالي يك ركورد عجيب را ثبت كند.

ركورد قهرماني در يك فصل
پاس تهران در سال 71 اين ركورد را شكست داده است. قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسيا، قهرماني در ليگ 70 و 71 (هر دو در سال 71 تمام شدند) و قهرماني در جام‌حذفي تهران، چهار قهرماني بودند كه پاس آن را در يك فصل دشت كرد.

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)